Pensioenbedrijf serieus leuk voor ICT’ers (inzending TKP Pensioen)

Ga er maar aanstaan: als pensioenbedrijf jezelf aantrekkelijk neerzetten in de krappe ICT-arbeidsmarkt. TKP lukte het, met de campagne Serious Tech. Lees de hele case van TKP Pensioen die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2020.

Redactie Op 25 maart 2020
Gem. leestijd 4 min 612x gelezen
Deel dit artikel:
Pensioenbedrijf serieus leuk voor ICT’ers (inzending TKP Pensioen)

Omschrijving van de case

Als pensioenuitvoerder veranderen we als TKP in hoog tempo naar een modern fintechbedrijf. Dat feit was de arbeidsmarkt – en vooral ICT’ers – in het noorden echter volledig ontgaan. En dat terwijl we in onze digitale transformatie juist extra veel ICT’ers nodig hebben. Hoog tijd dus om dat recht te zetten. Met een campagne met een duidelijke boodschap: bij ons vind je als ICT’er ‘Serious Tech’.

Onze brandingcampagne ‘Serious Tech’ is er een van de lange adem. En multichannel – met verschillende touchpoints in de candidate journey: van abri tot social. En van video tot event. De campagne loopt in ieder geval een jaar – en we zijn nu halverwege. In april doen we een één-meting. Maar nu al zien we succes. Onze bekendheid én aantrekkelijkheid als werkgever heeft een flinke boost gekregen, het aantal pageviews en het aantal volgers op sociale media is enorm toegenomen. Niet alleen bij ICT’ers trouwens, we wekken ook de interesse van andere doelgroepen. En ook intern is de trots en betrokkenheid gegroeid.

Eigen mensen op Tweakers
De aanpak was eenvoudig: we hebben al een flinke groep slimme ICT’ers in huis. Collega’s die stuk voor stuk serieus bezig zijn met technologie. Trots zijn over waar ze aan werken: het allerbeste digitale pensioenplatform. En enthousiast zijn over de open, nuchtere en betrokken sfeer bij ons. We publiceerden blogs en video’s op social media, organiseerden bier-en-pizzasessies op kantoor en interviews op Tweakers – hét platform voor de doelgroep. Steeds met onze eigen ICT’ers – van lead architect tot junior security officer – in de hoofdrol.

Heel eenvoudig
Pensioen made easy, dat is onze belofte aan de wereld. Aan die belofte – eenvoudig – hielden we ons. Gewoon vertellen wat er bij ons te krijgen is: serious tech voor ICT-talent. Ons verhaal is mooi genoeg, vinden we.

tkp serious tech campagne

Wat was de impact van de case?

Forse impact
De impact van onze campagne ‘Serious Tech’ is groot. Ook al doen we de één-meting pas in april, we kunnen nu al een aantal resultaten benoemen. Zoals het grotere aantal volgers of de gestegen trots.

Omdat onze ICT’ers zelf een belangrijke rol kregen in de campagne, herkennen mensen zich – vaak letterlijk – in de uitingen.

Gesprekken
Allereerst de kwalitatieve. Intern is de betrokkenheid van collega’s vergroot. Omdat onze ICT’ers zelf een belangrijke rol kregen in de campagne, herkennen mensen zich – vaak letterlijk – in de uitingen. Dat voedt de trots. Intern krijgen we dat geregeld terug. Bijvoorbeeld tussen de video-opnames door. We horen het in de wandelgangen. En we zien het in blogs en sociale media-posts. In de eerste weken regende het selfies met collega’s in abri’s in de DOOH-schermen op stations. Een ICT-opleidingsinstituut stuurde ons zelfs selfies met alle 6 posters die we inzetten. Dat noemen we nog eens engagement!

In de eerste weken regende het selfies met collega’s in abri’s.

Meer dan verwacht
En dan de kwantitatieve resultaten. We monitoren continu het aantal pageviews op onze werkenbij-site. Sinds de lancering van de campagne is dat aantal views enorm gegroeid: begin februari zaten we al op 2/3 van ons einddoel. Een ander kwantitatief doel dat we onszelf hadden gesteld was het vergroten van het aantal volgers op sociale media: van 3.000 naar 4.500. Ook daarin gaan we hard: inmiddels richting de 5.000, waarmee we dus zelfs over het gestelde doel heen gaan.

tkp pensioen serious tech

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Pensioen saai? Verre van. Juist bij ons als TKP, een top3-pensioenbedrijf, krijg je te maken met immense hoeveelheden data, complexe rekenregels, snelle digitalisering én grote maatschappelijke impact. Met onze campagne ‘Serious Tech’ wisten we dat goed over te brengen: onze bekendheid en aantrekkelijkheid als werkgever zijn gestegen. Gelukkig maar, want we hebben ICT’ers hard nodig.

De hoofdrol die we onze mensen gaven, was een belangrijke succesfactor. De campagne kwam van binnenuit.

De hoofdrol die we onze mensen gaven, was een belangrijke succesfactor. De campagne kwam van binnenuit. Zodat de doelgroep zich herkent. En voelt dat het écht ergens over gaat. Goede redenen voor een plek op het podium, vinden wij. Een onderwerp dat voor veel jongere ICT’ers ver van ze af staat – pensioen – hebben we neer weten te zetten als iets dat de aantrekkingskracht van ons als werkgever juist vergroot. Dat deden we op een manier die persoonlijk en eigentijds is, met veel inhoudelijke diepgang. Ook via sociale media.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern TKP:
– Campagneteam: Valentijn Bolhuis, Geeske de Vries
– Onze ICT’ers: Harry Boekhoudt, Tom Broenink, Arjen Cats, Harm Donkers, Kjeld Hogenkamp, René Huizenga, Lex List, Martijn Oosterveld, Ilona Rus, Judith Smilde, Hendrik Stoker, Christiaan van Tienhoven, Sven Vintges, Floris Wits

Extern:
– G2K: Frank Baas, Hans Geluk, Rudmer van Hulzen

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners