Wout Withagen (Freshheads): 'Platforms geen bedreiging, maar juist verrijking van arbeidsmarkt'

Platforms zijn geen bedreiging, maar juist een verrijking voor de arbeidsmarkt. En dus is het tijd voor ‘het eerlijke verhaal’ erover, zegt Wout Withagen (Freshheads). ‘Dit is wat gebruikers willen, zowel aan de vraag- als aan de aanbodkant.’

Peter Boerman Op 29 september 2022 Gem. leestijd 3 min298x gelezen
Deel dit artikel:
Wout Withagen (Freshheads): 'Platforms geen bedreiging, maar juist verrijking van arbeidsmarkt'

In principe lijken platforms de ideale oplossing voor veel van de problemen waar de arbeidsmarkt van nu mee kampt. Werkgevers kunnen er klussen kwijt die ze te vergeven hebben, kandidaten geven op wat voor werk ze kunnen en willen doen en wanneer, et voilà, de technologie doet de rest. Tot de verloning aan toe.

Niet gek dat veel platforms op de arbeidsmarkt tegenwoordig de wind in de rug hebben.

platforms verrijkingNiet gek dus dat veel platforms op de arbeidsmarkt tegenwoordig de wind in de rug hebben. Of ze nou luisteren naar namen als Helpling, Maqqie, Temper, YoungOnes, Werkspot of Cocoroco, zowel kandidaten als werkgevers weten de weg ernaartoe te vinden, en spreken hun waardering uit voor het gemak waarmee werk en werkenden digitaal aan elkaar gekoppeld worden.

Troonrede

Maar toch ziet niet iedereen dit soort platforms als een verrijking. Uitzendbureaus kijken vaak met argusogen toe, net als de vakbonden, die vrezen voor uitholling van de rechten van werknemers. En ook onder Haagse politici is er behoorlijk wat verdeeldheid over platformwerk. Waar de ene partij overwegend positief is, is de ander neutraal en staat weer een ander er juist kritisch tegenover. Niet voor niets noemde de Koning in de Troonrede van vorige week de vaste baan nog als ‘de norm’.

‘Platforms zijn here to stay, en gaan niet meer weg.’

Een beetje een gevecht tegen de bierkaai, noemt Wout Withagen dat. ‘Platforms zijn namelijk here to stay, en gaan niet meer weg’, aldus de oprichter van Freshheads, een bureau dat veel van dergelijke platforms ontwerpt en ontwikkelt, samen met zijn opdrachtgevers. ‘Kijk je vanuit de gebruikers, zowel aan de vraag- áls de aanbodzijde, dan is dit wat mensen willen. Dat kun je wel aan banden willen leggen, maar dat ga je niet winnen, denk ik.’

Niet zelf nadenken

De vaste baan als norm, alleen uitzendwerk voor piek en ziek, en zo min mogelijk werk via platforms? Volgens Withagen (rechts op de foto boven) sluit het niet meer aan bij de huidige tijdgeest. ‘Het is raar om mensen zo in een bepaald construct te dwingen. Ze kunnen zelf ook heel goed nadenken en bepalen waar hun behoefte ligt. Daarom denk ik dat je beter een fundamentele discussie kunt voeren over hoe je zekerheid in de huidige arbeidsmarkt kunt inbouwen.’

‘Ik denk dat je beter een fundamentele discussie kunt voeren over hoe je zekerheid in de huidige arbeidsmarkt kunt inbouwen.’

Platforms zien als een kans en een verrijking, en niet zozeer als een bedreiging. Dat is volgens Withagen hard nodig in de huidige arbeidsmarkt. Op dinsdag 4 oktober praat hij erover met platformexpert Martijn Arets tijdens de webinar week van Werf&, in een webinar met de veelzeggende titel ‘Digitale flexplatformen, het eerlijke verhaal’. Ze bespreken daarin de risico’s die aan platforms kleven, maar willen vooral ook de nadruk leggen op de kansen die de technologie de arbeidsmarkt biedt.

‘Wat als we onze dogma’s over wat er allemaal níet kan eens loslaten, en daaromheen gaan bedenken wat er wél kan?’, zo vat Withagen de praktische insteek van het webinar samen. ‘Want ook de vraagstukken waar nu veel zorgen over zijn, zoals verzekeringen en het opbouwen van een cv, zijn niet onoplosbaar. Er zijn zelfs al platformen die hier een oplossing voor aanbieden.’

Supportmedewerkers voor de gameindustrie

‘Juist voor arbeidsmarktbemiddelaars biedt de platformtechnologie grote kansen’, zegt hij. ‘Hiermee kun je je namelijk nog echt onderscheiden.’ Zoals Cocoroco doet, waarvoor Freshheads het platform heeft gebouwd. ‘Zij bemiddelen wereldwijd customer support-medewerkers voor onder andere de game-industrie en snelgroeiende scale-ups. Deze mensen werken vanuit huis, boeken zelf hun shifts in en krijgen via het platform betaald.’

‘Juist arbeidsmarktbemiddelaars kunnen zich met platformtechnologie nog echt onderscheiden.’

Met name voor jongeren is platformwerk vaak aantrekkelijk, merkt Withagen op. ‘Maar ook voor andere doelgroepen worden er steeds meer relevante platforms ontwikkeld.’ Kortom: hij ziet alle trends deze kant op wijzen. ‘Werk gaat veel meer van baan naar opdracht, mensen zijn steeds meer op zoek naar afwisseling, willen zich niet meer al te lang binden.’ Proberen om platforms af te remmen is volgens hem dan ook een heilloze weg. ‘De markt zou juist veel soepeler en flexibeler moeten zijn.’

Inspireren

Met het ‘eerlijke webinar’ met Martijn Arets (links op de foto hierboven) wil Wout Withagen werkgevers vooral ‘inspireren’, zegt hij. ‘We willen inzicht geven in de kansen van digitale platformen. Hoe ze de wereld van werk veranderen en tegelijkertijd een krachtig middel zijn om je te onderscheiden van andere uitzendorganisaties én het toenemende aantal platformen. Heel veel bedrijven lopen nu rond met de vraag: moet ik iets met een platform? En ik denk dan dat daar voor bijna iedereen veel mogelijkheden liggen.’

dytter platforms

Hij noemt voorbeelden als Qrabbl, dat een platform biedt voor vakdocenten in het onderwijs, of Dytter, dat professionals in de zorg via een platform op een passende plek weet te krijgen. ‘En zo zijn er natuurlijk nog veel meer relevante niches te verzinnen. Er liggen nog genoeg kansen, daar ben ik van overtuigd.’

Meer weten?

Wil je het ‘eerlijke verhaal’ horen over platformtechnologie in de wereld van arbeidsbemiddeling? Schrijf je via deze link dan nu in voor de virtuele presentatie van Martijn Arets en Wout Withagen tijdens de Webinar Week. Op dinsdag 4 oktober is het zover, en vertellen ze in het tweede webinar van de dag er alles over.

Inschrijven

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS