Primeur: ‘nieuwe klanten vinden’ niet meer bij topprioriteiten van recruiters

Nu de workload de pan uitrijst, de omzet stijgt, en kandidaten toch bijna niet meer te vinden zijn, zeggen veel recruiters er geen klanten meer bij te hoeven hebben. Sterker nog: ‘nieuwe klanten vinden’ blijkt voor het eerst uit de top 3 van prioriteiten verdwenen.

Peter Boerman Op 08 maart 2022
Gem. leestijd 3 min 419x gelezen
Deel dit artikel:
Primeur: ‘nieuwe klanten vinden’ niet meer bij topprioriteiten van recruiters

Liever geen nieuwe klanten willen? Het lijkt een bijna onwaarschijnlijke situatie. Toch gebeurt het in de huidige krappe arbeidsmarkt volop. Althans, zo kun je min of meer afleiden uit het jaarlijkse Recruitmenttrends-onderzoek van Bullhorn. Met 17% staat ‘genereren van nieuwe klanten’ pas op de zesde plek in het lijstje van de topprioriteiten voor recruitmentbureaus in de Benelux in 2022. Het is voor het eerst in de 10 jaar van het onderzoek dat het binnenhalen van nieuwe opdrachten of het beheren van klantenrelaties niet bij de drie bovenste prioriteiten staat.

Dé absolute topprioriteit voor bureaus: digitale transformatie (38%).

Het zegt veel over de arbeidsmarkt van het moment. De grote uitdagingen voor bureaus is momenteel blijkbaar niet om klanten te vinden, maar om voldoende kandidaten voor die klanten te vinden. Zo is werving en sourcing van talent (net als vorig jaar) een van dé topprioriteiten voor respondenten (35%), gevolgd door de candidate experience (34%). Ook employer branding scoort hoog, met 32%. Al is dé absolute topprioriteit voor bureaus: digitale transformatie (38%).

bullhorn prioriteiten

Minste digitale strategie

Over die digitale transformatie: onder de 4.000 respondenten die wereldwijd meededen aan het onderzoek, zijn die uit de Benelux de enigen die digitale transformatie gemiddeld als topprioriteit aanmerkt. En wat zorgelijker is: zij geven ook het minst vaak aan te beschikken over een digitale transformatiestrategie. Weinig verwonderlijk staat ‘investeren in technologie’ voor veel van de ondervraagden dan ook hoog op het verlanglijstje voor het komende jaar.

Wereldwijd heeft nu 84% van de recruitmentbureaus een digitale transformatiestrategie, aldus het onderzoek. Dat is bijna een verdubbeling met een jaar geleden, toen het nog 43% was. De inzet van digitale transformatie is meer dan verdrievoudigd sinds 2019. Destijds zei nog slechts 25% van de bureaus over een digitale transformatiestrategie te beschikken.

De Benelux is de enige van alle onderzochte regio’s die digitale transformatie als een topprioriteit benoemt.

Maar de Benelux blijft er dus (wat) bij achter, zo blijkt. Hier meldt ruwweg 3 op de 4 respondenten dat hun bedrijf over een digitale transformatiestrategie beschikt. Vorig jaar zou dat percentage in alle regio’s de toon hebben gezet, maar dit jaar staat de Benelux in vergelijking tot alle onderzochte regio’s daarmee op een laatste plek. Opmerkelijk is dat de Benelux ook de enige van alle onderzochte regio’s is die digitale transformatie als een topprioriteit benoemt. Zouden we in de gaten hebben dat we hier een inhaalslag te maken hebben?

En wat staat er dan zoal op dat digitale verlanglijstje? Dat blijkt vooral sourcing te zijn, gevolgd door integratie met vendor management systemen, en mogelijkheden om bijvoorbeeld kandidaten zelf afspraken te laten maken. Ook referralsystemen en screening zijn processen waar recruitmentbureaus blijkbaar veel potentie voor automatisering zien.

Meer weten?

Scroll hier door het hele onderzoek

Bullhorn onderzoek

Meer over automatisering?

Tijdens Bureaurecruitment Live op 5 april gaan Marco Boomsma en Luc van der Voorn (Bullhorn) in een breakoutsessie nader in op hoe recruitment automation bureaus kan helpen bij het vinden en binden van kandidaten, en laten ze je enkele praktijkcases zien, van twee Bullhorn-klanten die hun ervaringen en resultaten delen. Schrijf je dus direct in:

Bureaurecruitment Live
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners