Qua ‘candidate experience’ valt op meeste recruitmentsites nog (snel) veel te verbeteren

Op recruitmentsites is vaak veel informatie te vinden. Maar waar de kandidaat écht behoefte aan heeft ontbreekt nog vaak, blijkt uit onderzoek van Eploy. Waarom duurt het zo lang voordat die inzichten doorsijpelen in de praktijk?

Peter Boerman Op 02 augustus 2021
Gem. leestijd 5 min 916x gelezen
Deel dit artikel:
Qua ‘candidate experience’ valt op meeste recruitmentsites nog (snel) veel te verbeteren

Informatie over de normen en waarden van de organisatie is er vaak ruim voorradig. Net als een stukje over de geschiedenis van het bedrijf, en de kantoren en locaties. En ja, natuurlijk ook de vacatures zelf. Maar tips voor het sollicitatiegesprek? Informatie over hoe het recruitmentproces in elkaar steekt? Of zelfs video’s waarin medewerkers over hun baan vertellen? Nog niet de helft van de recruitmentsites beschikt erover, aldus (Brits) onderzoek van Eploy.

En dat terwijl je met zulke informatie wel veel verschil kunt maken, laat hetzelfde onderzoek zien. Werkenbij-sites die bijvoorbeeld informatie bevatten over hoe het proces eruitziet, die interviewtips geven, en die een FAQ op de site laten zien, scoren niet alleen méér kandidaten, die kandidaten zijn gemiddeld ook nog eens van een hoger niveau, aldus de ruim 800 recruiters die voor het onderzoek zijn ondervraagd.

 

Meer candidate-centric content

Het zijn relatief eenvoudige toevoegingen voor veel recruitmentsites. Maar ook in Nederland ontbreken ze nog vaak, en ook hier blijkt dat met zulke relatief eenvoudige ingrepen veel effect te bereiken valt. Het leidt niet alleen tot meer conversie op de site, maar doorgaans ook tot beter voorbereide kandidaten als ze eenmaal op sollicitatiegesprek mogen komen. ‘Het is tijd voor meer candidate-centric content’, concludeert Eploy dan ook.

‘We zien over de hele linie een groei van de gepubliceerde contenttypes. Dat is bemoedigend.’

Dat is voor veel organisaties echter nog aan dovemansoren besteed, zo blijkt. Het Eploy-onderzoek meldt zelfs dat 10 procent überhaupt niet meer op zijn recruitmentsites zet dan alleen maar vacatures. En maar net iets meer dan de helft neemt informatie op over de salarissen in de organisatie, terwijl werkzoekenden juist heel duidelijk aangeven dat ze daaraan veel behoefte hebben. Maar er is ook goed nieuws, aldus de onderzoekers. ‘We zien over de hele linie een groei van de gepubliceerde contenttypes. Dat is bemoedigend.’

Een recent voorbeeld van een werkgever die uitgebreid informatie over de sollicitatieprocedure verstrekt:

10 bevindingen

De Candidate Attraction Survey van Eploy leidde uiteindelijk tot 10 key findings, hieronder nog eens samengevat:

#1. Schaarste blijft uitdaging #1

Voor het vijfde achtereenvolgende jaar was schaarste aan gekwalificeerde kandidaten de uitdagingen die de respondenten het meest noemden. De uitdaging blijkt in coronajaar 2020 wel (opnieuw) afgenomen te zijn, maar ‘wint’ het dus nog van uitdagingen als de coronapandemie, diversiteit, en een overschot aan kandidaten.

#2. Aantal sollicitanten groeide

Inmiddels is het beeld alweer flink gekanteld, maar ten tijde van het onderzoek over 2020 noemden veel van de ondervraagden het een uitdaging om goed om te gaan met grote aantal sollicitanten.

#3. Recruitmentsites verbeteren

Hoewel er dus nog veel terrein te winnen valt, concluderen de onderzoekers dat recruitmentsites er over het algemeen wel op vooruit zijn gegaan in het afgelopen jaar. En zeker dus waar het candidate-centric informatie betreft.

#4. Steeds betere analytics

Meer corporate recruiters dan ooit zeggen hun inspanningen en prestaties te monitoren. Ze meten bijvoorbeeld vaker welke wervingskanalen het beste scoren in zowel kwantiteit als kwaliteit (40% tegenover 32% in 2019). Interessant genoeg behoort de eigen recruitmentsite trouwens tot de onderdelen waarvan de respondenten zeggen dat ze die het mínste doormeten, net als het effect van de inspanningen op sociale media.

#5. Referrals leveren beste kwaliteit

Net als in andere jaren van het onderzoek leveren referrals door de bank genomen de beste kwaliteit kandidaten op, zo oordelen de respondenten.

#6. Meer voor minder

Bijna de helft van de onderzochte recruiters verwacht dit jaar méér mensen aan te mogen nemen. Maar dit zal wel moeten gebeuren met vrijwel dezelfde middelen, want slechts 21 procent zegt een toename te verwachten van het eigen budget voor recruitment marketing.

#7. Indeed favoriete aggregator

Als het gaat om algemene vacaturesites, dan blijkt Indeed hier de duidelijke winnaar, met liefst 98% die zegt hier een account te hebben. Google for Jobs (28%), Adzuna (22%) en Jobrapido (12%) blijven hier duidelijk bij achter. De aggregators blijken vooral van nut voor hoogvolumerecruitment en startersfuncties, aldus de respondenten. De resultaten zijn ook wisselend, en volgens het onderzoek ook erg afhankelijk van sponsoring van de vacatures.

#8. Salaris tonen betaalt zich uit

Welk middel je ook kiest – referral, sociale media, niche jobboards, of algemene vacaturesites: het blijkt zich altijd uit te betalen om het salaris te tonen in je vacatures. Het verbetert over de hele linie zowel de kwaliteit als de kwantiteit van de reacties, zo melden de respondenten. Vooral in sociale media is het effect groot. Bij de eigen werkenbij-site daarentegen blijkt het salaris communiceren vooral te leiden tot méér kandidaten, niet zozeer tot betere.

#9. Diversiteit en inclusie als prio

In eerdere edities van het onderzoek was er nog niet naar gevraagd. Dus of het toe- of afneemt is nog niet te zeggen. Wel is duidelijk dat diversiteit en inclusie voor veel recruiters hoog op de agenda staat, als een van de drie voornaamste uitdagingen. Vooral bij de overheid, de energiebranche, de zakelijke dienstverlening en de nonprofitsector noemen veel recruiters dit als een van hun belangrijkste prioriteiten.

#10. En ja, dan ook nog corona

Het zou geen onderzoek in 2021 zijn als we het niet ook nog zouden hebben over… corona. En dan blijken er opnieuw ook positieve kanten aan deze pandemie te zitten. Dit onderzoek ziet die vooral in het imago van sommige sectoren. Waar bijvoorbeeld in 2019 nog 60% van de werkgevers in de logistieke sector zei dat kandidaten ‘een slechte perceptie van de branche’ hadden, is dat dit jaar gedaald tot 16%. En voor de zorgsector geldt iets soortgelijks. Vóór corona had 59% van de werkgevers te kampen met een minder goed imago onder kandidaten, nu is dat nog maar 30%.

Meer

Lees hier het hele onderzoek

Download

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners