Recruiten met een grote ‘Wow-factor’! (inzending Boskalis)

De kandidaten het échte Boskalisgevoel meegeven en hen laten inzien welke impact zij kunnen maken op wereldthema’s. Lees de hele case van Boskalis die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2020.

Redactie Op 09 maart 2020 Gem. leestijd 3 min507x gelezen
Deel dit artikel:
Recruiten met een grote ‘Wow-factor’! (inzending Boskalis)

Omschrijving van de case

Boskalis organiseert al jaren een technische- en financieel Traineeship. In voorgaande jaren was het recruitmentproces rechttoe-rechtaan. Ondanks dat we via deze manier van recruiten in staat waren om het juiste talent uit de markt de halen, hebben we besloten om het anders te gaan doen. Het aantal Trainees moest met 50% worden verdubbeld en we misten twee belangrijke componenten: beleving en context (experience). De grote vraag is nu hoe we de omslag hebben gemaakt van een rechttoe rechtaan manier van recruiten naar een manier met een grote ‘Wow-factor’.

Het begon allemaal met een online branding campagne waarin we inzoomden op de impact die je kunt maken als Trainee. Tijdens het Traineeship kom je in een compleet nieuwe wereld terecht. Een internationale wereld, vol fantastische uitdagingen. Geen abstracte opgaven meer, maar directe verantwoordelijkheid over grootse projecten. Geen collegebanken, maar de controlekamer van een schip. Niet tussen andere studenten, maar tussen topprofessionals.

Alle communicatie met de potentiële Trainees was gericht op het neerzetten van een experience. Van een teaservideo, een WhatsApp-bericht 24 uur voor het event, tot een persoonlijke Welcome guide op de dag zelf. In zes weken tijd hebben mijn collega-recruiters 400 sollicitaties verwerkt en zijn we tot een deelnemerslijst van 120 kandidaten gekomen voor de selectiedag. Met het selectie-event wilden we een dag neerzetten die volledig gericht was op experience. Uiteraard had het selectie-event een selecterend karakter, maar de dag stond bovenal in het teken van kennismaken met Boskalis.

We wilden de kandidaten het échte Boskalisgevoel meegeven en ze laten inzien welke impact zij kunnen maken op wereldthema’s. Dit hebben we onder andere gedaan door het inzetten van een escape room, een Boskalis Expo en een client pitch met echte Boskalis-klanten. Daarnaast hebben we fun-elementen toegevoegd zoals aankomst per boot, hakka clinic, Q&A met de CEO en een foodtruck festival met DJ.

Wat was de impact van de case?

We hadden onszelf als doelstelling opgelegd dat we naar aanleiding van de dag 40 Trainees moesten werven. Uiteindelijk hebben we onszelf echt overtroffen. Van de 120 deelnemers hebben we in totaal 42 Trainees aangenomen. Maar we hebben ook nog 7 deelnemers blij kunnen maken met een reguliere starterspositie binnen Boskalis. De selectiedag is extreem succesvol geweest en dan niet alleen in termen van harde recruitmentdoelstellingen, maar zeker ook in minder kwantificeerbare aspecten, zoals beleving. Daarnaast is een selectiedag in deze orde van grote niet alleen een positieve ervaring voor de deelnemers, maar ook voor de vele collega’s die er een bijdrage aan leveren en het onderstreept de hoge mate van company pride.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het neerzetten van een excellente beleving werkt echt. De doelgroep waar wij op focussen voor het Traineeship, technische en financieel talent, heeft de keuze uit verschillende Traineeprogramma’s en uiteindelijk is de keuze voor Traineeship A of B een emotionele keuze. Door het neerzetten van een beleving konden kandidaten voor zichzelf beter beoordelen of er wel of geen match was tussen hen en Boskalis. En als er een match was, dan waren ze sneller geneigd om direct ons aanbod te accepteren. Ook heeft de dag een positief effect op de kandidaten die we helaas hebben moeten teleurstellen. Ondanks dat we hen geen plekje konden geven in het Traineeship, hebben ze wel een positief beeld van Boskalis. Want dat er nu geen match is, wil niet zeggen dat dat in de nabije toekomst niet kan veranderen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:
– Talent Sourcing & Development o.a. Tamara Euser, Opleidingscoordinator Learning & Development
– HR o.a. Jan den Hartog, Group HR Director
– Collega’s van verschillende divisies en afdelingen die dit event mogelijk hebben gemaakt (circa 70)

Extern:
– Frisse Blikken o.a. Lindsey Boog
– De Zaak Fortuin o.a. Toby Fortuin

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2020 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS