Retargeting in recruitment: zo blijf je top-of-mind bij je kandidaten

Van de 100 bezoekers op jouw vacaturepagina solliciteert gemiddeld nog geen 10%. Hoe zorg je ervoor dat je die 90% tóch nog kunt overtuigen om een reactie te sturen? Via retargeting in recruitment. En zó pak je dat aan.

Milou Groenteman Op 28 januari 2021
Gem. leestijd 5 min 526x gelezen
Deel dit artikel:
Retargeting in recruitment: zo blijf je top-of-mind bij je kandidaten

Retargeting is een vorm van online adverteren die je de mogelijkheid geeft je advertenties te laten zien aan mensen die je website hebben bezocht. Retargeting in recruitment is dé manier om top-of-mind te worden bij potentiële kandidaten die bijvoorbeeld je werkenbij-site hebben bezocht, maar (nog) niet hebben gesolliciteerd. De meeste kandidaten solliciteren namelijk niet bij hun eerste websitebezoek. Een groot deel verlaat je website zelfs voordat ze het sollicitatieproces zijn gestart. En tussen al die afgehaakte kandidaten kan natuurlijk wel eens dé match zitten waar jij op wacht.

Hoe werkt retargeting in recruitment?

De meeste mensen hebben meerdere interactiemomenten nodig voordat ze overtuigd zijn. Met retargeting laat je jouw advertenties heel gericht zien aan precies de mensen die je in eerste instantie niet hebt weten te pakken. Aan de hand van cookies en pixels op je website kun je jouw websitebezoekers met je campagnes op Google en sociale media targeten. Pixels en cookies zijn stukjes code op je website die al het verkeer volgen en de data veilig opslaan. Met die data kun jij je websitebezoekers opnieuw targeten om ze te overtuigen op je vacature te solliciteren.

Pixels en cookies zijn stukjes code op je website die al het verkeer volgen en de data veilig opslaan.

Het volgende scenario illustreert hoe het werkt:

Jasmyn is op zoek naar een baan. Via een zoekactie op Google komt ze bij jouw werkenbij-site terecht. Ze scant een paar pagina’s, waaronder een vacaturepagina, en verlaat de website omdat ze nog moet nadenken over haar volgende stap. Vervolgens bezoekt ze een nieuwssite voor wat afleiding. Daar ziet ze één van jouw advertenties. De volgende dag surft ze naar nog een aantal websites, waar ze nog een advertentie van je tegenkomt. Dit keer besluit ze toch te klikken. Nu komt ze op je vacaturepagina terecht die ze wat grondiger bekijkt. Hoe de werkcultuur en voorwaarden zijn omschreven spreekt haar aan. Uiteindelijk vult ze je sollicitatieformulier in en wacht af…

Dit voorbeeld laat de waarde van retargeting goed zien, want zonder de retargetingcampagnes was Jasmyn de organisatie misschien wel vergeten. Grote kans dat ze bij een concurrent zou solliciteren.

Wat zijn de voordelen van retargeting in recruitment?

Retargeting is een krachtige tool om conversie op je werkenbij-site te stimuleren, maar heeft daarnaast nog meer voordelen:

  • Je vergroot relevantie en verlaagt kosten
    Retargeting is een kosteneffectieve manier van adverteren. Je bereikt er potentiële kandidaten mee die al interesse in je bedrijf hebben getoond. Je verhoogt de relevantie van je advertenties omdat je ze aan een specifieke groep laat zien. Het gevolg? Hogere conversieratio’s en lagere kosten per conversie in vergelijking met standaardcampagnes.
  • Je minimaliseert ‘drop-outs’
    Als het conversiepercentage van je vacaturepagina’s 10% is, betekent dit dat je 90% van je potentiële kandidaten zeker kwijtraakt als je niet aan retargeting doet. De meeste werkzoekenden hebben een extra zetje nodig. Retargeting kan daarvoor zorgen.
  • Je versterkt je employer brand
    Retargeting is een goede manier om naamsbekendheid te vergroten en reputatie te versterken, zeker als je organisatie minder bekend is. De meeste werkzoekenden onthouden de naam van je organisatie niet als ze maar één keer op je werkenbij-site zijn geweest. Herhaalde interactiemomenten zorgen wel voor die herkenning.

Hoe zet je retargeting in?

Je kunt retargeting in recruitment op verschillende kanalen inzetten. De beste retargetingmogelijkheden heb je op de platformen van Google en Facebook. Let er dan wel op dat je:

  • Google Analytics en Google Ads goed geïnstalleerd en gekoppeld zijn. Google Analytics houdt al het verkeer op je website bij. Daarmee maak je de aangepaste doelgroepen aan die je met je Google Display-campagnes kunt retargeten.
  • Een Facebook Business Manager account hebt en de Facebook Pixel op je website is geïnstalleerd. Op basis van de websitedata die deze code bijhoudt en analyseert, bouw jij je doelgroepen die je met je Facebook-campagnes kunt retargeten.

Als dit goed geïnstalleerd is, wordt al het websitebezoek bijgehouden. Met die data kun je in het advertentienetwerk heel gericht targeten op mensen die jouw site hebben bezocht. Retargeting met Google Display geeft je de mogelijkheid om binnen het hele netwerk van Google te adverteren. Dat komt neer op ruim 2 miljoen websites die 90% van de internetgebruikers in de wereld bereiken. Facebook en Instagram hebben ook een groot bereik. Door retargeting op meerdere platformen in te zetten vergroot je het aantal contactmomenten en de kans op herkenning en overtuiging. Zorg er wel voor dat je regelmatig je advertenties updatet, want te veel herhaling kan zorgen voor irritatie. Of stel in hoe vaak iemand een advertentie per dag maximaal te zien krijgt.

Retargeting in de candidate journey

Retargeting zet je met name in tijdens het begin van de candidate journey, als je potentiële kandidaat nog in de oriëntatiefase zit. Het wordt het meest gebruikt bij:

  • Potentiële kandidaten die je werkenbij-site hebben bezocht of interesse hebben getoond in je social media-posts of -profiel.
  • Potentiële kandidaten die meerdere pagina’s op je werkenbij-site hebben bezocht en zelfs meerdere sessies hebben gehad.
  • Kandidaten die het sollicitatieproces zijn gestart en halverwege zijn afgehaakt.

Hoe verder je in de candidate journey komt, hoe meer je over de (potentiële) kandidaat weet. Retargeting is in alle fasen interessant, maar onderzoek voordat je start eerst hoe groot iedere fase precies is. Je zult op basis van je doelen, budget en planning keuzes moeten maken over welke retargeting het beste past.

Upcoming webinar: Activate your database

Tijdens de Webinar Week van Werf&, op maandag 8 februari, geeft Jan Hein Wilde, oprichter/eigenaar van onder andere SendtoDeliver, samen met partnership manager Jon Cassuto een webinar van over hoe je meer kunt halen uit je online aanwezigheid en huidige database. Schrijf je dus hier snel in.

Webinar Week

webinar week beeld

milou groentemanOver de auteur

Milou Groenteman is online marketeer bij SendtoDeliver en helpt organisaties in onder meer recruitment met alles rondom recruitment marketing, content en campagnes. 

Lees meer

  • Lees hier alles over recruitment marketing automation

Meer leren over Recruitment Marketing?

Meer leren over Recruitment Marketing? Op 11 maart vindt bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer de Masterclass Recruitment Marketing plaats. Hier leer je alles over doelgroep data-analyse, tech, experience, verrassen, bellen en social. Schrijf je dus nu in! Recruitment Marketing  

Deel dit artikel:

Milou Groenteman

online marketeerbij SendtoDeliver
Milou Groenteman is online marketeer bij SendtoDeliver en helpt organisaties in onder meer recruitment met alles rondom recruitment marketing, content en campagnes.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners