Waarom Solarclarity zijn nieuwe medewerkers eerst met vakantie stuurt

Bij Solarclarity is het momenteel behoorlijk aanpoten. Toch laat het snelgroeiende zonnepanelenbedrijf uit Weesp zijn nieuwe medewerkers eerst op vakantie gaan, dus nog vóórdat ze zijn begonnen. Waarom doen ze dat eigenlijk?

Peter Boerman Op 09 maart 2022
Gem. leestijd 3 min 713x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom Solarclarity zijn nieuwe medewerkers eerst met vakantie stuurt

Dat de belangstelling voor zonnepanelen al een paar jaar flink toeneemt is bekend. Zeker nu de oorlog in Oekraïne voortwoedt, zoeken steeds meer mensen naar manieren om op een meer duurzame manier aan hun stroom te komen, zonder afhankelijk te zijn van iemand als Poetin. Maar wist je dat Nederland inmiddels al op de tweede plaats wereldwijd staat, met het PV-vermogen per inwoner? ‘Het eerste zilver van 2022 is dus al binnen’, schreef Solarclarity-CEO Peter de Smet er recent over.

‘Zo maak je een frisse start bij een bedrijf waar energie centraal staat.’

Die sterk groeiende vraag zorgt ook voor drukke tijden bij de groothandel voor complete zonnesystemen die naast Nederland ook in Europa gestaag uitbreidt, en de afgelopen jaren vaak te boek stond als 1 van de 250 snelst groeiende bedrijven in ons land. En dus ook voor volop vacatures. Maar ondanks de drukke tijden heeft Solarclarity voor zijn nieuwe medewerkers toch iets leuks verzonnen. Voordat je er aan de slag gaat, krijg je er namelijk eerst een vakantie aangeboden. ‘Zo maak je als nieuwe werknemer een frisse start bij een bedrijf waar energie centraal staat’, aldus aldus HR-directeur Maura Stalpers

Vakantie als sign-on bonus

Solarclarity denkt met de sign-on bonus van de vakantie voor elke nieuwe medewerker zich te kunnen onderscheiden in de huidige krappe arbeidsmarkt. Die is immers ook voor een van de grondleggers van de Nederlandse solarmarkt ‘een uitdaging’. De organisatie hoopt met de actie een concrete aanleiding te creëren voor talent om te solliciteren, want met de energietransitie in volle gang, is nieuw personeel zeer welkom, aldus Stalpers. ‘Noem het een vakantie van de zaak, door voordat je vol energie met je nieuwe uitdaging start eerst even op te laden in de zon.’

‘Noem het een vakantie van de zaak.’

Het bedrijf start de pilot met 3 vacatures waarbij de gelukkigen eerst mogen genieten van een week vakantie samen met een dierbare. Zo is er een vacature voor een sales representative, en eentje voor een applicatiebeheerder, maar ook eentje voor een recruiter. Zijn of haar taak wordt onder meer om te laten zien dat Solarclarity een toffe plek is om te werken, om samen met Marketing creatieve recruitmentcampagnes te bedenken en uit te rollen, en ten slotte ook om de (HR)-collega’s aan het lachen te maken.

Niet makkelijk

‘Talent vinden is niet makkelijk in deze krappe arbeidsmarkt’, stelt Stalpers. ‘Daarom wilden we het anders doen met deze wervingscampagne. We zorgen ervoor dat de nieuwe werknemers een weekje kunnen ontspannen voordat ze volop meedraaien in het onboardingprogramma. Dat doen we met veel plezier, want wij weten hoe belangrijk het is om met frisse energie te starten aan een nieuwe baan én na zo’n lange periode aan lockdowns is een andere omgeving ook wel eens lekker. Deze creatieve actie past bij onze cultuur waarbij vooruitstrevendheid belangrijk is. Ook binnen onze arbeidsvoorwaarden.’

‘Wij weten hoe belangrijk het is om met frisse energie te starten aan een nieuwe baan.’

Solarclarity bestaat sinds 2008 en is vooral bekend als online distributeur in solar hardware, batterijen en laadpalen. Inmiddels is Solarclarity uitgegroeid tot de bekendste internationale online PV-distributeur en actief in vrijwel heel Europa. Het bedrijf uit Weesp heeft inmiddels al zoveel panelen geleverd dat het naar eigen zeggen ‘met dat totale vermogen steden als Arnhem, Luik of Uppsala een jaar lang van stroom kan voorzien.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Ook iets moois gemaakt?

Zelf het afgelopen jaar iets moois of innovatiefs gedaan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie of recruitment? Zend het dan nu in voor de Werf& Awards, en wie weet sta jij in mei ook op het podium te stralen.

Meteen inzenden

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners