Sophie Theen: ‘Maak recruitment onderdeel van de beloning van managers’

De Londense fintech-start-up 11:FS groeit met 300% per jaar. Hoe leid je dat in goede banen? Door de beloning van managers ook afhankelijk te maken van hoe ze mensen aannemen, vertelde Sophie Theen deze week.

Bas van de Haterd Op 20 maart 2019
Gem. leestijd 3 min 261x gelezen
Deel dit artikel:

sophie theen
Toen Theen 1,5 jaar geleden als head of HR & Talent†bij 11:FS begon, was het bedrijf 30 medewerkers groot. Inmiddels staat de teller op 300, zo’n 10 keer zoveel dus. Wat betekent dat allemaal voor je HR-beleid? Op Unleash19 in Londen organiseerde Theen een rondetafeldiscussie rondom zogeheten performance reviews. Daarin zaten ook een paar mooie takeaways voor de recruiters.

Feedback in 100% transparantie

Zo vertelde Theen dat 11:FS een app heeft waarmee medewerker en manager wekelijks een verplicht feedbackmoment kennen. Ook meet het bedrijf elke week een aantal punten wat betreft de tevredenheid van medewerkers. Elk kwartaal zijn er bovendien 360-graden-feedbackmomenten, waarbij medewerkers feedback krijgen van collega’s. Elk half jaar is er daarnaast ook een moment van zelfreflectie, waarbij een medewerker op zijn of haar eigen werk moet reflecteren. Ten slotte is er ook nog jaarlijks een beoordeling, waarbij bonussen en promoties worden toegekend. Alles in 100% transparantie, aldus Theen.

11 fs beloning

Beoordeling op basis van hoe goed je recruit

Bijzonder bij 11:FS is verder dat recruitment een belangrijk onderdeel is van de beoordeling van managers. Haar bedrijf bekijkt daarbij zowel ‘operationele’ als ‘praktische’ criteria. ‘Operationele criteria’ gaan bijvoorbeeld over de kwaliteit van de feedback die managers aan sollicitanten geven. Wijzen ze iedere kandidaat netjes iedereen af? Gebeurt dat met meer dan ÈÈn zin? En doen ze dat binnen de gestelde termijnen? De ‘praktische criteria’ gaan over verloop. Hoe is bijvoorbeeld het verloop binnen een bepaalde tijd na de aanname? Daarbij kijkt het bedrijf niet alleen naar ongewenst verloop, maar ook naar het verloop omdat er afscheid genomen moet worden.

de verantwoordelijkheid voor het proces ligt bij de manager. die wordt hier dus ook op afgerekend

Uiteraard staat de recruitmentafdeling klaar voor bijstand als de manager behoefte heeft aan hulp en training op werving- en selectiegebied. Maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid voor het proces bij de manager en die wordt hier dus ook op afgerekend. Het is misschien nog maar beperkt, maar ik vind het een goed idee, dat ik in de praktijk nog nergens anders ben tegengekomen.

Theen horen spreken? Kom naar TA Live

Sophie Theen spreekt op 18 april tijdens Talent Acquisition Live in Amsterdam. Ze verzorgt dan een keynote over hoe je van 30 naar 300 mensen groeit zonder je cultuur te verliezen en hoe je die wervingsuitdaging in goede banen leidt.

Klik hier voor alle informatie. Of bekijk eerst nog even de after movie van vorig jaar:

bas van de haterd niet zeuren checklist

Over de auteur van dit blog

Bas van de Haterd is†onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live. Deze week is hij in Londen om verslag te doen van #Unleash19.

Beeld boven: via Glassdoor

Lees ook:

Tags:
Deel dit artikel:

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners