Aan cv’s heeft hij een broertje dood. Te veel irrelevante informatie, te weinig persoonlijk, zegt hij. Het allerliefst zou hij er zelfs helemaal mee stoppen. ‘Ik heb al klanten waar bij dat gebeurt’, vertelt Steven Duinhouwer. ‘Dan sturen kandidaten alleen nog een salespitch op video.’ En eigenlijk vindt hij dat elke recruiter kritischer naar het cv moeten kijken. ‘Als ik als recruiter iemand selecteer, maar als klant wijs jij hem vervolgens af, dan zeg je eigenlijk tegen mij dat ik mijn werk niet goed doe. Terwijl: ik heb met jou die vacature bekeken, we hebben samen een functieprofiel gemaakt. Waarom zou je me dan niet vertrouwen in mijn selectie?’
‘Ik heb al klanten die geen cv’s meer krijgen. Dan sturen kandidaten alleen nog een salespitch op video.’
Zeker op het vakgebied van commerciële functies – sales, marketing, inkoop – zegt een cv maar bar weinig, aldus Duinhouwer. En hij heeft zeker enig recht van spreken, met ruim twee decennia ervaring in dit vak, en een succesvolle recruitmentpraktijk als oprichter van Commercieel Nederland. In die hoedanigheid heeft hij ook iets nieuws verzonnen. Nu hij ziet dat steeds meer recruiters verder gaan als zzp’er, wil hij ze laten samenwerken in een netwerk. Zodat álle bedrijven met vacante commerciële functies geholpen kunnen worden op hun eigen specialisme. Exclusief, en dedicated.
Horticultuur
Recruitment is te lang geregeerd door cv-schuivers, zegt hij. Maar daarmee onderscheid je je niet. Volgens hem zit dat verschil hem meer in specialisering. En dat hebben veel zzp-recruiters wel, maar vaak zijn ze minder goed in bijvoorbeeld acquisitie. En daar wil Duinhouwer hen bij ondersteunen. Door klanten voor hen binnen te halen, maar ook door hen bijvoorbeeld te helpen met recruitment marketing. En met een netwerk, waarin recruiters weer van elkaar kunnen leren.
‘Recruitment is te lang geregeerd door cv-schuivers.’
‘Ik denk dat daar echt de kracht ligt’, zegt hij. ‘Ik ben nu bijvoorbeeld in gesprek met een klant in de horticultuur. Een heel specialistische markt. Een recruiter die daar succes wil hebben, moet ook thuis zijn in die specifieke branche. Dan kun je de opdrachtgever ook garanderen dat je zijn vacature kunt vervullen. Ikzelf wil zo’n opdracht nu niet hebben, omdat ik daar geen netwerk heb. Maar ik kan natuurlijk wel een recruiter zoeken die hier wel in thuis is. En die zou dan exclusief die opdracht kunnen aannemen.’
Oost en west, noord en zuid
Duinhouwer is nu al begonnen met de werving van een netwerk, dat idealiter na verloop van tijd uit zo’n 50 recruiters gaat bestaan. ‘Daarmee wil ik heel Nederland beslaan’, zegt hij. ‘Oost en west, noord en zuid. De eerste 8 gesprekken zijn al geweest. En binnenkort houden we een meeting om elkaar beter te leren kennen. Uiteindelijk wil ik een netwerk bereiken van mensen die zich allemaal positioneren als freelance recruitment consultant voor Commercieel Nederland. Natuurlijk mogen ze ook hun eigen ding ernaast doen, ze zijn tenslotte freelancer. Maar door het zo neer te zetten, maak je het netwerk wel sterker.’
‘Binnenkort houden we een meeting om elkaar beter te leren kennen.’
Hij noemt het idee een win-win-win. Voor de bedrijven, want die krijgen de garantie dat ze hun vacature invullen door een echte specialist. Voor de recruiter, die zelf geen acquisitie hoeft te doen, maar kan doen wat hij of zij het liefste doet: in gesprek met het eigen netwerk. En ten slotte ook voor de kandidaat. ‘Heel vaak wordt een kandidaat door een recruiter een bepaalde rol in gepraat, omdat die recruiter zijn fee niet wil mislopen. Maar je hebt ook een verantwoordelijkheid naar kandidaten. Als het niet matcht, moet je dat ook toegeven, vind ik. En dan moet je op zoek naar een andere vacature. Die zijn er overigens ook genoeg.’
Netwerk en kijk op het vak
Recruiters met een netwerk en kijk op een vak, daaraan is momenteel behoefte, zegt hij. ‘In plaats van recruiters die alleen maar LinkedIn afspeuren en InMails sturen.’ En ook wil hij pleiten voor meer werken op exclusiviteit. ‘Als je geen exclusieve opdrachten krijgt, daar word je niet vrolijk van. Zit je met 10 anderen voor dezelfde vacature te werven. En krijgt een kandidaat zo 4 telefoontjes van 4 verschillende recruiters. Wat voor indruk van de werkgever moet zo iemand dan krijgen? Daar word je niet vrolijk van.’
‘Je moet een bedrijf kunnen overtuigen dat jij degene bent die het best die vacature kan invullen.’
Kortom: de markt moet veranderen, benadrukt hij. Niet alleen maar cv’s rondpompen, maar met een opdrachtgever in gesprek. Wat zoek je nou echt? En als er de afgelopen 3 jaar al 3 salesmanagers zijn vertrokken, kun je dan niet beter eerst kijken hoe dat komt? ‘Dat vraagt ook iets van de recruitment consultant’, zegt hij. ‘Die moet stevig in zijn schoenen staan. Je moet een bedrijf kunnen overtuigen dat jij degene bent die het best die vacature kan invullen. Dan kun je ook de partner worden waar die klant naar op zoek is.’
Kennen – kunnen – gunnen
Het is een kwestie van kennen, kunnen en gunnen, zegt hij. ‘En als je dat goed doet, kun je als recruiter snel vacatures vullen. Waarmee het dus ook voor jou commercieel interessant wordt.’ En lukt het niet meteen vanuit je specialisme om een vacature te vullen, dan wel vanuit het netwerk, denk Duinhouwer. ‘Dan gaan we zitten om samen ideeën te organiseren.’ Zoals hij zelf ooit al deed met de Mobile Talent Room, een idee dat daarna gretig werd opgepikt.
‘Het heeft tegenwoordig bijna geen zin meer om vacatures te plaatsen. Daar reageren mensen niet meer op.’
Hij heeft inmiddels al aardig wat partners bij het netwerk betrokken, die met zulke innovatieve wervingstechnieken de verbonden recruiters kunnen ondersteunen. Alles om hen te laten excelleren. ‘Zodat ze ook weer herhaalopdrachten krijgen’, zegt hij. ‘En zodat Commercieel Nederland echt een entiteit kan worden voor alle commerciële functies. Het heeft tegenwoordig bijna geen zin meer om vacatures te plaatsen. Daar reageren mensen niet meer op. Daarom word je netwerk als recruiter ook steeds waardevoller. Daarmee kun je snel vacatures vullen, met kwalitatief goede kandidaten.’
Poppenspeler
Moeilijk vervulbare vacatures? Duinhouwer zegt er niet in te geloven. ‘Ze zijn er wel. Als je maar iemand dedicated erop hebt zitten. Iemand die het voelt als zijn of haar verantwoordelijkheid.’ Met dit concept lukt dat, denkt hij. ‘De recruiter wordt ook kritischer of hij of zij een opdracht aanneemt. Zie ik echt kans om hem in te vullen, of niet? Ook voor een opdrachtgever is dat belangrijk: die heeft er immers niets aan dat iemand de opdracht aanneemt, en vervolgens toch niet kan leveren.’
‘Als Commercieel Nederland een begrip wordt, kan het hele netwerk ervan profiteren.’
Naast acquisitie van nieuwe opdrachten wil Duinhouwer zich in het netwerk vooral zelf positioneren als ‘de poppenspeler’. ‘Wie heeft hulp nodig? Wie kan ik ondersteunen? En hoe? Commercieel Nederland is daarbij dan de overkoepelende naam. Als dat een begrip wordt, kan het hele netwerk ervan profiteren’, denkt hij. Momenteel is hij er een campagne voor bezig. ‘Dus ben jij een freelance recruiter die zich wil aansluiten bij dé partner in sales, voor exclusieve opdrachten, in een netwerk waarmee je kunt sparren? Neem dan gerust contact op.’
Sportzaak
Zelf was hij ooit voorbestemd om de sportzaak van zijn ouders over te nemen. Het ondernemerschap dat hij daar als kleine jongen opdeed, is wel altijd in zijn bloed gebleven. Maar hij vertrok voor de studie vanuit Hengelo naar Amsterdam, en keerde daarna niet terug in de zaak, maar begon in de commerciële buitendienst. ‘Kopieer- en faxapparatuur, rechtstreeks vanuit de kofferbak. En dan maar aanbellen bij bedrijventerreinen.’
Het ondernemerschap dat hij als kleine jongen opdeed, is wel altijd in zijn bloed gebleven.
Later volgde onder meer een baan als vertegenwoordiger in automaterialen, en begon hij via Start Uitzendbureau Top Start, voor vooral technische functies op hbo-niveau en hoger. Via een soortgelijke baan bij Multec, het huidige Brunel Engineering, besloot hij in 2000 voor zichzelf te beginnen als recruiter in de technische sector. ‘Letterlijk vanuit de slaapkamer. Met een fax, een kopieermachine en een database.’
Rode draad
Toen deed hij al de visie op dat het cv er eigenlijk niet toe doet, blikt hij terug. ‘Cv’s zijn leuk, maar het gaat mij om de persoon erachter. Dat is eigenlijk altijd de rode draad in mijn leven geweest.’ En dat is ook de reden dat hij zo hamert op exclusiviteit, zegt hij. ‘Wil je een goede match maken, dan moet je een partner zijn, en geen leverancier. Daarom doen wij in principe ook niet mee als er ook andere bureaus meedoen. Dan komt er namelijk vaak wel een snelle match uit, maar zelden een goede match. En daar willen wij niet aan meedoen.’
‘Wil je een goede match maken, dan moet je een partner zijn, en geen leverancier.’
Laten we eerlijk zijn, zegt hij: ‘dit concept is natuurlijk te kopiëren.’ En er zijn ook al best wat andere netwerken van freelance recruiters in Nederland. ‘Maar ik wil wel de eerste zijn op dit gebied. En ik denk dat we hier ook nog echt uniek in zijn. Mijn missie voor de komende jaren is dit uit te bouwen voor álle commerciële functies in Nederland. Op basis van exclusiviteit. Met dedicated partners. Zodat we onze klanten ook kwaliteit kunnen bieden. Als dat lukt, dan is mijn missie geslaagd.’