Superhelden-campagne Visma | Raet Interim Services (inzending Visma | Raet)

Om een superheld te worden heb je geen superkrachten nodig, maar de juiste opleiding bij Visma | College. Lees de hele case van Visma | Raet, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Redactie Op 16 maart 2023
Gem. leestijd 4 min 367x gelezen
Deel dit artikel:
Superhelden-campagne Visma | Raet Interim Services (inzending Visma | Raet)

Krapte op de arbeidsmarkt is niet nieuw. Het tekort zorgt alsmaar voor meer werkdruk bij huidige talenten binnen organisaties. Ook bij een flink aantal van onze klanten in de publieke markt. Als Visma | Raet leveren we software voor HR&Payroll. Onze missie is om het HR leven makkelijk te maken. Dit doen wij door HR&payroll efficiënt in te richten, zodat HR-professionals tijd overhouden voor zaken die er echt toe doen. Maar hoe doe je dat als je geen medewerkers kan vinden?

Onze interim professionals komen onze klanten helpen in nood. Echte superhelden dus!

Daar hebben we binnen Visma | Raet de afdeling Interim Services voor. Zij leveren interim professionals die onze klanten op tijdelijke basis ondersteunen. Vaak gebeurt dit wanneer de klant capaciteitsproblemen heeft waardoor processen dreigen stil te vallen. Onze interim professionals komen onze klanten helpen in nood. Echte superhelden dus!

Verborgen arbeidspotentieel

Ook wij liepen tegen de uitdaging aan om nieuwe superhelden aan te trekken. Zo zijn Visma College en de superheldencampagne ontstaan. Wij gingen op zoek naar kandidaten die juist nog geen kennis hadden van payroll & functioneel beheer. We zetten in op het verborgen arbeidspotentieel met een intrinsieke motivatie om iets te leren. Niet alleen mensen die net uit de schoolbanken komen, maar juist herintreders of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn opgeleid in Visma College. Ook hebben wij interne medewerkers bij onze klanten, die toe waren aan een nieuwe uitdaging, kunnen behouden door ze om te scholen.

De gehele campagne is intern bedacht, gemaakt en doorgevoerd tot in de kleinste details.

De gehele campagne is intern bedacht, gemaakt en doorgevoerd tot in de kleinste details. Naast een SEE, DO, ACT-campagne met animaties, video’s, radio en ads hebben we ook ons pand volgehangen met onze superhelden. Ook trokken wij de aandacht op het NIRPA-congres met onze superhelden. Door het inzetten van verschillende animaties worden onze superhelden weergegeven en potentiële kandidaten getriggerd om ook te solliciteren als Superheld. Daarnaast is er ook een superhelden-referentievideo gemaakt in samenwerking met een klant.

Wat was de impact van de case?

Het doel van de campagne was het aantrekken van nieuwe interim collega’s en het helpen van onze klanten met kwalitatieve medewerkers. Voor het eerste Visma College was de ambitie om te starten met 8 Visma College-studenten. Door het succes van de online en radiocampagne hebben we dit overperformed en zijn er in totaal 16 kandidaten aangenomen.

Door het succes van de online en radiocampagne zijn in totaal 16 kandidaten aangenomen.

Daarnaast gaf de campagne ook intern een enorme boost op de medewerkerstevredenheid. We meten tweemaandelijks onze eNPS onder onze interim professionals. Tijdens en na de campagne zagen we een stijging van maar liefst 49 punten (van +7 naar +56)! Bovendien zagen we in de feedback van de eNPS vele positieve reacties terugkomen omtrent de superheldencampagne.

Naast dat ons kantoor is gerebrand met de superhelden, rijdt ook iedere superheld rond in gebrande superhelden-auto, zodat de helden overal terug te zien zijn. Zelfs onze Managing Director vroeg om een gebrande superhelden-auto. Door het gehele concept door te voeren, benoemen we ook een ‘superheld van het kwartaal’ die vervolgens echt ons uithangbord is.

We benoemen ook een ‘superheld van het kwartaal’, die vervolgens echt ons uithangbord is.

Omdat we de campagne samen hebben ontwikkeld met marketing en interim services, zijn we allemaal eigenaar en voelen we ons hiermee volledig verbonden.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Onze casus laat zien dat je geen dure bureaus en hoge budgetten nodig hebt om een creatieve campagne te kunnen draaien die succesvol is. Wij vinden dat we moeten winnen, omdat we met deze case niet alleen bijdragen aan onze uitdaging maar zeker ook de uitdagingen die breed liggen in de publieke markt. Bovendien laten we potentiële kandidaten zien dat iedereen een superheld kan zijn. Als je maar de juiste kansen krijgt om je bij- of om te laten scholen. Hierdoor is het ons gelukt om de doelstelling van het aannemen van de juiste kandidaten te overtreffen.

Dat het interne effect van de campagne zo groot zou zijn, hadden we van te voren wel gehoopt, maar zeker niet verwacht. Inmiddels hebben we dit superheldenthema ook doorgevoerd op andere afdelingen met een eigen visualisatie van hun team als superheld.

Credits case

De superhelden case is ontstaan tijdens een brainstorm tussen onze marketingafdeling en de Director van Interim Services. Na het bedenken van het concept zijn we aan de gang gegaan met het maken van de eerste animatievideo samen met animatiebureau Cooler Media. Hier zijn in Q2 en Q3 van 2022 nog twee animaties bijgekomen waarvan één animatie bedoeld is om de ervaren superheld uit te lichten en de andere animatie is ingezet om de superhelden in spe aan te trekken.

Hiernaast is er ook een video gemaakt in samenwerking met één van onze klanten (Nyenrode), waarbij onze superhelden worden uitgelicht en hierbij ook hun functie centraal staat.

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners