Tooling hapt nu al 33% uit het totale recruitmentbudget - maar is dat veel, of juist (te) weinig?

Wat betalen we aan tooling, zoals het ATS, de eigen recruitmentsite, en screeningssoftware? Gemiddeld ongeveer een derde van ons totale recruitmentbudget, zo blijkt. De grote vraag is echter: is dat te veel? Of juist nog steeds te weinig?

Peter Boerman Op 05 december 2019 Gem. leestijd 3 min192x gelezen
Deel dit artikel:
Tooling hapt nu al 33% uit het totale recruitmentbudget - maar is dat veel, of juist (te) weinig?

Het was een van de meer opvallende resultaten uit het onderzoek van De Stand van Werven eerder dit jaar. Gevraagd naar de prioriteiten voor de komende anderhalf jaar, kiezen veel meer recruiters dan ooit voor ‘recruitment tooling‘. Schijnbaar is er veel behoefte aan technologie om alle werkzaamheden te ondersteunen, over te nemen, of waar mogelijk te verbeteren. Ook automatisering en robotisering worden vaker dan in het verleden aangehaald als mogelijke prioriteit voor de komende 18 maanden.

Niet verwonderlijk dat ook een steeds groter deel van het budget opgaat aan zulke tooling. Uit het onderzoek blijkt het nu al te gaan om zo’n 33 procent, onder recruiters bij bureaus nog iets meer dan onder corporate recruiters (36 versus 31 procent). De investeringen zullen volgens de respondenten volgend jaar vooral gaan plaatsvinden in recruitmentsystemen (34%), recruitmentsites (28%), videorecruitment (26%), sourcing-tools (25%) en data en dashboards (25%). Onderwerpen als online screening (11%) en e-assessments (13%) blijven daar (nog) wat bij achter. Terwijl dat ook al de onderwerpen zijn waar recruiters nu het minste tooling voor in huis hebben.

Is dat nou veel of weinig?

Ongeveer 1 op de 3 recruiters geeft dus aan volgend jaar meer te willen investeren in technologie. En gemiddeld gaat er nu al ongeveer een derde van het totale budget daaraan op. De vraag is dan natuurlijk: is dat nou veel? Of is het toch nog weinig? In de recent verschenen Recruitment Tech Guide 2020 gaan verschillende deskundigen in op die vraag. En de meesten geven daarbij aan dat het wat hen betreft nog wel iets meer zou mogen, willen recruiters maximale resultaten bereiken.

‘Slimme tooling betekent dat je minder kosten kwijt bent aan bureaus.’

Meer investeren in tooling bespáárt namelijk ook geld, zoals Harm Voogt, CEO van Validata Group, betoogt. ‘Slimme tooling betekent dat je minder kosten kwijt bent aan bureaus of eigen fte. Dat levert structureel meer op voor de lange termijn.’ Ook Leon Buijsman, directeur van softwareleverancier Hireserve, ziet dat de top nog niet bereikt is. ‘In de VS of Groot-Brittannië is de concurrentie voor recruitment tooling veel hoger dan in Nederland. Toch wordt in deze landen gemiddeld meer betaald voor recruitment tooling. Wat ons betreft geldt voor recruitment hetzelfde als voor een huis: je moet goed investeren in de fundering om lang en veilig ervan te kunnen genieten.’

Verschuiving verwacht

Daarin zal nog wel een verschuiving gaan optreden, verwacht Tijs van Tilburg, director of sales bij Textkernel. ‘In onze ervaring verschuift het budget toch wel wat van het ‘administratieve’ deel van recruitment naar tooling en technologie die gericht is op searching en matching, interactie, candidate engagement/experience en data insights.’ Minder alleen maar een goed werkend ATS dus, en meer tools om alle onderdelen van het proces heen, zo verwacht hij.

‘Zonder goede tooling wordt het ingewikkeld om succesvol te kunnen werven.’

Logisch ook, vult André Polderman, CEO bij RecruitNow, hem aan. ‘Zonder goede tooling wordt het best ingewikkeld en complex om effectief en succesvol te kunnen werven. Je wilt immers maximale exposure en inzicht in de kosten, versus resultaat.’ En dat is alleen mogelijk met goede technologie, stelt hij. ‘Traditioneel gezien gaat het grootste deel van het budget op aan de makkelijkste vacatures. Dat is echt zonde!’ En technologie kan daarin helpen, wil hij maar zeggen.

Bijdragen aan strategische doelen

Goede tooling voor het recruitmentproces kan sowieso steeds beter bijdragen aan strategische doelen van een organisatie, zo zijn de meesten overtuigd. ‘Door hierin slimme keuzes te maken kan het hele proces van aantrekken tot instroom van talent veel efficiënter worden ingericht’, zegt bijvoorbeeld Validata-CEO Voogt. ‘Zulke tools worden steeds innovatiever en leveren zo ook steeds meer op. Daar wordt de hele organisatie beter van.’

‘Juist de grote veranderingen op de arbeidsmarkt wakkeren de behoefte aan meer en betere tooling aan.’

Juist de grote veranderingen op de arbeidsmarkt ‘wakkeren de behoefte aan meer en betere tooling aan’, vult Van Tilburg aan. ‘Schaarste en marktdisrupties zetten een enorme druk op sourcingtijd en toegang tot de juiste skills. Ook flexibilisering en gig-work veranderen het proces. En aangezien alles inmiddels digitaal gebeurt, is goede tooling voor inzicht, sturing en voorspelling, communicatie en engagement tegenwoordig cruciaal.’

‘Dankzij automatisering kun je meer tijd besteden aan persoonlijke aandacht aan de kandidaat.’

Met goede recruitment tooling kun je in elk geval probéren om het tekort aan arbeidskrachten te bestrijden, is ook Bert Koning, COO van OTYS, van mening. ‘Dan kan een organisatie zich weer focussen op de core business: datgene waar ze goed in zijn.’ En goede tooling kan ook op een andere manier van pas komen, volgens Jan Beekman, managing partner van Mysolution). ‘Automatisering kan je veel werk uit handen nemen. Deze kun je besteden aan persoonlijke aandacht aan de kandidaat. En daarmee maak jij het verschil als recruiter.’

recruitment tech guide 2020 technologie Meer weten?

Download hier gratis het hele onderzoek naar De Stand van Werven 2020, waarvoor in augustus 2019 in totaal 365 wervingsprofessionals online ondervraagd zijn. Meer over de laatste inzichten op het gebied van recruitment tooling lees je in de 100 pagina’s dikke Recruitment Tech Guide 2020, die hier is te bestellen.

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
RecruitNow
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.