Gem. leestijd 4 min  243x gelezen

Trainees werven voor VodafoneZiggo met onverwachte social formats (inzending Kaliber Interactive)

Met onverwachte videoformats pakken we de aandacht van potentiële trainees en laten we zien hoe het is om te werken bij VodafoneZiggo. Lees de hele case, samen met Kaliber Interactive, voor de Werf& Awards 2023.

Trainees werven voor VodafoneZiggo met onverwachte social formats (inzending Kaliber Interactive)

Het aantrekken en verbinden van jong talent staat bij veel organisaties hoog op de agenda. Want de jonge generatie heeft een enorme impact op de toekomst van een bedrijf. Maar hoe trek je de aandacht van studenten en pas-afgestudeerden die op zoek zijn naar een traineeship? Hoe laten we zien dat VodafoneZiggo zich voor trainees onderscheidt van andere corporates met vergelijkbare programma’s?

Met vermakelijke formats pakken we de aandacht van trainees en nemen hen mee in de bedrijfscultuur van VodafoneZiggo.

VodafoneZiggo en Kaliber ontwikkelden samen een campagne die deze vragen beantwoordt. Door de doelgroep te bereiken op de plek waar ze zich bevinden, met onverwachte en vermakelijke formats, pakken we de aandacht van potentiële trainees en nemen we ze mee in de bijzondere bedrijfscultuur van VodafoneZiggo.

De campagne omvatte 2 flights: begin en eind 2022. We gebruikten de verwachting van onze doelgroep over corporate traineeships, vergrootten dit uit en zetten dit af tegen de werkelijkheid zoals huidige trainees die ervaren. Beelden van saaie kantoren versus opnames die de trainees zelf gemaakt hebben. We lieten zien hoe anders het er bij VodafoneZiggo aan toe gaat. De eerste flight raakte de juiste snaar: het aantal sollicitaties steeg met bijna 200% van 128 naar 368. Ook de kwaliteit lag veel hoger dan vorige wervingsperiodes.

De eerste flight raakte de juiste snaar: het aantal sollicitaties steeg met bijna 200% van 128 naar 368.

In het najaar van 2022 bouwden we het concept ‘What you expect vs What you get’ verder uit en verrijkten we het met extra opnames op kantoor. Ook maakten we een bijzondere video met CEO Jeroen Hoencamp: een Ask me Anything (AMA). Hierin beantwoorde hij vragen van trainees. Zo gaven we een kijkje op de werkvloer en verkleinde het de afstand tussen CEO en trainee. Het luchtige en serieuze wisselden elkaar af; van je kansen als PSV-fan bij een Ajax-sponsor tot Hoencamps grootste fout in zijn carrière.Ook deze tweede flight was een succes: het aantal sollicitaties van de eerste flight werd overtroffen met 399 talenten, en de recruiters waren weer te spreken over de kwaliteit van de kandidaten.

Wat was de impact van de case?

De campagne was een succes: na de eerste flight waren er 368 sollicitaties, een stijging van 200% vergeleken met de periode ervoor. Van deze sollicitaties maakten 284 talenten hun sollicitatie af met een eerste assessment. De tweede flight overtrof dit nog eens met een totaal van 399 sollicitaties, waarvan 314 talenten hun eerste assessment voltooiden.

De kwaliteit van de sollicitaties viel op. De recruiters waren tevreden en zagen vooruitgang.

Ook de kwaliteit van de sollicitaties viel op. De recruiters waren tevreden en zagen vooruitgang ten opzichte van eerdere periodes, en vooral de collega’s van de afdelingen waar de trainees terecht kwam, waren erg te spreken over de nieuwe talenten. Naast de concrete aantallen aanmeldingen bleek ook uit de sollicitatiegesprekken dat de video’s erg hadden bijgedragen aan de perceptie van VodafoneZiggo als werkgever. De campagne heeft een positieve impact gehad op het beeld bij de doelgroep.

De AMA-video met CEO Jeroen Hoencamp bleek ook intern en extern een groot succes. De video werd veel gedeeld op onder meer LinkedIn en Jeroen werd geprezen om zijn openheid en transparantie. Daarmee heeft het nog een groter doel gediend dan enkel de beeldvorming voor trainees; het bouwt mee aan de gehele employer branding-strategie van VodafoneZiggo.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

‘Zachte’ waarden als cultuur en openheid zijn lastig te vermarkten. Want welk bedrijf zegt er nou niet dat ze goed voor hun mensen zorgen en dat het zo’n leuke club is? VodafoneZiggo heeft met een gedegen analysefase boven water gekregen waar het grootste knelpunt zat en hoe ze dit kon ombuigen. Met een sterk creatief idee, gebaseerd op de belevingswereld van de doelgroep, was het toch mogelijk om de ‘zachte waarden’ een belangrijke rol te laten spelen in de besluitvorming. Door het gebruik van ‘show, don’t tell’ en te kiezen voor een opvallende vertelvorm kwam de boodschap luid en duidelijk aan bij de doelgroep.

Door het gebruik van ‘show, don’t tell’ kwam de boodschap luid en duidelijk aan bij de doelgroep.

Met jaloersmakende resultaten als beloning. Daarnaast bouwt de campagne mee aan het overkoepelende Employer Brand van VodafoneZiggo door voor deze doelgroep lading te geven aan de boodschap ‘Enjoy the Challenge’. Het concept is daarnaast rijk genoeg om in de toekomst te blijven uitbreiden, en simpel genoeg om op een kostenefficiënte manier producties te kunnen optuigen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

VodafoneZiggo

  • Eva Huijgen – Employer Branding specialist
  • Quinte Martens – Employer Branding specialist
  • Media-inkoop

Strategie, concept & productie: Kaliber Interactive

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners