Néé, niet wéér: gefeliciteerd met je verjaardag

Een onpersoonlijk ‘Gefeliciteerd met je verjaardag’ van een bedrijf? Ze laten de kandidaat vaak voelen als een nummertje dat verdwijnt op de grote stapel. Het trucje was leuk in het begin, maar begint inmiddels behoorlijk doorzichtig te worden. Het is dus tijd voor werkgevers om hun recruitment marketing anders aan te pakken. Om langetermijnrelaties op te bouwen met kandidaten, door middel van personalisatie, interactief contact en een gerichte aanpak die aansluit bij jouw bedrijfscultuur. Zo kun je niet alleen geschikte kandidaten aantrekken, maar ook behouden. Hoe je dat doet? Hier alvast 4 tips.

1. Personalisatie: Bouw een relatie op

Het begint met het begrijpen van je kandidaten als individu. Gebruik data en inzichten om hun persoonlijke behoeften, interesses en ambities te begrijpen. Pas je communicatie aan om zulke individuele verbindingen te leggen. Stel bijvoorbeeld gerichte vragen tijdens het sollicitatieproces, die verder gaan dan alleen werkervaring, zoals naar hun carrièredoelen en persoonlijke interesses. Door te laten zien dat je echt geïnteresseerd bent in wie ze zijn, vergroot je de kans dat ze zich verbonden voelen met je bedrijf.

2. Interactief contact: Houd de dialoog gaande

Recruitment gaat niet alleen over vacatures plaatsen; het gaat ook over een connectie behouden door middel van voortdurende interactie. Zorg dus dat je snel reageert op sollicitaties en vragen van kandidaten. Gebruik diverse kanalen zoals e-mail, sociale media en telefoongesprekken om de communicatie levendig te houden. Nodig potentiële kandidaten uit voor events op kantoor of informele gesprekken met teamleden. Dit helpt niet alleen hun interesse te behouden, maar geeft hen ook een beter beeld van jouw bedrijfscultuur.

3. Ga voor authenticiteit: Gebruik storytelling

Elk bedrijf heeft zijn eigen unieke cultuur en waarden. Laat kandidaten zien wat jouw bedrijf onderscheidt. Gebruik storytelling om je missie, visie en successen van je bedrijf te delen. Laat medewerkers aan het woord die enthousiast zijn over hun werk en de impact die ze hebben binnen het bedrijf. Door een authentiek beeld te schetsen rondom jouw organisatie, trek je niet alleen kandidaten aan die passen bij je bedrijfscultuur, maar inspireer je hen ook om zich bij jouw team aan te sluiten.

4. Blijf investeren en luister naar feedback

Als je de juiste kandidaten hebt gevonden en ze hebt aangenomen, stopt de relatie niet bij de ondertekening van het contract. Zorg voor een gestructureerde inwerkperiode waarin nieuwe medewerkers zich welkom en gewaardeerd voelen. Bied duidelijke begeleiding en ondersteuning tijdens hun eerste dagen en weken op de werkplek. Moedig ook feedback aan en luister naar hun ervaringen om eventuele uitdagingen aan te pakken. Zet nieuwe medewerkers ook in als ambassadeurs van je bedrijf. Moedig hen aan om hun positieve ervaringen te delen op sociale media of via mond-tot-mondreclame.

Hulp nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij een meer persoonlijke candidate experience? Ontdek 10 onmisbare recruitment tips en tactieken en leer hoe je potentiële kandidaten langdurig aan jouw bedrijf kunt binden. Of neem direct contact op met Sendtodeliver, auteur van dit artikel.

Dashboard

Lees ook

‘Minstens helft kandidaten vindt het prettig als A.I. het hele recruitmentproces afhandelt’

Met artificial intelligence hun beleving verbeteren en versnellen? Kandidaten zijn er helemaal klaar voor, aldus het nieuwe GRID Talent Trends Report van Bullhorn. Zo zegt 74% van de door hen ondervraagde 275 kandidaten in de Benelux zich op hun gemak voelen met A.I. bij de werving als dit het recruitmentproces versnelt. Nog eens 72% heeft geen probleem met communicatie op basis van A.I. als het niet betekent dat wordt ingeleverd op de persoonlijke touch. Over het geheel genomen zegt minstens de helft van de kandidaten het zelfs prettig te vinden als A.I. het hele recruitmentproces zou afhandelen.

Dit geldt over het algemeen voor kandidaten uit alle leeftijdsgroepen en alle bedrijfstakken, aldus de onderzoekers. Wat volgens hen een enorme kans oplevert voor bureaus die hier snel op weten in te spelen. Want als A.I. ergens bij kan helpen, dan is het wel communicatie met de kandidaat. En juist die communicatie blijkt voor de kandidaat steeds belangrijker. Zo zegt 43% van de kandidaten één keer per week – of zelfs vaker – iets te willen horen van recruiters, een communicatieniveau dat eigenlijk alleen met technologie haalbaar is. ‘En tijdige communicatie zorgt weer voor loyaliteit van kandidaten’, aldus de onderzoekers.

GRID 2024_Talent Trends Report_Benelux Graphs_V3_G

Duidelijke verwachtingen 

Kandidaten zijn volgens het onderzoek over het algemeen vrij duidelijk over wat ze verwachten van recruiters en hun bureaus: tijdige plaatsing in de juiste baan, duidelijke communicatie en technologie die het proces soepel laat verlopen. Ze geloven dat A.I. de matching kan verbeteren, de screening stroomlijnen en administratieve taken kan vereenvoudigen, zodat recruiters zich kunnen richten op de meer menselijke aspecten, zoals reskilling en betrokkenheid creëren. En kandidaten zijn er klaar voor dat A.I. een grotere rol gaat spelen bij recruitment, zolang de technologie het maar waarmaakt.

GRID 2024_Talent Trends Report_Benelux Graphs_V3_J

Het goede nieuws daarbij: kandidaten tonen een behoorlijk hoge loyaliteit naar hun recruitmentbureaus. Van de ondervraagde inhuurmedewerkers zou 73% weer met hun recruitmentbureau willen werken (ongeveer evenveel als vorig jaar). Ook hier is communicatie trouwens belangrijk: van de kandidaten die minstens één keer per week iets van hun recruiters horen, zegt 84% met hen te willen blijven werken. En bieden recruiters een nieuwe opdracht aan voordat de vorige is afgelopen, dan is de loyaliteit ook maar liefst 80% (vergeleken met 60% als dat niet gebeurt). En zelfs 88% als kandidaten in die tijd hebben kunnen profiteren van omscholingsprogramma’s.

GRID 2024_Talent Trends Report_Benelux Graphs_V3_K

Banen vinden, liefst nu!

Meer dan de helft (56%) van de kandidaten koos hun huidige recruitmentbureau op basis van positieve ervaringen, van henzelf of van iemand anders. Dit is een verschuiving ten opzichte van de 48% van vorig jaar. Op de vraag wat de grootste waarde is die recruiters bieden, was het antwoord duidelijk: dat ze kandidaten de juiste banen snel kunnen aanbieden. En op een verwante vraag over wat ze verwachten dat recruitmentbureaus voor hen doen, antwoorden de meeste kandidaten (55%) dat ze geschikte vacatures moeten vinden en voorstellen. Het nauwkeurig sourcen en screenen blijft het voordeel dat recruitmentbureaus hebben ten opzichte van vacaturebanken, en gespecialiseerde expertise is wat bureaus helpt zich te onderscheiden van hun concurrentie.

GRID 2024_Talent Trends Report_Benelux Graphs_V3_B

Van de kandidaten verwacht 87% dat bureaus hen binnen 20 dagen weten te plaatsen. En ook dit geldt grotendeels voor alle sectoren en leeftijdsgroepen. Bureaus zouden daarom op zoek moeten gaan naar ‘manieren om het proces te stroomlijnen en hun recruiters moeten wapenen met technologieën om het matchen van vacatures sneller en nauwkeuriger te laten verlopen om medewerkers te behouden en opnieuw in te zetten’, aldus de onderzoekers.

GRID 2024_Talent Trends Report_Benelux Graphs_V3_D

En veel meer communicatie, graag!

Kandidaten willen trouwens niet alleen dat recruiters snel voor hen een baan vinden. Ze willen ook – en vooral – dat ze beter met hen gaan communiceren. Over het algemeen is 60 tot 75% van alle respondenten weliswaar (zeer) tevreden met de hele recruitment lifecycle bij een bureau, er blijkt ook nog heel wat te verbeteren.

GRID 2024_Talent Trends Report_Benelux Graphs_V3_H

Zo vindt bijna de helft van de ontevreden kandidaten het sollicitatieproces onduidelijk (49%), de recruiters te traag (42%) en de formulieren te ingewikkeld (34%). Bijzonder verontrustend is verder dat 42% van de ontevreden kandidaten zegt dat hun recruiters niet begrijpen wat ze zoeken in een baan. Daar valt dus nog wel wat vooruitgang te boeken – al dan niet met inzet van A.I.

GRID 2024_Talent Trends Report_Benelux Graphs_V3_I

Lees het hele onderzoek

Benieuwd naar het hele onderzoek? Download het hier:

GRID Talent Trends Report

Lees ook

Wim op woensdag: De beste vraag die nooit door een recruiter is gesteld

Recruitment is vragen stellen. De juiste vragen stellen. De correcte vragen stellen. Recruitment is de kunst precies die vraag te stellen waarvan de kandidaat weet dat deze eigenlijk moet komen, maar hoopt dat deze achterwege blijft.

Er is niet één vraag die je iedereen kunt stellen.

Of een vraag goed is, wordt bepaald door veel factoren. Er is niet een vraag die je iedereen kunt stellen. Er is misschien wel één vraag die vrijwel nooit gesteld wordt, terwijl dat misschien wel gedaan zou moeten worden. Deze vraag vergt het uiterste van de kandidaat. Wie deze kan en durft te beantwoorden zonder voorbereiding is held van beroep.

Melodramatisch

Noem het melodramatisch, emotioneel of wijt het aan mijn 55ste verjaardag, maar onderstaand (vertaald) gedicht heeft mij geraakt in het hart en dat wilde ik met jullie delen. Laat je dus niet leiden door emotie, en stel deze vraag nooit aan een kandidaat maar alleen aan jezelf: wat is jouw diepste angst?

Onze diepste angst

Onze diepste angst is niet dat we ontoereikend zijn. 

Onze diepste angst is dat we onmetelijk krachtig zijn. 

Het is ons licht, niet onze duisternis, dat ons het meest beangstigt. 

We vragen onszelf af: wie ben ik om briljant, prachtig, talentvol en geweldig te zijn? 

Maar wie ben jij om dat niet te zijn? 

Je klein maken dient de wereld niet. 

Er is niets verheffends aan jezelf klein te maken zodat anderen zich niet onzeker voelen om je heen. 

We zijn allemaal bedoeld om te stralen, zoals kinderen dat doen. 

Het is niet slechts in enkelen van ons; het is in iedereen. 

En als we ons eigen licht laten schijnen, geven we onbewust anderen toestemming om hetzelfde te doen. 

Als we bevrijd zijn van onze eigen angst, bevrijdt onze aanwezigheid automatisch anderen.

Vrij vertaald door ChatGPT, gebaseerd op een quote uit de film ‘Coach Carter’.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter, investeerder, ambassadeur voor Guruz en blogger. Hij schrijft voor Werf& de Wim op woensdag. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

ABN Amro: ‘Nog 600.000 extra werknemers beschikbaar, als werkgevers minder beperkingen zien’

Ruim 400.000 vacatures in Nederland, en dus een gevalletje van enorme krapte? Het is maar net hoe je het bekijkt, aldus een nieuw rapport van ABN Amro. Als alle Nederlanders met een beperking nou eens dezelfde kansen zouden krijgen op een baan als mensen zónder beperking, dan zijn er ineens namelijk 600.000 extra werknemers voorhanden. Als slechts 2/3 van al die mensen een baan vinden, heb je nog alle vacatures van Nederland vervuld, stellen de bankiers. En dat dus zonder dat extra migratie nodig is.

Waar in Nederland 82% van degenen zonder beperking een baan heeft, geldt dat slechts voor 72% van alle mensen mét een beperking.

Je kunt het creatief rekenen noemen. En dat geven ze zelf ook wel min of meer toe. Maar het rapport ‘Onbeperkt potentieel voor flexibele werkgevers’, dat vandaag wordt gepubliceerd, bevat wel degelijk een serieuze boodschap. Ruim de helft van alle Nederlanders kampt namelijk met een vorm van een beperking. En zo’n beperking vermindert je kans op een baan aanzienlijk. Waar in Nederland 82% van degenen zonder beperking een baan heeft, geldt dat slechts voor 72% van alle mensen mét een beperking. En als we dat percentage omhoog zouden kunnen krikken, zou er van krapte dus geen sprake meer hoeven zijn, aldus het rapport.

Creativiteit en werkgeluk

‘Het onbenutte potentieel van mensen met een beperking kan uitkomst bieden om personeelstekorten te verkleinen’, stellen de onderzoekers. ‘Als werkgevers tenminste bereid zijn om werkzaamheden aan te passen.’ Dat leidt volgens hen overigens niet alleen tot minder krapte op de arbeidsmarkt, maar dient ook andere nobele doelen. ‘Het draagt ook bij aan diversiteit, creativiteit, betrokken werknemers en groter werkgeluk.’ De bank roept werkgevers dan ook op om meer te investeren in aanpassingen op de werkvloer en begeleiding, zodat meer mensen met een beperking volwaardig aan het arbeidsproces kunnen deelnemen.

‘Het onbenutte potentieel van mensen met een beperking kan uitkomst bieden om personeelstekorten te verkleinen.’

Dat dat hard nodig is, blijkt overigens ook uit de rest van de rapport. Zo valt te lezen dat de Banenafspraak van 2013 tot nu toe slechts 85.665 extra banen voor mensen met een beperking heeft opgeleverd, van de voorgenomen 125.000 (tot 2026). En die Banenafspraak is ook lang niet voor iedereen geschikt. Veel mensen met een lichtere beperking of een hogere opleiding blijven bijvoorbeeld werkloos; zij komen lang niet altijd in aanmerking voor subsidies of de juiste ondersteuning. Het idee is dat zij een baan zouden kunnen vinden zonder ondersteuning. Maar in de praktijk komt daar dus vaak weinig van terecht.

Juist in kraptesectoren veel kansen

Daardoor staan volgens David Bolscher, sectoreconoom Zorg en Thema’s van ABN Amro, dus ongeveer 600.000 Nederlanders onnodig aan de zijlijn. ‘Zelfs als een derde van deze mensen door hun beperking geen werk kan vinden, is de resterende 400.000 voldoende om alle openstaande vacatures in Nederland te vervullen’, zegt hij. ‘Deze mensen in dienst nemen vereist aanpassingen in werkzaamheden en werkomgeving en dat kost tijd en geld. Een werkgeversservicepunt in de regio, een lokale zorgaanbieder of leerbedrijf kan werkgevers helpen om geschikte kandidaten te vinden.’

Kleine werkgevers hebben gemiddeld meer werknemers met een beperking dan grote bedrijven.

Ondanks de grote personeelstekorten in de financiële sector, het onderwijs en de zorg, blijven juist deze sectoren achter in het aannemen van mensen met een beperking, ziet de bank. Terwijl het inzetten van mensen met een beperking op bepaalde afdelingen, zoals het klantcontactcentrum van een financiële instelling, vaak wel goed lukt. Juist vanwege hun vaak grote motivatie. Uit cijfers van het UWV blijkt daarnaast dat bij kleine werkgevers gemiddeld een groter deel van de werknemers een beperking heeft dan bij grote bedrijven. Terwijl juist grote werkgevers vaak meer slagkracht om een speciale afdeling hiervoor in te richten.

In de zorg is Zorgbalans volgens de bank een goed voorbeeld. Deze ouderenzorgaanbieder zet mensen met een verstandelijke beperking (via Philadelpia) in voor allerlei werkzaamheden, zoals een boodschap of de was doen, thee en koffie inschenken of wandelen met een bewoner. Ondertussen volgen de werknemers een opleiding tot Woonhulp. ‘We zijn blij dat we zo voor elkaar van betekenis kunnen zijn; ieder met dat waar hij of zij goed in is’, aldus Marko van den Dool, manager van Zorgbalans-locatie De Moerberg in IJmuiden.

Wat wil de rest van de organisatie?

Werkgevers die zelfstandig aan de slag gaan met mensen met een beperking kunnen in aanmerking komen voor verschillende regelingen en subsidies. Zo kan een werkgever subsidie krijgen voor jobcoaches, vervoer, werkplekaanpassingen en compensatie in loonkosten. Voor subsidies is wel nodig dat de betreffende werknemer een indicatie heeft. De werknemer kan deze indicatie alleen zelf aanvragen, al zijn ze hiertoe niet altijd bereid. Het hangt van de zwaarte van de beperking af of een indicatie wordt verleend.

Voor subsidies is wel nodig dat de betreffende werknemer een indicatie heeft.

ABN Amro raadt werkgevers die het potentieel aan mensen met een beperking willen benutten, aan om als eerste stap na te gaan of de huidige collega’s hier ook achter staan. ‘In deze gesprekken kan een organisatie verkennen welke werkzaamheden geschikt zijn en of managers in staat en bereid zijn om extra begeleiding te bieden. Vanuit deze gesprekken komen vaak al ideeën op om mensen met een beperking aan te trekken. Als niemand in de organisatie weet waar deze doelgroep te vinden is, kan een werkgeversservicepunt of een lokale zorgaanbieder hierbij helpen.’

Lees ook

5 Dingen die je níet moet doen als je inclusief wilt werven

Stel: je bent er verantwoordelijk voor nieuwe teamleden voor een groeiend bedrijf aan te nemen. Je plaatst dan een vacature, maar merkt dat de reacties voornamelijk komen van kandidaten met een vergelijkbare achtergrond als je huidige team. Hoe zorg je er nu voor dat je proces daadwerkelijk inclusief is, zodat je een diverse en getalenteerde groep mensen kunt werven die echt een meerwaarde vormen voor je organisatie? En hoe voorkom je dat je in de bekende valkuilen terecht komt? We zetten 5 veelvoorkomende fouten op een rij.

1. Geen diversiteit in je vacaturetekst

Stel, je zoekt een nieuwe marketingmanager en je omschrijft in je vacaturetekst de perfecte kandidaat als ‘assertief’ en ‘competitief’. Deze woorden kunnen neutraal lijken, maar ze kunnen ook potentiële (vooral vrouwelijke) kandidaten afschrikken die zich niet kunnen identificeren met deze specifieke eigenschappen. Een inclusieve benadering zou zijn om je te concentreren op de specifieke vaardigheden en ervaring die je echt nodig hebt voor een succesvolle uitvoering van de functie, zonder impliciete voorkeuren voor bepaalde persoonlijkheidstypes.

2. Alleen traditionele wervingskanalen

Denk hier eens over na: bereik je alleen kandidaten via standaardkanalen zoals vacaturebanken en je advertentie in de lokale krant? Traditionele wervingskanalen sluiten vaak sommige groepen uit, zoals mensen met een migratieachtergrond of kandidaten met een handicap. Overweeg daarom eens om specifieke jobboards te gebruiken die gericht zijn op diverse talenten of om actief te zijn in communities die momenteel ondervertegenwoordigd zijn in je netwerk.

3. Een uniform interviewpanel

Vraag jezelf af: bestaat je recruitmentteam uit mensen met vergelijkbare achtergronden? Een divers interviewpanel kan een zeer inclusieve sfeer creëren waarin bepaalde kandidaten zich beter kunnen identificeren met verschillende teamleden. Dit kan helpen om vooroordelen te verminderen en tot een eerlijker oordeel te komen. Bovendien brengt een mix van achtergronden vaak nieuwe perspectieven met zich mee die je anders misschien sneller over het hoofd ziet.

4. Gebrek aan timing

Stel: een grafisch ontwerpbureau zoekt een nieuwe designer. Een recruiter zonder training kijkt vooral naar ervaring in grafisch ontwerp en formele opleidingen. Hierdoor zou hij of zij een kandidaat die zichzelf heeft opgeleid en cursussen heeft gevolgd, misschien over het hoofd zien. Terwijl juist deze kandidaat mogelijk een nieuwe ontwerpstijl en frisse creatieve ideeën kan meenemen.

Trainingen over diversiteit en het herkennen van vooroordelen zijn belangrijk voor inclusieve werving.

Trainingen over diversiteit, inclusie en het herkennen van vooroordelen zijn dan ook belangrijk om inclusieve werving te stimuleren. Dit helpt recruiters en interviewers om bewust te worden van hun eigen vooroordelen en om meer eerlijke kansen te bieden aan alle kandidaten, ongeacht hun achtergrond of persoonlijke kenmerken.

5. Te veel focus op ‘cultural fit

Is ‘cultural fit’ bij jullie eigenlijk ook een excuus om mensen te selecteren die op jou lijken? Hoewel het belangrijk is dat nieuwe medewerkers goed passen binnen je bedrijfscultuur, kan een te sterke focus op cultural fit diversiteit in de weg staan. Overweeg in plaats daarvan eens om te kijken naar cultural add: mensen die nieuwe ideeën en perspectieven brengen, terwijl je tegelijkertijd wel je bedrijfscultuur overeind houdt.

Hulp nodig met inclusief werven?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij inclusief werven? Ontdek 10 onmisbare recruitment tips en tactieken en leer hoe je een inclusieve cultuur opbouwt en je potentiële kandidaten langdurig aan jouw bedrijf kunt binden. Of neem direct contact op met Sendtodeliver, auteur van dit artikel.

Dashboard

Lees ook

Non-respons op sollicitaties weer in de lift; motivatiebrief blijft vaak vereist

Prettiger, slimmer en efficiënter. Dat zijn factoren waarop kandidaten hun sollicitatieproces beoordelen. Zeker in een krappe arbeidsmarkt is er dus werk aan de winkel voor werkgevers. Maar ondertussen stijgt de non-respons op sollicitaties juist, blijkt uit het jaarlijkse Digitaal-Werven-onderzoek, waarvoor al 18 jaar de recruitmentsites van de 550 grootste en bekendste Nederlandse organisaties langs de meetlat worden gelegd. Ook moeten kandidaten nog steeds vaak een motivatiebrief meesturen, ook al hebben ze daar doorgaans helemaal geen zin in, of gebeurt er met die brieven in de praktijk maar heel weinig.

Vaak besteden organisaties bij recruitmentsites veel aandacht aan mooie beelden, maar vergeten ze dat kandidaten ook moeten solliciteren.

Vaak wordt bij recruitmentsites veel aandacht besteed aan de mooie beelden en de branding, maar vergeten organisaties dat kandidaten ook moeten kunnen solliciteren. De conversie dus. Een paar voorbeelden uit de praktijk.

Geen fatsoenlijke integratie

Bij 6,2% van de onderzochte websites verandert de taal ineens als je gaat solliciteren. Vanaf een Nederlandse site moet je dan bijvoorbeeld plots een Engelstalig formulier invullen. Bij 14% verandert de look&feel van de site zodra je op de solliciteer-knop klikt. Je komt dan ineens in de omgeving van het ATS terecht en – op soms een logo na – heeft de kandidaat bijna niet meer het idee dat deze nog bij jouw organisatie aan het solliciteren is.

Vaak heeft de kandidaat bijna niet meer het idee dat deze nog bij jouw organisatie aan het solliciteren is.

Er zijn geen harde data hierover, want door dit aan te passen verandert ook vaak het proces, dus is het geen goede A/B-test, maar zeker in een wereld waarin zoveel gesproken wordt over fraude en problemen met recruiters zijn er ongetwijfeld veel kandidaten die hierop afhaken. Bij IT’ers speelt dit zeker en bij meer internationaal georiënteerde en ingelezen mensen ook. Precies die kandidaten die veel recruiters willen dat solliciteren. En dit doet zich dan vooral ook voor bij internationaal opererende bedrijven die juist dergelijke mensen willen aantrekken.

Hoe moet je solliciteren?

Om exact te zijn kent 67,1% van de onderzochte recruitmentsites nog een sollicitatieformulier met een cv-uploadfunctie. Bij 13,3% van de sites vind je echter een register to apply. Een behoorlijke drempel voor sollicitanten, zo toonde Attrax, inmiddels onderdeel van Smart Recruiters, al eerder aan. Bij een ‘normaal’ formulier maken tussen de 55% en 75% méér mensen de sollicitatie af nadat ze op de solliciteerknop geklikt hebben dan bij een register-to-apply. Toch is het aantal sites dat dit systeem gebruikt dit jaar weer toegenomen. Inmiddels kent 13,3% van de sites deze optie, tegen 10,5% in 2023.

Er was dit jaar één site waar je meteen een assessment moet invullen om te solliciteren.

Er zijn trouwens ook nog partijen waar je je belangstelling voor een vacature moet e-mailen, waar je alleen via LinkedIn kunt solliciteren, die je eerst naar de site van een bureau toesturen, of die enkel je naam, mail en telefoonnummer vragen als je solliciteert. Er was er in het onderzoek van 2024 zelfs eentje waar je meteen een assessment moet invullen om te mogen solliciteren.

Tijd om te klikken

Over naar het aantal kliks dat nodig is om een sollicitatie af te ronden. Bij de meerderheid is dat gewoon 1 klik tussen de druk op de sollicitatieknop en het afronden van de sollicitatie, bij 28% ben je hiervoor echter toch nog meer dan 3 kliks bezig. Ten opzichte van vorig jaar zien we bij deze vraag dat zowel het aantal 1-klik-formulieren sterk is gestegen (van 41% naar 51%), maar ook het aantal 3-klik-of-meer-formulieren (van 22% naar 28%). Dit strookt overigens ook wel weer met de stijging van het aantal register-to-apply-processen.

Nu zegt het aantal kliks natuurlijk ook niet alles. Met 1 klik bij heel veel vragen uitkomen is immers nog altijd minder prettig dan dat je binnen een minuut met 3 kliks je sollicitatie kunt afronden. Dus meten we ook het aantal verplichte velden dat je moet invullen. Naam, mailadres en telefoonnummer zou voldoende zijn, want de rest zit toch ook in het cv? Dat vindt helaas slechts 27% van de corporates ook. Nog eens 50% vraag iets meer, 23% overvraagt. Hierin zien we overigens wel een flinke verbetering, want vorig jaar vroeg nog meer dan 30% meer dan 10 verplichte velden. Die zijn nu bijna allemaal naar minder dan 5 gegaan.

Maar dan is er ook nog altijd het soort vragen dat je moet invullen. Daarom meten we ook de tijd die een volledig voorbereide kandidaat, die een cv en brief heeft klaarliggen, nodig heeft om te solliciteren. Bij 63% kan dat binnen de minuut, bij slechts 3% duurt het meer dan 5 minuten, maar bij 13% duurt het tussen de 2 en 5 minuten voor deze zeer getrainde sollicitanten – die honderden sollicitaties in een korte tijd doen – een sollicitatie hebben ingediend.

Motivatiebrief

En dan gaan we over naar nog zo’n heet hangijzer op de arbeidsmarkt: de motivatiebrief. Is hij nog nuttig? Of staan we aan de vooravond van afschaffing? De meeste recruiters lijken het inmiddels wel erover eens dat dit het meest zinloze document is dat we ooit hebben uitgevonden. Dat zie je meer en meer, want inmiddels stelt de minderheid van de organisaties zo’n brief nog verplicht.

We zien dat het aantal sites dat niet meer vraagt om een motivatiebrief dit jaar is gestegen van 20% vorig jaar naar 28% nu. Maar betekent dit ook dat minder bedrijven zo’n brief vragen? Geenszins. Het aantal organisaties dat nog steeds een sollicitatiebrief eist is gelijk gebleven, alleen de groep die wel om zo’n brief vraagt maar deze niet verplicht stelt, is dit jaar een stuk kleiner geworden. Nog veel werk te verzetten dus.

De reactiesnelheid

In het onderzoeksdeel met de mystery sollicitaties viel dit jaar op dat ruim 2 op de 3 bedrijven binnen een werkweek reageren op een sollicitatie. Mogelijk moeten we die categorie maar eens verder verfijnen, want de verwachtingen van kandidaten liggen steeds hoger, constateer ik ook, en dan is ‘binnen een week’ misschien allang niet meer snel genoeg. Maar goed, bijna 20% van de organisaties deed er ook nu nog zelfs meer dan 2 weken over, waarbij overigens dus wel 8,7% vooraf al had aangegeven dat dit zou kunnen gebeuren.

Inhoudelijke reactie

In het mystery onderzoek sturen we sollicitaties met de expliciete bedoeling om afgewezen te worden. Dus met een ongemotiveerde brief (indien die verplicht is), en met een cv dat normaal gesproken niet in aanmerking zou mogen komen, maar ook weer niet direct het gevoel geeft dat het een verplichte sollicitatie is. Hoe waren vervolgens de reacties? Bij 2% van de reacties zat er een fout in de respons (denk: een verkeerde naam), terwijl in 4% van de gevallen, veelal bij zorginstellingen, we tóch zijn uitgenodigd, ook al kwamen we bij lange na niet in de buurt van de eisen in de vacature.

Een enkele partij verwees ons door naar functies waarvoor we mogelijk wél in aanmerking kwamen.

De meerderheid had een standaard ‘er waren betere kandidaten’-afwijzing. Bij nog eens 34% was er in de afwijzing iets te lezen waaruit bleek dat ze daadwerkelijk naar het cv hadden gekeken, een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar. Aangezien we bijvoorbeeld vaak solliciteren met veel te weinig werkervaring maken we het de recruiters makkelijk om daar iets over te zeggen. Een enkele partij verwees ons overigens ook door naar functies waarvoor we mogelijk wél in aanmerking kwamen. Dat was een positieve ervaring, waar anderen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Non-respons

En dan de eeuwige vraag: hoeveel procent van onze sollicitaties zijn onbeantwoord gebleven? Daarover helaas minder positief: dit jaar kende bijna een nieuw record (of dieptepunt, zo je wil). Vorig jaar bleef slechts 18% van de sollicitaties onbeantwoord, dat is dit jaar opgelopen tot 29% van de ingestuurde pogingen, waarbij helaas de records van de tijden van de financiële crisis weer in beeld komen. En dat is geen fijn nieuws, want zoals Gerry Crispin (The Talent Board) altijd zegt: ‘niets is zo erg als niets weten. Een afwijzing krijgen is nooit leuk, maar dat is dan nog altijd beter dan helemaal niets horen.’

Een afwijzing krijgen is nooit leuk, maar dat is dan nog altijd beter dan helemaal niets horen.’

Lees ook

Doelgroepgericht schrijven in arbeidsmarktcommunicatie doe je zó

Hoe zet je de kandidaat écht centraal in je arbeidsmarktcommunicatie. Als je het doelgroepgericht wilt aanpakken, gaat het volgens Inge Beckers om 5 cruciale aandachtspunten:

1. Eerst interesseren, dan pas activeren

Voordat je kandidaten kunt activeren om te solliciteren, moet je hun interesse wekken. Dit doe je door in te spelen op hun drijfveren, waarden en behoeften, en dus niet met een lijst vol functievereisten. Ook is het belangrijk om eerst te bouwen aan een relatie, om zo het vertrouwen en de interesse van de doelgroep te winnen. Werkgevers (of campagnes) die hierin slagen, zijn aantrekkelijk voor kandidaten, zelfs als ze op dat moment niet actief op zoek zijn naar een baan.

Campagne-inspiratie voor carrièreswitchers: https://www.doeietswatertoedoet.nl

2. Beïnvloed houding en perceptie

Een onmisbaar element van employer branding is het beïnvloeden van hoe potentiële kandidaten jouw organisatie zien. Denk aan hoe je jouw organisatie in de markt zet: de verhalen die je vertelt over je medewerkers, de cultuur, en de unieke ervaringen die een kandidaat kan verwachten. Content zoals testimonials, blogposts of video’s geven kandidaten een inkijkje in hoe het is om bij jou te werken, en dragen bij aan een positieve houding tegenover je werkgeversmerk.

Wat beweegt je potentiële kandidaten? Wat zoeken zij in een werkgever?

Bij doelgroepgericht werven draait het om het zorgvuldig in kaart brengen van de mensen die je wilt bereiken. Dit betekent niet alleen nadenken over demografische kenmerken, maar vooral over de diepere motivatie en drijfveren van je doelgroep. Wat beweegt hen? Wat zoeken zij in een werkgever? Waar vinden zij hun informatie? En op welke momenten staan ze open voor nieuwe kansen?

Screenshot

Een goed begrip van de doelgroep zorgt ervoor dat je je communicatie kunt afstemmen op hun behoeften en wensen. Zo kun je content creëren die hen aanspreekt als ze nog niet actief op zoek zijn naar een andere baan, maar eventueel al wel openstaan voor andere mogelijkheden.

3. Breng de candidate journey in kaart

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: de candidate journey, het traject dat een kandidaat doorloopt voor een sollicitatie, moet je goed in kaart brengen. Dit traject begint dus níet bij de vacature, maar al bij het eerste contactmoment dat een kandidaat met je merk heeft. Of dit nu via sociale media, een artikel of een persoonlijk gesprek is, elk contactmoment moet waardevol zijn en bijdragen aan de opbouw van een relatie.

De eerste fases van de candidate journey zijn:

  1. Informatie: kandidaten leren over je organisatie, cultuur en waarden.
  2. Relatie: kandidaten bouwen een band op door herhaalde contactmomenten met inspirerende content.
  3. Oriëntatie: kandidaten beginnen actief te onderzoeken of jouw organisatie een goede match is.

Vaak ligt de focus in arbeidsmarktcommunicatie enkel op het promoten van vacatures. Maar wat als je doelgroep nog niet actief op zoek is naar een baan? Bied ook content aan die niet direct gerelateerd is aan een vacature, zoals een testimonial – verhalen van medewerkers over leren en ontwikkelen, vakinhoudelijke blogs of video-interviews bijvoorbeeld over een carrièreswitch of vlogs over hoe een typische werkdag eruitziet. Ontwikkel hiervoor verschillende formats. Maak content die informeert, inspireert en een band opbouwt, zonder nadruk te leggen om te solliciteren.

4. Gebruik verschillende kanalen

Elke doelgroep heeft zijn eigen voorkeuren voor media- en communicatiekanalen. Daarom is het belangrijk om te weten waar je doelgroep zich bevindt. Is dat op LinkedIn, Instagram of via niche-vakbladen? Zorg ervoor dat je communicatiestrategie aansluit bij de kanalen die jouw doelgroep het meest gebruikt. Stem de inhoud van je boodschap ook af op het type kanaal. Bijvoorbeeld: korte, visuele content voor sociale media versus diepgaande whitepapers of webinars voor kandidaten die actief meer informatie willen.

5. Versterk je communicatiemiddelen

Succesvolle arbeidsmarktcommunicatie vereist dat je communicatiemiddelen elkaar versterken. Je socialmediaposts moeten consistent zijn met je website, je vacatureteksten en alle andere vormen van content die je deelt. Door een geïntegreerde aanpak zorg je voor een naadloze ervaring voor de kandidaat, ongeacht waar ze je merk tegenkomen. Denk hierbij aan:

  • Cross-promotie tussen verschillende kanalen.
  • Hergebruik van content in verschillende formats, bijvoorbeeld een interview dat je omzet in een blog én een video.
  • En: zorg ervoor dat de content die je deelt past binnen de fasen van de candidate journey.

Doelgroepgericht schrijven in arbeidsmarktcommunicatie gaat dus verder dan alleen het promoten van vacatures. Het betekent dat je op een doordachte manier inspeelt op de behoeften, wensen en drijfveren van je doelgroep. Door de kandidaat écht centraal te zetten en hun journey in kaart te brengen, bouw je aan een duurzame relatie met de arbeidsmarkt.

Over de auteur

Inge Beckers is gecertificeerd Employer Brand Manager en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Ze helpt organisaties met het vergroten van de bekendheid van het (werkgevers)merk en met het positief beïnvloeden van de tevredenheid van medewerkers. Met de ‘EVP Maker’, haar scan om de employee value proposition in kaart te brengen, vertelt ze organisaties wat hun medewerkers belangrijk vinden en of ze voldoende tools beschikbaar stellen om het personeel blijvend ‘happy’ te houden.

Je cv op een pizzadoos: helpt Pizza Hut werkzoekenden zo echt om op te vallen?

Zegt het iets over een veranderende arbeidsmarkt? Of is het toch vooral een goed getimede publiciteitsstunt? Een opvallende actie is het natuurlijk wel, van Pizza Hut, om cv’s van werkzoekende klanten op pizzadozen af te drukken. En de woordgrap ‘ResZAmes’ mag dan een beetje gezocht lijken, het cv van ‘John Dough’ maakt wat dat betreft veel goed.

‘Drie kwart van de verzonden cv’s wordt nooit gelezen…’

‘Drie kwart van de verzonden cv’s wordt nooit gelezen‘, zo verantwoordt de pizzaketen de actie die het vorige week in New York City organiseerde. ‘Maar een kantoorpizza is moeilijk te negeren.’ Met de campagne willen de organisatoren inspelen op de zogeheten ‘September Surge‘, de jaarlijkse periode na de zomervakantie dat er een toename in vacatures en werving van nieuwe werknemers te zien zou zijn. Om daarbij op te vallen tussen de stapels digitale cv’s krijgen werkzoekenden van Pizza Hut dus de kans hun cv op een niet te missen manier onder de aandacht van de werkgevers te brengen.

Blijvende indruk achterlaten

‘We weten dat het vinden van een baan ontmoedigend kan zijn, vooral tijdens dit belangrijke wervingsseizoen, dus we wilden onze werkzoekende klanten een handje helpen en ze door de clutter heen helpen’, aldus Chief Marketing Officer Melissa Friebe. ‘Door de iconische pizzadozen van Pizza Hut met een perfect warme en heerlijk kazige middelgrote kaaspizza te combineren met de cv’s van werkzoekenden, hopen we de cv’s net zo gewild te maken als pizza’s op kantoor en de sollicitant te helpen een blijvende indruk te maken. Wie zou een cv kunnen negeren als het wordt geleverd als een heerlijke pizza?’

‘Wie zou een cv kunnen negeren als het wordt geleverd als een heerlijke pizza?’

Klanten konden afgelopen week via de speciale website een gewenste toekomstige werkgever opgeven, en vervolgens hun cv samenstellen. Als het kantoor van de mogelijke werkgever binnen een bezorgzone lag van Pizza Hut, dan kwam je in aanmerking voor een eventuele op maat gemaakte Pizza Hut ResZAme-doos. De dienst was gratis, maar het ging wel om een win-actie: niet elk cv kwam zomaar op een doos terecht, er bleken uiteindelijk 25 gelukkigen. Pizza Hut voegt zelf ook nog toe dat het niet kan garanderen dat ‘het pittige cv’ werkt, maar zegt wel dat ‘in het verleden is gebleken dat pizza de aandacht trekt’.

PIZZA HUT AIMS TO SUPPORT YOUR JOB SEARCH WITH THE LAUNCH OF ‘ResZAmes’: A PIZZA BOX THAT DOUBLES AS A RESUME

Nieuwe klanten

En dat blijkt ook. De 26-jarige Matthew Parkhurst, medeoprichter en CEO van de in New York gevestigde tech startup Antimetal, vertelde eerder dit jaar bijvoorbeeld hoe een investering van 15.000 dollar in pizza hem hielp om meer dan 1 miljoen dollar aan omzet te genereren voor zijn bedrijf. Parkhurst liet meer dan 1.000 dozen bezorgen bij start-ups en venture capital-bedrijven in San Francisco en New York, gericht op potentiële klanten en tech-influencers met grote volgers op sociale media. De stunt leverde Antimetal 75 nieuwe klanten op – en veel positieve pers.

De resultaten van de Pizza Hut-ResZAmes-campagne zijn nu nog niet bekend. De pizza’s zijn dan ook deze week pas bezorgd bij de werkgevers naar de keuze van de respondenten, dus het zou ook wat vroeg zijn om nu al te kunnen zeggen of ze daadwerkelijk de kans op een baan hebben vergroot met het bijzondere cv, dat in elk geval door geen enkel ATS te lezen is.

Voor Pizza Hut zelf komt alle aandacht in elk geval wel op een goed moment.

Voor Pizza Hut zelf komt alle aandacht in elk geval wel op een goed moment. De pizzaketen kampt namelijk al langer met problemen. Zo vroeg een franchisenemer met meer dan 140 vestigingen in het Midwesten en zuiden van Amerika, na het sluiten van 15 vestigingen, in juli nog faillissement aan. Nog meer werkzoekenden dus, die ook allemaal de aandacht van een eigen pizzadoos wel hadden kunnen gebruiken…

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Pizza Hut 🍕 (@pizzahut)

Lees ook

Grote krapte én tegelijk minder vraag vanuit de klant: hoe ga je als bureau om met die dubbele uitdaging?

Hoewel de economie in het tweede kwartaal van dit jaar slechts 0,8% groter was dan in het tweede kwartaal van 2023, blijft de werkgelegenheid krap. Bemiddelingsbureaus staan hierdoor voor een unieke dubbele uitdaging. Aan de ene kant is er nog altijd een enorme schaarste aan gekwalificeerde kandidaten, wat het vinden van talent bemoeilijkt. Aan de andere kant zijn klanten kritischer geworden in hun keuze voor samenwerkingen. Dit maakt het voor bemiddelingsbureaus noodzakelijk om strategischer te opereren en hun wervings- en salesprocessen te herzien.

De recente cijfers spreken boekdelen: de werkloosheid daalde in het tweede kwartaal van 2024 naar 370.000 (3,6% van de beroepsbevolking), terwijl het aantal werkenden met een vast contract toenam tot 59,9% van de beroepsbevolking. Ondanks deze groei, zien we een opmerkelijke stabiliteit in de flexibele schil van de arbeidsmarkt, zelfs met een krimp van 6,8% in door de flexbranche bemiddelde uren, de sterkste daling sinds het najaar van 2020. Tegelijkertijd daalde de omzet in de detacheringsbranche in het eerste kwartaal van 2024 met 2,7%, wat alles tezamen een zorgwekkende trend aangeeft.

De veranderende arbeidsmarkt: méér dan alleen kandidaten vinden

In de afgelopen jaren lag de focus van bemiddelingsbureaus vaak nogal op het vinden van kandidaten. In de huidige situatie, waarin de arbeidsmarkt krap is en kandidaten steeds kritischer worden, verschuift die focus echter. De Nederlandse werkwereld is flink veranderd: werkenden hebben de regie overgenomen. Deze professionals zijn kritischer en hebben een breder scala aan mogelijkheden, waardoor het almaar moeilijker wordt om hen te binden en te boeien. Ze zoeken naar zekerheid, flexibiliteit en een balans tussen werk en privé, waarbij hybride werken, bijscholing en variatie in werk essentieel zijn.

Automatisering zorgt ervoor dat bedrijven ook steeds makkelijker zelf kandidaten kunnen benaderen.

Daarnaast zien we dat voor het eerst in jaren de druk bij bemiddelingsbureaus niet enkel ligt op het vinden van kandidaten, maar ook op het aantrekken van klanten. Deze verschuiving komt door meerdere factoren: economische onzekerheid die bedrijven voorzichtig maakt, toegenomen concurrentie en de veranderende behoeften van opdrachtgevers die steeds hogere eisen stellen. Daarnaast zorgen vernieuwde technologie en automatisering ervoor dat bedrijven makkelijker zelf kandidaten kunnen benaderen, waardoor bemiddelingsbureaus extra inspanningen moeten leveren om hun waarde en relevantie te bewijzen.

Nieuwe salesstrategie nodig

Om in deze uitdagende markt te overleven, en de dubbele uitdaging te lijf te gaan, moeten bemiddelingsbureaus hun salesstrategie opnieuw vormgeven. Ondanks dat dit eerder misschien minder noodzakelijk leek, blijkt het nu essentieel om top-of-mind te blijven bij zowel klanten als kandidaten. De inzet van Recruitment Marketing Automation, expliciet gericht op de bewerking van de klantkant, kan dan uitkomst bieden. Daarmee bouw je een solide basis en structureel ritme voor een klantrelatie. Want een langdurige relatie met klanten is in deze markt net zo belangrijk als je relatie met kandidaten.

recruitment marketing automation voor een dubbele uitdaging

Met recruitment marketing automation kun je ook een solide basis en structureel ritme voor een klantrelatie bouwen.

Een uitstekend voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen STONE en UP. Eerstgenoemd bedrijf had aanvankelijk moeite om klanten structureel aandacht te geven als sales niet beschikbaar was. Ze zetten daarop Marketing Automation in om klantrelaties te onderhouden, maar al snel bleek dat de ongestructureerde data en een onsamenhangend salesproces dit bemoeilijkten. Samen met UP legden ze toen de focus eerst op het structureren van data en verbetering van interne processen. Hierdoor is marketing bij STONE nu een volwaardige pre-sales partner geworden, die het proces overgeeft aan sales zodra klanten op basis van data sales ready zijn.

Relaties centraal

Een op maat gemaakt dashboard helpt STONE nu om hun processen te stroomlijnen en hun resultaten continu te monitoren en verbeteren. Dit laat zien dat recruitment marketing automation dus niet alleen de werving van kandidaten kan versnellen en verbeteren, maar ook zorgt voor sterkere banden met klanten. Het helpt bij het volgen van kandidaten door de hele sollicitatiecyclus en biedt daarnaast de mogelijkheid om klanten gerichte informatie te sturen, waardoor je de relatie met beide groepen versterkt.

‘Sterke relaties zijn essentieel voor succes in deze competitieve markt.’

Recruitment marketing automation is met andere woorden niet slechts een manier om processen te automatiseren; het is een strategie die relaties centraal stelt. Door slimme technologie in te zetten en persoonlijke connecties te versterken, kunnen bemiddelingsbureaus hiermee zowel hun kandidatenbestand uitbreiden als hun klantrelaties verdiepen. Essentieel voor succes in deze competitieve markt.

Dit verhaal is geschreven door Luna van Leeuwen, consultant bij UP

Dit zijn de 7 keerzijdes van een slechte candidate journey

In deze krappe arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit om je sollicitanten een top candidate journey te bieden, van die allereerste ‘hallo’ tot ver na hun plaatsing. In een nieuw whitepaper duiken Gijsbert Clements en Maikel Neelen van Tigris dieper in wat die journey nu precies inhoudt, waarom het zo belangrijk is, en hoe je met slimme A.I. en automatisering je kandidaten écht kunt verrassen. Maar ook sommen ze 7 dingen op die kunnen misgaan als je de candidate journey niet goed aanpakt. Welke 7 keerzijdes zijn dat precies?

1. Je werkgeversimago krijgt klappen

Een negatieve ervaring verspreidt zich tegenwoordig met de snelheid van de wind, zowel online als offline. Als een kandidaat een slechte ervaring heeft gehad, staat voordat je het weet je reputatie als werkgever op het spel. En dat maakt het weer een stuk lastiger om de volgende keer de beste talenten aan te trekken.

2. Negatieve reviews doen pijn

Negatieve reviews, denk aan kritische beoordelingen op platforms als Glassdoor of Indeed, zijn tegenwoordig snel te vinden. Potentiële kandidaten zien deze negatieve oordelen zelfs vaak als eerste, wat hun beeld van jouw organisatie behoorlijk kan kleuren nog voordat er contact is geweest.

3. Kandidaten haken af

‘Als jij solliciteert en je hoort 3 weken niks, of je komt op een intakegesprek en je hebt een gesprek met een recruiter die na dit gesprek zegt dat hij je gaat bellen en je hoort vervolgens weer helemaal niets, dan doet dat afbreuk aan je organisatie’, legt Maikel Neelen uit. ‘Waarschijnlijk ga je er nooit meer naartoe.’ In de huidige arbeidsmarkt is zo’n verlies van goede kandidaten echter een luxe die je je niet kunt veroorloven.

4. Klanten zoeken hun heil elders

Een slechte candidate journey heeft niet alleen op je aantrekkelijkheid bij potentiële kandidaten, maar kan ook bij klanten van alles betekenen. Zo kan een negatieve ervaring van een kandidaat ook uitstralen op je algehele imago. En kan het ook leiden tot minder succesvolle plaatsingen, wat weer kan leiden tot ontevreden klanten. Het risico bestaat zelfs dat ze overstappen naar concurrenten, met directe gevolgen voor je omzet en winstgevendheid.

5. Geplaatste kandidaten presteren ondermaats

Zelfs als een kandidaat na een matige ervaring wordt geplaatst, kan dit toch leiden tot verminderde betrokkenheid en motivatie. Het resultaat? Mogelijk mindere  prestaties of vroegtijdig vertrek.

6. Gebrek aan inzicht in je proces

Zonder goed zicht op de verschillende fasen van een candidate journey is het lastig verbeteringen door te voeren. Je riskeert dezelfde fouten te blijven maken en kansen voor optimalisatie te missen.

7. Onvoldoende kennis van je kandidaten

‘Stel, jij communiceert in een intake, sollicitatie, cv of motivatiebrief dat je maximaal 30 minuten wilt reizen’, illustreert Gijsbert Clements. ‘Vervolgens wordt er in een sollicitatiegesprek gevraagd hoe lang je wil reizen, of wordt er een voorstel gedaan van 2 uur reistijd. Dan haak je snel af.’ Niet alleen vanwege de te lange reistijd, maar ook vanwege het ogenschijnlijke gebrek aan interesse van de kant van de werkgever. Met andere woorden: zonder gedegen inzicht in je kandidaten loop je het risico dit soort mismatches te maken. En dit gebeurt nog te vaak, constateren Clements en Neelen.

Een groot deel van het team van Tigris.

Wat eraan te doen? Daar hebben beiden ook wel zo hun ideeën bij. En A.I. kan daar uitstekend bij helpen, zeggen ze. Clements: ‘We hebben een aantal best practices die je standaard kunt inzetten. Deze bevatten bepaalde flows die je kunt aanzetten en die dan gewoon gaan lopen.’ Hoe dat werkt in de praktijk? ‘Met bijvoorbeeld een slim systeem dat automatisch elke interactie met een kandidaat bijhoudt. Zo zie je in één oogopslag waar het soepel loopt en waar het nog hapert.’ Neelen vult aan: ‘We geven de recruiter een melding, of we sturen een bericht in Tigris. Dan kan de recruiter meteen op de juiste manieren op ontwikkelingen inspelen.’

‘We geven de recruiter een melding, zodat hij of zij meteen op de juiste manier op ontwikkelingen kan inspelen.’

Tigris biedt met andere woorden een uitgebreide oplossing voor je volledige candidate journey. ‘Als je kijkt naar onze klanten, hebben die soms 700.000 kandidaten in de database’, legt Neelen uit. ‘Van sollicitatie tot aan de loonstrook, en alles ertussenin, daar hebben we al wat voor ontwikkeld.’ Wat maakt Tigris zo bijzonder? Het is een echte alles-in-één oplossing, aldus Clements. ‘We hebben het gewoon allebei in huis, front- én backoffice. Dat is het grote verschil, dat we daarin veel verder kunnen gaan dan andere partijen. Dus door je hele businessproces heen. Dat is eigenlijk de core gedachte waar Tigris bij ons omheen ontwikkeld is.’

Meer weten?

Download hier de hele whitepaper

AI en candidate journey

 

Hoe Schenk Tanktransport met een whatsapp-chatbot zeeën aan recruitmenttijd bespaarde

Een succesvolle campagne die je bedrijf veel kandidaten oplevert: het is de droom van elke recruiter. Toch is té veel succes vaak ook weer geen feest. Want zo’n succesvolle campagne kost je als recruiter ook weer veel tijd, want alle kandidaten die reageren moet je vervolgens ook weer te pakken zien te krijgen en opvolgen. Ook in de eerste screening gaat veel tijd zitten. Een oud Joods gezegde luidt: ‘Ik wens u veel personeel‘. En dat is geen positief bedoelde wens. Een variant zou kunnen zijn: ‘Ik wens u veel sollicitanten…

‘Té veel succes voor een wervingscampagne, dat wil je nu ook weer niet…’

Dat is wat ook Schenk Tanktransport merkte toen ze een wervingscampagne online zetten voor de vacature van vrachtwagenchauffeur met ADR, een bevoegdheid om ook met gevaarlijke stoffen over de weg te mogen rijden. Maar liefst 70 sollicitanten reageerden erop. Maar hoe bepaal je dan snel wie de beste kandidaat is, en wie überhaupt aan de voorwaarden voldoet? Van oudsher deed het bekende tanktransportbedrijf dat door iedereen na te bellen, een gesprek dat al snel een half uur tijd van de recruiter in beslag nam. Zou dat niet sneller kunnen?

Recruiters in hun kracht

Nu werkt Schenk Tanktransport voor zijn recruitment al sinds 2022 samen met RPO-partner Pro Contact. En zij stelden een tijdbesparend middel voor: een whatsapp-chatbot, en wel van Recrubo. ‘Met zo’n chatbot creëer je een win-winsituatie: kandidaten krijgen geautomatiseerd de belangrijkste screeningsvragen binnen een uur, via WhatsApp. Daarmee scheid je al direct het kaf van het koren en verschaf je heel snel en professioneel duidelijkheid over de vacature’, aldus Victor Metiary, marketingdirecteur bij Pro Contact. ‘En de recruiters zet je in hun kracht doordat ze alleen nog in gesprek te hoeven met geschikte kandidaten.’

Kandidaten te pakken krijgen en vervolgens goed kwalificeren kan een tijdrovend karwei zijn. Chatbots nemen je dat werk graag uit handen. En daar kun je veel tijd mee besparen, leerden ze recent bij Schenk Tanktransport. Hoe werkt dat dan precies?

‘Dat zijn dus 58 bespaarde halfuurtjes, 29 uur dus, die normaliter zou zijn besteed aan het screenen van kandidaten.’

Zo gezegd, zo gedaan. Er kwam een chatbot die met alle 70 sollicitanten in gesprek ging. En wat bleek? Maar liefst 58 van hen reageerden niet, of bleken toch ongeschikt en voldeden dus niet aan de harde knockout-criteria. ‘Dat zijn dus 58 bespaarde halfuurtjes, 29 uur dus, die normaliter zou zijn besteed aan het leggen van het eerste contact en screenen van kandidaten. Het scheelt ons zeeën van tijd, onze recruiters kunnen hierdoor razendsnel een eerste schifting maken en hun tijd dus effectief besteden aan kwalitatief goede kandidaten’, aldus John van den Akker, HR manager bij Schenk.

Vijver vergroten

‘Als RPO-partij zijn wij continu op zoek naar innovaties om onze dienstverlening te verbeteren, de time-to-hire te verkorten en dus onze klant tijd te besparen’, vult Metiary aan. ‘Vandaar dat we in gesprek zijn geraakt met Recrubo en hiermee aan de slag zijn gaan voor onze klanten.’

Kandidaten te pakken krijgen en vervolgens goed kwalificeren kan een tijdrovend karwei zijn. Chatbots nemen je dat werk graag uit handen. En daar kun je veel tijd mee besparen, leerden ze recent bij Schenk Tanktransport. Hoe werkt dat dan precies?

Schenk focust zich ook op kandidaten die bereid zijn om hun ADR te behalen, om op die manier de vijver te vergroten.’

Had het bedrijf niet beter vooraf meer kunnen focussen op de harde eisen, zoals de ADR, zodat ze mínder sollicitanten binnenkregen en dus ook minder mensen hoefden af te wijzen? Nee, zo is het ook zeker weer niet, benadrukt hij. ‘Nederland telt maar weinig gediplomeerde ADR-chauffeurs. Dus Schenk focust zich ook op kandidaten die bereid zijn om hun ADR te behalen, om op die manier de vijver te vergroten.’ En juist dan is een whatsapp-chatbot volgens hem ook een uitgelezen instrument. Omdat je juist zulke motivatie van een kandidaat er makkelijk mee kunt achterhalen. Waar je dan als menselijke recruiter weer mee verder kunt.

Meer Beauty Cases?

In de rubriek ‘Beauty Case’ belichten we met enige regelmaat inspirerende recruitmentcases. Ook een mooie case? Laat het de redactie weten!

Lees ook

Wim op woensdag: Zegt de groene kraag iets over of je als kandidaat geschikt bent?

Naast white collar en blue collar is er een nieuwe kleur aan het recruiterspallet toegevoegd die heel wat stof doet opwaaien. Het gaat om: de groene kraag op LinkedIn. Voor degene die onder een digitale rots hebben gelegen de afgelopen maanden: de groene kraag of rand op LinkedIn geeft aan: ik ben ‘Open to work’. Simpeler kunnen we het niet maken voor recruiters, zou iemand bij de Belastingdienst kunnen zeggen. De discussie die, vooral onder recruiters (en loopbaancoaches), gaande is gaat erover: zijn deze kandidaten nu wel of niet geschikt of goed? Zeker in verhouding tot anderen die zo’n kraag niet hebben.

Hard to get

In deze discussie is het goed om twee zaken uit elkaar te houden. Het eerste is dat geschikt of goed zijn een inhoudelijk vraagstuk is en dit staat helemaal los van wel of geen groene kraag plaatsen. Het tweede is de vraag of iemand die zich openlijk aanbiedt misschien te graag wil. Dat recruiters liever iemand selecteren die hard to get is, lijkt me logisch. Geen enkele recruiter neemt zichzelf serieus als hij of zij kan cherrypicken bij kandidaten die open to work zijn.

Stel je toch eens voor dat het werven van mensen zo simpel wordt…

Stel je toch eens voor dat het werven van mensen zo simpel wordt. Iedereen die open to work is, geeft dit gewoon aan. Dan zou je toch bijna gaan denken dat recruiters echt moeten gaan selecteren. Of zou daar dan ook een speciaal kraagje voor komen? Roze lijkt me een goede kleur…

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter, investeerder, ambassadeur voor Guruz en blogger. Hij schrijft voor Werf& de Wim op woensdag. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook: