Koersvast Recruitment: van reactief naar strategisch in 1 jaar (inzending HDSR)

Recruitment anno nu lijkt steeds vaker te draaien om A.I., gamification en Recruitment Marketing Automation. Grote spelers onderscheiden zich met innovatieve tools en hightech processen. Maar wat als je geen massa’s aan één expertise werft, maar juist schaarse specialisten nodig hebt? Wat als je werkt in een traditionele overheidsorganisatie als HDSR waar de HR-adviseur recruitment ‘erbij’ doet en arbeidsmarktcommunicatie eigenlijk een blinde vlek is? En wat als daarnaast de organisatie explosief wil – of beter gezegd: moet – groeien door klimaatverandering en de daarbij behorende opgaven, zoals dijkversterkingen, verduurzamingsprojecten, betere reiniging van rioolwater en ga zo nog maar even door?

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden transformeerde recruitment in 1 jaar. Vanuit de kandidaatbeleving met focus op processen, positionering en een sterk werkgeversmerk. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Dat vraagt om een recruitmentaanpak waarbij daadkracht, bezieling en samenwerken centraal staan. In slechts één jaar transformeerde Team Recruitment van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden de hele wervingsaanpak – zonder grote budgetten of fancy technologie. Het geheim? Een messcherpe focus op kandidaatbeleving. Dit leidt tot procesoptimalisatie, betere interne positionering en het tot leven brengen van een uitdagend en creatief werkgeversmerk. Het resultaat: recruitment werd niet alleen effectiever, maar kreeg ook een stevige plek binnen én buiten de organisatie.

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden transformeerde recruitment in 1 jaar. Vanuit de kandidaatbeleving met focus op processen, positionering en een sterk werkgeversmerk. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

Ontdek in deze prijswaardige case hoe een doordachte strategie en slimme keuzes het verschil maakten!

Volwassenheid: In één jaar groeide het recruitmentteam volgens het model van Josh Bersin van ‘tactisch/reactief’ naar niveau 3: strategisch geïntegreerd. Het volgende doel is niveau 4: total talent management. Recruiters schuiven enkele keren per jaar aan bij MT-sessies, waardoor ze vroegtijdig inzicht hebben in vacature-forecasting en strategische wervingsplannen kunnen maken. Dit wordt geëvalueerd via enquêtes onder teammanagers, waar het team een 8,2 op scoort.

Vacatures: In 2024 werden 294 vacatures ingevuld. De doorlooptijd van sollicitatie tot indiensttreding is teruggebracht tot 47 dagen (inclusief weekenden). Dit betreft veel specialistische functies die aansluiten bij de groeiende opgave van ons waterschap en de digitale transformatie. Denk aan het vervangen van 55 km dijk, handhaving van digitale toegankelijkheid of zuivering van medicijnresten uit rioolwater.

De tijd van sollicitatie tot indiensttreding is teruggebracht tot minder dan 7 weken.

Bekendheid: Dankzij een nieuw EVP steeg het aantal unieke bezoekers op de werkenbij-site van 2.300 naar 3.300 per maand. De stijl geldt als voorbeeld binnen de waterschappen, wat blijkt uit publicaties in vakbladen en kennisdelingsverzoeken.

Events: Een open dag voor alle inwoners én een vakspecifieke dag voor muskusrattenbeheerders resulteerden in meerdere succesvolle aannames.

Campus recruitment: Van onbestaand naar volwassen strategie: zichtbaarheid op vakbeurzen, samenwerking met Hogeschool Utrecht en een gestroomlijnd sollicitatieproces voor stagiairs. Tijdens de eerste werving startten direct 8 stagiairs, die het proces gemiddeld een 8,0 gaven.

Sourcing: Waar digitalisering de norm wordt, boeken onze sourcers succes met een persoonlijke benadering. Vrijblijvende kennismakingen en direct contact leiden tot meer en betere sollicitanten en verkorten de doorlooptijd van lastige vacatures.

Recruitment office: Pre- en onboarding zijn geprofessionaliseerd op basis van de 5 C’s. Nieuwe collega’s beoordelen dit met een 8,1 gemiddeld.

Training: Op maat gemaakte trainingen voor teamleiders hebben het recruitmentbewustzijn bij HDSR vergroot en doorlooptijden verkort. Diversiteit onder kandidaten is toegenomen en het EVP heeft intern draagvlak. Deze training blijft structureel onderdeel van ons programma.

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden transformeerde recruitment in 1 jaar. Vanuit de kandidaatbeleving met focus op processen, positionering en een sterk werkgeversmerk. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

HDSR transformeerde zijn recruitment van reactief naar strategisch. Slimme keuzes, zoals een sterke focus op de candidate experience en optimalisatie van recruitmentprocessen, waren cruciaal. Het loskoppelen van recruitment van HR-adviseurs en het herzien van de HR-administratie leidde tot een gestroomlijnde en efficiënte aanpak.

In plaats van mee te gaan met hypes werd gekeken naar wat echt nodig was.

Het begrijpen van de business en organisatie, strategisch denken en het stellen van duidelijke prioriteiten stonden centraal. In plaats van mee te gaan met hypes werd gekeken naar wat echt nodig was. Het resultaat: een recruitmentaanpak die een inspiratiebron is voor de sector, zonder de noodzaak van grote budgetten.

hdsr campagne

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Mind your step! Hoe ‘Welkom in onze Wereld’ echt tot leven kwam (inzending Royal Schiphol Group)

Schiphol is bekend als reisplek en verbindingspunt met de wereld, maar lang niet iedereen is zich ervan bewust dat er ook heel veel mensen werken. En dat er in de krappe Nederlandse arbeidsmarkt ook hier veel vacatures zijn. Vorig jaar waren er ruim 1.300 vacatures, waarvan uiteindelijk 1.037 vervuld. Daarom hebben we onze werving anders ingericht. En met succes. Een van de meest sprekende voorbeelden is dat we potentiële collega’s aan de hand mee op reis nemen. Om ze die bruisende stad Schiphol met een unieke magie te laten ervaren, vanaf ons eigen reisbureau; de Career Travel Agency. Oftewel: op reis over Schiphol naar een nieuwe bestemming; een baan bij Royal Schiphol Group.

Net zoals je vroeger in een reisbureau je droomreis plande, kon je hier vakgebieden binnen Schiphol Group ontdekken.

Van 21 januari tot 5 februari 2025 konden geïnteresseerden in een carrière bij Schiphol Group ons retro-reisbureau op Plaza bezoeken, waar wekelijks 800.00 voorbijgangers lopen. Net zoals je vroeger in een reisbureau je droomreis plande, kon je nu vakgebieden binnen Schiphol Group ontdekken. Dé plek om je carrière-avontuur uit te stippelen en te dromen over waar je volgende stap je naartoe kon brengen.

Elk vakgebied een bestemming op zich

Bij onze Career Travel Agency kon talent zich laten meevoeren in een wereld vol ervaringen, waarbij elk vakgebied een bestemming op zich is – van Airport Operations tot IT&Data, van Finance tot Techniek & Bouw. Talent kon via interactieve ervaringen ontdekken welke bestemming bij hen paste, zichzelf in de spotlights zetten in de photobooth, met augmented reality meer leren over Schiphol Group, of in gesprek gaan met onze recruiters om carrièremogelijkheden te verkennen.

Talent kon hier via interactieve ervaringen ontdekken welke bestemming bij hen past.

Gedurende de 2 weken werden themadagen georganiseerd voor interne collega’s en voor het externe publiek. Om de prioritaire doelgroepen (inkoop & contractmanagement, IT&Data, Commercial en Infra) te prikkelen werden kleinschalige tours georganiseerd. Waar de deelnemers meegenomen werden naar plekken op Schiphol waar je als medewerker hét verschil maakt. De tours waren al uitverkocht voordat het reisbureau opende.

De unieke magie van Schiphol ervaren werd werkelijkheid met de Schiphol Group Career Travel Agency. Hoe ‘Welkom in onze wereld’ tot leven kwam. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

De overall doelstelling was: in korte tijd zoveel mogelijk awareness creëren, om de overall 2-jaren-termijndoelstellingen een boost te geven. Dit zijn:

  • 8% stijging op naamsbekendheid.
  • 4% stijging op aantrekkelijkheid als werkgever.
  • 10% stijging op het imago-aspect dynamische werkomgeving. De Career Travel Agency moest een awareness boost geven.
  • Zichtbaarheid creëren voor Schiphol als interessante werkomgeving waar ook onze partners van profiteren.

Ten tijde van het indienen van de case worden door onderzoeksbureau Sparkey bovenstaande eerste 3 doelstellingen gemeten middels een extern imago-onderzoek (1-meting na 0-meting in 2023). Wat we wel al concreet aan resultaten kunnen aangeven:

  • 2,3 miljoen mensen bereikt met de online-campagne voorafgaand aan de activatie (versus target van 1,7 miljoen).
  • Circa 50 social posts van collega’s in hun netwerk.
  • 40 tour-deelnemers, met als resultaat: 3 kwalitatieve goede leads in proces en 2 aannames.
  • Tijdens de reisbureau-activatie is de engagement time per actieve gebruiker op de website met 60% gestegen. Gemiddeld genomen is de engagement time per actieve gebruiker 1 minuut 43 seconden, gedurende de reisbureau-activatie was deze 2 minuut en 27 seconden.
  • Organisch verkeer is tijdens de reisbureau-activatie met meer dan 30% toegenomen (gemiddeld is het organisch verkeer 4.736 users ten opzichte van periode reisbureau-activatie 6.218 users).

Net als alle andere employer branding activiteiten van Schiphol Group is de basis de werkgeversbelofte, met als hoofdbouwstenen dynamische werkomgeving, trots en diversiteit aan rollen. De dynamische werkomgeving kwam terug in de plek zelf en in de tours, net als de diversiteit aan rollen. Het meest hartverwarmende was de pijler trots: zoveel medewerkers die vol trots langskwamen, die het verhaal deelden op hun socials, die meehielpen tijdens de activatie. Het doel van een boost extern én intern werd hiermee ruim behaald. Doel was ook om te bekijken of we dit concept bij succes uit kunnen breiden naar andere werkgevers op de luchthaven. Op de luchthaven zelf is namelijk vooral vraag naar operationele medewerkers in de (vlucht-)afhandeling, logistiek, facilitaire dienstverlening, beveiliging, techniek, schoonmaak, horeca en retail Om die reden draaiden de collega’s van Luchtvaart Community Schiphol (verantwoordelijk voor oa het WerkOpSchiphol platform) mee en deelden we flyers uit van werkenopschiphol om geïnteresseerden te wijzen op alle banen op onze luchthaven.

Flyers uitgedeeld

Net als alle andere employer branding-activiteiten van Schiphol Group is de basis de werkgeversbelofte, met als hoofdbouwstenen dynamische werkomgeving, trots en diversiteit aan rollen. De dynamische werkomgeving kwam terug in de plek zelf en in de tours, net als de diversiteit aan rollen. Het meest hartverwarmende was de pijler trots: zoveel medewerkers die vol trots langskwamen, die het verhaal deelden op hun socials, die meehielpen tijdens de activatie. Het doel van een boost extern én intern werd hiermee ruim behaald.

‘Meest hartverwarmend was de pijler trots: zóveel medewerkers die langskwamen en het verhaal deelden op hun socials.’

Doel was ook om te bekijken of we dit concept bij succes uit kunnen breiden naar andere werkgevers op de luchthaven. Op de luchthaven zelf is namelijk vooral vraag naar operationele medewerkers in de (vlucht-)afhandeling, logistiek, facilitaire dienstverlening, beveiliging, techniek, schoonmaak, horeca en retail. Om die reden draaiden de collega’s van Luchtvaart Community Schiphol (verantwoordelijk voor onder andere het WerkOpSchiphol-platform) mee en deelden we flyers uit om geïnteresseerden te wijzen op alle banen op onze luchthaven.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De agency bracht onze employer branding-campagne ‘Welkom in onze wereld’ tot leven. Steeds meer bezoekers kwamen via socials speciaal naar het reisbureau op Plaza om meer te weten over werken bij Schiphol Group. De crossmediale aanpak was cruciaal:

  • Media/online: Paid: Online campagnes (Meta) | Earned: Interview in Werf&, videoreportage en artikel op NH Nieuws, TikTok & Instagram Reels van 538 DJ Jordi Warners, 50 posts van collega’s | Owned: Posts op Schiphol kanalen (LinkedIn, Instagram), eventpagina, interne campagne.
  • Offline: touchscreens, AR-ansichtkaarten, photobooth-foto’s & digitale schermen op Plaza.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Jordi Warners (@jordiwarners)

Samenwerking met leveranciers (co-creatie tussen creatief bureau, standbouwer) en interne teams was essentieel. Enthousiaste collega’s begeleidden tours, bemanden de stand en deelden trots hun verhalen. De EVP-bouwsteen ‘trots’ werd hiermee versterkt.

Credits case

SteamTalmark ontwikkelde het overall concept van de Career Travel Agency. Na het uitzetten van de hoofdlijnen vond het concept verdere uitwerking in een co-creatie van SteamTalmark, standbouwer The Inside en team employer branding bij Schiphol Group. Het mediaplan werd opgesteld en ingekocht door mediabureau Initiative.

Intern vond nauwe samenwerking plaats met de teams interne communicatie, het social team, PR en team Recruitment.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Gamen en cashen? Deze zomer kan het! (inzending JAM)

In een wereld waar de strijd om jong talent steeds heftiger wordt, is het cruciaal om op te vallen. Hoe bereik je Gen Z op een manier die hen echt aanspreekt? Hoe zorg je ervoor dat bedrijven snappen dat de traditionele cv’s en motivatiebrieven niet meer de heilige graal zijn? JAM had hier een antwoord op: de Chief Gaming Officer-campagne. Een recruitmentstunt die niet alleen viral ging, maar ook een nieuwe standaard zette voor gamified recruitment.

De uitdaging: Hoe trek je de aandacht van Gen Z?

Jong talent is moeilijker dan ooit te bereiken. Ze scrollen sneller dan het licht, zijn wars van traditionele vacatureteksten en willen vooral impact maken. Bovendien hebben ze skills die vaak onzichtbaar blijven op een cv, maar die ze wél ontwikkelen in de virtuele werelden van games als Fortnite, FIFA, League of Legends en Call of Duty.

Jonge talenten scrollen sneller dan het licht, en zijn wars van traditionele vacatureteksten.

Dáár lag de kans. Als gaming een miljardenindustrie is waarin strategisch inzicht, samenwerking en probleemoplossend vermogen centraal staan, waarom zou het bedrijfsleven daar dan niet op inspelen?

De oplossing: JAM zoekt Chief Gaming Officer

We lanceerden een baan die niet bestond, maar wél direct tot de verbeelding sprak: Chief Gaming Officer (CGO). Een droombaan waarin je, als fanatieke gamer, jouw skills kon omzetten in een carrière. De rol? Bedrijven helpen om gaming in te zetten als wervingsstrategie én het beste gametalent scouten.


De vacature werd gelanceerd met een krachtige video en social campagne, compleet met gaming visuals en slim doordachte whatsapp-flow om de leads te engagen.

De impact: viral bereik en waardevolle matches:
🔥 Explosieve engagement: De campagne ging viraal. Binnen no-time hadden duizenden jongeren de vacature gezien, gedeeld en erop gereageerd.
🎯 Employer branding boost: Bedrijven zagen in dat gaming veel meer is dan een hobby – het is een bron van waardevolle soft skills.
💡 Nieuwe recruitmentaanpak: De campagne bewees dat het mogelijk is om via gaming non-traditionele talenten te werven.

Wat was de impact van de case?

  • Ruim 1.000.000 jongeren bereikt
  • + 15.000 website bezoekers
  • 3.200 aanmeldingen van CGO kandidaten
  • 10.000 whatsappberichten
  • 2.250 afgeronde sollicitaties
  • De unieke job van Chief Gaming Officer vervuld
  • Need I say more?

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Hoe vaak ben je een campagne tegengekomen waarin de boodschap te mooi leek om waar te zijn?Eigenlijk altijd ís het dan ook te mooi om waar te zijn. Bij deze campagne niet! Wolf, de eerste CGO van Nederland heeft een zomer lang van zijn hobby zijn werk kunnen maken als CGO bij JAM. Voor JAM leverde het mooie samenwerkingen op met bekende CEO’s in Nederland en ruim 3200 aanmeldingen van potentiele kandidaten!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Erik van de Snepscheut (Marketing & Recruitment directeur)
  • Joris Raaijmakers (Algemeen directeur)
  • Romy Jans (Content specialist)

Extern:

  • Jasper Jacobs (Techonomy)
  • Robin Sweegers (Techonomy)
  • Vele andere collega’s van Techonomy

Wolf Lunenburg (Chief Gaming Officer JAM)

En verder:

  • Gemeente Maastricht
  • Jumpsquare
  • XXL Nutrition (René van der Zel)
  • Coronel Kartcentrum (Tim Coronel)
  • Vele anderen die tijdens straat-battles hebben deelgenomen aan een potje gamen tegen onze CGO.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Safari op de OK (Inzending IJsselland Ziekenhuis)

De Rotterdamse Zorg, een samenwerking van 42 zorg- en onderwijsinstellingen, organiseert 2 keer per jaar de werving voor het leer- werktraject tot anesthesiemedewerker en operatieassistent in de 7 ziekenhuizen van de regio Rijnmond (waaronder het IJsselland Ziekenhuis). De leerlingen volgen gezamenlijk een opleiding via de academie van het Erasmus MC, waarbij zij theorie direct in de praktijk toepassen in hun eigen ziekenhuis.

Grotere ziekenhuizen trekken vaak meer leerlingen aan.

Om voldoende anesthesiemedewerkers en operatieassistenten op te leiden en de operatiekamers optimaal te bezetten, hebben de ziekenhuizen hun krachten gebundeld in het wervingsproces. Dit proces omvat brievenselectie, speeddates, een meeloopdag en een sollicitatiegesprek. Kandidaten kunnen hun voorkeur voor een ziekenhuis aangeven, waarbij elk ziekenhuis unieke kenmerken heeft. Grotere ziekenhuizen trekken vaak meer leerlingen aan.

Het IJsselland Ziekenhuis, een regionaal ziekenhuis met ongeveer 2.000 medewerkers, staat bekend om zijn warme en collegiale sfeer. Hier krijgen kandidaten de kans om gedurende hun opleiding intensieve en persoonlijke begeleiding te ontvangen en vanaf het begin actief bij te dragen op de operatiekamer.

Tijdens deze safari kregen zij inzicht in het operatiekamercomplex en het jaarlijkse leer-werktraject.

Het ziekenhuis was in eerdere sollicitatierondes echter minder populair. Om dit te verbeteren, organiseerde de recruitmentafdeling op 28 januari 2025 een ‘Safari op de OK‘. Daar kregen ongeveer 30 geïnteresseerde deelnemers de kans om de cultuur en het werk van operatieassistenten en anesthesiemedewerkers binnen het IJsselland te verkennen. Tijdens deze safari kregen zij inzicht in het operatiekamercomplex en het leer-werktraject dat jaarlijks in maart en september van start gaat.

Wat was de impact van de case?

Van de kandidaten die hebben deelgenomen aan de Safari op de OK, heeft 60% een sollicitatie ingediend met het IJsselland Ziekenhuis als voorkeur. De sollicitatieprocedure is momenteel nog in volle gang: de speeddates hebben in week 11 plaatsgevonden.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Iedere toekomstige anesthesiemedewerker en operatieassistent verdient een geschikte opleidingsplek. Door de Safari op de OK leren kandidaten de voordelen kennen van het leren en werken binnen een kleinschalig ziekenhuis. Zo zullen zij vanaf dag 1 hun kennis in de praktijk mogen brengen. Ook is de begeleiding persoonlijk doordat het team waarmee zij op de OK werken compacter is dan binnen een grootschalig ziekenhuis.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Recruitment
  • Communicatie
  • OK
  • Externe videograaf
  • Marketingbureau voor campagne ‘Bij ons kan het’

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Hoe de gemeenten Haarlem en Zandvoort samen één werkgeversmerk neerzetten

Je zou het tussen al het geweld van de inzendingen van de Werf& Awards in deze weken misschien bijna vergeten. Maar ook nu worden natuurlijk nog volop nieuwe campagnes gelanceerd. Waarbij vooral verschillende overheden in de regio rond Haarlem en Zandvoort momenteel de aandacht trekken, en we hier dus even in het zonnetje zetten.

In de campagne van Haarlem en Zandvoort draait het om verhalen.

Zo hebben de buurgemeenten Haarlem en Zandvoort, die ambtelijk al langer als één organisatie actief zijn, samen een arbeidsmarktcampagne laten ontwikkelen (door PROOF), die draait om om de echte verhalen van eigen collega’s. Zij laten zien welke inwoners, ondernemers en bezoekers hen inspireren in hun werk voor de stad en het dorp aan het strand. Niet alleen om toekomstige collega’s te werven overigens, maar ook om huidige medewerkers trots te laten zijn op hun werk.

‘Allemaal ambassadeurs’

Catrien Lenstra, algemeen directeur van de gezamenlijke ambtelijke organisatie van beide gemeenten: ‘In deze campagne inspireren we anderen door wat óns inspireert. Door de verhalen die we vertellen laten we mensen kennis maken met wie we als organisatie zijn, waar we voor staan en waarom ons werk ertoe doet. Daarmee willen we ook onze huidige collega’s raken en trots maken. We zijn tenslotte allemaal ambassadeurs.’

De gemeenten Haarlem en Zandvoort werken al langer ambtelijk intensief samen. Nu hebben ze ook gezamenlijk één werkgeversmerk in de markt gezet. Hoe kwam die campagne zo tot stand?

In de campagne maken we bijvoorbeeld kennis met Assetmanager Vastgoed Ciska, die inspiratie haalt uit de betrokkenheid van inwoner Hans die vrijwillig de heropbouw van een afgebrand posthuis in zijn buurt heeft aangejaagd. En Zakaria, een wijkhandhaver die energie krijgt van de gedrevenheid van ondernemer Max die alles geeft voor zijn horecazaken.

De campagne is nu overal in de regio Haarlem en Zandvoort te zien.

De campagne is nu overal in Haarlem, Zandvoort en de regio te zien – in het straatbeeld, in bioscopen en online. De campagne, ontwikkeld in samenwerking met mediapartner ZIGT en video agency Zcene, is het komende jaar in 4 flights te zien.

Ook Rijnland met campagne gestart

De gemeenten Haarlem en Zandvoort zijn opvallend genoeg momenteel niet de enige overheidsorganisatie die in deze regio met een nieuwe employer branding-campagne actief is. Ook het Hoogheemraadschap van Rijnland, dat zijn werkgebied kort gezegd van Velsen tot Gouda heeft, is hier namelijk recent met een opvallende campagne gestart, en wel onder de noemer ‘Het échte waterwerk’.

Net als bij Zandvoort en Haarlem spelen ook hier de eigen medewerkers de hoofdrol in de campagne, die verder de aandacht trekt door veldfotografie met ‘een vervreemdend effect’. Altijd met een link naar een bepaald aspect van het waterwerk, legt Hoogheemraad Marjon Verkleij uit. ‘Mensen weten vaak niet wat het werken bij een waterschap inhoudt en hebben weinig zicht op de carrièremogelijkheden. Tegelijkertijd zitten we te springen om nieuwe, vakbekwame mensen om er samen met ons voor te zorgen dat we ook in de toekomst veilig met water kunnen blijven wonen, werken en recreëren in ons gebied. Met deze campagne zetten we Rijnland als werkgever op de kaart.’

90% onder zeeniveau

De campagne laat volgens Verkleij zien dat je bij Rijnland een maatschappelijke bijdrage kunt leveren, die niet alleen waardevol, maar ook hoognodig is. ‘In een landschap dat 90% onder zeeniveau ligt, met bijzondere natuurgebieden en cultuurlandschappen, zorgen de medewerkers van Rijnland ervoor dat 1,3 miljoen mensen, meer dan 35.000 bedrijven, Schiphol en belangrijke land- en tuinbouwgebieden droge voeten houden en voldoende schoon water hebben. Nu en in de toekomst. Werk om trots op te zijn.’

En trots zijn ze, de medewerkers van Rijnland, die in de campagne ‘in het veld’ zijn gefotografeerd met een attribuut waarmee een link wordt gelegd met een bepaald aspect van het waterwerk. Verkleij: ‘Van jurist tot ict’er en van handhaver tot onderhoudstechnicus, bij Rijnland doen ze werk wat ertoe doet. Kunnen ze dichtbij zichzelf blijven en zich blijven ontwikkelen. Individueel en samen werken aan de toekomst van het gebied.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Als toezichthouder ben je het allemaal: 579 hires in 3 maanden (inzending Bluewave, Clubgeist en Trigion)

Trigion Safety Group stond voor een enorme uitdaging: in slechts drie maanden tijd 550 nieuwe Toezichthouders BHV werven voor COA Nederland. Een complexe functie in een arbeidsmarkt waar gekwalificeerd personeel schaars is. Om deze ambitieuze doelstelling te realiseren, werd de krachtenbundeling van Bluewave, Trigion Safety Group en Clubgeist ingezet. Samen bouwden zij een krachtige, dat-gedreven recruitmentmachine die creativiteit, campagnes en effectieve opvolging combineerde.

Het creatieve concept ‘Als Toezichthouder ben je het allemaal’ gaf de functie een nieuwe dimensie.

Het creatieve concept ‘Als Toezichthouder ben je het allemaal’ gaf de functie een nieuwe dimensie en liet zien dat je als toezichthouder méér bent dan alleen een handhaver. De veelzijdigheid van de rol – van contactpersoon voor bewoners tot vraagbaak voor ondernemers – werd op pakkende wijze in beeld gebracht. Deze campagne creëerde herkenning en benadrukte de maatschappelijke waarde van het beroep, waardoor kandidaten zich aangesproken voelden.

De campagne werd ondersteund door een krachtige full-funnel-strategie. Via employer branding (Touch), doelgroepgerichte campagnes (Tell) en conversiegerichte advertenties (Sell) werd de doelgroep optimaal benaderd. Platformen als Meta, TikTok, Snapchat, YouTube, Indeed en Google Display/Search speelden hierbij een cruciale rol. Door de inzet van slimme targeting en regionale campagnes werd de wervingsboodschap precies op het juiste moment en bij de juiste doelgroep afgeleverd.

Trigion Safety Group zette een dedicated recruitmentteam in dat elke sollicitatie direct oppakte.

Naast creatieve marketing was ook de recruitmentaanpak van doorslaggevend belang. Trigion Safety Group zette een dedicated recruitmentteam in dat elke sollicitatie direct oppakte. Binnen 24 uur namen zij telefonisch contact op met sollicitanten, waardoor de betrokkenheid hoog bleef en kandidaten niet afhaakten. Kandidaten kregen binnen 2 weken een uitnodiging voor een wervingsdag, waarna de opleidingstrajecten snel konden opstarten. Binnen 4 weken na sollicitatie konden kandidaten hun eerste werkdag starten.

Wat was de impact van de case?

De impact van deze campagne was aanzienlijk, zowel kwanti- als kwalitatief. De campagne genereerde ruim 39 miljoen online impressies, wat zorgde voor 330.971 advertentieklikken en 4.203 sollicitaties. Van deze sollicitanten voltooiden 2.459 kandidaten een assessment en ontvingen 1.147 sollicitanten een uitnodiging voor een gesprek. Dit resulteerde uiteindelijk in 579 succesvolle plaatsingen binnen 3 maanden.

De campagne gaf Trigion Safety Group een aanzienlijke boost in employer branding.

Het resultaat van de campagne ging verder dan alleen werving. De campagne gaf Trigion Safety Group een aanzienlijke boost in employer branding. De veelzijdigheid van de functie werd krachtig gepositioneerd, waardoor het imago van toezichthouder BHV positief werd bijgesteld. Dit leidde niet alleen tot directe aanmeldingen, maar versterkte ook het werkgeversmerk op de lange termijn.

De combinatie van een slimme funnelstrategie, impactvolle creatie en een dedicated recruitmentteam zorgde voor een efficiënte, gestroomlijnde candidate journey. De inzet van diverse mediaplatformen speelde hierin een sleutelrol: Meta, TikTok, Snapchat, YouTube, Indeed en Google Display/Search bereikten gezamenlijk een breed en divers publiek. De snelle opvolging door Trigions recruitmentteam droeg aanzienlijk bij aan het succes: binnen 24 uur na sollicitatie volgde een telefonisch contactmoment. Kandidaten werden vervolgens binnen 2 weken uitgenodigd voor een wervingsdag, startten hun opleiding binnen 3 weken en begonnen in veel gevallen binnen 4 weken aan hun eerste werkdag.

De combinatie van creativiteit, data-analyse en een optimale candidate journey maakt deze case tot een schoolvoorbeeld.

De campagne leidde niet alleen tot 579 succesvolle plaatsingen, maar ook tot verbeterde interne samenwerking, strakkere planningsprocessen en waardevolle inzichten voor toekomstige campagnes. De combinatie van creativiteit, data-analyse en een geoptimaliseerde candidate journey maakt deze case tot een schoolvoorbeeld van een effectieve recruitmentmachine.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case bewijst dat je met een creatieve, doelgroepgerichte campagne verrassend veel vacatures kunt invullen. Zelfs als het gaat om schaarse profielen.
Hoe? Ten eerste: door efficiënt in beeld te brengen hoe veelzijdig, afwisselend en betekenisvol het werk is: ‘Oogje-in-het-zeilhouder, contacthouder, buurt-bij-elkaarhouder, situatie-in-de-handhouder: als toezichthouder ben je het allemaal.’

De enorme instroom van nieuwe toezichthouders draagt bij aan het doel van Trigion Safety Group: veiligheid voor iedereen.

Ten tweede: door een slimme funnelstrategie op te tuigen. Die wierp duidelijk zijn vruchten af: van ruim 39 miljoen online impressies naar 579 nieuwe collega’s. Bovenal is deze campagne geslaagd door de manier waarop Trigion, Clubgeist en Bluewave elkaar hebben aangevuld. Samen hebben we een buitengewoon effectieve wervingscampagne neergezet. De enorme instroom van nieuwe toezichthouders draagt bij aan het doel van Trigion: veiligheid voor iedereen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Campagnes: Bluewave Recruitment Marketing

  • Jeroen Joosten, Client Director
  • Rebecca van Meelis, Campagnemanager
  • Carlijn Lengers, Digital Marketeer

Creatief concept: Clubgeist

  • Danielle Klein Gunnewiek-Rodenburg, accountmanager
  • Maarten Bakker, creative director
  • Jan-Dick Beijersbergen van Henegouwen, art director
  • Jos Rouw, copywriter

Recruitment: Trigion Safety Group

  • Laura Schimmel, Recruitment Coördinator
  • Rob Keijzer, Manager Business Development
  • Recruitment Team TSG

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Werk voor iedereen: hoe een lokale campagne echte kansen bood (inzending WSD)

Er zijn mensen die graag willen werken, maar voor wie die stap niet vanzelfsprekend is. Sommigen weten niet waar ze moeten beginnen, anderen twijfelen of ze wel een kans krijgen. Standaard wervingscampagnes bereiken hen niet, en werk wordt niet altijd als iets positiefs gezien. In 9 Brabantse gemeenten biedt sociaal ontwikkelbedrijf WSD juist deze mensen een kans. WSD helpt mensen om weer mee te doen.

Hoe bereik je mensen die standaard wervingscampagnes niet zien of er niet door aangesproken worden?

Maar hoe bereik je mensen die standaard wervingscampagnes niet zien of er niet door aangesproken worden? Mensen die drempels voelen om de stap te zetten? De oplossing lag in een persoonlijke en lokale aanpak. Met een campagne die de doelgroep opzocht op plekken waar zij zich wél prettig voelen: onder andere op markten, bij kringloopwinkels en voedselbanken.

Samen met Frisse Blikken ontwikkelde WSD een campagne die echte verhalen centraal stelde. WSD’ers die zelf die stap naar werk hadden gezet, werden de ambassadeurs. Hun ervaringen gaven herkenning en perspectief. Onderdeel van de aanpak was:

  • Verdiepend doelgroep inzicht: in samenwerking met een gedragspsycholoog.
  • Een nieuwe boodschap: met de disrupt-then-reframe-methode: eerst erkenning voor hun situatie, dan een nieuwe kijk op werk.
  • Toegankelijkheid verhogen: door naar de doelgroep toe te stappen. En de ontwikkeling van een WhatsApp-lijn, waarmee mensen zonder drempel vragen konden stellen.
  • Een mix van fysieke en online middelen: zoals een reizende expositie met persoonlijke verhalen, een marktkraam (‘WSDate’), referral-ansichtkaarten en advertenties op Meta en LinkedIn en print media in lokale kranten.
  • Samenwerkingen met lokale kringloopwinkels en voedselbanken.

Dit alles was alleen mogelijk dankzij de kracht van samenwerking, het lef én de inspirerende inzet van onze eigen ambassadeurs.

Wat was de impact van de case?

Deze campagne had een duidelijke missie: meer instroom, en dus passend werk voor iedereen. Een grotere zichtbaarheid van WSD in de 9 gemeenten en een sterker imago als werkgever voor iedereen. Het resultaat: in 8 maanden vonden 38 mensen passend werk. En daar zijn we trots op! Want dit betekent niet alleen een baan, maar ook structuur, sociale contacten en een nieuw perspectief.

Per actie hebben we de volgende resultaten gemeten:

  • De marktkraam WSDate stond op 13 markten en zorgde voor waardevolle interacties met 455 personen, van wie er minstens 1 direct instroomde.
  • De reizende expositie trok de aandacht in alle gemeenten, met 135 scans van de QR-code voor meer informatie.
  • In samenwerking met de voedselbank werden ruim 450 mensen bereikt.
  • Posters en flyers werden door collega’s zelf opgehangen en waren zichtbaar in de gemeenten. Dit zorgde voor 131 geïnteresseerden via QR-scans.
  • Referral-kaarten via de WSD-postbus zorgden ervoor dat 108 mensen zelf op zoek gingen naar meer informatie.

De campagne was ook aanwezig in 4 kringloopwinkels met een gezamenlijk maandbereik van 12.000 tot 20.000 bezoekers. Advertenties in kranten bereikten 99.100 huishoudens en WSD kreeg aandacht in lokale media. Daarnaast werden al 36+ gesprekken gevoerd via WhatsApp. Ook online maakte de campagne impact: van juni tot september werden 50.000 weergaven gegenereerd binnen de negen gemeenten, met een totaal bereik van 17.000 accounts en 8.288 kliks naar meer informatie.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case verdient een award vanwege de sterke sociale impact. Mensen zijn niet alleen in beweging gekomen voor een nieuwe baan. Een groep van 38 doet weer mee! Daarmee gaat de impact van de case verder dan alleen een sterke campagne. De campagne is alomvattend en goed doordacht met een boodschap die past bij de doelgroep. Maar waar we het meest trots op zijn is dat de eigen medewerkers centraal stonden als ambassadeurs, waardoor hun persoonlijke verhalen echt raakten.

Mensen zijn niet alleen in beweging gekomen voor een nieuwe baan: een groep van 38 doet weer mee!

Bovendien zorgde de lokale aanpak – met een reizende expositie en marktkraam – voor maximale betrokkenheid in de 9 gemeenten. Dit alles maakte de campagne niet alleen effectief, maar ook duurzaam en betekenisvol.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

WSD projectgroep:

  • Kim Hagens,
  • Nathalie den Hartog,
  • Marina Simons &
  • Lindsey Huebers.

Support vanuit de stuurgroep:

  • Claudia de Leeuw,
  • Edith Bakker,
  • Jan Simons
  • Een grote groep WSD-collega’s die heeft ondersteund in het ontwikkelen van onder andere marktkraam en de expositie.

Frisse Blikken:

  • Wieke Jacobs,
  • Milan van den Bos en
  • Britt Driessen

Recubro (WhatsApp-lijn)
Superminds (online advertising): Naomi Gruning & Luuk van Meijel
Behavior Change Group

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Een baan met Beter Uitzicht trekt overstappers naar de land- en tuinbouw (inzending LTO Noord)

De land- en tuinbouw is een essentiële sector, dat weet iedereen. Maar het is nog niet voor iedereen duidelijk dat er ook veel werk ligt voor mensen die niet met ‘de klompen aan zijn geboren’. Door schaalvergroting groeien de bedrijven en is het traditionele beeld van de boer met zijn zoon op het bedrijf vaak achterhaald. De agrarische sector kent 16 deelsectoren die samen zorgen voor goed eten en mooi groen in Nederland. In april 2024 lanceerden we daarom samen het platform beteruitzicht.nl.

Het is nog niet voor iedereen duidelijk dat hier veel werk ligt voor mensen die niet met ‘de klompen aan zijn geboren’.

Om de kansen en mogelijkheden van werken in de land- en tuinbouw te schetsen hebben we collectief en sectorbreed het merk Beter Uitzicht ontwikkeld. Het doel van Beter Uitzicht is om werkende Nederlanders zonder groene opleiding of -ervaring enthousiast te maken voor een overstap naar de land- en tuinbouw. Of je nu werkt als productiemedewerker, heftruckchauffeur, teeltspecialist of HR-manager: je doet dit in een vrije omgeving met een ‘beter uitzicht’.

In de land- en tuinbouw zijn veel carrièremogelijkheden voor mensen die niet ‘met de klompen aan zijn geboren'. Beter Uitzicht brengt die kansen dichtbij. Lees de hele case van LTO Noord in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie  voor de Werf& Awards 2025.

Onderzoek liet zien dat meer dan een kwart van werkend Nederland openstaat voor een baan in de sector, alleen weten zij nog weinig over de functies en mogelijkheden. Op de website kunnen bezoekers zich oriënteren op het aanbod van beroepen in verschillende sectoren van de land- en tuinbouw, een keuzehulp invullen om te ontdekken wat bij hen past, verhalen van overstappers lezen, in contact komen met kennismakelaars en scholingsconsulenten en uiteraard solliciteren op vacatures.

Onderzoek liet zien dat meer dan een kwart van werkend Nederland openstaat voor een baan in de sector.

We trekken niet alleen potentiële werknemers naar de site via een fysieke advertentiecampagne in de buitenlucht en via social media advertenties. We ondersteunen ook de werkgevers uit de sector, die vaak weinig ervaring hebben met het werving- en selectieproces omdat voor veel agrariërs het werkgeverschap vrij nieuw is. Zij kunnen op de website gratis hun vacatures plaatsen. Daarnaast ontvangen zij tools en middelen om hen te ondersteunen bij werving en selectie van medewerkers.

Wat was de impact van de case?

De resultaten laten zien dat het platform duidelijk in een behoefte voorziet. Vanaf de lancering op 18 april tot 31 december 2024:

  • Is de website bezocht door bijna 70.000 mensen.
  • Bleek de keuzehulp een schot in de roos, deze is bijna 6.500 keer ingevuld.
  • Hebben 147 werkgevers een account aangemaakt. Zij hebben samen 190 verschillende vacatures ingevuld.
  • Is er 136 keer direct via Beter Uitzicht gesolliciteerd. (Op sollicitanten rechtstreeks bij werkgevers hebben we geen zicht. Omdat de werkgeversinformatie zichtbaar is op de site, komen sollicitanten vaak rechtstreeks bij de werkgever binnen)
  • Heeft de online campagne meer dan 8,6 miljoen views opgeleverd. De campagne bestaat uit ervaringsverhalen van mensen die de overstap al gemaakt hebben, advertenties naar de keuzehulp en advertenties die mensen direct naar de vacaturebank brengen.
  • Inmiddels horen we van consulenten van het UWV dat zij de keuzetool samen met hun cliënten invullen en het platform gebruiken voor oriëntatie op een carrière in het groen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het is uniek dat de agrarische sector zich zo verenigd presenteert. Want veehouders en plantenkwekers voelen zich niet per definitie verbonden. Het platform Beter Uitzicht brengt het verhaal van de brede land- en tuinbouw naar voren met één rode draad: we bieden allemaal een baan met beter uitzicht.

De keuzehulp voorziet duidelijk in een behoefte.

Op basis van gedegen onderzoek brachten we eerst in beeld welk beeld mensen hebben van de agrarische sector, welke vooroordelen er zijn en welke aantrekkingskracht er vanuit gaat. Op basis van die inzichten is de strategie voor het platform ontwikkeld. Dat werpt zijn vruchten af. De keuzehulp voorziet duidelijk in een behoefte. Ook de werkgevers worden ondersteund omdat veel werkgevers in de agrarische sector vrij onervaren zijn als het gaat om online werving. Kortom: Beter Uitzicht is doordacht en doet waarvoor het is opgericht. Het motiveert mensen vanuit heel andere sectoren om de overstap te wagen naar een baan in de agrarische sector.

Credits case

Alle 16 agrarische sectoren werkten in de ontwikkelfase mee vanuit een klankbordgroep. Projectleiding en communicatie wordt verzorgd door LTO Noord, namens alle land- en tuinbouwsectoren. Het platform beteruitzicht.nl en de campagne hebben we samen ontwikkeld met bureau Viesrood uit Zwolle.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Arbeidsmarktcampagne gericht op ‘Ontdek kansen, ervaar geluk’ (inzending Driestroom)

In een krappe arbeidsmarkt is het aantrekken van de juiste mensen een uitdaging. Maar bij Driestroom wilden we meer dan dat. We wilde medewerkers aantrekken met een profiel dat echt bij onze organisatie past. Samen met Recruitment Now hebben we daarom een campagne ontwikkeld die verder gaat dan zichtbaarheid alleen. Een campagne die onze identiteit en visie laat zien.

Wat deze EVP bijzonder maakt, is dat hij tweedelig werkt.

We begonnen bij de basis; onze eigen medewerkers. Wat is er zo leuk aan het werken bij Driestroom, en wat is hierin belangrijk? Met deze informatie hebben we het creatief concept ontwikkeld en kwam er een Employee Value Proposition (EVP) tot stand. ‘Ontdek kansen, ervaar geluk.’ Wat deze EVP bijzonder maakt, is dat hij tweedelig werkt. We communiceren hiermee de unieke voordelen voor de medewerkers. Maar dit geldt ook voor de mensen die wij ondersteunen.

Driestroom werkt vanuit het ‘Alledaags Gelukmodel’. Dat betekent dat we niet alleen zorg bieden, maar echt bijdragen aan het alledaags geluk voor én met elkaar. We bieden veel mogelijkheden. Bij ons krijg je de vrijheid en het vertrouwen om je eigen weg te vinden en blijvend te ontwikkelen. Alleen zo kan je echt jezelf zijn en dat vinden wij belangrijk. Dit vormt de kern van het concept van onze campagne. We vroegen naar dagelijkse geluksmomenten van de cliënten en lieten zien hoe onze medewerkers hieraan bijdragen. Hierin werd zowel het geluk van de mensen die we ondersteunen, als het geluk van de medewerkers belicht. Onze visie werd tastbaar en potentiële medewerkers kregen een kijkje in de keuken.

Met deze campagne laten we niet alleen zien wat werken bij Driestroom betekent, maar voelen mensen het ook.

De campagne bestaat uit een krachtige employer branding-hoofdvideo en 4 doelgroepgerichte vacaturevideo’s, ondersteund door korte snippets. Door de inzet van het See, Think, Do-model creëren we een doordachte kandidatenreis, die niet alleen inspireert, maar ook activeert. Met deze campagne laten we niet alleen zien wat werken bij Driestroom betekent, maar voelen mensen het ook. Want bij Driestroom ontdek je kansen en ervaar je geluk.

Wat was de impact van de case?

De vooraf geformuleerde hoofddoelstelling was het aantrekken van nieuwe medewerkers met een profiel dat echt bij Driestroom past. We vinden langdurig behoud van medewerkers namelijk erg belangrijk en wilde potentiële medewerkers daarom een realistisch en inspirerend beeld geven van het werken bij Driestroom. Naast werving was het versterken van onze employer branding een belangrijk doel. We wilden onze nieuwe EVP ‘Ontdek kansen, ervaar geluk’ breed uitdragen en Driestroom neerzetten als een aantrekkelijke werkgever.

Geïnteresseerden hoefden enkel hun contactgegevens achter te laten.

Onze focus lag op latente werkzoekenden, oftewel; professionals die momenteel een baan hebben, maar openstaan voor een nieuwe uitdaging. In de huidige arbeidsmarkt is deze groep namelijk sterk aanwezig. Daarom kozen we voor een laagdrempelige sollicitatieprocedure: geïnteresseerden hoefden enkel hun contactgegevens achter te laten. Vervolgens voerden wij een telefonisch gesprek en stelden zelf hun cv op. Voor het eerst weken we af van traditioneel solliciteren en met succes.

Bij Driestroom ontdek je kansen en ervaar je geluk. Onze campagne laat écht zien wie we zijn en trekt de juiste mensen aan die zich willen binden. Lees de hele case in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Ondanks een bescheiden advertentiebudget heeft de campagne onze verwachtingen ruimschoots overtroffen. Binnen enkele weken behaalden we de benodigde fte’s voor bepaalde functies, waardoor we voor een doelgroep zelfs de landingspagina offline konden halen. Elke doelgroep leverde gekwalificeerde kandidaten op én we vulden zelfs nevenvacatures in. In slechts 10 weken bereikten we een enorm publiek en creëerden we een sterke merkbeleving.

Met deze campagne hebben we laten zien dat recruitment verder gaat dan vacatures invullen.

Wekelijks evalueerden we de resultaten met afdeling marketing en communicatie en onze recruitmentafdeling. Door data uit Meta, Google Analytics en ons recruitmentprogramma te combineren, optimaliseerden we continu de landingspagina’s en advertenties. Uit gesprekken met kandidaten bleek dat zij ook echt aangingen op onze identiteit en visie binnen de zorg. Met deze campagne hebben we laten zien dat recruitment verder gaat dan vacatures invullen. Door in te spelen op de behoeften van de doelgroep, creëerden we een laagdrempelige, effectieve én succesvolle campagne.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case verdient de award omdat het verder gaat dan een standaard wervingscampagne. In een krappe arbeidsmarkt, waarin organisaties willen opvallen en zichtbaar willen zijn, heeft Driestroom, samen met Recruitment Now, een strategische aanpak ontwikkeld die niet alleen zichtbaarheid creëert, maar ook echt raakt en laat zien wie wij echt zijn. Hierbij hebben we een risico genomen door enkel de mensen aan te spreken die daadwerkelijk bij ons passen en niet alleen maar kandidaten met het juiste diploma.

Deze campagne verbindt, inspireert en selecteert op intrinsieke motivatie.

Door te starten bij de kern – de eigen medewerkers en cliënten – en een krachtige Employee Value Proposition) te formuleren, hebben we een campagne neergezet die de essentie van Driestroom voelbaar maakt. Deze campagne verbindt, inspireert en selecteert op intrinsieke motivatie. Het resultaat? Niet alleen nieuwe medewerkers, maar de juiste medewerkers die bijdragen aan alledaags geluk.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Intern: betreffende vacaturehouders (teammanagers), manager P&O, afdeling werving en selectie, afdeling marketing en communicatie.
  • Extern: Recruitment Now.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Wat als je anders werft in de bouw? (inzending BAM)

BAM heeft als toonaangevend bouwbedrijf de ambitie om toptalent aan te trekken in een sector waar de concurrentie om vakmensen groot is. De uitdaging? Het bereiken en overtuigen van servicemonteurs op een manier die afwijkt van traditionele campagnes. BAM wil niet alleen laten zien wat er nu is, maar ook de toekomst schetsen en potentiële medewerkers inspireren om hier onderdeel van te zijn. Het doel: de instroom van nieuwe medewerkers met ten minste 10% vergroten.

Het doel: de instroom van nieuwe medewerkers met ten minste 10% vergroten.

Waar traditionele campagnes vaak blijven steken in clichébeelden, kiest BAM voor een gedurfde en innovatieve aanpak: het stellen van prikkelende ‘Wat als…’-vragen zonder gezichten. Deze vragen dagen de doelgroep uit om na te denken over hun rol in de toekomst van de bouw. Want BAM zoekt medewerkers die nieuwsgierig durven te zijn. Door de vraag te stellen ‘Wat als…’ wordt die nieuwsgierigheid aangewakkerd.

https://www. bam careers.com/global/en

Het is een logisch vervolg op de meerjarenstrategie van BAM: Building a sustainable tomorrow, waarmee het bedrijf zijn toonaangevende positie wil waarmaken. Tevens herkenbaar voor huidige medewerkers, die trots deze positie omarmen en bevestigd worden in hun overtuiging dat de organisatie de toon zet.

‘Wat als jouw bouwmateriaal hier groeit?’ prijkte langs de A4 in een akker.

Door deze vragen strategisch te plaatsen op billboards op locaties waar de doelgroep zich bevindt, weet BAM direct de aandacht te trekken en nieuwsgierigheid op te wekken. ‘Wat als jouw bouwmateriaal hier groeit?’ prijkte langs de A4 in een akker, kortom: groeit hier straks ons circulaire bouwmateriaal? De vragen zijn niet alleen een uitnodiging tot nadenken, maar ook een oproep om onderdeel te worden van een innovatieve en duurzame beweging.

In de bewustwordingsfase wordt BAM gepositioneerd als koploper in de sector. Niet door te laten zien wat er al is, maar door een visie te presenteren op wat er kan zijn. De ‘Wat als…’-vragen worden gekoppeld aan concrete kansen binnen BAM, waardoor potentiële kandidaten zich direct aangesproken voelen.

Wat was de impact van de case?

In een steeds krappere arbeidsmarkt is met een gerichte campagne in 2024 indrukwekkend resultaat geboekt. De instroom van nieuwe medewerkers steeg met 32%. Dat is ruim 3 keer zoveel als de oorspronkelijke doelstelling. Door slim gebruik te maken van LinkedIn, YouTube en Meta, bereikten we niet alleen een breed, maar vooral ook een relevant publiek. Dit resulteerde in een kwalitatieve verschuiving: ondanks dat de website 74% minder bezoekers trok, waren deze wel veel gerichter. Dit blijkt uit een toename van 51% in bezochte pagina’s en een stijging van de gemiddelde bezoektijd van 32 seconden naar 1 minuut en 38 seconden.

De campagne bewijst dat zelfs in een uitdagende markt grote impact mogelijk is.

Ook de conversie verbeterde sterk. Het aantal sollicitanten groeide met 35%, terwijl het aantal externe hires via de website met maar liefst 54% steeg. Dat is meer dan het dubbele van de beoogde 25% groei. Dankzij de strategische inzet van kanalen wisten we de kosten per sollicitant beheersbaar te houden op 27 euro. Door de combinatie van slimme targeting, effectieve content en de juiste kanaalmix bewijst de campagne dat zelfs in een uitdagende markt grote impact mogelijk is. Met een data-gedreven strategie en een geoptimaliseerde wervingsaanpak hebben we niet alleen meer, maar vooral de juiste talenten weten te bereiken en converteren.

bam

De cijfers op een rijtje:

  • Kwalitatief 51% meer pagina’s bezocht, ondanks 74% minder websitebezoekers.
  • Het websitebezoek steeg van 32 seconden naar 1 minuut en 38 seconden.
  • Het aantal sollicitanten steeg met 35%.
  • De kosten per sollicitant: 27 euro.
  • Een stijging van 54% externe hires via de website waar de doelstelling 25% was.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We wilden geen campagne maken met lachende bouwvakkers die in de camera kijken. We kozen bewust voor een alternatieve route die zowel inhoudelijk inspireert als visueel de aandacht trekt. Het uitstekende resultaat van de campagne is het bewijs dat het loont om af te wijken van ongeschreven regels binnen de sector.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Strategie: Jan Pieter Kaptein
  • Art & copy: Joost van Gorsel, Maarten van Muijen
  • Design: Anthony van der Zwan, Bas Postma
  • Account: Floor Soeters, Ilse van der Kaaden
  • Opdrachtgever: Dave Heilbron, Radboud van der Kooij
  • Film: DDG

bam

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Hebbus! Zo wierf EBS in 1 jaar ruim 370 nieuwe buschauffeurs (inzending Goals)

De arbeidsmarkt voor buschauffeurs is krap. Toch wist EBS het afgelopen jaar gemiddeld één nieuwe chauffeur per dag te werven. Hoe? Met een doelgroep-relevante en creatieve recruitmentmarketingcampagne. De kern van de campagne werd de pakkende slogan Hebbus! Hiermee spelen we direct in op de belangrijkste overstap-voordelen om buschauffeur te worden. Pakkend en to-the-point.

Met de pakkende slogan Hebbus! spelen we direct in op de belangrijkste overstap-voordelen om buschauffeur te worden.

De uitdaging

EBS groeit snel en is altijd op zoek naar nieuwe chauffeurs. De wervingsinspanningen via eigen kanalen en bureaus richtten zich voorheen alleen op actief werkzoekenden en leverden onvoldoende op. Goals kreeg de opdracht om een doeltreffende campagne te ontwikkelen, gericht op latent werkzoekenden en zij-instromers. Een extra uitdaging: EBS was als jong vervoersbedrijf minder bekend in een regio met sterke concurrentie.

Met een sterke recruitmentmarketingstrategie hebben we 370 kandidaten uit 6 verschillende doelgroepen overtuigd om buschauffeur te worden bij EBS. Lees de hele case van Goals, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

De aanpak

Goals ontwikkelde een strategie gericht op zes doelgroepen:

  • Bouw
  • Horeca
  • Pakketbezorging
  • Ouders/verzorgers
  • Vrachtwagenchauffeurs
  • Touringcarchauffeurs

Voor elke doelgroep stond één switch-argument centraal om hen te overtuigen van een overstap naar buschauffeur. Via Digital Out of Home, social media, SEA en Display Advertising werden de relevante doelgroepen bereikt. De campagne-uitingen leidden bezoekers naar doelgroepspecifieke campagnepagina’s. Naast overstapargumenten ontdekten zij hier ook andere belangrijke voordelen van het werken bij EBS. De pagina’s waren extra aansprekend doordat échte medewerkers werden getoond die de overstap hadden gemaakt vanuit andere branches. Deze niet-reclameachtige video’s zorgden voor de sociale bewijskracht: ‘Als zij de overstap maken, waarom ik dan niet?’

Met een sterke recruitmentmarketingstrategie hebben we 370 kandidaten uit 6 verschillende doelgroepen overtuigd om buschauffeur te worden bij EBS. Lees de hele case van Goals, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Het succes

De sleutel tot succes: een slimme mix van data, doelgroepgericht denken, hypertargeting via Digital Out of Home en online (re)targeting. Maar bovenal een eenvoudige, krachtige kernboodschap: Hebbus! Daarnaast zorgde het interne referralprogramma met EBS ‘AmBUSsadeurs’ voor een extra aanwas van kandidaten.

Wat was de impact van de case?

Bij EBS ontstond rituitval door een tekort van ruim 170 chauffeurs, veroorzaakt door (vergrijzings)uitstroom en concessieovernames. Om dit structureel aan te pakken, werd een ambitieus wervingsdoel gesteld: 365 nieuwe chauffeurs in 2024 – gemiddeld één per dag. Onze uitdaging was het ontwikkelen van een effectieve en actiegerichte recruitmentmarketingcampagne die niet alleen de instroom vergrootte, maar ook de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van EBS als werkgever versterkte.

De online campagne is per kanaal geoptimaliseerd op basis van KPI’s zoals CTR en CPC.

De resultaten zijn volledig doorgemeten via onze marketingfunnel. De online campagne is per kanaal geoptimaliseerd op basis van KPI’s zoals CTR en CPC. De offline component (Digital Out of Home) is deels gemeten via organisch bereik en zoekopdrachten naar de website. De campagne heeft sterke resultaten opgeleverd, zowel kwantitatief als kwalitatief.

Met een sterke recruitmentmarketingstrategie hebben we 370 kandidaten uit 6 verschillende doelgroepen overtuigd om buschauffeur te worden bij EBS. Lees de hele case van Goals, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Sinds de start op 3 mei 2024 hebben we de volgende resultaten behaald:

  • totaal bereik van 20,2 miljoen gerealiseerd (10,9 miljoen online + 9,3 miljoen offline – voornamelijk Digital Out of Home)
  • 13.700 unieke bezoekers op de campagne pagina’s van word-buschauffeur.nl
  • 750 conversies (sollicitaties en terugbelverzoeken)
  • 370 nieuwe hires. Zij waren al in het bezit van een rijbewijs-D of zijn via EBS de opleiding hiervoor gaan doen.

Naast harde cijfers heeft de campagne ook het imago van het vak buschauffeur verbeterd. Het stoffige imago is opgepoetst, en we hebben laten zien dat dit beroep een aantrekkelijke optie is voor een brede doelgroep. Dit draagt bij aan een duurzame instroom van personeel. Bovendien heeft de campagne de naamsbekendheid van EBS als werkgever aanzienlijk vergroot.

Het wervingsdoel is ruimschoots behaald, en daarmee hebben we een grote impact gehad.

Het wervingsdoel is ruimschoots behaald, en daarmee hebben we een grote impact gehad. Doordat de teams op sterkte zijn in de diverse regio’s, wordt rituitval voorkomen en neemt de werkdruk voor alle chauffeurs af – iets wat erg belangrijk is voor een mensgerichte organisatie als EBS.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met de Hebbus!-campagne bewijzen we dat een sterke recruitmentmarketingstrategie het verschil kan maken in het beter bereiken van diverse doelgroepen – ook in een zeer krappe arbeidsmarkt en een concurrerende regio. Dit is gerealiseerd met slechts 3,5 maanden voorbereidingstijd, een klein team en een ambitieus budget.

Het succes zit in de doordachte doelgroepaanpak, de kandidaatgerichtheid, de pakkende en herkenbare boodschap en de continue optimalisatie op basis van data. Door relevant te zijn voor de 6 vastgestelde doelgroepen in alle fases van de candidate journey, zijn we in staat geweest om echt te overtuigen en aan te zetten tot actie en conversie. De campagne-uitingen sluiten aan bij de doelgroep: ongepolijst, eerlijk en doeltreffend.

De campagne heeft niet alleen gezorgd voor instroom, maar ook voor een positieve impuls voor het chauffeursvak.

Daarnaast heeft de campagne niet alleen gezorgd voor instroom, maar ook voor een positieve impuls voor het chauffeursvak. Kortom, een case die bewijst dat recruitmentmarketing om de mens achter de vacature draait. Een Werf& Award winnen? Hebbus!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Andrea Verdonk, Manager Marketing en Klant Contact bij EBS
  • Albert Hoekstra, Manager Recruitment bij EBS
  • Erik Broeder, Partner bij Goals
  • Chantal Verkuijlen, Projectmanager bij Goals
  • Creatief team + uitvoering / Goals

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

Kom te wurkjen op it meast Daaldersk Plak fan Fryslân! (inzending Gemeente Tytsjerksteradiel)

Hoe positioneer je een Friese plattelandsgemeente als een aantrekkelijk werkgever? Na een ambtelijke samenwerking is Tytsjerksteradiel per 1 januari 2025 weer een zelfstandige gemeente. Deze nieuwe start betekende enorm veel vacatures, maar bood ook de kans het eigen werkgeversmerk sterk neer te zetten. De opdracht was duidelijk: creëer een werkgeversmerk dat aansluit bij de toekomstgerichte en duurzame ambities van de gemeente Tytsjerksteradiel. Zorg er daarbij voor dat huidige organisatie zich herkent in, en betrokken raakt bij, de campagne en profileer de gemeente als aantrekkelijke werkgever voor potentiële medewerkers.

Hier werk je voor de gemeenschap, in een hechte werksfeer en de mogelijkheid om impact te maken.

Met het motto ‘In Daaldersk Plak’ – Fries voor ‘een kostbare plek’ – hebben we een arbeidsmarktcommunicatieconcept ontwikkeld dat de identiteit en trots van de gemeente weerspiegelt. Hier werk je voor de gemeenschap, in een hechte werksfeer en de mogelijkheid om impact te maken.

Daalderske Plak

Wij willen laten zien dat je bij deze gemeente op een Daalderske Plak werkt. Niet alleen de organisatie waar je werkt, maar juist ook de regio waarin je dat doet. De campagnefoto’s en -video’s zijn dan ook gemaakt op de mooiste plekken van de gemeente. Uiteindelijk kregen we het zelfs voor elkaar om de burgemeester letterlijk met zijn voeten in het ‘Daalderske’ Burgurmer Mar te zetten – alles om potentiële medewerkers te enthousiasmeren om bij zijn gemeente te komen werken!
Deze campagne bewees dat een plattelandsgemeente zich met de juiste aanpak kan onderscheiden en talent kan aantrekken door de kracht van de eigen regio te benutten.

Uiteindelijk kregen we het zelfs voor elkaar om de burgemeester letterlijk met zijn voeten in het Burgurmer Mar te zetten.

In Daaldersk Plak’ is overal te zien (geweest), tot ver buiten de gemeentegrenzen. Zo heeft er twee maanden lang een campagnefilm gedraaid op het grote doek van bioscopen, reden er bestickerde lijnbussen rond door heel Friesland en is de campagne online nog steeds niet te missen. Medewerkers zijn bovendien op de eerste dag van het jaar verrast met een toepasselijk welkomstpakket waarmee ze op elke Daalderske Plak aan het werk kunnen.

Hoe gemeente Tytsjerksteradiel met een prettig eigenwijze aanpak opvalt als aantrekkelijke werkgever en tientallen vacatures in enkele weken vulde. Lees de hele case van Gemeente Tytsjerksteradiel die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie/employer branding (doel: bekendheid, voorkeur en relaties) voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

De campagne is offline breed zichtbaar (geweest) binnen en buiten de gemeentegrenzen:

  • 5 bestickerde lijnbussen die door heel Friesland reden gedurende 2 maanden
  • 81 posters in de openbare ruimte gedurende een aantal weken
  • Bioscoopreclame in twee bioscopen gedurende 2 maanden
  • 11 bedrijfswagens met bestickering die nog steeds rondrijden

Online is de campagne doorlopend te zien en dit is een boost gegeven door middel van online marketing gedurende 2 maanden. De resultaten hiervan spreken voor zich.

Organische content op Meta en LinkedIn

  • Impressies: 435.000
  • Interacties: 5074

Gesponsorde content:

Impressies:

  • LinkedIn: 32.000
  • Meta: 200.000
  • Google: 267.000

Click trough rate:

  • LinkedIn: 3,48%
  • Meta: 3,28%
  • Google:1,2%

De campagne heeft gezorgd voor:

  • Meer zichtbaarheid als werkgever. De campagne werd breed opgepakt en versterkte het imago van de gemeente als aantrekkelijke werkgever.
  • Een stijging in het aantal sollicitanten (met een uitschieter van 80 sollicitaties op 1 functie), waarbij sollicitanten bewust kiezen voor een kleinere organisatie.
  • Invulling van de tientallen vacatures binnen een aantal weken.
  • Een sterkere betrokkenheid en trots in de organisatie. Medewerkers voelen zich meer verbonden met hun werk én hun omgeving.

Citaten nieuwe medewerkers:

‘Hier binnenkomen voelt als een warm bad.’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De arbeidsmarktcampagne ‘In Daaldersk Plak’ laat zien hoe een creatieve en authentieke aanpak niet alleen kandidaten aantrekt, maar ook zorgt voor beweging in de organisatie. De campagne zorgde namelijk ook voor een versterkt gevoel van trots en verbondenheid binnen de organisatie. Prachtig voorbeeld hiervan is de kantine die omgedoopt werd tot bedrijfsrestaurant ‘Daaldersk Plak’. Een compleet spontane omarming van de campagne door de eigen medewerkers die laat zien dat ze zich helemaal thuis voelen bij hun nieuwe werkgeversmerk.

Daarnaast bewees deze campagne dat een plattelandsgemeente zich met de juiste aanpak kan onderscheiden en talent kan aantrekken door de kracht van de eigen regio te benutten. Met opvallende beelden, aansprekende (vacature)teksten en oog voor de omgeving lukt het de gemeente om in een paar weken tijd de tientallen vacatures duurzaam in te vullen. Een enorme prestatie in een spannende tijd, waarin de hele organisatie in verandering is.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Gemeente Tytsjerksteradiel:

  • Jeroen Gebben, (voormalig) Burgemeester
  • Tytsy Willemsma, Wethouder (portefeuille Organisatie en ontwikkeling)
  • Johan Krul, Gemeentesecretaris
  • Annie Monsma, HR adviseur
  • Hanny Durkstra, Communicatieadviseur

TEAM:

  • Pim Balkestein, directeur TEAM
  • Hilde Metsaars, Projectmanager
  • Mike Wortel, Creative director
  • Bjorn Wiegers, Content creator
  • Stefan de Vries, Content creator
  • Idzard Schiphof, Content creator
  • Jesse Heslinga, Content marketeer
  • Lion Graaf, Vormgever
  • Dick Kaper, Vormgever

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards