Met deze campagne wil de Meldkamer Haaglanden de puzzel van de arbeidsmarkt kraken

Dat het personeelstekort in de zorg groot is, zal niemand zijn ontgaan. Zo is ook op de meldkamer van de ambulancezorg in de regio Haaglanden de wervingsvraag urgent. Het lukte onvoldoende om nieuwe verpleegkundig centralisten aan te trekken. ‘Veel mensen denken toch dat je op de meldkamer werkt als een callcentermedewerker’, zo vertelde één van de collega’s in de interviews, die FairSterk deed voor de totstandkoming van de arbeidsmarktcampagne die recent van start is gegaan.

De opdracht voor het bureau in recruitment, marketing én employer branding: ontwikkel een campagne, inclusief campagneconcept, dat zorgt voor de gewenste instroom. En dan graag met instroom op specifieke momenten, aangezien de opleiding tot Verpleegkundig Centralist op vaste momenten in het jaar start. ‘Een leuke extra uitdaging dus, die een specifieke campagneplanning vereist’, aldus marketingmanager Jeroen Vermeulen.

Onderdompelen in de doelgroep

Het uitgangspunt moet altijd de doelgroep zijn, zegt hij.’ Natuurlijk wil je je werkgeversverhaal en employer brand over de bühne krijgen, maar deze landt pas als je weet wíe die boodschap ontvangt en waar zij op aan gaan.’ Het startpunt van de campagne was volgens hem dan ook een grondige verdieping in de doelgroep. ‘Met een interne vragenlijst, diverse groepsgesprekken en door op de meldkamer mee te kijken. En te luisteren. Zo konden we aannames toetsen. Zodat we in het creatieve denkproces haakjes konden vinden waarvan je denkt…: dít kan het wel eens zijn.’

Dat in de huid kruipen van de doelgroep leverde direct al leuke inzichten op, legt hij uit. ‘Zo bleken meerdere collega’s gek te zijn op escape rooms en het oplossen van puzzels. En werd de vergelijking gemaakt met “geblinddoekt en met je handen gebonden” hulp verlenen.’ Vanuit daar was het volgens hem geen grote stap meer naar het uiteindelijke campagneconcept. ‘Als verpleegkundig centralist is het de kunst om te luisteren, door te vragen en dit te koppelen aan zorgkennis, om zo de zorgvraag helder te krijgen. Daar komt het concept “Ik hoor, ik hoor wat jij nu ziet” dan ook vandaan.’

112-melding

Binnen de kanalen, middelen en boodschap is gekozen voor uitwerkingen die aansloten bij de inzichten uit het onderzoek, aldus Vermeulen. ‘Zo is er voor de awareness social campagne een motion video gemaakt met als audio een (in scène gezette) 112-melding. De advertentie leidt naar een campagnepagina die volledig in het teken staat van de Verpleegkundig Centralisten.’

Voor de fases erna zijn er middelen uitgewerkt die passen bij het ‘puzzel’-element van de campagne. ‘Hier klikken de onderdelen in elkaar. Van de advertorial in het vakblad V&VN en social posts tot posters en whatsapp-formats om de referralcampagne aan te jagen. In eerste instantie met de call-to-action “Redt jouw vraag levens?”, een leadgenerator op de campagnepagina. Met verhalen van collega’s op de meldkamer weerleggen we de drempels uit het onderzoek en worden pullfactoren van het werk aangehaald.’

Toewerken naar opleidingsmomenten

Het wervingsvraagstuk lag vooral bij Verpleegkundig Centralisten op de meldkamer, een functie waarvoor minimaal een MBO 4-Verpleegkunde vereist is. Met deze opleidingsachtergrond kan iemand instromen en de opleiding tot Verpleegkundig Centralist starten. Deze opleiding kent vaste startmomenten door het jaar heen. ‘De campagne is dan ook in een soort golfbeweging ingezet, zodat de inzet 1 op 1 aansluit bij de opleidingsplanning’, aldus Vermeulen. ‘Natuurlijk in de strategie ook rekening houdend met het grote aandeel latent werkzoekenden.’

Vandaar ook de crossmediale inzet, legt hij uit. ‘Van abri’s rondom ziekenhuizen tot social media-campagne en een paginagrote advertentie.’ In verschillende media doorloopt de doelgroep volgens hem de diverse fases van het AIDA-model. ‘De A van Actie is in de eerste fase niet alleen ingestoken op sollicitaties maar juist ook op leadgeneratie. Geïnteresseerden laten gegevens achter, waardoor de recruitmentafdeling warme contacten kon opvolgen.’

Vanwege succes vroegtijdig gestopt

Het had trouwens niet veel gescheeld of we hadden deze campagne hier niet als ‘Campagne van de week’ kunnen behandelen. Na een eerste maand en enkel de awareness-advertenties was de instroom al zo groot dat de campagne tijdelijk werd gepauzeerd. ‘Niet voor lang gelukkig’, aldus een trotse Vermeulen. ‘Na overleg is de campagne vrij snel weer aangezet. Enerzijds zodat er nog meer geselecteerd kan worden op kwaliteit, anderzijds om de talentpool verder te vullen zodat hier in de toekomst uit geworven kan worden.’

Maar over de resultaten van de campagne tot nu toe kan hij dan ook niet anders dan positief zijn. Net als de meldkamer van de regio Haaglanden natuurlijk. ‘Met tientallen kwalitatieve leads en sollicitanten is de opleiding voller dan ooit. Kijkende naar de schaarse doelgroep is dat iets waar alle partijen trots op kunnen zijn’, besluit hij.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe meer zwemleraren worden verleid een duik in het diepe te nemen

In sommige delen van Amsterdam haalt bijna 15% van de kinderen géén zwemdiploma. Terwijl zelfs in een toch niet al te grote gemeente als Waalwijk ook al maar liefst 560 (!) kinderen op de wachtlijst staan voor zwemles. Een belangrijke oorzaak is duidelijk: personeelstekorten. Lang niet alle zwembaden in Nederland hebben genoeg zwemleraren. En vacatures blijken vaak lastig in te vullen. ‘Op dit moment zijn er weinig tot geen schoolverlaters die zijn opgeleid tot zwemonderwijzer’, vat de Waalwijkse wethouder Timon Klerx het probleem samen. ‘Voor de toekomst baart dit wel zorgen.’

Jaarlijks staan bij zwembaden en zwemscholen gemiddeld 1.100 vacatures open.

Net als veel andere branches, lukt het veel zwembaden eigenlijk al jaren simpelweg niet om voldoende personeel aan te trekken. Jaarlijks staan bij zwembaden en zwemscholen gemiddeld 1.100 vacatures open, met name voor zwemdocenten, horecapersoneel en toezichthouders. Dit tekort aan personeel vormt een bedreiging voor de continuïteit van zwemlessen, sportactiviteiten en de algemene toegankelijkheid van zwembaden in Nederland. Reden waarom de werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen (verenigd in WiZZ) recent een nieuwe arbeidsmarktcampagne lanceerden.

Doel van de campagne

Momenteel dreigen veel zwembaden door de personeelstekorten hun lessen te moeten verminderen, bezoekersaantallen te moeten maximeren of openingstijden aan te passen. Met de campagne wil de zwembadsector dat voorkomen door op een positieve manier onder de aandacht te komen bij mensen die graag iets willen betekenen voor anderen. Daarnaast richt de campagne zich op mensen die al een baan hebben, maar een nieuwe loopbaan ambiëren in een sportieve en gezonde branche. Ook schoolverlaters behoren volgens WiZZ tot de beoogde doelgroep.

En het gaat trouwens niet alleen om zwemleraren. De campagne wil bijvoorbeeld ook mensen voor in de horeca aanspreken. De campagne benadrukt de maatschappelijke en sociale functie van het zwembad: ‘een wereld vol enthousiaste medewerkers, sportiviteit en plezier. Bezoekers komen er om te sporten, te leren, feestjes te vieren, te herstellen en voor ontspanning. Medewerkers in deze sector creëren een veilige en plezierige omgeving en zorgen voor een gastvrije ontvangst.’ En dat alles onder het motto Laat je enthousiasme werken! en daarbij de woordspelige pay-off: Het plezier spat ervan af!

Op zoek naar helden

WiZZ wil met de campagne naar eigen zeggen vooral op zoek naar ‘nieuwe helden voor de zwembaden. Deze helden geven kinderen een diploma voor het leven mee en dragen bij aan de gezondheid en zwemveiligheid in Nederland.’ De campagne is, na een gewonnen pitch onder in totaal drie bureaus, ontwikkeld door communicatiebureau Campagne uit Rotterdam, ook bekend van onder meer De dag van de vrachtwagenchauffeur. Bij de campagne hoort ook een nieuwe werkenbij-site, waar geïnteresseerden terecht kunnen voor meer informatie en om te zoeken naar banen in de zwembadsector.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe het GVB met A.I. personeel zoekt dat ‘de wereld in Amsterdam verbindt’

Kun je A.I. ook gebruiken om beeldmateriaal voor je employer branding-campagne te maken? Zeker wel, zo blijkt steeds vaker. Begin dit jaar liet het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis nog zien hoe je dit kunt aanpakken. Deze week kijken we daarvoor juist naar Amsterdam, waar het plaatselijke vervoerbedrijf GVB met A.I. gegenereerde modellen verwerkt in zíjn nieuwe campagnebeelden, die de komende maand te zien zijn via online media en out-of-home-borden in de regio ‘Groot-Amsterdam’.

‘Ik ben heel benieuwd wat het effect hiervan is op de resultaten van de campagne.’

Een experiment, zegt Elske Fukken, manager recruitment & arbeidsmarktcommunicatie. ‘We hebben voor onze campagnes steeds veel nieuw beeldmateriaal nodig. Bij GVB kijken we doorlopend naar kansen voor innovatie en efficiency, zoals beeldgeneratie via A.I. in plaats van via een modellenbureau. Ik ben heel benieuwd wat het effect hiervan is op de resultaten van de campagne.’

‘Verbind de wereld in Amsterdam’

De campagne is gemaakt in samenwerking met SteamTalmark, het communicatiebureau waarmee GVB vorig jaar al zijn werkgeversmerk en -propositie ‘Verbind de wereld in Amsterdam’ ontwikkelde, refererend aan het internationale karakter van de hoofdstad. De A.I.-campagne is een doorontwikkeling van eerdere campagnebeelden, die nog volledig met echte fotografie waren gemaakt. In de vernieuwde campagne zijn echte omgevingsbeelden gecombineerd met A.I.-beelden. De beelden van de GVB-voertuigen en -stations zijn ‘echt’, slechts de modellen zijn allemaal gegenereerd door A.I.

‘We laten zien hoe alle GVB-medewerkers een rol spelen in de verhalen van reizigers en zo bijdragen aan verbinding in Amsterdam.’

Het GVB hanteert een gelaagde strategie als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie, met touch-, tell- en sell-uitingen die elkaar versterken. Fukken: ‘Deze A.I.-campagnebeelden zijn gericht op touch en het laden van ons werkgeversmerk. We laten zien hoe alle GVB-medewerkers een rol spelen in de verhalen van reizigers en zo bijdragen aan verbinding in Amsterdam.’ De eerste uitingen ‘Tover een lach op haar gezicht’ en ‘Zorg dat ze veilig thuiskomt’ zijn deze week live gegaan. In augustus volgen nieuwe campagne-uitingen.

Ook dat is werken in het OV

De campagne van het Amsterdamse GVB overlapt grotendeels met een campagne die de Vervoersregio in dit gebied sinds mei dit jaar voert om de personeelstekorten te lijf te gaan. Deze imagocampagne heeft het motto ‘Ook dat is werken in het OV’ meegekregen, en richt zich niet alleen op het GVB, maar ook op vervoerders als Connexxion en EBS die in Groot-Amsterdam openbaar vervoer verzorgen, en ook stuk voor stuk met schaarste aan chauffeurs kampen.

GVB heeft nu voor het eerst 2 Engelssprekende chauffeurs rondrijden.

De Vervoerregio laat op dit moment een onderzoek uitvoeren naar de personeelstekorten bij zijn 3 vervoerders, waarbij het onder meer kijkt naar de lessen en verbeteringen die kunnen worden doorgevoerd op het gebied van werving en selectie. Na de zomer worden de uitkomsten van dit onderzoek verwacht. Hierbij zal onder andere ook de inzet van Engelssprekende chauffeurs aan de orde komen. GVB is begin dit jaar gestart met het opleiden van Engelstalig personeel en heeft nu voor het eerst 2 Engelssprekende chauffeurs rondrijden, terwijl de volgende groep inmiddels in opleiding is.

Bij GVB werken momenteel zo’n 5.000 mensen (van wie 3.250 in vaste dienst en 1.750 met een flexibel contract). In 2023 waren er volgens het jaarverslag continu tussen de 300 en 400 vacatures. Met dagelijks 816.000 passagiers is het GVB het op een na grootste openbaar vervoerbedrijf van Nederland. Alleen de Nederlandse Spoorwegen zijn groter, met dagelijks 1,1 miljoen reizigers.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe de KLM sleutelaars probeert te werven door hen ‘Techniek XXL’ te beloven

Als ergens de personeelstekorten een belemmering voor de groei van de luchtvaart zijn, dan zijn het niet zozeer de bagageafhandelaars of de beveiligers. Die problemen lijken voor Schiphol en de KLM inmiddels redelijk onder controle. Nee, de echte uitdaging zit zowel bij de luchtverkeersleiders van de LVNL als bij het technisch personeel. Daar zijn de problemen inmiddels ‘XXL’ te noemen. Zo trok vakbond NVLT vorig jaar nog aan de bel over het grote tekort aan vliegtuigmonteurs in Nederland. ‘Het is alle...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Hoe de Autoriteit Persoonsgegevens op zoek gaat naar privacybeschermers

Als we het in de recruitmentwereld hebben over de Autoriteit Persoonsgegevens, dan gaat het vaak over bijvoorbeeld de AVG of GDPR, over of het al dan niet toegestaan is te scrapen van LinkedIn of over boetes voor het recht op vergetelheid. Op de eigen site heeft de AP ook een heel hoofdstuk gewijd aan hoe om te gaan met persoonsgegevens van sollicitanten. Maar vandaag bekijken we de Autoriteit eens van een andere kant, want ook zij hebben dringend mensen nodig om al die controles te kunnen uitvoeren. En zijn dus recent daarvoor een specifieke wervingscampagne gestart.

In de campagne staat vooral alledaagse technologie centraal, van deurbellen met camera’s tot het accepteren van cookies.

In de campagne staat vooral alledaagse technologie centraal, van deurbellen met camera’s tot het accepteren van cookies en het laten schrijven van artikelen door A.I. ‘Ons leven is verweven met technologie, waardoor bedrijven en overheden voortdurend kunnen bijhouden wat je aan het doen bent. Weinig mensen staan stil bij wat de gevolgen hiervan zijn voor hun privacy. Daarom zoekt de Autoriteit Persoonsgegevens bevlogen privacybeschermers. Mensen die werk willen maken van discriminerende algoritmes en schadelijke datalekken’, aldus Jack de Graaff van Mensch | Creative Agency, dat in december de tender won voor deze campagne.

Overal een privacy-vraagteken bij

De campagne probeert volgens De Graaff ons (onder)bewustzijn te prikkelen ‘door bij alledaagse handelingen een privacy-vraagteken te plaatsen. Wie denkt na over risico’s bij het sturen van berichtjes, inchecken, het snel wegklikken van een cookiemelding en online shoppen? Mensen met aandacht voor digitale vrijheid en gelijke behandeling voor eenieder, hoopt de AP. Zij kunnen aan de slag bij de snelgroeiende toezichthouder. En anderen die de advertenties zien? Hen wacht de eye-opener als zij ontdekken dat organisaties vaak meer van je weten dan je eigenlijk zou willen.’

Zo dient de campagne eigenlijk 2 doelen, zegt hij: werving en bewustwording tegelijk. ‘De copy-gedreven campagne wordt ondersteund met simpele illustraties die privacygrenzen en -risico’s slim verbeelden. Zo openen slotjes zich als keerzijde van online shoppen en wordt het vinkje ineens een euroteken bij het accepteren van cookies.’

Géén gepersonaliseerde advertenties

Met de campagne wil de Autoriteit Persoonsgegevens met name mensen met een juridische of technologische achtergrond bereiken. Begrijpelijkerwijs zónder dat ze daarbij gebruik maken van gepersonaliseerde advertenties of hypertargetting. Want dat is natuurlijk ook behoorlijk privacy-gevoelig. Hoe je dan wel in deze tijd de doelgroep bereikt? De Graaff: ‘Door zoveel mogelijk in te spelen op de context, van studenten-uitingen in universiteitssteden tot banners op nieuwsmedia rondom privacy-thema’s.’

Bij de Autoriteit Persoonsgegevens werken momenteel zo’n 250 mensen.

Bij de Autoriteit Persoonsgegevens werken momenteel zo’n 250 mensen. Zij maken zich sterk voor het recht op bescherming van de persoonsgegevens van alle mensen in Nederland. Dat doen ze onder meer door algoritmes te beoordelen. Edith Res (hoofd communicatie AP): ‘Wij zijn enthousiast over de aanpak van Mensch en de manier waarop zij onze boodschap weten te vertalen naar een aansprekende arbeidsmarktcampagne. Bovendien hebben zij veel ervaring met werving binnen het segment waarin wij zoeken. Want wij groeien en zijn continu op zoek naar het juiste talent.’

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Een wervingscampagne die oproept ergens níet te gaan werken; gaat dat werken?

‘Jij weet hoe je jongeren kunt verleiden. Jij bent bereid ethische grenzen te overschrijden. Jij misleidt de samenleving. Dit is jouw moment. Zin om jongeren verslaafd te maken aan een dodelijk product? Kom erbij.’ Het lijkt zo op het eerste gezicht een wervingscampagne zoals 100 anderen, een campagne zoals we er de afgelopen jaren al zoveel voorbij zagen komen, met snel geschoten beelden, ambitieus ogende jonge mensen, mooie luchten, en heel veel ‘jij’. Maar wie iets verder kijkt, ziet al snel dat deze campagne ook anders is, en juist oproept ergens níet te gaan werken, en recruiters zelfs verzoekt er niet eens meer voor te werven.

De aanval is de beste verdediging, horen we in deze dagen van EK voetbal vaak om ons heen. Met dat uitgangspunt in gedachten hebben Rookvrije Generatie, KWF en Longfonds de ‘anti-wervingscampagne’ opgezet, die het ‘echte beeld’ van werken in de tabaksindustrie probeert te belichten. ‘Onze wervingsvideo’s van Werken bij de tabaksindustrie leggen bloot hoe absurd de juichverhalen zijn waarmee de tabaksindustrie personeel probeert te werven’, aldus Hans Snijder, voorzitter van de Rookvrije Generatie en directeur van de Hartstichting.

‘Moet je niet willen’

Met een industrie die ‘dodelijke en schadelijke producten verkoopt, op doortrapte wijze de samenleving misleidt en jongeren verslaafd probeert te maken’, moet je namelijk geen zaken willen doen, zegt hij. Bijbehorend platform roept recruiters en wervingsbureaus daarom op geen vacatures meer te plaatsen voor banen in deze industrie. ‘We doen een maatschappelijk beroep op recruiters niet meer bij te dragen aan de valse voorstelling van zaken van de tabaksindustrie.’ De video tekent volgens Snijder mooi het ‘totaal immorele DNA van een industrie waarin misleiding en winstbejag de enige drijfveren zijn’.

De oproep trekt recruiters dus meteen ook het maatschappelijk debat in. Moet je als recruiter voor elke sector willen werken? Of moet je daarbij ethische grenzen hanteren, en sommige ‘foute’ sectoren aan je voorbij laten gaan? En waar leg je dan precies de grens? Of is dat iets wat je helemaal zelf kan, mag en moet bepalen? Het is iets waar bijvoorbeeld de Recruitercode zich niet over uitspreekt. Die bevat immers vooral gedragsnormen hoe individuele recruiters met vacatures moeten omgaan, niet over de vacatures zelf. Maar het is aan de andere kant natuurlijk ook een discussie waar je als recruiter ook niet de ogen voor kunt sluiten.

Werkt het ook?

Maar de hamvraag rondom de anti-wervingscampagne is natuurlijk: werkt het ook? ‘Mijn gevoel zegt: goed initiatief’, zegt bijvoorbeeld marketeer Kenneth Nieuweboer op LinkedIn. ‘Of sluit je zo een eventuele dialoog juist uit?’ Ook Willem-Albert Bol en Mariëlle Krouwel, die voor Adformatie de anti-campagne analyseren, hebben er dubbele gevoelens over. ‘IJzersterke creatie’, noemt Bol de video. ‘Overtuigend gemaakt en de boodschap komt keihard aan.’ Maar het is hem ook te extreem, zegt hij. ‘Ik twijfel over de gekozen invalshoek om mensen aan te pakken die in deze industrie werken.’

Er kwam de afgelopen weken geen geliktere wervingscampagne voorbij. Maar de bedoeling was juist: mensen afschrikken. En ook: recruiters oproepen er níet meer voor te werven. Precies het omgekeerde dus van wat de meeste campagnes beogen. Maar... werkt dat ook?

‘Ik twijfel over de invalshoek om mensen aan te pakken die in deze industrie werken.’

‘Terwijl de campagne dat ook weer omzeilt door de toon van de werving, door eerst organisaties aan te spreken en pas in tweede laag de werkzoekende die er niet in moet trappen’, vult Krouwel aan, die de campagne dan ook ‘subtiel dubbelgelaagd’ noemt. Al houdt Bol aan de video ook het gevoel over dat ‘als je mensen in de tabaksindustrie zo neerzet, je niet meer kunt praten over een oplossing voor het serieuze probleem (dat tabak wel degelijk veroorzaakt)’. Volgens hem gaat het er ook helemaal niet echt over om mensen te ontraden in de sector te gaan werken. In Nederland ‘werken inmiddels immers minder dan 1.000 personen in die sector.’

Cynische ondertoon

Krouwel vraagt zich sowieso af of deze campagne jongeren aanspreekt. ‘Ik vind de generatie van nu niet zo van de cynische ondertoon. En ik denk dat ze niet eens overwegen om er te gaan werken’. Waar de anti-wervingscampagne volgens hen echter wel in slaagt, is aandacht vragen voor het rookprobleem. Bol: ‘Wij hebben het er nu immers ook weer over’. Waarop Krouwel concludeert: ‘Guerilla dus, waarbij “er niet gaan werken” slechts een haakje is, en niet de eigenlijke boodschap. Een missie om de industrie tot op de grond af te branden. Een PR-driven campagne dus.’

Nu ze het zeggen: die campagnes waarin ‘de tabaksindustrie zich presenteert als een vooruitstrevende werkgever die staat voor het realiseren van een rookvrije toekomst, die zelfs geschiedenis gaat schrijven. Een reis die je volgens de industrie niet mag missen’, waarover de anti-wervingscampagne het heeft? Die waren ons eerlijk gezegd ook nog niet eerder zo opgevallen. En kijken we op Indeed naar de vacatures van bijvoorbeeld Philip Morris, dan zien we ook niet veel meer dan ‘een leuke balans tussen zelfstandig werken en teamwerk’ en ‘Jouw doel is om onze rookvrije toekomst aantrekkelijk en bereikbaar te maken voor iedereen!’

‘Guerilla, waarbij “er niet gaan werken” slechts een haakje is, en niet de eigenlijke boodschap.’

Met uitroepteken, dat wel. En dit kan je aanspreken of niet. Je kunt ervoor kiezen of je erin gelooft of niet. Maar dit lijkt verder toch niet direct een bijzonder gelikte, ‘ridicule’ of ‘misleidende voorstelling van zaken’, zoals Doei Tabaksindustrie het stelt. En ook naar die vele ‘honderden leugenachtige vacatures’, waarover het bureau het heeft, is het best hard zoeken.

Er kwam de afgelopen weken geen geliktere wervingscampagne voorbij. Maar de bedoeling was juist: mensen afschrikken. En ook: recruiters oproepen er níet meer voor te werven. Precies het omgekeerde dus van wat de meeste campagnes beogen. Maar... werkt dat ook?

Anti-recruitment als trend?

Recruitment lijkt hierom eerder als mooie invalshoek gekozen om een groter probleem aan de kaak te stellen. Iets wat Guy Lokhoff, oprichter en creative director van het betrokken ‘social first agency‘ Home min of meer ook wel erkent als hij stelt dat werken bij de tabaksindustrie volgens hem ‘het logische vervolg is op de aanklacht tegen de tabaksindustrie bij de lancering van Doei Tabaksindustrie.’ Wat meteen de vraag opwerpt: zou hiermee een trend gezet zijn? Kunnen we de binnenkort meer van zulke anti-recruitment-campagnes verwachten, zoals eerst bijvoorbeeld de beleggingen in ‘foute’ bedrijven zijn aangepakt? We zijn benieuwd!

Lees ook

Fraai staaltje samenwerking: hoe 20 horeca-ondernemers in Roermond de handen ineensloegen

Al lijkt de piek van het personeelstekort in de horeca misschien voorbij, het is er nog altijd niet makkelijk om voldoende personeel te vinden. En dan kun je elkaar natuurlijk gaan beconcurreren om die schaarse talenten, en gaan overbieden in salaris of andere arbeidsvoorwaarden, maar je kunt ook de handen ineenslaan en proberen er samen het beste van te maken. Precies dat is wat ze gedaan hebben in het Limburgse Roermond, waar 20 horecaondernemers uit de regio de campagne Zet Roermond Aan! hebben gelanceerd, met de woordspelige ondertitel: Wordt de horeca jouw volgende (s)tap?

‘Van de gezellige terrassen in de zomerzon en het sprankelende nachtleven tot aan bruiloften en evenementen: Roermond biedt voor ieder wat wils’, aldus Marieke Klauwers van restaurant Bubbles & Bites, één van de initiatiefnemers van deze campagne. ‘Het maakt niet uit of je op zoek bent naar een bijbaan naast je studie of fulltime wilt werken. Binnen de horeca in en rondom Roermond zijn er talloze mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen.’

Niet alleen werken, ook opleiden

De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door Koninklijke Horeca Nederland, de gemeente Roermond, de videomakers van Eye Movement Media Producties, FoodLab Limburg, WeAreRoermond. Het lokale full service marketingbureau Appart ontwikkelde de campagne. Het is overigens niet alleen een campagne die vacatures biedt, maar ook opleidingen: dankzij opleidingen van FoodLab Limburg en Gildefood & Hospitality College, kunnen (met name BOL- en BBL-)studenten in Roermond – in samenwerking met de lokale horecaondernemers – ook leren en werken in de praktijk. Voorwaar, het hele pakket dus.

Via de gezamenlijke campagnesite kun je weer doorklikken naar vacatures bij de deelnemende horeca-ondernemers. De campagne is online te zien, maar bijvoorbeeld ook op vele billboards in de Noord-Limburgse regio. ‘Kom studeren in Roermond en zet Roermond aan!’, moedigt Janou Martens-Goetstouwers, beleidsadviseur Economie van de gemeente dan ook aan. ‘Dit initiatief van de horecaondernemers, in samenwerking met andere partners, is een geweldige boost voor de zichtbaarheid en werkgelegenheid in Roermond. We zijn trots op onze horeca. En dat mag gedeeld worden!’

Lees ook:

Over de nieuwe campagne die vooral de mens achter de rechter wil laten zien

‘Als rechter of raadsheer draag je een flinke verantwoordelijkheid. Je spreekt een bindend oordeel uit als partijen een conflict hebben, of als iemand verdacht wordt van een strafbaar feit. Dat doe je onafhankelijk, objectief en met grote zorgvuldigheid. Je verdiept je in de feiten, de wet, de omstandigheden en bovenal: in de mens. Je stelt vragen aan partijen, luistert naar hun verhaal, hoort getuigen en experts en overlegt met je collega’s. Zo kom je tot een goed onderbouwde, eerlijke uitspraak.’

Het is zomaar een van de teksten die valt te lezen op de nieuwe doelgroep-landingspagina’s van de Rechtspraak, en die juristen moet oproepen ook de functie van rechter of raadsheer te overwegen. Met de nieuwe wervingscampagne wil de Rechtspraak niet alleen meer inzicht geven in het werk van de rechter, maar ook in de mens achter de rechter. Vandaar dat in de gebruikte beelden ook allemaal ‘eigen mensen’ te zien zijn.

In de spotlights

‘Door medewerkers te portretteren, laat de Rechtspraak zien dat er een heel diverse club mensen werkt. Belangrijk, als het gaat om het imago meer te laten aansluiten bij de realiteit’, aldus adviseur arbeidsmarktcommunicatie Eva Voorrecht. ‘Bovendien zet de Rechtspraak zo de eigen medewerkers in de spotlights als waardering voor het belangrijke werk dat ze doen.’ Voorrecht (nomen est omen) werkt nu bijna een jaar bij de Rechtspraak. ‘Daar ben ik eigenlijk erg verrast door de laagdrempelige cultuur. Ook, en misschien wel met name, de rechters en raadsheren die ik heb ontmoet zijn heel erg open en vertellen graag over hun vak.’

Behalve de nieuwe landingspagina’s bestaat de campagne ook uit een wervingsvideo en online banners. De nieuwe campagne is onderdeel van een grotere campagne om de Rechtspraak als werkgever meer bekendheid te geven. In 2023 introduceerde de Rechtspraak de campagne ‘De Rechtspraak werkt voor iedereen, door jou’. Eind vorig jaar volgde een specifieke doelgroepcampagne voor IT’ers, nu dus voor de rechters. Na de rechter staan er nog campagnes voor onder andere juristen, administratie en bedrijfsvoering op de planning.

Een rechter word je niet

Een rechter word je niet, een rechter ben je. De pay-off van de campagne is het resultaat van onderzoek onder rechters, vertelt Voorrecht. ‘Zo blijken rechters gericht op begrijpen van zowel de inhoud als de mens. Ze zijn integer, oprecht geïnteresseerd en gaan door tot het beeld compleet is. Er is in de campagne dan ook gekozen voor de mens achter de rechter en wat hen typeert. De campagne laat een divers beeld aan rechters zien en hoopt zo ook diverse doelgroepen aan te spreken. Zo richt de Rechtspraak zich niet alleen op de rechtenstudent, maar ook op bijvoorbeeld de advocaat.’

Aan de campagne deed een klankbordgroep van rechters mee.

De campagne is ontwikkeld door team Arbeidsmarktcommunicatie in samenwerking met bureau DieZit en een klankbordgroep van verschillende rechters. Vanaf 17 juni is de campagne online uitgezet via onder meer LinkedIn, Google Display en YouTube en diverse vaktitels. In de eerste periode is de inzet vooral gericht op awareness en imago. Vanaf 1 juli is de content meer actiegericht; vanaf dan kunnen geïnteresseerden solliciteren op een opleidingsplek. Ook leuk: wie daarover nog twijfelt, heeft ook de mogelijkheid om eerst bij een kop koffie in gesprek te gaan met een van de rechters of raadsheren.

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe accountant Vermetten de ‘belastingadviseur van de toekomst’ wil aanspreken

Accountants en humor, dat is misschien niet de eerste combinatie waar je aan denkt. Maar vergeet het stereotype, er valt met accountants zeker te lachen, zo bewijst de nieuwe campagne van bureau Vermetten, die met verschillende vestigingen en ruim 300 professionals (van wie 60 vorig jaar zijn gestart) vrijwel overal in Brabant te vinden is, van Helmond tot Etten-Leur. Van ‘Baas van de boekhouding’ tot ‘Koning van de Cash Flow’ – deze campagne stelt op een ludieke manier één vraag: ‘Waarom werk je dan niet bij Vermetten?’

Eer valt met accountants zeker te lachen, zo bewijst de nieuwe campagne van Vermetten.

Met de campagne, ontwikkeld door Evido, innovatief filmproductiehuis uit Eindhoven, wil Vermetten vooral de ‘accountant en belastingadviseur van de toekomst’  aanspreken. ‘Deze innovatieve wervingsvideo breekt met conventionele methoden door een humoristische twist te geven aan het dagelijks leven van een accountant’, aldus de 26-jarige Evido-directeur Kevin Peels. ‘Beeld je in: een accountant die zijn dagelijkse taken uitvoert met een flair die meer past bij een rockster dan bij een boekhouder.’

Cijfers crunchen

De opdracht die het bureau meekreeg: een wervingsvideo creëren die zowel fris als professioneel is, en ook nog eens jonge professionals aantrekt. ‘Idee was de slimste koppen aan te trekken die niet alleen cijfers kunnen crunchen, maar ook perfect passen binnen een jong en energiek bedrijf’, aldus Peels. ‘In de campagne Verder met Vermetten hebben we gekozen voor een humoristische en ietwat overdreven benadering, waarbij de “belastingadviseur van de toekomst” in een hilarisch scenario belandt, dat toont hoe hij veel te cool en competent is voor zijn huidige saaie omgeving. En dus waarom een overstap naar Vermetten de perfecte zet is.’

‘De feedback is fantastisch: meer betrokkenheid, en een duidelijke piek in het aantal kwalitatieve sollicitaties.’

De video is nog niet zolang uit, maar inmiddels een behoorlijke hit, weet Peels te melden. ‘Gelanceerd op verschillende online platforms en als social ads, trekt het de aandacht van precies de juiste doelgroep. De feedback is fantastisch: meer betrokkenheid, meer aanvragen en een duidelijke piek in het aantal kwalitatieve sollicitaties. Vermetten heeft nu niet alleen een sterker employer brand, maar ook een fris imago dat jong talent aantrekt’, zegt hij. ‘Vermetten is echt overweldigd door het succes van de campagne. Het bewijs dat wanneer je creativiteit loslaat op HR, je magie kunt verwachten!’

Beeld uit de totstandkoming van de video.

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Helpt deze documentaire over duurzaamheid Rabobank aan nieuw IT-talent?

Wist je dat de IT-sector wereldwijd méér CO₂ uitstoot dan de luchtvaart? En dat het streamen van een enkele video bijvoorbeeld net zoveel CO₂ uitstoot als het opwarmen van een maaltijd in een magnetron? Het zijn enkele van de feiten die voorbijkomen in de 4,5 minuut durende ‘documentaire’ over de enorme CO₂-footprint van de IT-sector, die Rabobank vandaag heeft uitgebracht. En dat alles om het gesprek aan te wakkeren en zo nieuwe IT-professionals aan te trekken.

‘We zitten nu in de fase waarin we intern bewustzijn en inzicht op het onderwerp creëren.’

In de documentaire met de titel IT’s hidden footprint – Script the Change, kijk je mee met een groep IT-collega’s van de Rabobank die zich hebben verenigd onder de projectnaam ‘Wavemakers’. ‘Dit project focust zich op het creëren van een IT-cultuur waarin milieubewust werken ingebakken zit’, aldus Tech Lead Renske Melchers – Vermolen. ‘We zitten nu in de fase waarin we intern bewustzijn en inzicht op het onderwerp creëren. We geven opleiding en ontwikkelen tools, zoals de carbon insights tool, waarmee we toewerken naar vermindering van de CO₂-uitstoot van onze IT-systemen.’

Typisch voorbeeld

De campagne is bedacht en ontwikkeld door Kaliber Interactive. Het is volgens hen ‘een typisch voorbeeld van de vele innovatieve IT-projecten bij Rabobank. Met deze campagne wil de IT-afdeling haar innovatieve karakter onderstrepen, en de mogelijkheden die dat met zich meebrengt.’ Bij de Rabobank werken inmiddels 9.050 IT-professionals, zo’n 20% van het totale personeelsbestand. ‘Door ons innovatieve karakter met deze campagne tastbaar te maken, willen we meer IT-talent enthousiasmeren om bij Rabobank te komen werken’, aldus Marketing Manager Employer Brand Sasja van Ravens.

Bij de Rabobank werken inmiddels 9.050 IT-professionals, zo’n 20% van het totale personeelsbestand.

Met de nieuwe documentaire, die tot het eind van het jaar te zien zal zijn via LinkedIn, META, Twitch, online video, radio en display, geeft de Rabobank een vervolg aan de Script the Changecampagne die in juni 2023 van start ging. Van Ravens: ‘In 2023 zagen we, onder IT’ers die de campagne gezien hadden, een significante stijging in de overweging van Rabobank als IT-werkgever. Daarnaast zien we dit jaar een stijging van 30% in het aantal sollicitaties in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.’

Bewuste keuze

De keuze voor een wat langere ‘documentaire’ mag gedurfd lijken, het is volgens Hugo van de Hoef (Creative Dirctor bij Kaliber Interactive) wel een bewuste. ‘We zijn ervan overtuigd dat we de IT-professional vanuit de inhoud kunnen enthousiasmeren. Met de vorm van de documentaire geven we het inhoudelijke verhaal de maximale ruimte die het verdient. We zetten een daadwerkelijk innovatief project in de schijnwerpers waar je als toekomstige collega aan zou kunnen werken. Daarnaast sluit het Wavemakers-project volgens ons mooi aan bij de werkgeversbelofte van Rabobank: Werk tegelijk aan jezelf & de wereld om je heen.’

Lees ook

Waarom het Antoni van Leeuwenhoek talent zoekt via poëzie

Samen het kankerprobleem oplossen. Niet niks. Maar ook niet onmogelijk. Dat is de overtuiging die ze hebben bij het Amsterdamse kankerinstituut Antoni van Leeuwenhoek (AVL), waar meer dan 3.500 mensen onderzoek doen en zorg verlenen. En in een nieuwe wervingscampagne proberen ze met een stukje poëzie nog meer talenten aan te trekken. ‘Want net als andere ziekenhuizen heeft ook het AVL te maken met een tekort aan personeel’, aldus Raad van Bestuurslid Ymke Fokma, die P&O in haar portefeuille heeft.

In de campagne wordt met ‘kleine gedichten’ de impact verwoord die het ziekenhuis maakt op zijn patiënten. ‘Daarmee laten we zien waarom werken in het AVL het mooiste is wat er is’, aldus Fokma. ‘Alle gedichten delen we op social media en tijdens Open Dagen voor studenten en beurzen. Bovenal staat de campagne op werkenbijavl.nl, naast de vele prachtige verhalen van collega’s die er al op staan.’

Niet reclamisch, maar poëtisch

‘We hebben allemaal de drijfveer om écht iets te betekenen voor mensen die kanker hebben. Juist dat willen we laten zien in deze nieuwe arbeidsmarktcampagne’, vult ze aan. ‘Maar ook dat ieders talent belangrijk is. Of je nou verpleegkundige, laborant, arts of onderzoeker bent. Of werkt als ict’er, beleidsadviseur of magazijnmedewerker in een van de ondersteunende diensten.’

De nieuwe employer branding-campagne is ontwikkeld door creatief communicatiebureau INTO, die eerder ook voor bijvoorbeeld de campagne van ziekenhuis Amstelland tekende. Co-founder Thomas Renouvin: ‘Het Antoni van Leeuwenhoek is wereldberoemd, vanwege alle revolutionaire ontwikkelingen op het gebied van kanker. Dat is de onderscheidende kracht, waarvan je met jouw talent onderdeel kunt zijn. Hier draag je bij aan baanbrekende behandelingen, nieuwe kennis en oprechte aandacht. Of je nou internist, telefonist, OK-assistent of onderzoeker bent. Dat willen we met deze campagne uitdragen.’

‘Met deze campagne spelen we in op de purpose, die steeds meer mensen zoeken in hun werk’, vult zijn collega Jaap Langenberg aan, die samen met Renouvin veel gesprekken met AVL-medewerkers voerde. ‘Bij het Antoni van Leeuwenhoek voel je die purpose elke dag en overal. Kanker is een ingrijpende ziekte en laat patiënten leven tussen hoop en vrees. Juist dan kun je van waarde zijn. Iedereen had wel een indrukwekkend verhaal, dat hen is bijgebleven. Die ervaringen hebben we willen vangen in videoverhalen en gedichten, om het onderhuids voelbaar te maken. Niet reclamisch, maar poëtisch. Passend bij het delicate onderwerp dat kanker is.’

Odes aan talent

In de campagne hebben 5 talenten de hoofdrol, met elk een unieke kwaliteit: nieuwsgierigheid, precisie, warmte, doorzetten en samenwerken. ‘Stuk voor stuk talenten die cruciaal zijn voor het werken met patiënten met kanker’, aldus Renouvin. ‘Die talenten zijn onlosmakelijk verbonden met de values van de organisatie. Om de waarde van die talenten uit te drukken, hebben wij een serie speciale ‘talentgedichten’ gemaakt. Een soort odes aan talent. Content die je timeline even doet stilstaan.’

De start van de campagne kreeg recent trouwens ook een mooie steun in de rug, door bekendmaking van het nieuws dat het Antoni van Leeuwenhoek in het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research werd uitverkozen de meest aantrekkelijke werkgever van Nederland in de non-profitsector. Het NKI-Antoni van Leeuwenhoek scoorde in dit onderzoek vooral goed op een zeer goede reputatie, interessant werk, aantrekkelijk salaris en baanzekerheid. ‘Niet voor niets is onze slogan: Werken in het Antoni van Leeuwenhoek, het mooiste wat je met je talent kunt doen’, zei Fokma bij de uitreiking van die prijs.

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe maak je een campagne voor een organisatie voor mensen met een beperking die je niet kunt zien?

In de zorg is het heel gebruikelijk om in je wervingscampagne ook te laten zien voor wie je het doet. Dus ben je een ouderenorganisatie, dan laat je ouderen zien. En ben je een ziekenhuis, dan hoef je niet eens patiënten te laten zien: de witte uniformen zeggen dan al genoeg. Maar wat als je als zorgorganisatie werkt voor mensen aan wie je de problematiek niet meteen kunt aflezen, zoals het geval is bij het Brabantse STEVIG, dat er is voor mensen met een licht verstandelijke beperking in combinatie met psychiatrische- en/of gedragsproblemen? Mensen die misschien zelfs in aanraking zijn geweest met Justitie?

Juist dan is het misschien wel nóg belangrijker om de mensen áchter het werk in beeld te brengen, aldus Ray Roovers, communicatieadviseur bij creatief bureau David uit Uden. Dat bureau ontwikkelde de afgelopen jaren voor STEVIG dan ook een volledige Employer Value Proposition (EVP) en vertaalde die naar een brede arbeidsmarktcampagne. ‘We hebben daarin vooral de diversiteit van medewerkers en cliënten benadrukt’, vertelt hij. ‘Waarbij we zowel inhoudelijk als visueel dezelfde boodschap uitdragen: “Zonder oordeel kijken, waardoor je ruimte creëert om te herzien, te verwerken, bij te stellen en het opnieuw te proberen.”’

Zonder oordeel kijken

Dit zonder oordeel kijken is precies wat de cliënten van STEVIG nodig hebben om te groeien en te herstellen, aldus Roovers. En dus probeerde zijn bureau dat ook in de hele campagne terug te laten komen. Op de werkenbij-site bijvoorbeeld, maar ook in de verhalen van collega’s (in video en tekst), in kennis en evenementen, zoals ontmoetingsdagen (zoals er toevallig vorige week nog eentje in het Brabantse Oostrum plaatsvond). De campagne bestaat verder uit een Employer Brand Guide, content formats, fotografie, videocontent en een campagnestrategie en -plan, legt Roovers uit.

‘Je moet dus letterlijk stevig in je schoenen staan om hier te kunnen werken.’

‘Het verhaal met als titel Zie jij het ook? richt zich op een specifieke doelgroep binnen de zorgmedewerkers’, zegt hij. ‘STEVIG biedt passende zorg en ondersteuning aan mensen met vaak complexe problematiek, en cliënten hebben vaak niet de juiste zorg kunnen vinden bij reguliere instanties. Je moet dus letterlijk stevig in je schoenen staan om daar te kunnen werken. Dus we hebben goed nagedacht, samen met STEVIG, met welk verhaal we die specifieke mensen in een krappe arbeidsmarkt kunnen aanspreken. Dat doen we door te verwoorden en te verbeelden wat de mensen van STEVIG zelf als vanzelfsprekend zien.’

Lees ook: