Nieuw staaltje samenwerking: hoe 15 Haagse ouderenzorgers 1 campagne lanceerden

Samenwerken is in de mode als het gaat om werkgeverschap en arbeidsmarktcommunicatie. Je ziet het steeds vaker bij bijvoorbeeld gemeenten, bij de provincies, maar ook in bijvoorbeeld het onderwijs, zelfs in de Rotterdamse Koopgoot of binnen bepaalde gebieden of regio’s. Soms werft het nu eenmaal makkelijker vanuit de naam van één overkoepelende term dan vanuit de namen van alle afzonderlijke organisaties.

De gezamenlijke uitdagingen zijn vaak zo gelijkluidend dat het logisch is niet elkaar te beconcurreren, maar juist de handen ineen te slaan.

Ook in de zorg gaat het steeds vaker die kant op. Denk aan DeRotterdamseZorg of het Utrechtse initiatief rondom Jobchain. En ook 15 organisaties in de Haagse ouderenzorg hebben recent besloten het wervingsvraagstuk gezamenlijk aan te pakken. Organisaties als Cardia, Florence, Respect Zorg, Amarosa, Stichting Eykenburg, Oldael, mr. L.E.Visserhuis, en Saffier mogen op eigen kracht bijvoorbeeld niet zo bekend zijn op de arbeidsmarkt, samen zijn ze dat natuurlijk wel. En hun uitdagingen zijn ook zo gelijkluidend dat het logisch is niet elkaar te beconcurreren, maar juist de handen ineen te slaan.

Gebundelde krachten

Zo gezegd, zo gedaan. En deze week ging dan ook de eerste gezamenlijke wervingscampagne voor de Haagse Ouderenzorg van start. Een campagne die tot stand is gekomen dankzij alle zorginstellingen binnen samenwerkingsverband ZorgScala en werkgeversvereniging ZWconnect. ‘Met onze gebundelde krachten bereiken we meer’, aldus de initiatiefnemers. ‘Samen willen we nog meer mensen enthousiasmeren om te komen werken in de zorg. En daarin ligt voor iedereen een kans. Of je nou zij-instromer of student bent, ooit werkzaam bent geweest in de zorg of dat graag wil maar geen diploma hebt, het kan in de Haagse Ouderenzorg!’

Op de nieuwe website HaagseOuderenzorg.nl worden bijvoorbeeld ervaringsverhalen gedeeld, naast alle vacatures van de zorginstellingen. Er is bovendien meer informatie te vinden over het oriëntatietraject, waarin geïnteresseerden in 6 weken kunnen meemaken wat het is om te werken in de zorg. En er is ook een korte test waarmee je kunt uitvinden of je geschikt bent voor werk in de zorg (spoiler: dat blijk je altijd te zijn, ongeacht wat je invult).

Heel Holland Bakt

De campagne probeert bewust verschillende doelgroepen, drijfveren en pullfactoren aan te spreken. Of je nu tijd wil overhouden om te sporten of bij je kinderen te zijn, of je nu je levenservaring wil delen, of juist jong bent en snel ‘money wil maken’, of je nu een diploma hebt of niet: voor iedereen lijkt een plekje te zijn. Tussen de ervaringsverhalen is bijvoorbeeld ook het relaas terug te lezen van de 43-jarige Menno de Koning, in 2014 winnaar van het tv-programma Heel Holland Bakt, die na een culinaire carrière en een omscholingstraject nu zijn roeping heeft gevonden als Helpende 2 bij Haagse Wijk- en Woonzorg (HWW).

‘Iedereen is welkom in de Haagse Ouderenzorg’, heet het dan ook meteen op de gezamenlijke wervingspagina, waarbij de ampersand steeds als verbindend element terugkomt. ‘Iedereen? Ja, echt iedereen. Of je nou zij-instromer of student bent, ooit werkzaam bent geweest in de zorg of dat graag wil maar geen diploma hebt. Want als jij je wil inzetten in de zorg voor ouderen, dan liggen er volop kansen voor je in de Haagse Ouderenzorg. Je kunt dus meteen aan de slag.’

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe Zorgpartners in hun nieuwe campagne het thuisgevoel centraal zet

Bij een zorgcentrum of verpleeghuis denk je misschien aan een omgeving die niet als ‘thuis’ voelt. Is dat dan wel een fijne werkplek? Zorgpartners Midden-Holland wil met een nieuwe campagne duidelijk maken dat dit bij de ouderenzorgorganisatie absoluut wel het geval is, in de hoop zo meer personeel te overtuigen voor hen te kiezen.

‘Veel medewerkers wonen al hun hele leven in de buurt. Vaak hebben hun ouders op dezelfde plek gewerkt of hun opa of oma heeft er gewoond.’

Of je er nu woont, je oude moeder bezoekt of werkt: je voelt je thuis bij Zorgpartners. Dat is de boodschap die de merkfilm neerzet, die als aftrap voor de campagne geldt. Hierin geven medewerkers, cliënten en mantelzorgers antwoord op de vraag: ‘Wat betekent thuis voor jou?’ Een reclamepraatje is het zeker niet, benadrukt Bas Velthuis, die namens Café Society de campagne mede vormgaf. ‘Veel medewerkers wonen al hun hele leven in de buurt. Vaak hebben hun ouders op dezelfde plek gewerkt of heeft hun opa of oma er gewoond.’

Lokale kracht

Om die lokale kracht te onderstrepen, heeft elk onderdeel van Zorgpartners – van de 13 zorgcentra tot thuiszorg en Volledig Pakket Thuis en van behandeling tot flexbureau en servicebureau – in de campagne z’n eigen wervingsvideo gekregen. Met in de hoofdrol steeds een eigen medewerker als ambassadeur. Op TikTok, Instagram, Facebook, LinkedIn en YouTube zien we bijvoorbeeld hoe helpende Rachmaris thuis is bij Jeanne in zorgcentrum Souburgh. Of hoe verzorgende Annemieke thuis is bij Marie die in Slothoven woont. Hoe fysiotherapeut Remco thuis is bij cliënt Arie en hem aanmoedigt om te blijven bewegen. En hoe flexmedewerker Manon in de gezamenlijke huiskamer een appeltaart bakt met een bewoner met dementie.

Op de campagnepagina krijg je vervolgens een kijkje in de intieme huiselijke setting van alle centra. Zo leer je niet alleen je toekomstige collega’s, maar ook de cliënten en hun familie kennen. Bevallen de sfeer en de bewoners op die plek? Dan kun je direct solliciteren. ‘Het campagnethema raakt al 2 belangrijke redenen om te solliciteren: werksfeer en dicht bij je werk wonen’, aldus HR-manager Elvira van Dusseldorp. ‘Maar het is ook superinteressant dat je bij ons met zorgtechnologie als domotica en Smart Glasses kunt werken. En onze visie dat je niet de zorg overneemt, maar als partner samenwerkt met cliënten en mantelzorgers, komt ook duidelijk terug in de campagne.’

Naast bureau Café Society is ook productiemaatschappij We Tell Stories en mediabureau Savvy bij de campagne betrokken. ZorgPartners Midden-Holland is een organisatie die in 13 verschillende locaties zorg biedt aan ouderen met dementie, niet-aangeboren hersenletsel of lichamelijke beperkingen. De locaties bevinden zich van Krimpen a/d Lek tot Bodegraven, en van Waddinxveen tot Bergambacht, met een concentratie in Gouda.

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe Amsterdam op zoek is naar de schaarse… rondvaartschipper

Vraag het de gemiddelde toerist in Nederland, en ze zullen zeggen dat er weinig zo mooi is als Amsterdam vanaf het water. Toch zitten de rederijen in de hoofdstad met de handen in het haar. Want waar is in het losbarstende toeristenseizoen überhaupt nog een rondvaartschipper te vinden? De schaarste is groter dan ooit, bij alle verschillende maatschappijen, mede door vergrijzing en veranderende regelgeving. En dus hebben ze de handen ineen geslagen voor een gezamenlijke wervingscampagne, een primeur, onder de noemer Rondvaartschipperworden.

Het is een opvallende campagne geworden – ze haalden er zelfs Hart van Nederland al mee.

Het is een opvallende campagne geworden – voor een opvallend beroep. Ze haalden er zelfs al Hart van Nederland mee. Niet zo verwonderlijk, want het is natuurlijk ook een tot de verbeelding sprekend beroep. Er zijn er ‘tientallen’ per jaar van nodig, aldus Arjen Bergijk, vaarinstructeur van opleider Vaarplezier, die tegenwoordig fulltime bezig is om mensen rondvaartschipper te laten worden. Vaarplezier is een van de 5 initiatiefnemers van de campagne, samen met de rondvaartrederijen Friendship, Stromma, ’t Smidtje en Mokumboot.

In de serie: 'Krapteberoepen waar je misschien nog niet eerder aan gedacht had...' deze week: de rondvaartschipper. Toch is er in Amsterdam een serieus tekort aan ontstaan. Reden voor een grootse gezamenlijke wervingscampagne. Hoe kreeg die vorm?

Schipper, mag ik meevaren?

Het tekort aan rondvaartschippers speelt al een tijd. Eerder organiseerden opleiders aparte voorlichtingsdagen, waarbij geïnteresseerden met een schipper mochten meevaren om te zien of het vak iets voor hen is, bijvoorbeeld tijdens de Dag van de Binnenvaart in november afgelopen jaar. De nieuwe campagne doet daar nog een schepje bovenop. De deelnemende partijen willen vooral de beeldvorming rondom het vak rondvaartschipper verbreden. ‘Vaak blijkt dat nieuwe kandidaten zich nooit gerealiseerd hadden dat rondvaartschipper een fulltime baan is, die het hele jaar door vervuld kan worden’, aldus Bergijk.

‘Veel kandidaten hebben zich nooit gerealiseerd dat rondvaartschipper een fulltime baan is.’

De campagne wil het vak op de radar plaatsen van iedereen die van varen én hospitality houdt. Volgens Bergijk gaat het eigenlijk namelijk over twee functies in één. ‘Je moet zowel de boot goed kunnen manoeuvreren en alles weten over de veiligheid, als daarnaast ook gastheer of -vrouw zijn. En je moet weten wannéér je ook gastheer of -vrouw kunt zijn. Er zijn ook momenten dat je volle aandacht bij het varen nodig hebt omdat er veel om je heen gebeurt.’

In de serie: 'Krapteberoepen waar je misschien nog niet eerder aan gedacht had...' deze week: de rondvaartschipper. Toch is er in Amsterdam een serieus tekort aan ontstaan. Reden voor een grootse gezamenlijke wervingscampagne. Hoe kreeg die vorm?

Klein Vaarbewijs

Voor de kleinere, open rondvaartboten, de sloepen, is slechts een Klein Vaarbewijs vereist. ‘Voor de grotere rondvaartboten is een wat intensievere opleiding tot rondvaartschipper nodig’, aldus de vaarinstructeur. Maar ook daar voorzien de rederijen in. ‘Voor de kleinere boten verzorgen we samen een kort, maar gedegen inwerktraject over de vaarregels, marifoongebruik, omstandigheden en hospitality. Na gebleken geschiktheid kunnen kandidaten doorstromen naar de grotere rondvaartboten, met de opleiding tot rondvaartschipper. Dat kan in dienst van een rederij of bijvoorbeeld als zzp’er. Vaak zijn ook subsidies mogelijk.’

Door nieuwe regelgeving zijn de rederijen voor ongeveer 180 boten op zoek naar schippers met een rondvaartdiploma.

Met de campagne willen de 5 deelnemende partijen de buitenwereld laten zien hoe mooi het beroep van rondvaartschipper is, en hoe eenvoudig een eerste stap in deze richting te maken is. Momenteel zijn er ‘enkele honderden’ schippers in de Amsterdamse binnenstad actief. Door nieuwe regelgeving zijn de rederijen voor ongeveer 180 boten op zoek naar schippers met een groot vaarbewijs of rondvaartdiploma. Behalve naar schippers zijn de rederijen via de campagne overigens ook op zoek naar andere medewerkers, zoals duty managers en sales & event planners.

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

De ideale recruitmentfunnel voor freelancers (inzending Jellow en ANWB)

Het menselijk kapitaal is de belangrijkste asset voor bedrijven/organisaties. Daardoor wordt er veel geïnvesteerd in het vinden en binden van het juiste talent. Maar tot op heden wordt één zeer belangrijke doelgroep op de arbeidsmarkt in bijna alle plannen vergeten; de freelancers/zzp’ers. Een steeds groter wordende doelgroep, die ook steeds belangrijker wordt voor werkgevers. Bij de ANWB erkennen ze dit en zien ze de noodzaak om ook de groep freelancers beter te targetten, servicen, converteren en te binden.

Naast werknemers in loondienst maakt ANWB veelvuldig gebruik van freelancers.

Naast werknemers in loondienst maakt ANWB veelvuldig gebruik van freelancers. Bij projecten, als er specifieke, specialistische kennis nodig is, als er tijdelijk opgeschaald moet worden en op legio andere momenten zijn het juist freelancers die het verschil kunnen maken.

Door een speciale freelance funnel te bouwen, werkt de ANWB aan zijn opdrachtgevers-merk. Hierdoor zijn zij in staat sneller en betere freelancers te werven. Lees de hele case van Jellow en ANWB, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Vandaar dat Jellow samen met ANWB een optimale freelance funnel heeft gecreëerd. Zo werkt de ANWB nu ook aan hun opdrachtgevers-merk. En zijn zij vanaf nu in staat sneller en betere freelancers te vinden en binden. Op hun werkenbij-pagina is ruimte gecreëerd voor een freelancen-bij-pagina. Speciaal gericht op deze doelgroep. Hier vinden freelancers alle informatie over freelancen bij ANWB en kunnen zij zich inschrijven voor de ANWB freelance-pool. Deze pool wordt gecreëerd en beheerd op het Jellow-platform.

In 2 maanden tijd is een pool opgebouwd met ruim 150 freelancers.

Hier houden freelancers niet alleen voor de ANWB, maar ook voor 4.000 andere opdrachtgevers hun profiel, tarief en beschikbaarheid bij. Hierdoor is het voor hen relevant om hun zaken up-to-date te houden. Geen freelancer doet namelijk voor 1 enkel bedrijf. De ANWB kan zelf met deze pool communiceren over allerlei zaken die spelen binnen hun organisatie. Belangrijker: op het moment dat zij een freelance opdracht hebben, kunnen zij nu direct en snel met de freelancers schakelen. Zelfs op het moment dat de freelancer nog niet beschikbaar is. In 2 maanden tijd is een pool opgebouwd met ruim 150 freelancers en is zelfs de eerste opdracht al vervuld. Zo is het nu al een groot succes.

Wat was de impact van de case?

Binnen 2 maanden hebben zich al ruim 150 freelancers zich aangemeld voor de freelance pool. Deze freelancers hebben zich zelfstandig aangemeld en geven aan graag een opdracht voor ANWB te willen vervullen. Van schaarse IT-profielen tot de beste arbeidsmarktmarketeers. Er is een ‘branded omgeving’ gecreëerd waardoor de ANWB haar eigen opdrachtgevers-merk laadt. De speciale freelancen-bij-pagina waarop alle specifieke informatie zoals inhuurvoorwaarden en recruitmentproces te vinden is, converteert naar concrete inschrijvingen.

Freelancers hebben volledige profielen aangemaakt inclusief uurtarief, beschikbaarheid, naw gegevens en zelfs beoordelingen. Omdat zij dit niet doen in een ‘stand alone’-omgeving, maar op het Jellow-platform, is het voor hen relevant genoeg om deze data te onderhouden. Hierdoor is de kwaliteit van de data erg hoog. De ANWB is nu altijd verzekerd van up-to-date informatie en er kan direct geworven. Mocht de ANWB de freelancer niet vinden in hun eigen pool, dan kan er direct geschakeld worden met meer dan 60.000 andere freelancers die actief zijn op Jellow. Een win-win-situatie.

Het eerste concrete resultaat is er al doordat er een freelancer is ingehuurd zonder tussenkomst van een bureau.

Recruiters hebben nu direct toegang tot een groot netwerk met freelancers. Zij kunnen vanaf nu ook zelf snel en eenvoudig freelancers inhuren. Ze zijn hierdoor ook op freelance vlak een volwaardig partner voor de hiring managers. Het eerste concrete resultaat is er al doordat er een freelancer is ingehuurd zonder tussenkomst van een bureau. Dit bespaart geld en tijd.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case is gericht op een belangrijke doelgroep op de arbeidsmarkt die erg vaak vergeten wordt. Hier ligt een enorme potentie. De inhuur van freelancers wordt door niemand echt geclaimd. Het dwarrelt ergens tussen inkoop, HR/Recruitment en de lijn. Het wordt er vaak maar even ‘bij gedaan’. Deze case bewijst dat als recruitment de regie neemt over dit proces, er heel snel goede stappen gemaakt kunnen worden. Het gaat immers over het werven en binden van talent. En daar is recruitment goed in. ANWB heeft dit begrepen en direct goed aangepakt.

Een award zou zorgen voor meer aandacht voor het proces rondom het werven van freelancers, interimmers en zzp’ers. Hier valt nog heel veel te winnen.

Door focus, goede tooling en gebruik te maken van bestaande kennis, is recruitment in staat om snel het verschil te maken. Resultaat: minder afhankelijk van bureaus, betere en gelukkigere freelancers en daardoor een beter bedrijfsresultaat. Deze case verdient ook de Werf& award omdat de Award ervoor zorgt dat er meer aandacht ontstaat voor het proces rondom het werven van freelancers, interimmers en zzp’ers. Hier valt nog heel veel te winnen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Daan van de Ridder (Jellow)
  • Mariska Bos (Jellow)
  • Lars Evers (Jellow)
  • Wouter Hylarides (ANWB)
  • Brenda Keijzer (ANWB)

Ook kans maken op een Werf& Award 2024?

Maak ook kans op een Werf& Award. Stuur uiterlijk dinsdag 26 maart 2024 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

De zaag zetten in traditionele werving (inzending Praxis Doe-Het-Zelf Center)

Praxis, 3.500 medewerkers en 190 winkels, wordt geconfronteerd met een uitdaging: het efficiënt werven van personeel, met 0,9 fte toegewijd aan recruitment (decentraal beheerd). In antwoord hierop hebben wij, in samenwerking met Marksmen, onze recruitmentstrategie radicaal herzien, met een sterke nadruk op een data-gedreven aanpak.

Praxis, 3.500 medewerkers en 190 winkels, wordt geconfronteerd met een uitdaging: het efficiënt werven van personeel.

Wij zijn gestart met het doorbreken van silo’s, oftewel het combineren van verschillende databronnen zoals de advertentiekanalen, webanalytics, ATS en HR. Waarom? Op deze manier werd een 360-graden beeld verkregen van de potentiële kandidaten. De gecreëerde inzichten vormden brandstof voor de always-on campagne. Zo waren we beter in staat om kanaal- en budgetkeuzes te maken gebaseerd op rendement.

De evolutie naar Predictive Recruitment

We kwamen tot het inzicht dat ‘alleen’ het focussen op hires niet genoeg was voor échte vooruitgang. Deze realisatie leidde ons naar het concept van ‘predictive recruitment’ in combinatie met lokale werving. Door het combineren van personeelsbewegingen uit het HR-systeem met operationele data, konden we onze wervingsbehoeften identificeren en de bezettingsgraad nauwkeurig in kaart brengen.

Door de wervingsbehoefte aan mediadruk te koppelen maakten we recruitment voorspelbaar.

Maar hoe passen we dit toe? Door de wervingsbehoefte aan mediadruk te koppelen. Als een filiaal bijvoorbeeld te maken had met onderbezetting, dan kwamen alle mechanismen in werking: de campagne werd gelanceerd via diverse kanalen, waar de graad van onderbezetting het mediabudget bepaalde. Als een filiaal een stabiele bezetting had, dan ondernamen we ‘niets’ actief, ondanks openstaande vacatures. Deze vervulden we met organische middelen (niet-betaald). Resultaat: forse budgetbesparing en middelen inzetten, alleen waar de business het hardst nodig heeft.

Om snel te kunnen blijven anticiperen op de (veranderende) wervingsbehoefte, hebben we het proces grotendeels geautomatiseerd en geïntegreerd in de always-on campagne. Met een stevige basis ziet de toekomst er rooskleurig uit voor verdere innovaties en successen.

Wat was de impact van de case?

Onze vernieuwde aanpak van recruitment heeft overduidelijk succesvolle resultaten opgeleverd.

Bij de werving voor onze winkels zagen we een:

  • indrukwekkende toename van 37% aan sollicitanten
  • een stijging van 7% in hires.
  • maandelijkse groei in sollicitaties, variërend van 13% tot maar liefst 70%
  • Gerealiseerd met 47,4% minder budget

Ook op ons hoofdkantoor (HQ) hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt:

  • een verhoging van 15% in het aantal hires binnen een jaar
  • 76% van de vacatures die binnen 60 dagen werden vervuld, een verbetering ten opzichte van de eerdere 65%.

Een ander opmerkelijk resultaat was de verbetering van onze match rate. Van een eerdere match rate van 14%, zagen we een verbluffende toename naar 65% voor sollicitaties en zelfs 60% voor hires. Dankzij onze doelgerichte strategie hebben we, vergeleken met voorgaande jaren, wederom een verbetering in het niveau van bezettingsgraad gerealiseerd. Voor de komende periode is ons doel om in deze succesvolle lijn door te gaan en procentuele stappen hierin te maken. Dit alles bewijst dat onze aanpak niet alleen de kunst van het werven naar een hoger niveau tilt, maar ook daadwerkelijk leidt tot meetbare successen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met 50% minder budget betere resultaten draaien dan ooit tevoren. Do we need to say more? En dat in een tijdperk waarin de arbeidsmarkt erg dynamisch en competitief is. Praxis, heeft samen met Marksmen, een vooruitstrevende draai gegeven aan recruitment en de ingezonden cases van afgelopen jaren.

Met 50% minder budget betere resultaten draaien dan ooit tevoren. Do we need to say more?

De transitie naar datagedreven en predictive recruitment maakt ons pioniers. We focussen niet op bereik of websitebezoeken, maar op het vinden van nieuwe collega’s (hires). Onze aanpak toont aan dat verandering niet alleen gaat over het volgen van trends, maar ook over het creëren ervan. Met onze visie en durf om de recruitmentstrategie fundamenteel te herzien, hebben we als Praxis niet alleen onze eigen organisatie getransformeerd, maar bieden we ook een blauwdruk voor anderen in de branche om hun wervingsprocessen te innoveren.

Praxis herdefinieert recruitment: data-inzichten sturen efficiënte werving en voorspellende strategieën, meer succes, lagere kosten. Lees de hele case van Praxis Doe-Het-Zelf Center, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Kortom, onze case toont baanbrekende innovatie in recruitment, met bewezen effectiviteit en efficiëntie. We zetten een nieuwe richting in voor de branche.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Niels van Lindenberg – Employer Brand en Recruitment Manager bij Praxis
  • Marksmen – Full service (online) recruitmentbureau
  • VideoBird – Content Productie

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Het bouwen van een sterk werkgeversmerk (inzending PostNL)

PostNL is een van de bekendere merken van Nederland. Toch heeft het bedrijf grote moeite om voldoende medewerkers te werven. Niet alleen door de krapte op de arbeidsmarkt, ook het imago als werkgever speelt een belangrijke rol. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een groot deel van de doelgroep niet het juiste beeld heeft van het bedrijf. Mensen denken bij PostNL vaak alleen aan post- en pakketbezorgers, aan hard werken voor weinig geld en verwachten een niet al te moderne organisatie. Hierdoor heeft lang niet iedereen PostNL in het vizier als interessante werkgever. Potentiële bezorgers vinden de organisatie vaak niet aantrekkelijk genoeg. Andere doelgroepen weten niet dat PostNL voor hen ook interessante functies heeft.

Mensen denken bij PostNL vaak alleen aan post- en pakketbezorgers, maar er is zoveel meer.

Daarom bouwen we sinds 2022 aan een sterk werkgeversmerk.:

#1. ‘Breng het samen’

In onze eerste employer branding-campagne ‘Breng het samen’ lieten we de doelgroep zien dat PostNL uit meer bestaat dan alleen bezorgers. Medewerkers in verschillende functies werken met elkaar samen om de klantwensen te overtreffen. Zo zorgen we er met elkaar voor dat we dagelijks miljoenen brieven en pakketten bezorgen.

#2.Welcome to our playground

In onze tweede campagne positioneren we ons als modern e-commercebedrijf. We laten zien dat jij van PostNL het meest efficiënte en innovatieve logistieke platform voor e-commerce maakt. Een aantrekkelijk speelveld voor IT, data en digital talent en iedereen met een toegewijde en vindingrijke mindset.

#3. ‘Pakje kans’

In de derde campagne kozen we voor een outside-in aanpak. Ruben van der Meer dook de organisatie in om vragen van consumenten te beantwoorden. Door mee te kijken op verschillende plekken in de organisatie en in gesprek te gaan met medewerkers zetten we de werkcultuur in de spotlight. De outtake van al deze campagnes samen: PostNL is een moderne werkgever met een interessante uitdaging en een vindingrijke en toegewijde werkcultuur voor mensen in verschillende functies. Daar wil je onderdeel van zijn.

Wat was de impact van de case?

  • Binnen de doelgroep ‘Kantoor & Management’ (waaronder IT, data, digital) is het percentage mensen dat een baan bij PostNL overweegt gestegen van 38% naar 43%;
  • In het afgelopen jaar zijn er binnen deze doelgroep bovendien 32% meer sollicitaties binnengekomen;
  • Binnen de doelgroep ‘Operatie’ is het aantal sollicitatie toegenomen met 25%;
  • Daardoor hebben we in de operatie het afgelopen jaar 16% meer collega’s kunnen verwelkomen.

De creatieve uitwerking van de campagnes is te vinden op de website:

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Voordat we aan de slag gingen met het werkgeversmerk van PostNL had een groot deel van de doelgroep een te beperkt of zelfs negatief beeld van de organisatie. Onterecht, want wanneer we met medewerkers spraken kwam een heel ander beeld naar voren. Zij bleken vooral trots. Op de belangrijke rol die PostNL speelt in de samenleving en in de levens van individuele mensen. Op de schijnbaar onmogelijke uitdaging die bij PostNL toch mogelijk wordt gemaakt. En op de unieke werkcultuur waarin toewijding en vindingrijkheid een belangrijke rol spelen.

Een groot deel van de doelgroep had een te beperkt of zelfs negatief beeld van de organisatie.

Onze uitdaging was om dat beeld ook bij de doelgroep voor het voetlicht te brengen. En daarin hebben we grote stappen gezet. Natuurlijk, we zijn er nog niet, maar na drie campagnes kunnen we concluderen dat het beeld dat de doelgroep had aan het kantelen is. Steeds meer mensen zien PostNL als interessante werkgever. En, belangrijker nog, steeds meer mensen zijn positiever over het werken bij PostNL. Daar zijn we trots op.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

PostNL:

  • Silene Geuze,
  • Jeroen Dotinga,
  • Maartje de Ruig

SteamTalmark:

  • David van Hoorn,
  • Gijs de Jong,
  • Maxime Karman,
  • Jari Kloppenburg,
  • Veerle Koldijk,
  • Maarten Kuijpers,
  • Wouter Schoone,
  • Mirjam Spruijt

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Groen gaat het maken. Hoe we in 6 weken tijd 107 monteurs wierven (inzending KPN)

In het najaar van 2023 draaide KPN de succesvolle campagne: Groen is geen kleur. Een campagne die de unieke mentaliteit van KPN laat zien. Groen is een manier van denken en doen. Van samenwerken, klanten helpen en bijdragen aan het grote doel van KPN: heel Nederland verbinden met een duurzame toekomst.

Groen is voor KPN geen kleur, maar een manier van denken en doen.

Eén van de prioriteiten op weg naar dat doel: een beter internet, onder andere met de uitrol van glasvezel. Maar om het netwerk te vergroten en er huishoudens en bedrijven op aan te sluiten, zijn er monteurs nodig. Een heleboel. Daarom heeft KPN in korte tijd een enorme operatie opgetuigd, met een nieuw recruitmentproces en een grote impactvolle campagne. De campagne moest voelbaar maken hoe leuk het is om bij KPN te werken als monteur. En natuurlijk was het de bedoeling dat ze naar de website gaan en solliciteren of contact opnemen met een recruiter.

We lanceerden een geïntegreerde campagne, specifiek gericht op de werving van monteurs: Groen gaat het maken. De aftrap was een online video met influencer Qucee, die een dagje meeliep met een monteur. Dat leverde al veel sollicitaties op. Maar daarna ging het écht los. We trapten af op diverse digitale kanalen, de radio en de LED-boarding in voetbalstadions. De campagne werd verder voorgezet met display bannering, Google Ads, radiocommercials en DOOH in sportscholen.

De campagne droeg wezenlijk bij aan onze ambitie om de favoriete werkgever van mbo-talent te worden.

Sinds de lancering van de campagne was het aantal reacties en sollicitaties amper bij te houden. Gelukkig hadden we ons recruitmentteam al flink uitgebreid, onder andere met vier (!) extra recruiters. Zo konden we de overweldigende belangstelling opvangen. Het resultaat overtrof alle verwachtingen. Binnen 6 weken zaten de instroomklassen voor nieuwe monteurs vol, voor de eerste 6 maanden. In deze korte tijd kwamen 2.068 reacties binnen, zijn er 1.553 sollicitatieprocedures gestart, en werden 107 mensen aangenomen. En last but not least: de campagne droeg wezenlijk bij aan onze ambitie om de favoriete werkgever van mbo-talent te worden.

Wat was de impact van de case?

6 weken, 2.068 reacties, 107 nieuwe collega’s. We mogen wel spreken van een impactvolle campagne. In die 6 weken kregen we 1.903.310 impressies op social media en 53.878 website visits. Dit leidde tot 159.979 interacties op de pagina’s voor of over monteurs. Van alle kanten kwamen er enthousiaste reacties binnen. Er solliciteerde zelfs een bakker en een politieagent, wat impliceert dat de werkzaamheden aansprekend zijn neergezet. Zo bereikten we niet alleen monteurs, maar ook mensen die monteur wilden worden.

Onze huidige monteurs kregen ook bekendheid en waardering dankzij de campagne. Uit zichzelf deelden ze enthousiaste verhalen via hun sociale kanalen. Zo werden ze echte ambassadeurs voor KPN en hun collega-monteurs. Dat de klantenservice het recruitmentteam heeft ondersteund, zegt veel over het draagvlak binnen KPN. Daarnaast vonden er speciale dagen plaats, waarop onze recruiters zich specifiek inzetten om mensen te bellen, om zo het sollicitatieproces op te starten. Bovendien was er monteur Thiemen, die het recruitmentteam ondersteunde met zijn kennis en ervaring. Hij kon al tijdens de intake alles vertellen over de inhoudelijke taken van een KPN-monteur.

Iedereen zette de schouders eronder om er een succes van te maken.

Alle betrokken partijen – van concept tot uitvoering – hebben een sterke samenwerking neergezet. Iedereen zette de schouders eronder om er een succes van te maken. Dit heeft niet alleen geleid tot overweldigende interesse van potentiële nieuwe monteurs, intern heeft het ook een positieve afdruk achtergelaten.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We hebben met verschillende teams een sterke campagne neergezet, en vervolgens het hele proces ingericht op de grote toestroom van geïnteresseerden voor de baan als monteur bij KPN. We hebben in zeer korte tijd een enorm aantal reacties ontvangen, en met al deze mensen contact gehad om te kijken met wie we de juiste match zagen om de procedure te starten. Dat we in zes weken tijd 107 nieuwe monteurs hebben geworven is ongekend. In de huidige markt is dit een enorm lastige doelgroep om te raken met een campagne.

We hebben ook veel inzichten gekregen over de latente doelgroep. De politieagent en de bakker zijn mooie voorbeelden van kandidaten die je niet verwacht voor een baan als monteur. Toch zette onze campagne hen aan tot actie. We hebben het nodige lef getoond. Dit bleek te lonen. Vooraf zouden we deze resultaten niet realistisch hebben geacht.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

KPN

  • Niels Waanders, Michèlle Theisen (Arbeidsmarktcommunicatie bij KPN)
  • Gijs Aanen (Projectleider Recruitment bij KPN) & alle monteurs recruiters
  • Marlous Nieuwkoop (HR Journey Lead bij KPN)
  • Carlo Tempelaars (Director People & Sourcing bij KPN)

Clubgeist

  • Maarten Bakker, Dieuwer Bulthuis (Creative Directors)
  • Joost van der Pol (Accountmanager)

Overigen

  • Sander Smit (A Bigger Circle)
  • Jako Bakker (Mindshare)
  • Group M
  • Carlijn Meier (DEPT Agency)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Campagne van de week: Hoe Pat en Peer dakdekkers zoeken met een geheel eigen accent

De ene zegt: ‘Keigoed’. De ander: ‘Topper!’ De ene komt dan ook uit het Brabantse Oisterwijk, de andere uit het Zuid-Hollandse Berkel-Rodenrijs. En waar de ene al 55 is, is de andere pas 31. Ze hebben allebei dus een andere leeftijd, en een ander dialect. Maar samen zijn Pat en Peer wel een illuster duo, op zoek naar meer talent in dakbedekking, voor het nu zo’n 80 medewerkers tellende bedrijf DAKaccent.

Op de website kun je met een aantal termen je eigen ‘DAKaccent’ testen.

Het is zo’n wervingscampagne die bewijst dat goede employer branding heus niet alleen voor de grootste bedrijven is weggelegd. Als je er maar een sympathieke, persoonlijke draai aan weet te geven. En ook niet te bang bent voor een grapje op z’n tijd. Zo kun je op de website een test doen om je eigen ‘DAKaccent’ vast te stellen aan de hand van een aantal termen. Eén daarvan betreft het hoogwaardig isolatiemateriaal Polyisocyanuraat, kortom PIR. ‘Niet te verwarren met Peer’, voegen ze dan toe. Kijk, dat zijn de kleine dingen die een campagne meteen een glimlach geven.

Of, ook leuk, het ABC’tje: Afschot. Bitumen. Compartimentering. En zo hebben Pat en Peer nog wel meer in petto voor de doelgroep: ‘vakdekkers en dakkundige onderhoudsmonteurs’. ‘Jong geleerd of oud gedaan, als jij ’t DAKaccent verstaat, dan kun jij de klus wel aan’, zeggen ze. ‘Kijk maar eens bij de vacatures. Zit er een mooie functie voor je tussen, reageer! We leren je graag kennen! En ook als de vacature (nog) niet helemaal aansluit op jouw wensen of profiel, of als je liever eerst nog wat dingen aan ons wilt vragen. Pat & Peer zien je graag verschijnen.’

‘Met de daklepel ingegoten’

Het duo krijgt op de site een ruime introductie. Zo leren we dat de 55-jarige Peer oorspronkelijk uit Eindhoven komt, maar nu alweer jaren met vrouw en twee dochters in Oirschot woont, en al dik 30 jaar op het dak aan het werk is, waarvan de laatste 18 jaar al bij DAKaccent. Hij leerde het dakdekkersvak van z’n vader. ‘Met de daklepel ingegoten’, zegt-ie zelf altijd. ‘Elke dag buiten het dak op, da’s toch het mooiste wat er is.’

‘Elke dag buiten het dak op, da’s toch het mooiste wat er is.’

Van Pat, voluit: Patrick, leren we dat hij 31 jaar geleden werd geboren in Pijnacker, en dat hij na de middelbare school eerst als steigerbouwer begon. Het kon hem daarbij niet hoog genoeg zijn. ‘Hoe hoger hoe beter en vrijer. En hoger dan het dak kon ik niet. Dus koos ik voor de dakdekkersopleiding bij Tectum en rolde als BBL’er zo het dak op!’ Nu loopt hij bij DAKaccent mee met de ‘ouwe rot’ Peer, om nog meer te leren over het ambacht, het bedrijf én alle namen van z’n nieuwe collega’s. Of, zoals hij zelf zegt: ‘Zwijgen is zilver, dekken is goud.’

De campagne

De avonturen van Pat en Peer zijn te volgen via allerlei kanalen, van Instagram tot LinkedIn. Ze hebben een flink aantal korte video’s opgenomen waarop je niet alleen ziet hoe ze elkaar ontmoeten, maar ook wat er allemaal bij het dakvak komt kijken en hoe hun werkweek eruitziet. ‘Gewoon goed. Zonder gedoe’, zoals ze zelf zeggen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door DAKaccent Nederland (@dakaccent)

De campagne rondom Pat en Peer is trouwens de verantwoordelijkheid geweest van Melanie Wolters. Het is een van haar laatste klussen bij DAKaccent geweest, want ze gaat vanaf 1 april wat dichter bij huis werken. Dat betekent ook meteen dat er nóg een vacature openstaat bij het bedrijf, dat dus niet alleen mensen zoekt die het dak op durven, maar ook mensen die onder dat dak een bijdrage kunnen leveren.

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Unieke storytelling video met 7-jarige Lise over haar droombaan (inzending Witte Kruis)

Acute-zorgorganisatie Witte Kruis zet een unieke storytelling video in voor werving en arbeidsmarktcommunicatie, waarin de 7-jarige Lise de hoofdrol speelt. De video wordt gebruikt om nieuwe collega’s enthousiast te maken voor werken in de acute zorg (bij Witte Kruis), maar vooral om verpleegkundigen te werven gezien de tekorten in de zorg.

De wervingsvideo wil met een kort verhaal de waarden van de organisatie vertalen naar een boeiende boodschap.

De wervingsvideo van Witte Kruis heeft als doel om met een kort verhaal de waarden van de organisatie te vertalen naar een boeiende boodschap die blijft hangen en wordt gedeeld met anderen. Dat was al snel terug te zien in het aantal social shares en likes via de social media kanalen van Witte Kruis. Maar ook de reacties van collega’s waren lovend. Daarmee is de video ook een mooie bijdrage aan ons subdoel: zorgen dat collega’s er trots op zijn dat zij werken voor Witte Kruis en dat weer actief uitdragen door de video actief te delen.

In de video figureren echte collega’s van Witte Kruis en hun kinderen. Met een knipoog wordt een geromantiseerd beeld neergezet van een 7-jarig meisje (Lise) dat droomt van een baan in de acute zorg. Door de menselijke kant van de organisatie te belichten en een verhaal te vertellen dat resoneert, sluit Witte Kruis nog beter aan bij de belevingswereld van zowel huidige als toekomstige collega’s.

De zorg- en welzijnssector in Nederland staat voor aanzienlijke uitdagingen als het gaat om het vervullen van openstaande vacatures. Het is van cruciaal belang dat er steeds vernieuwende strategieën ontwikkeld blijven worden om deze vacatures in te vullen en de kwaliteit van de zorg te waarborgen. 52% van de vacatures in de zorg en welzijn is moeilijk vervulbaar en die vraag blijft naar verwachting hoog. Vooral aan gespecialiseerde verpleegkundigen is veel behoefte. Acute-zorgorganisatie Witte Kruis heeft dan ook diverse vacatures openstaan voor ambulanceverpleegkundige in verschillende regio’s.

Wat was de impact van de case?

We zijn pas twee weken onderweg na het delen van onze storytelling-video, maar de video zorgt nu al voor veel zichtbaarheid en enthousiasme bij de doelgroep. We gebruiken de video online bij onze vacatures op onze werkenbij-site kombijdeambulance.nl om te laten zien wat werken bij Witte Kruis inhoudt in plaats van het standaardverhaal over Witte Kruis, terugkerend als promotiecontent op social media. En natuurlijk op beurzen en seminars waar we staan.

Een greep uit de resultaten:

  • Na een week is de video al bijna 53.000 keer bekeken.
  • De post op Facebook werd meer dan 400 keer geliked en 75 keer gedeeld.

Een aantal reacties op social media:

  • “Briljant filmpje!”
  • “Kijk dit is nou eens reclame, netjes gedaan.”

Reacties van enthousiaste collega’s die de video deelden in hun eigen netwerk om Witte Kruis als werkgever te promoten:

  • “De mooiste baan van de wereld! Bij een goede werkgever.”
  • “Ook geweldig om voor te werken: Witte Kruis Evenementenzorg!!!”
  • “Prachtige video, mooi gemaakt! En laat ook zien hoe waardevol ons beroep is.”

Een reactie van een enthousiaste kijker die de video deelt en duidelijk enthousiast is over werken bij Witte Kruis:

  • “Pick me!”

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Er zijn zóveel wervingsvideo’s en corporate video’s die niemand bijblijven. Waar je je door een minutenlange video moet ‘worstelen’ vol feiten en cijfers over de organisatie. Wat ons betreft zijn er straks bijna alleen nog maar storytelling video’s voor werving die de doelgroep daadwerkelijk bij blijven. Storytelling video’s bieden een dynamische en emotioneel aansprekende manier om een boodschap over te brengen. Uit onderzoek blijkt dat mensen informatie verpakt in verhalen tot 22 keer beter onthouden dan feiten alleen.

Uit onderzoek blijkt dat mensen informatie verpakt in verhalen tot 22 keer beter onthouden dan feiten alleen.

Storytelling kan ook de betrokkenheid van medewerkers verhogen. Medewerkers die zich emotioneel verbonden voelen met hun werkgever zijn tot 27% meer betrokken. Dit leidt tot een hogere productiviteit en een lager verloop. Ook dit is daadwerkelijk terug te zien in de enthousiaste reacties van onze collega’s en het aantal likes en shares van onze storytelling video op social media na het delen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Afvaardiging van ons management
  • Marketing en communicatie team
  • Meerdere collega’s (en kids!) die figureren in de video

Extern:

  • Extern mediabureau dat ons geholpen heeft met de productie van de video
  • Marcel de Groot (zoon van Boudewijn de Groot) die de voice-over insprak

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Arbeidsmarktcampagne met heel Nederland als doelgroep (inzending De Rijksoverheid)

Wist je dat bijna de helft (47%) van de Nederlanders niet op de hoogte is dat werken bij de Rijksoverheid een mogelijkheid was? Dit zagen we als een gemiste kans, maar ook als een kans voor verandering. Tijd om de positieve aspecten van ons werk te laten zien en Nederland kennis te laten maken met ons als werkgever. Door de kandidaat in de arbeidsmarkt centraal te zetten en antwoord te geven op zijn persoonlijke uitdagingen, ambities en behoeften in werken en leven.

Wist je dat bijna de helft (47%) van de Nederlanders niet op de hoogte is dat werken bij de Rijksoverheid een mogelijkheid is?

Hoe zag dat er in de praktijk uit? We vernieuwden onze werkgeversmerkstrategie, oftewel onze positionering en arbeidsmarktcommunicatiehuisstijl. Het resultaat was een flexibel en aantrekkelijk werkgeversmerk dat opviel in een competitieve arbeidsmarkt en tegelijkertijd de unieke identiteit van elk rijksonderdeel benadrukte. Vervolgens riepen we alle rijksonderdelen op om de nieuwe arbeidsmarktcommunicatie-huisstijl toe te passen. Waarmee ze hun eigen werving in de rijksbrede stijl kracht konden bij zetten.

Vergroten merkbekendheid

Naast de positionering en huisstijl gingen we in 2022 live met de rijksbrede arbeidsmarktcommunicatiecampagne ‘Ons land in jouw handen’ waarin zingeving, impact en eindeloze mogelijkheden van werken bij de Rijksoverheid centraal stonden. Doel van de campagne was om de Rijksoverheid bekender en aantrekkelijker te maken als werkgever onder alle potentiële kandidaten. De campagne werd crossmediaal uitgerold, via TV, Digital Out Of Home, Social media, Online video, Online broadcasters, en via Online Display advertising.

In 2023 herhaalden we de campagne met een verdieping naar arbeidsvoorwaarden. Met succes.

Bovendien werd er veel content gecreëerd op de eigen kanalen (onder andere website, events, social media). Voor de campagne is ook een toolbox ontwikkeld met middelen templates en zijn implementatie workshops gegeven om zo rijksonderdelen te faciliteren om aan te haken en mee te liften op de campagne. In 2023 herhaalden we de campagne met een verdieping naar arbeidsvoorwaarden. Met succes.

Wat was de impact van de case?

De verdiepende herhaalcampagne in 2023 heeft een sterk positief effect op de bekendheid van de Rijksoverheid als werkgever en de overweging om voor de Rijksoverheid te werken gehad en werd gezien door ongeveer 1 op de 5 Nederlanders. De bekendheid van de Rijksoverheid als werkgever werd vergroot, met een stijging in de bekendheid van 34% naar 53%. Bovendien steeg de merkoverweging significant, van 27% naar 52%, wat bijna een verdubbeling betekent. De campagne kreeg een hoge beoordeling van 8,1. Dit wijst op een sterke positieve waardering van de doelgroep.

Volgens de campagne-effectmeting (exposed vs non-exposed) steeg de:

  • Top-of-mind bekendheid van 4% naar 9%
  • Spontane bekendheid van van 2% naar 3%
  • Geholpen bekendheid van 34% naar 53%

Het succes werd verder onderstreept door extra bezoeken aan de website Werken voor Nederland, waarbij 430.000 extra bezoeken werden geregistreerd, evenals 9.000 gedeelde vacatures via Whatsapp en 5.752 extra sollicitaties gedurende de campagneperiode van september 2023 tot december 2023.

Bovendien werden de volgende imagostatements meer passend gevonden bij de Rijksoverheid na het zien van de campagne:

  • De Rijksoverheid is een waardevolle stap in je carrière (van 55% naar 78%)
  • De Rijksoverheid is een diverse en inclusieve werkomgeving (59% naar 71%)
  • De Rijksoverheid is zichtbaarheid van je werk voor Nederland (55% naar 72%)
  • De Rijksoverheid biedt oneindige mogelijkheden (53% naar 68%)

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In de afgelopen drie jaar ontwikkelden we met een grote groep professionals binnen en buiten de Rijksoverheid een aanpak voor het versterken van het werkgeversmerk, strategie, positionering en huisstijl. Dit alles combineerden we met een effectieve arbeidsmarktcommunicatiecampagne. Onze aanpak verdient het om te winnen vanwege de goede resultaten die we behaalden en de impact die we maakten. Niet voor niks werden we beoordeeld met een 8,1.

We ontvingen positieve feedback van de mensen die in aanraking kwamen met de campagne.

We overtroffen onze verwachtingen. Daar zijn we trots op, vooral dat we het voor elkaar kregen binnen een complexe omgeving, met politieke en bestuurlijke uitdagingen en verschillende stakeholders. Onze creatieve strategieën leidden tot een aanzienlijke toename van de merkbekendheid, verdubbeling van de overweging om bij de Rijksoverheid te komen werken, en toename in sollicitaties. Bovendien ontvingen we positieve feedback van de mensen die in aanraking kwamen met de campagne en van de diverse rijksonderdelen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

1. Deelnemers aan het merkimago-onderzoek en het doelgroeponderzoek, zowel personen werkzaam als niet werkzaam bij de Rijksoverheid, evenals degenen die de huisstijl en het campagneconcept hebben getest.
2. Publicis Groupe als strategisch en creatieve partner.
3. Communicatieprofessionals van verschillende rijksorganisaties, die een essentiële rol speelden bij het ontwikkelen van de werkgeversmerkstrategie en het betrekken van belanghebbenden bij de besluitvorming.
4. Collega’s die model hebben gestaan en/of hebben meegewerkt aan contentcreatie
5. De specialisten van O&P Rijk die de regierol op zich namen.

De kracht en het succes zitten hem in de samenwerking met de verschillende rijksonderdelen. Zo dacht een klankbordgroep van begin tot eind mee. Mede dankzij vele rijksonderdelen die de arbeidsmarktcommunicatie-huisstijl toepasten en de campagneonderdelen eigen maakten groeide de bekendheid van de Rijksoverheid als werkgever.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Lees ook

 

Groeien door Groen Experience (inzending Sector Groen – Colland Arbeidsmarkt)

De komende tien jaar zijn er minstens 40.000 hoveniers en groenverzorgers nodig om de vergroening in Nederland te kunnen faciliteren. Door de groeiende vraag en dalende instroom naar het MBO Groen, is het van groot belang om vmbo-leerlingen te enthousiasmeren voor de groensector en zo de instroom te vergroten. In oktober 2023 is de Groeien door Groen-Experience gelanceerd, een interactieve game voor vmbo-studenten om het groenvak te ontdekken. Om de studenten aan te spreken, neemt bekend acteur en presentator Niek Roozen hen mee door de experience.

Met de Groeien door Groen-Experience kunnen vmbo-studenten laagdrempelig kennismaken met de groensector.

Het doel van de Groeien door Groen-Experience is om vmbo-studenten op laagdrempelige wijze kennis te laten maken met de groensector en hen te laten zien welke mogelijkheden er zijn binnen het vakgebied. In de online experience maken de studenten kennis met groenprofessionals en hun specialisaties (de hovenier, boomverzorger, dak- en gevelbegroener en interieurbeplanter), terwijl ze door Niek Roozen (acteur, presentator) door de game worden begeleid.

Kosteloos

Om de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs te stimuleren kunnen scholen de experience kosteloos online aanvragen. Op de schoollocatie zal een ervaren groen professional de gehele experience (1 lesuur) verzorgen. Zij delen hun kennis en ervaringen en laten de leerlingen in praktijk kennis maken met gereedschappen om het vak in actie te belichten.

Op de schoollocatie verzorgt een ervaren groen professional de gehele experience.

De campagne is on- en offline uitgerold. Groenprofessionals zijn getraind om voor de klas te staan en ontvingen een fysieke toolkit. Docenten zijn aangesproken door middel van artikelen, advertenties en direct mailing. Jongeren zijn via social geactiveerd om de game op hun smartphone te spelen. De groensector verandert, en speelt een steeds belangrijkere rol in het vergroenen van de stedelijke omgeving. De hovenier van de toekomst zet zich in om de leefbaarheid te verbeteren door innovatieve groene ontwikkelingen in te zetten en stedelijke omgevingen te vergroenen.

Wat was de impact van de case?

Ruim 50 groenprofessionals (ambassadeurs) zijn getraind en ruim 32 scholen maken inmiddels actief gebruik van de Groeien door Groen-Experience. Daarnaast zijn er fysieke middelen ontwikkeld voor open dagen en events. Er zijn onder meer 75 trainingspakketten, 2.000 posters, 6.000 flyers, 50 banners, 120 caps verspreid. Enkele reacties:

  • Gerben den Boer – Bedrijfsleider Boogaart Almere: ‘Deze game helpt zeker om jongeren te motiveren en te activeren. Het biedt mooie aanknopingspunten om in gesprek te gaan over de verschillende beroepen in de groen sector. Leerlingen hebben vaak geen idee wat er allemaal mogelijk is.’
  • Marie Tromp – Docent Groen Aeres, VMBO Almere: ‘De game zit goed in elkaar. Niek Roozen is een mooie binnenkomer, de leerlingen herkennen hem meteen. De groenprofessional die vervolgens heel beeldend en enthousiast vertelt over zijn vak spreekt ook aan.’

Via de social media campagne, zijn 106.000 hoveniers bereikt via Instagram, 117.000 docenten bereikt via LinkedIn en 250.000 studenten bereikt via TikTok. Offline zijn er ruim 3.000 onderwijsbegeleiders bereikt, via fysieke mailing (1.350 decanen), direct mailing (1.200 decanen), advertenties en een branded content-artikel in BIOND magazine voor onderwijsbegeleiders (oplage 3.000). Ruim 1.000 hoveniers zijn bereikt via artikelen en advertenties in het Koninklijke VHG magazine.

  • Albert Jan van Olst – Recruiter Vebego Groen: ‘Mijn collega heeft voor het eerst de experience gegeven en hij vond het fantastisch. (En hij kreeg een staande ovatie)’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De campagne is maatschappelijk relevant en verbindt het onderwijs op een unieke manier aan het bedrijfsleven. Zo ontstaat er een win-winsituatie voor beide. De groenprofessionals komen op deze wijze in contact met het onderwijs en hun potentiële hoveniers van de toekomst. En de docenten/leerlingen komen in contact met groenprofessionals waar leerlingen stage kunnen lopen om vervolgens in te stromen in het werkveld. Daarnaast sluit het interactieve middel, gamification, goed aan bij de beoogde doelgroep (vmbo-leerlingen), onder meer ook door het aansprekende boegbeeld, influencer Niek Roozen.

Credits case

De experience maakt onderdeel uit van de Groeien door Groen-campagne, een initiatief van sociale partners (FNV Agrarisch Groen, CNV Vakmensen) en Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) en wordt mogelijk gemaakt door het fonds Colland Arbeidsmarkt, het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de sector Agrarisch en Groen. De campagne en bijbehorende middelen zijn ontwikkeld door contentstrategiebureau NetwerkZes.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

De energietransitie is onmogelijk (inzending Alliander)

Als grootste netwerkbedrijf van Nederland is Alliander verantwoordelijk voor het volbrengen van de energietransitie. Het energienet moet overal verzwaard en uitgebreid worden, om de veranderingen aan te kunnen. Waar Alliander als netbeheerder gewend was om onzichtbaar en ongestoord haar werk te kunnen doen, moet het nu boven zichzelf uitstijgen om het schier onmogelijke te doen. Want Alliander heeft heel veel extra collega’s nodig om de energietransitie uit te voeren.

Als werkgever is Alliander ofwel totaal onbekend ofwel niet overwogen.

Als werkgever is Alliander ofwel totaal onbekend ofwel niet overwogen omdat het te technisch is en die branche niet interessant gevonden wordt. Daarom willen we Alliander positioneren als maatschappelijk relevante en aantrekkelijke werkgever. Dit draagt bij aan het uiteindelijke bedrijfsdoel: de energietransitie volbrengen.

Er heerst een negatief sentiment rond de energietransitie. Als we de media mogen geloven is de uitdaging te groot en te moeilijk voor Nederland. Wij besloten een eigen draai te geven aan wat iedereen eigenlijk denkt: ‘de energietransitie is onmogelijk… zonder jou’. Zo laten we aan werkend Nederland zien dat het wél kan, als jij bij Alliander komt werken. Dit maakt van Alliander de relevante werkgever voor iedereen die de energietransitie wil zien slagen.

Bewijslast voor ons statement kwam van bestaande medewerkers, die vertelden wat er ‘zonder mij’ niet gelukt zou zijn.

Bewijslast voor ons statement kwam van bestaande medewerkers, die vertelden wat er ‘zonder mij’ niet gelukt zou zijn. Naast verdieping zorgde dat er ook voor dat we de medewerkers die elke dag al werken aan de energietransitie in het zonnetje werden gezet. We lanceerden de campagne met een paginagroot manifest in de landelijke pers. Daarnaast kozen we voor impactvolle media met semi-landelijk bereik: OOH, (online) radio, snelwegmasten, social video en online ads. De verdiepende laag met onze medewerkers rolden we uit op social media, waarmee we geïnteresseerden naar ons vacatureplatform brachten. Retargeting droeg eraan bij om dat bezoek te converteren naar sollicitaties.

Wat was de impact van de case?

Uit het in 2023 door Sparkey uitgevoerde werkgeversonderzoek bleek dat Alliander een lage naamsbekendheid had. Slechts 7% was bekend met het werkgeversmerk. En die groep zag Alliander als een zeer technische werkgever, terwijl zij juist op zoek waren naar een maatschappelijk relevante en mensgerichte werkgever.

Binnen Alliander zorgde de campagne voor trots en verbondenheid.

De campagne heeft zowel intern als extern veel teweeggebracht. Binnen Alliander zorgde de campagne voor trots en verbondenheid, met collega’s die het statement omarmen en actief bijdragen met nieuwe ideeën Van nieuwe stickers voor werkbussen, complimentkaarten tot eigen uitingen op social. Maar het allerbelangrijkste resultaat is dat de populariteit en naamsbekendheid van Alliander als werkgever enorm is gegroeid.

Sollicitanten voelen zich aangesproken door de boodschap, wat de cijfers duidelijk weerspiegelen. Zo nam het aantal bezoekers vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder toe met 115%, het aantal sollicitanten zelfs met 71%. Uit een tussentijdse campagne-effectmeting van Markteffect blijkt ook dat:

  • Mensen een positiever gevoel bij Alliander als werkgever hebben.
  • Na het zien van de campagne wordt Alliander niet alleen als technisch sterk beschouwd, maar ook als betrokken, mensgericht, toekomstgericht, maatschappelijk relevant en innovatief.
  • De campagne voor meer dan gemiddelde nieuwsgierigheid zorgt bij generatie Z (53%) en generatie Y (41%) en mensen die al binnen de sector of technische vakgebieden werkzaam zijn (48%).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Alliander neemt een voortrekkersrol in de energietransitie, met als cruciale factor: het aantrekken van de juiste mensen. Alleen, wanneer niemand je kent en je daarom niet overweegt, sta je met 1-0 achter. Het vraagt om een campagne met lef, waarin je op een slimme en effectieve manier onder de aandacht komt bij precies dat talent dat je nodig hebt om deze voortrekkersrol te kunnen vervullen.

Met een gedegen onderzoek naar dit communicatieprobleem, ontwikkelden we een consistente campagne. Met aandacht op hoofdthema’s tot verdieping verder in de funnel. Met een communicatieboodschap die opvalt, aanspreekt en verdieping biedt. Waar we niet alleen aandacht hebben voor nieuw talent, maar ook voor het talent dat al bij Alliander werkt en wiens betrokkenheid net zo cruciaal is in het werken aan de energietransitie.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Alliander: Lisa-Marie van den Brink, Product Owner Arbeidsmarktcommunicatie en Roos Lavrijsen, Projectmanager Werkgeverscampagne
Bureau: Kaliber
Media: STROOM, MrWork
Productie: StudioStudio, Postoffice, Positive

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook