Waarom veerkracht in recruitment nu nodig is

Veerkracht is een van de belangrijkste vaardigheden voor recruiters van nu, stelt Jim Kleijnen (Cornerstone). Een recent e-book legt uit wat dat zoal betekent. ‘We moeten veerkracht opbouwen voor wat er nu ís, maar ook voor wat nog gaat komen.’

Peter Boerman Op 25 januari 2021
Gem. leestijd 4 min 454x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom veerkracht in recruitment nu nodig is

Kandidaten die wilden solliciteren bij Henkel, waren daar in het verleden zomaar 30 minuten mee bezig. Formulieren invullen, documenten invullen, de wereldwijde fabrikant van consumentengoederen vroeg heel wat van zijn sollicitanten. Maar sinds de introductie van een nieuwe service is dat nu zo goed als voorbij. Een account aanmaken is niet meer nodig, en kandidaten kunnen nu rechtstreeks gegevens uit hun LinkedIn-profiel importeren.

Door de procedure sterk in te korten, nam het aantal sollicitanten bij Henkel met 40 procent toe.

Een klusje dat hen eerst een half uur kostte is hiermee teruggebracht tot hooguit 60 seconden. Een aanpassing die ertoe heeft geleid dat het aantal nieuwe sollicitanten bij Henkel met maar liefst 40 procent is toegenomen, vertelt Valeria Gladsztein, hoofd Global Talent Acquisition & Learning, in een recent e-book van Cornerstone On Demand, De Ultieme Gids voor Veerkrachtige Personeelswerving geheten.

Veerkracht opbouwen

Het voorbeeld van Henkel is maar een van de vele die het belang laat zien van veerkracht in moderne werving en selectie. Jim Kleijnen, regional sales manager van Cornerstone in de Benelux, zal er op 12 februari ook over vertellen tijdens zijn webinar in de Webinar Week van Werf& en ZipConomy. Want alleen met veerkracht zijn we voorbereid op de ongewisse toekomst, zegt hij. ‘We moeten veerkracht opbouwen voor wat er nu ís, maar ook voor wat nog gaat komen.’

Door de pandemie zijn veel mensen geïnteresseerd geraakt in nieuwe manieren van (remote) werken.

Dat betekent dat je als recruiter flexibiliteit, authenticiteit, vaardigheid én training nodig hebt, zo schrijft het e-book. Dat heeft met een aantal grote ontwikkelingen te maken. Zo zijn door de pandemie veel mensen geïnteresseerd geraakt in nieuwe manieren van (remote) werken, en neemt het gemiddeld aantal kandidaten per vacature toe. Ook de snelle omschakeling naar videointerviews heeft grote impact gehad.

Van 74 naar 15 dagen

Kijk naar het voorbeeld van myjobscotland, de grootste vacaturebank voor overheidsbanen in Schotland. Door over te stappen op sollicitatiegesprekken via video wist het de time-to-offer van vacatures in de thuiszorg terug te brengen van 74 tot 15 dagen. Kandidaten vonden bovendien dat de videofunctie hun experience verbeterde, omdat ze niet hoefden te reizen voor sollicitatiegesprekken en zo stress vermeden. Daarnaast zeggen 9 van de 10 adviseurs die met videobeoordeling werkten, dit ook ná de pandemie te zullen blijven doen.

‘Te hoge eisen stellen kan de indruk wekken dat je organisatie niet bereid is om te leren.’

Stop zoeken naar eenhoorns

Volgens Cornerstone is het daarnaast heel verstandig om af te stappen van de zoektocht naar ‘eenhoorns’. ‘Een vacature voor iemand met meer dan 15 jaar ervaring met sociale media is gewoon onrealistisch’, aldus het e-book. Sterker nog: het kan bij de kandidaat de indruk wekken dat je organisatie niet bereid is om te leren. ‘In plaats daarvan kunnen recruiters zich beter richten op werving op basis van vaardigheden, waarbij ze de leerstrategie koppelen aan de wervingsstrategie. Het gaat erom dat je duidelijk maakt in welke mate de kandidaat geschikt moet zijn. Als een kandidaat 60 procent van de vereiste vaardigheden heeft, maar op de juiste manier tegenover ontwikkeling staat, kan de organisatie de overige 40 procent gaandeweg proberen te ontwikkelen.’

Je volgende beste kandidaat is misschien al aanwezig in de organisatie.

jim cornerstone veerkracht
Jim Kleijnen

Als recruiters zo’n open houding hebben en weten dat de perfecte kandidaat niet bestaat, hebben ze meer kansen om de kandidaat op de gewenste manier te ontwikkelen, aldus Cornerstone. ‘Hetzelfde geldt voor interne werving. Door bestaande werknemers ontwikkelingskansen te bieden, kan de organisatie de basis versterken en een cultuur van doorgroei ontwikkelen. Je volgende beste kandidaat is misschien al aanwezig in de organisatie, maar als je niet de juiste ontwikkelingskansen bevordert, loop je het risico dat hij opstapt.’

Open houding gewenst

Die leercultuur die recruiters zo vaak aanprijzen, mogen ze trouwens ook best zelf meer in praktijk brengen, stelt het e-book. En dan gaat het bijvoorbeeld om het bijhouden van de trends in de samenleving (zoals de roep om diversiteit). Maar ook om: marketingvaardigheden, om daarmee ‘betere kandidaten in het vizier te krijgen en aan te trekken’, om training in onbewuste vooroordelen en om ‘technisch onderwijs’ om daarmee de efficiëntie in het proces te verbeteren.

Recruiters mogen de leercultuur die ze aanprijzen ook best zelf meer in de praktijk brengen.

Met name dat laatste blijkt nog een behoorlijk teer punt. Slechts 6 procent van de recruiters zegt bijvoorbeeld te beschikken over de beste processen en technologie op de markt. ‘Maar de pandemie dwingt alle recruiters nu om versneld te digitaliseren’, aldus Cornerstone. ‘Weten waar je kunt automatiseren en wanneer je dat onmisbare menselijke accent aan de sollicitatieprocedure toevoegt, is essentieel.’

webinar week beeld

Meer weten?

Tijdens de Webinar Week gaat Jim Kleijnen, regional sales manager van Cornerstone in de Benelux, nader in op het belang van veerkracht en hoe je die vaardigheid als recruiter kunt ontwikkelen. Schrijf je dus hier snel in voor zijn webinar op vrijdag 12 februari.

Veerkracht

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners