Werf& Live 2020 in 20 bijzondere uitspraken

Het zit erop! Het jaarlijkse Werf& Live event was een dag boordevol inspirerende verhalen en mooie uitspraken. Van live interviews tot online presentaties tot een heuse act met glitterjasjes. Geniet hier nog eens na, in 20 quotes.

Vicky Vijg Op 02 oktober 2020
Gem. leestijd 6 min 576x gelezen
Deel dit artikel:
Werf& Live 2020 in 20 bijzondere uitspraken

Voor een vrijwel lege zaal was de eerste jubileumeditie van Werf& Live een andere dan anders, maar het was er niettemin ook eentje om nooit te vergeten. En dan niet alleen vanwege de soms meer dan 800 mensen in de livestream, maar vooral ook vanwege de vele verrassende bijdragen. Samengevat in 20 quotes:

#1. Lotte Konieczek (Jumbo)

‘Wij nemen veel bijbaners aan, en we vroegen ons af: wat leeft er bij die groep en hoe bereiken wij hen? Dat hebben we gevraagd aan onze eigen medewerkers en unaniem kwamen ze met Bram Krikke. Waar ik overigens nog nooit van gehoord had. Het resultaat was dat het aantal sollicitaties met bijna 35% omhoogschoot’.

#2. Marlie Dierkens (Action)

‘Het begin van de coronatijd was een rollercoaster, maar wel heel gaaf wat we konden doen. We wilden niemand dwingen om te komen werken, maar veel jongeren wilden juist meer werken omdat ze toch niet naar school moesten. Er was op een gegeven moment wel een probleem met klusspullen en alles voor thuiswerken…’

‘Er was op een gegeven moment wel een probleem met klusspullen en alles voor thuiswerken…’

‘Nadat duidelijk werd dat je een 10 euro cadeaubon kreeg als je solliciteert, ging het los. De influencers Gierige Gasten zijn daar toen achter gekomen, en dus ging iedereen solliciteren om te zien of het werkt. Maar uiteindelijk zijn ze de bonnen dan weer niet komen ophalen. Ach ja, 15/16-jarigen, hè, ze doen elke keer weer andere dingen dan je verwacht.’

#3. Robert Symons (Smartrecruiters)

‘Nu is het de tijd om na te denken over de toekomst. Om data en technologie te gebruiken voor een betere werving. Kijk naar het grote geheel. Kijk niet meer vanaf de dansvloer, maar vanaf het balkon. De tijd om te transformeren is nu. Act now.’

‘De tijd om te transformeren is nu. Act now.’

‘Bij SmartRecruiters in Londen dragen wij trouwens altijd hoodies, want we hebben swag.’

#4. Eric van Bourgonje (Jobsrepublic)

‘Stel gemak centraal, zonder gemak verlies je op de arbeidsmarkt. Mensen hebben een hekel aan solliciteren, dus ga anders werven. Meer keuze leidt alleen maar tot niet kiezen, en stel ook geen moeilijke vragen.’

#5. Bas Schreurs (Maximum)

‘Je vergeet soms dat het gaat om jezelf als organisatie te positioneren. Iedere organisatie is uniek. Denk verder dan de obvious. Een voorbeeld van bouwbedrijf Dura Vermeer: tijdens corona moest iedereen met het OV naar de bouwplaats. Dus hebben ze voor iedereen leaseauto’s georganiseerd om mensen snel en veilig naar de bouwplaats te krijgen. Dat is toch iets bijzonders.’

Werf& Live

#6. Karlien Donders en Ramses Serno (Floyd & Hamilton)

‘Vlak voor de lunch geven wij je de ingrediënten voor een succesvolle recruitmentsite. Waar kan bijvoorbeeld nog meer uit gehaald worden? Wachttherapie. Nadat iemand heeft gesolliciteerd, het fun maken om te wachten. Stuur bijvoorbeeld extra content of nodig ze uit bij een webinar.’

#7. Lukas Erlebach (Joblift)

‘Wij focussen ons niet op de concurrenten, maar op onszelf. Er is waarschijnlijk niet veel verschil als je Indeed, Jobbird of Joblift ziet, maar dat is ook als je Mercedes en Audi ziet en die zijn aan de binnenkant ook heel anders.’

‘Het kan best zo zijn dat je een plek op kantoor zoekt waar je hond ook mee kan bijvoorbeeld.’

‘Bij ons worden niet alleen de skills, maar ook iemands verwachtingen meegenomen. De gebruiker is meer engaged met het platform. En meer informatie zorgt uiteindelijk voor betere matching. Het kan best zo zijn dat je bijvoorbeeld een plek op kantoor zoekt waar je ook je hond mee kunt nemen. In ons kantoor hebben we ook 3 honden rondlopen, werkt prima!’

#8. Dr. John Sullivan

‘Je moet innovatief zijn om het te redden. Zoek dus iemand die anders denkt. Je medewerkers moeten zeggen: je gelooft niet wat ik vandaag gedaan heb of gezien heb! Zoals een slaapruimte op kantoor, om tussendoor even een dutje te doen. Bij Google kan dat. En daar wil iedereen dan natuurlijk wel werken.’

#9. Jari Kloppenburg (Steam)

‘Wij zien overal dezelfde waarden terugkomen: betrouwbaar, samen, klant centraal, resultaatgericht. Hoe kan het dat iedereen op die waarde terechtkomt? Omdat we het te serieus nemen, en te rationeel zijn. Hetzelfde met een heleboel coronacommercials. Die zijn allemaal gebaseerd op ‘mensen’, ‘familie’, ‘juist nu’, ‘meer dan ooit’ en ‘in deze moeilijke en onzekere tijden’. Maar welke hiervan blijft je bij?’

#10. Rens de Groot (Steam)

‘Soms denk je na 2 minuten het perfecte idee te hebben. Maar juist dán moet je even verder denken. Vertel liever de andere kant van het verhaal. Vertel niet alleen hoe vers iets is, maar laat bijvoorbeeld zien hoe snel iets vergaat. Zoals Burger King deed met zijn bedervende hamburger.’

#11. Jim Kleijnen (Cornerstone)

‘Het aantal sollicitaties stijgt omdat er meer mensen geen werk meer hebben en het aantal openstaande posities is verminderd. Het slagingspercentage van sollicitaties is zelfs gedaald tot 1%. Veerkracht is dan belangrijk, kun je weer terug naar die positieve candidate experience van voor corona, die er nu toch een beetje uit is geslopen.’

#12. Sara Cauwenbergh (Indeed)

‘Ons beeld van iemand wordt gevormd nadat we zijn of haar gezicht minder dan een tiende van een seconde hebben gezien. Zo verwacht je niet dat een man met een tribal tattoo op zijn gezicht professor is bij een universiteit. Het zit hem dan ook niet alleen in het uitsluiten, maar ook juist bewust zijn van onze vooroordelen.’

‘Ons beeld van iemand wordt gevormd nadat we zijn of haar gezicht minder dan een tiende van een seconde hebben gezien’

#13. Ricardo Risamasu (Talmark)

‘Wij wilden in samenwerking met Carerix een werken-bij site voor de hele branche. Dat is wel even wat meer werk dan voor één organisatie’.

#14. Menno Mekes (STL)

‘Ik denk dat we met één zo’n gezamenlijke site de meeste impact kunnen maken bij mbo’ers. Omdat die vaak helemaal niet bezig zijn met een cv en dat soort dingen.’

#15. Willem Hooft

‘Het ongeluk heeft me een hoop gekost, maar het heeft me ook een hele hoop gebracht. Ik had waarschijnlijk geen professioneel kitesurfer geworden als ik het ongeluk niet had gehad.’

‘In mijn beleving is geen golf te hoog’

‘We hebben allemaal met tegenslag te maken. Waar je mee te dealen hebt. Bij mij is het niet de tegenslag die de kwaliteit van mijn leven bepaalt, maar hoe ik ermee om ben gegaan. Ga op zoek naar de kansen, en denk in mogelijkheden. In mijn beleving is geen golf te hoog.’

#16. Marnix de Groot (Alliander)

‘Onze visie voor de strategie was: het moet net zo makkelijk gaan als bij Bol.com. En dat is gelukt. Als je wilt solliciteren kun je gewoon even chatten met ons. Zo kun je in alle fases in gesprek met de recruiters, met het device waarvan je op dat moment gebruik maakt. Een persoon die bijvoorbeeld denk dat hij net niet voldoet aan de voorwaarden van een baan haakt dan niet af, maar gaat toch in gesprek.’

#17. Leonie Fotiadis (Arkin)

‘Veel mensen vroegen ons: hoe hebben jullie een blik van 12 BN’ers open weten te trekken? Nou, we hebben ze niet allemaal een voor een gebeld natuurlijk. Ze moesten wel bij de campagne passen. Maar het onderwerp geestelijke gezondheidszorg is wel voor iedereen belangrijk, dus ook voor hen.’

#18. Dagmar Braakhuis (Cendris)

‘Hoe wij om zijn gegaan met een uitdaging? Een out-of-the-box oplossing. Die oplossing was een locatie in het buitenland openen, in Valencia nog wel. Maar hoe verleid je mensen om huis en haard te verlaten en in het buitenland te gaan werken?’

‘De oplossing was een locatie in het buitenland openen, in Valencia.’

‘Jobsrepublic heeft daarvoor een verhaal gemaakt voor iedere doelgroep, maar vooral voor de reislustige kandidaat. Het resultaat? 100 nieuwe callcentermedewerkers binnen 2 maanden.’

#19. Carmen Vermeulen (Franciscus Gasthuis&Vlietland)

‘De klomp is niet meer weg te denken bij ons. We hebben daarom ook de hashtag #wiedeklomppast. Maar los van de klomp zijn er bijvoorbeeld ook een heleboel ambassadeurs ingezet die content maken op de afdelingen.’

#20. Inge Beckers (op Twitter)

‘Ik ben enorm aan het genieten van Werf& Live. Wat een geweldig programma zetten jullie neer en ook online erg inspirerend om te volgen!’

Lees meer

Deel dit artikel:

Vicky Vijg

Redacteurbij Werf&
Vicky Vijg is redacteur bij Werf&
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners