Verslag Digitaal-Werven: een mooie dag voor recruitment

Geert-Jan Waasdorp Op 07 oktober 2015
Gem. leestijd 4 min 1751x gelezen
Deel dit artikel:
Verslag Digitaal-Werven: een mooie dag voor recruitment

Een mooie dag voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, zo omschrijft bezoeker Geert-Jan Waasdorp het Digitaal Werven-event van 7 oktober in Utrecht.

Het was ‘oud meets nieuw’ op #DW15, de negende keer dat Bas van de Haterd het event Digitaal Werven organiseerde. In een tot de nok toe gevulde zaal in Seat2Meet was de sfeer uitstekend. Veel interactie en kennisdeling met oude bekenden en zo’n 100 nieuwe gezichten.

Letterlijk twee generaties

Met de presentatie van Roos van Vugt en Anouk Bosma was het letterlijk dat twee generaties van pioniers in digitaal werven op het podium stonden. Roos vertelde over het succesverhaal van de recruitmentsite van Deloitte. Het gewoon doen (just do it), doorgaan en blijven volhouden bij de Raad van Bestuur. ‘Gewoon die hak tussen de deur zetten.’

 

Social, goed voor SEO

Waar een wil is, ligt de basis van een goede recruitmentsite, zei ze. En social is een geweldig instrument om niet alleen uit te dragen wie je bent en waar je organisatie voor staat, maar het is ook verdomd handig voor SEO (search engine optimalisatie).

Zo weinig Instagram?

Verbazing maakte zich dan ook meester van Roos toen ze constateerde dat slechts een handvol van de aanwezigen Instagram integreert gebruikte in de recruitmentsite. Veel van de oude succesformule van Deloitte misstaat vandaag de dag nog steeds niet, maar de basis ligt bij passie, durf en commitment. Iets waar de jury van Digitaal Werven bij het kiezen van de winnaar ook een match moet hebben gezien (maar daarover later meer).

sheet bol

Schitteren door visie

Anouk Bosma van bol.com nam ons vervolgens mee in de visie van de recruitmentsite van Bol.com en de cijfers daarachter. De winnaar van Digitaal Werven 2014, die al meerdere jaren hoge ogen gooit, schitterde in mijn ogen vooral door de visie achter de recruitmentstrategie. Een (afgewezen) sollicitant is een klant en een klant is ook een potentiële werknemer, vertelde Bosma.

Moderne manier

De moderne manier hoe community managers omgaan met hun interne en externe doelgroep, is een aanpak waar vele recruitmentafdelingen van kunnen leren. Met een efficiënte en goede ingerichte site, zie je dat met minder traffic méér personen worden aangenomen. Focus op kwaliteit, al werd de quality of hire nog niet als zodanig gemeten. Maar toch, heerlijk: een recruitmentafdeling en -site met een visie! Daar gaan we hopelijk nog veel meer van horen…..  

Op journey met Hunkemöller

Jolande van der Meer nam ons daarna mee in de journey van Hunkemöller. Op het eerste oog een ‘normaal’ verhaal, tot je ziet hoe goed ze geluisterd hebben naar hun doelgroep en hoe goed ze deze doelgroep al kennen. Mobile? Check! Video-sollicitatie? Check! Pre-boarding? Check! E-learning en certificering? Check! Show your legs day? Check! Solliciteren bij de CEO? Check! Integratie van de corporate values? Check! Wow…. Gaaf gedaan.

Afgewezen? Dan krijg je een voucher

Gewoon gedaan en alleen maar complimenten van sollicitanten gekregen. Net als bij bol.com is ook hier de sollicitant een klant en die wordt gekoesterd. Word je afgewezen, dan ontvang je een voucher! Alle doorgevoerde zaken zijn ‘heel normaal’ voor Hunkemöller en zijn arbeidsmarktdoelgroep. Het zou ook normaal moeten zijn voor het vakgebied. Twee partijen om te onthouden (die het mede mogelijk maken): Appical en Cammio.

 

Groot aantal voorbeelden

Bas van de Haterd nam vervolgens met een groot aantal voorbeelden het stokje over. Misschien was zijn belangrijkste boodschap wel dat we als recruiters minimaal vier keer per jaar op onze eigen site zouden moeten solliciteren. Misschien zouden we dan zien dat:

  • We helemaal niet kunnen solliciteren (1,5% van de recruitmentsites heeft wel vacatures, maar géén sollicitatiemogelijkheid)
  • Onze LinkedIn-sollicitatie-app het niet meer doet
  • De site wel heel ‘blankjes’ aanvoelt (40% van de 450 onderzochte sites is blank)
  • De gecommuniceerde procedure niet overeenkomt met de praktijk
  • De vacatures niet prettig leesbaar waren (51%)
  • De site niet mobiel geoptimaliseerd was

Mooi filmpje

Verder kwamen veel nieuwe constateringen overeen met oude. Oud meets nieuw again… En toen kwam met een mooie introductiefilmpje van 1:43 de jurering van de vier nominaties voor de Digitaal Werven Award een terechte, maar ook zeker (voor mij) onverwachte winnaar uit de bus.

De cirkel weer rond

Een winnaar waarover een van de juryleden de enige argumentatie gaf die volgens mij voor een recruitmentsite echt telt….: Ik had nooit gedacht over werken in de zorg, maar deze site weet me daartoe te verleiden. Een site – met ook nog haar onvolkomenheden – die met een beperkt budget en een klein team, maar met veel liefde, passie en inzet tot inspiratie van anderen gaat dienen. En zo was de cirkel van de dag rond. Roos begon de dag met ‘just do it’, Amerpoort bewees het! Al met al een mooie dag voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

Foto boven: de jury, met de winnaars van de Award

Lees meer over het Digitaal Werven-onderzoek:

Deel dit artikel:

Geert-Jan Waasdorp

Entrepreneur en investeerderbij o.a. Intelligence Group (Giant), Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Werf&, Arbeidsmarktkansen, en RecruitAgent.ai
Geert-Jan Waasdorp is directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners