Waarom emotionele intelligentie cruciaal is voor recruiters

Data worden steeds belangrijker in het recruitmentvak. Maar uiteindelijk draait het om de menselijke verbinding, zegt Sara Cauwenbergh (Indeed). Tijdens Werf& Live zoomt ze in op het belang van emotionele intelligentie binnen recruitment. Wat kunnen we daarbij verwachten?

Valérie van der Ven Op 29 april 2021 Gem. leestijd 5 min427x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom emotionele intelligentie cruciaal is voor recruiters

Met alle aandacht voor data driven recruitment kan het wel eens een beetje ondersneeuwen. Maar recruitment is nog steeds geen exacte wetenschap, en dat zal het ook nooit helemaal worden, zegt Sara Cauwenbergh (Recruitment Evangelist bij Indeed). Dat betekent dat ’emotionele intelligentie’ er altijd een grote rol in zal spelen. Maar hoe kun je dat handen en voeten geven? Wat kun je daar precies mee? Op 27 mei zal ze daar tijdens Werf& Live meer over vertellen. Hier alvast een voorproefje.

> Wat wil je meegeven tijdens je break-out sessie?

‘Met emotionele intelligentie kun je daadwerkelijk het verschil maken binnen recruitment. Zeker nu, rondom de hele COVID-19-situatie, speelt deze intelligentie een grote rol. Iedereen heeft zijn eigen zorgen en uitdagingen, collega’s en kandidaten bevinden zich ook in bijzondere situaties. De term emotionele intelligentie is bekend, maar houdt meer in dan we denken.’

‘Met emotionele intelligentie kun je daadwerkelijk het verschil maken in recruitment.’

‘Er zijn een aantal segmenten waarin emotionele intelligentie is onder te verdelen:

  • Zelfbewustzijn (wat ik weet)
  • Zelfmanagement (wat ik doe)
  • Sociaal bewustzijn (wat ik weet)
  • Sociale interactie (wat ik doe)

Ik wil tijdens Werf& Live onder andere inzoomen op de mate van zelfbewustzijn van de mens. Onderzoek wijst uit dat er een opmerkelijk verschil is tussen hoe zelfbewust mensen denken te zijn en het daadwerkelijke effect daarvan in de praktijk.’

> Waarom is emotionele intelligentie zo belangrijk voor recruiters?

‘Recruitment is per definitie een mensenbusiness. Emoties kunnen managen en vooral op emoties van anderen kunnen inspelen is een belangrijke vaardigheid, zowel voor een HR-professional als een recruiter. Daarmee kom je in een positie tussen kandidaat, hiring managers en eventuele andere opdrachtgevers.’

‘Emoties kunnen managen en vooral op emoties van anderen kunnen inspelen is een belangrijke vaardigheid.’

‘Emotionele intelligentie helpt dan om een brug te slaan tussen alle partijen. Het is zeker een vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Ieder persoon past al snel één van de vier genoemde segmenten toe. Door gevoel te ontwikkelen voor de vier segmenten en deze te begrijpen, kun je ervoor zorgen dat de kandidaat zich op de best haalbare manier kan presenteren.’

‘Iedereen kent wel situaties waarin het allemaal even te veel wordt. Waarin we achteraf denken dat we het beter op een andere manier hadden kunnen aanpakken. Met betrekking tot recruitment kun je bijvoorbeeld denken aan kandidaten die niet komen opdagen in de eindfase van het selectieproces. Dat brengt reactie bij alle partijen. Emotionele intelligentie kan in dergelijke situaties helpen.’

> Hoe verhoudt zich dat tot de groei van data in recruitment?

‘Data wordt steeds belangrijker, zeker. Met name in periodes dat je niet elke investering kunt maken en waar je investeringen bewuster moet afmeten tegenover de return on investment. Data kun je bijvoorbeeld inzetten om de kwaliteit van de source of hire door te meten. Organisaties zijn er effectief mee bezig. Men wil niet alleen beschikken over de data, maar ook echt de data interpreteren en er vervolg aan geven.’

‘Men wil niet alleen beschikken over de data, maar ook echt de data interpreteren en er vervolg aan geven.’

‘Een opvallende verandering op onze website is bijvoorbeeld de toename van bepaalde zoektermen. Zo is ‘thuiswerken’ als zoekterm het afgelopen jaar sterk toegenomen. De coronamaatregelen spelen hierbij natuurlijk een grote rol. Maar onze verwachting is dat het thuiswerken niet volledig afneemt naar pre-corona-niveau. De flexibiliteit die men heeft gekregen, de combinatie tussen thuiswerken en werken op kantoor, is een nieuw verworven recht waarvan wij wel uitgaan dat we het deels behouden in de toekomst.’

Online tools en virtual hiring

‘Een andere trend die we zien is de inzet van online tools in het recruitmentproces. Organisaties maken niet meer alleen gebruik van virtual recruiting bij de pre-screening van kandidaten, ze gebruiken nu het volledige spectrum van virtual hiring. Denk hierbij aan online interviews, assessments, het aannemen van de kandidaten en zelfs de online onboarding.

‘Naast virtual recruiting wordt er ook gebruik gemaakt van virtual hiring.’

‘Bij Indeed hebben we ons hiring event tijdens COVID-19 versneld omgezet naar een virtual hiring event. Daarnaast hebben we een eigen platform ontworpen binnen recruitment, waarin je bijvoorbeeld snel kandidaten kunt inplannen om te screenen. Dat platform komt min of meer overeen met Zoom en Teams, maar dan specifiek gericht op recruitment. De markt is daar nu meer klaar voor dan voorheen. Belangrijk aandachtspunt hierbij is dat je de kandidaat goed informeert en de juiste tools aanreikt. Het draait allemaal om plannen, structureren en informeren. En ervoor zorgen dat je altijd een plan B hebt.’

> Maar hoe relateert dat aan het thema emotionele intelligentie?

Sara Cauwenbergh (Indeed): ‘Als de verschillende partijen zich begrepen voelen, kom je al een heel eind.’

‘Intern verzorgen wij sessies die zich hier specifiek op richten. Daarbij draait het bijvoorbeeld om de erkenning van bepaalde groepen binnen een organisatie die andere perspectieven, doelen en achtergronden hebben. De sessies zijn erop gericht om die groepen beter te begrijpen en daarmee beter te leren omgaan. Onze missie is om mensen aan een baan te helpen. Daarbij is het belangrijk om de doelstellingen van alle doelgroepen samen te brengen. Emotionele intelligentie kan hierbij helpen. Als de verschillende partijen zich begrepen voelen, kom je al een heel eind.’

> En hoe sluit dit volgens jou aan op het thema ‘break free’?

‘Bij break free denk ik aan ‘niet de paden bewandelen die je altijd bewandelt’. Emotionele intelligentie is een pad dat niet nieuw is, maar we geven het niet altijd de volle aandacht, doordat we ons focussen op de nieuwe paden. In de recruitmentindustrie gaat het echt om mensen. Ongeacht hoeveel andere paden of wegen we inslaan, op elk nieuw pad zou emotionele intelligentie met ons mee moeten reizen. Bij elke situatie moet je rekening blijven houden met het menselijke aspect.’

Meer weten?

Tijdens Werf& Live op 27 mei gaat Sara Cauwenbergh nader in op het belang van emotionele intelligentie. Inschrijven kan hier:

Werf& Live

werf& live banner heleen stoevelaar

Lees ook

Deel dit artikel:
Valérie van der Ven

Valérie van der Ven

Partner Succes Manager bij Werf& | ToTalent
Valérie is een servicegerichte dame met een achtergrond in hospitality & hotelmanagement. Na jaren in mooie hotels te hebben gewerkt, is ze in 2018 overgestapt naar - zoals ze het zelf noemt - het kantoorleven. Gestart in verkoop binnendienst, vervolgens ervaring opgedaan binnen HR en zo doorgegroeid naar recruitment als coördinator. Vanaf 1 maart 2021 is ze werkzaam bij Werf& | ToTalent. Valérie is erg enthousiast om de recruitmentindustrie van top tot teen te leren kennen en haar doel is om partners zo goed mogelijk van dienst te zijn. Partners kunnen met al hun vragen terecht bij Valérie.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS