Feel Good Friday: wat we van een Chief Fun Officer kunnen leren over recruitment

Rebecca Binnendyk afficheert zichzelf als ‘Chief Fun Officer’, met de missie een beetje meer lol in bedrijven te krijgen. En ze heeft ook een mening over hoe we beter kunnen recruiten. Wat kunnen we daarvan leren?

Peter Boerman Op 20 november 2020 Gem. leestijd 3 min84x gelezen
Deel dit artikel:
Feel Good Friday: wat we van een Chief Fun Officer kunnen leren over recruitment

Haar missie: af van het maandag-tot-vrijdag-9-tot-5-gevoel. Een beetje meer lol in bedrijven brengen. Lol in elke dag, maakt niet uit waar we zijn, hoe vervelend onze baan ook is, of hoe irritant onze manager. En dan van daaruit voorwaarts bewegen. Vandaar dat de Canadese Rebecca Binnendyk zich graag afficheert als ‘Chief Fun Officer‘. Naast haar ‘werk’ trouwens als bureaueigenaar, zangeres, gitarist, voiceover artist, en wereldreiziger.

Leuk is een keuze. Iets waar je zelf controle over hebt.’

Rebecca Binnendyk chief fun officerOp HR Daily mocht ze er laatst uitgebreid over vertellen. Leuk is een keuze, vertelde ze daarbij. Iets waar je zelf controle over hebt. Als ‘Chief Fun Officer’ adviseert ze tal van organisaties over hoe dat te bereiken. Vooral aan HR-teams, naar wie vaak gekeken wordt als het over ‘fun’ gaat. Maar ook voor recruiters blijkt ze nog wel wat lessen in huis te hebben.

Wat zoeken jullie nou?

‘Ik denk dat het hele idee is dat je moet recruiten als een team met de missie in gedachten. Ik ben eens gevraagd te helpen een nieuwe manager aan te nemen. Maar in plaats van de CEO daarbij te betrekken, hebben we het aan de medewerkers gevraagd. Wat zoeken jullie nou in je manager? Dat was daar een volledig nieuwe manier van denken.’

‘Geef mensen een stem en ze gaan zich plots betrokken voelen.’

Als je op die manier verantwoordelijkheid geeft aan medewerkers, gaan ze zich plots ook betrokken voelen, merkte ze. ‘Ze vroegen: “o, wacht, heb ik ook een stem? Gaan ze echt naar me luisteren?” Zo kun je een cultuur veranderen en een positieve omgeving creëren waarin de mening van iedereen belangrijk is en meetelt.’

‘Als mensen hun manager zelf aannemen, vinden ze hem minder snel een lul.’

Als de manager dan uiteindelijk aantreedt, zullen mensen minder ‘in de weerstand schieten’, denkt ze. ‘Ze zullen minder snel zeggen dat hun baas een lul is. Ze hebben hem of haar immers zelf aangenomen. En als je op die manier meer een teammentaliteit creëert, zal dat uiteindelijk ook leiden tot betere producten en betere resultaten.’

Team meer gebruiken

We zouden sowieso de kracht van teams meer mogen gebruiken in recruitment, bepleit ze. ‘Je hóéft de beslissingen allemaal niet zelf te nemen, doe het liever samen. En dan niet alleen binnen HR, maar ook met de CEO, en een aantal medewerkers. Of neem jezelf eens mee terug naar de basisschool, waarbij het je taak was om over iemand anders in jouw groep zo te vertellen dat hij of zij er goed uit kwam. Waarom doen we zoiets niet in recruitment? Dus dat je aan de ene kandidaat vraagt om de andere kandidaat er goed uit te laten komen?’

‘Je hóéft de beslissingen allemaal niet zelf te nemen, doe het liever samen.’

Als je iemand een halve dag kunt laten meelopen met het team, en vervolgens bij de hele groep feedback ophaalt, kun je bijvoorbeeld bij recruiters de stress weghalen dat ze de verkeerde keuze maken, zegt ze. ‘En uiteindelijk krijg je zo de beste kandidaten die houden van je product of de dienst die je levert. Ze hebben tijd en moeite in jouw organisatie geïnvesteerd, en hebben daardoor ook een hogere kans om langer te blijven en meer plezier bij je te beleven.’

Verplicht niet over werk praten

En zo heeft ze nog wel meer slimme tips en trucs om meer plezier in organisaties te krijgen. Zoals: lunches en borrels waarbij verplicht níet over het werk mag worden gesproken. En dan met verschillende mensen van verschillende afdelingen. ‘De uitkomsten zijn verbijsterend. Je ziet het plezier van mensen toenemen. Ze voelen zich meer een persoon, minder een radertje in de machine. Veel angst, verloop en stress kun je tegengaan door mensen veiligheid te bieden en zich onderdeel van een team te laten voelen. Daardoor worden ze ook minder bang om vragen te stellen, om fouten te maken, of innovatieve voorstellen te doen.’

‘Niet iedereen kan een beroemde YouTuber worden of een online gamer die miljoenen verdient.’

Plezier in het werk werkt, wil de Chief Fun Officer maar zeggen. ‘Niet iedereen kan een beroemde YouTuber worden of een online gamer die miljoenen verdient. Maar als je je onderzoek doet, weet je ook dat geld niet gelukkig maakt. Het zal niet meer geluk in je leven brengen. Streven naar geluk is sowieso gevaarlijk, omdat het zoveel teleurstelling met zich meebrengt. Juist daarom heb ik het ook liever over: plezier. Omdat elke dag misschien geen geluk kan brengen, maar wél plezier.’

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark