Geeft deze interviewrobot kandidaten echt eerlijker kansen?

Assessmentbureau LTP doet momenteel uitgebreide testen met interviewrobot Sigmund. Krijgen mensen hierdoor echt eerlijker kansen op de arbeidsmarkt? ‘Het liefst brengen we binnen 2 jaar een onbevooroordeelde A.I. Assessment Robot op de markt.’

Bas van de Haterd Op 25 februari 2020 Gem. leestijd 3 min373x gelezen
Deel dit artikel:
Geeft deze interviewrobot kandidaten echt eerlijker kansen?

Hij heeft géén ochtendhumeur en géén vooroordelen. Ook wordt hij steeds slimmer. En, hij weet ook al goed de aandacht te trekken. Maak kennis met Sigmund, de interviewrobot waar bureau LTP momenteel allerlei proeven mee doet. Rechtstreeks uit Zweden gehaald, maar nu in Nederland getest, en op 12 maart tijdens Talent Acquisition Live in Amsterdam ‘in levende lijve’ te bewonderen.

Hij heeft géén ochtendhumeur en géén vooroordelen. En, hij weet goed de aandacht te trekken.

Zelf staat Sigmund nog niet opgesomd in het rijtje sprekers van het evenement. Dat kan hij namelijk nog niet, een boeiend verhaal houden over zichzelf. Daarom valt die eer te beurt aan consultant Sven Prevoo en business leader Ivo Winkes (foto rechts). Zij zullen daar hun eerste ervaringen met de interviewrobot delen. Hier alvast een voorproefje.

> Wat is het verschil tussen een fysieke robot en een online avatar?

‘In dit project gebruiken en testen we beide vormen: dus zowel online avatars als natuurlijk de fysieke robot Sigmund. De feedback die we tot nu toe van mensen krijgen is dat ze liever een fysieke robot tegenover zich hebben. Ze raken daarmee echt in gesprek, nemen op een gegeven moment zelfs selfies met Sigmund. Onze eerste indruk is dat kandidaten zelfs opener zijn in dialoog met Sigmund dan dat ze zijn in een conversatie met echte mensen. Opmerkelijk, vind je niet?’

> Waarop letten jullie in je analyse?

‘De wereld van selectie en assessment is echt in een nieuw tijdperk beland. Er komen steeds verfijnder assessmenttechnologieën, waarbij de introductie van automatische coding software, gemaakt door een robot, wel eens een echte game changer kan blijken te zijn. Zulke software kan tegenwoordig gebruikt worden om de volgende aspecten te testen:

  • non-verbale gezichtsuitdrukkingen. Oftewel: we kunnen steeds beter gezichtsuitdrukkingen analyseren en die relateren aan psychometrische kenmerken.
  • paraverbale uitingen. In andere woorden: iemands tone of voice en stemgebruik.
  • verbale inhoud. De inhoud van de woorden die je gebruikt kun je natuurlijk ook gebruiken om karakteristieken te bepalen.

interviewrobot ltp

Er is op al deze gebieden al heel wat wetenschappelijk onderzoek beschikbaar. En dan blijkt dat persoonlijkheidskenmerken grotendeels voorspeld kunnen worden door hoe iemand zich uit, door gezichtsexpressies, door getoonde emoties, door communicatiestijlen en – last but not least – door de inhoud van hetgeen iemand zegt.’

‘Het blijkt dat persoonlijkheidskenmerken grotendeels voorspeld kunnen worden door hoe iemand zich uit.’

Prevoo (foto rechts): ‘Zo is er een recente studie die laat zien dat de prestatie op het kenmerk ‘Consciëntieusheid‘ met bijna dezelfde mate van validiteit automatisch gecodeerd voorspeld kan worden door een computer, slechts aan de hand van hoe iemand praat, als door een mens. Desondanks zijn er nog maar weinig studies beschikbaar die de verschillende modaliteiten combineren om prestaties te voorspellen. Daar richt ons huidige onderzoeksproject zich dan ook op. Wetenschappelijk gezegd: we onderzoeken de betrouwbaarheid, de zogeheten ‘constructvaliditeit’ en de voorspellende validiteit van automatische codeeralgoritmes op het gebied van non-verbale, paraverbale en verbale uitdrukkingen van persoonlijkheid, in de context van een selectie-interview.’

En waar leidt dat toe?

Winkes: ‘In het algemeen zijn we bij LTP Business Psychologists erop uit de bias in de wereld van recruitment en selectie te verminderen. Samen met de VU in Amsterdam zijn we continu aan het proberen om mensen op de arbeidsmarkt een zo eerlijk mogelijke kans te bieden.

Iets specifieker gezegd dient dit onderzoek twee verschillende doelen:

  • Een praktisch doel. We willen een A.I.-assessmentrobot ontwikkelen om persoonlijkheid te meten en werkprestaties te voorspellen op een eerlijke, accurate en transparante manier;
  • Een wetenschappelijk doel. We willen de betrouwbaarheid en validiteit testen van automatische persoonlijkheidsassessments die meerdere modaliteiten gebruiken om selectie- en werkresultaten te voorspellen.

‘Ons doel is binnen 2 jaar een betrouwbaar en onbevooroordeelde A.I. Assessment Robot naar de markt te brengen.’

Ons achterliggende doel is om binnen twee jaar een betrouwbaar en onbevooroordeelde A.I. Assessment Robot naar de markt te brengen. Maar dat doen we alleen als we zeker weten dat het wetenschappelijk ook volledig verantwoord is.’

interviewrobot sigmund ltp

Voor wat voor banen zien jullie hier de meeste toekomst?

Prevoo: ‘We denken dat gelijke kansen vooral aan het begin van je loopbaan een grote en positieve impact kunnen hebben op de rest van je werkend leven. Daarom zullen we ons met onze A.I. assessmentrobot Sigmund eerst op deze groep focussen. Maar voor zover we het nu kunnen zien is de robot geschikt voor alle kandidaten, ongeacht achtergrond of opleiding.

‘Het nemen van selfies is toegestaan…’

En daar komt nog iets bij: interviewrobot Sigmund zal natuurlijk ook zorgen voor een indrukwekkende en prettige candidate experience. Het nemen van selfies is toegestaan…’

Meer weten?

Ivo Winkes en Sven Prevoo vertellen tijdens Talent Acquisition Live, op 12 maart in De Nieuwe Liefde in Amsterdam, meer over wat er allemaal komt kijken bij het automatiseren van het selectieproces en bij het ontwerp van een interviewrobot. Niets daarvan missen? Schrijf je dan snel in

Lees ook

Deel dit artikel:
Bas van de Haterd

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.
  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.