Wat recruiters allemaal kunnen meenemen uit 2020

2020 was niet helemáál een jaar om zo snel mogelijk te vergeten. Er gebeurden ook wel dingen die het onthouden waard zijn. Wat kunnen recruiters (volgens recent onderzoek) allemaal meenemen naar het nieuwe jaar?

Vicky Vijg Op 09 december 2020
Gem. leestijd 5 min 691x gelezen
Deel dit artikel:
Wat recruiters allemaal kunnen meenemen uit 2020

Er zijn in 2020 natuurlijk een heleboel dingen gebeurd die we liever niet meenemen naar 2021. Maar nu de tijd van terugblikken is begonnen,is het ook leuk om te kijken wat wél de moeite van het onthouden waard is. Welke trends zullen volgend jaar het leven van de recruiter bepalen? We steken ons licht op bij een paar recente onderzoeken.

Sourcing here to stay

Zo blijkt uit het Gem-onderzoek2020 2020 recruiting trends sourcing and outreachRecruiting Trends: Sourcing & Outreach‘ dat ongeveer 40% van de recruiters zegt dat ze tegenwoordig toegewijde sourcers in hun teams hebben. Recruiters zien sourcing dus steeds meer als een aparte functie bij het werven van nieuw talent.

Deze rol van sourcer wordt steeds meer gezien als een gespecialiseerde en essentiële functie in organisaties.

Het zoeken van talent is geen makkelijke klus; en sourcers hebben echt andere vaardigheden dan andere, meer allround recruiters, zo blijkt steeds vaker. Denk: onderzoek doen, zoekwoorden gebruiken, informatie ontdekken, en het vermogen om unieke waardeproposities te maken om de interesse van talent te wekken. De rol wordt steeds meer gezien als een gespecialiseerde en essentiële functie in organisaties.

Blijft tóch belangrijk

Voor veel recruitmentteams heeft de pandemie geleid tot een minder groot personeelsbestand, veranderingen in functies en een terugval in prioriteiten en processen. Voor anderen betekende het een verdubbeling van het aantal sollicitaties. Wat de onderzoekers van Gem echter in hun recente onderzoek en in gesprekken met professionals ontdekten, is dat organisaties zich blijven concentreren op sourcing en outreach. Zelfs als er geen openstaande functies zijn, en ze meer sollicitaties dan ooit hebben. Er valt dus zeker iets te zeggen voor het belang van sourcing, ongeacht hoe de economie of je personeelsbestand eruitziet.

Volgens de recruiters is het grootste probleem met kandidaten dat ze lastig te vinden zijn.

Volgens de ondervraagde recruiters is het grootste probleem met kandidaten ook nog steeds dat ze lastig te vinden zijn. Talent vinden is voor hun de grootste uitdaging als het gaat om het behalen van wervingsdoelen. We zien dan ook dat de grootste prioriteit van recruiters voor de rest van 2020 sourcing en een groeiende talentpijplijn is. Ook denken ze dat empathie een belangrijk aspect gaat zijn omdat de markt nu zo onzeker is.

Referrals winnen aan belang

Een van de andere dingen die we kunnen meenemen uit het Gem-onderzoek van 2020, is het belang van referral. Meer dan de helft van de sourcers en recruiters zegt vooral LinkedIn te gebruiken, als hun primaire methode om potentiële kandidaten te bereiken. Een derde zegt dat ze het meest afhankelijk zijn van e-mail. Ondanks alle aandacht die e-mail en InMail krijgen, vertrouwen sourcers en recruiters ook nog steeds op bellen als ‘secundaire methode’ voor contact met potentiële kandidaten.

Referrals van werknemers hebben het hoogste conversiepercentage van sollicitant naar medewerker.

Maar na LinkedIn als middel om de best gekwalificeerde kandidaten te vinden, volgen referrals tegenwoordig op de tweede plaats. Referrals van werknemers hebben het hoogste conversiepercentage van sollicitant naar medewerker. Referrals beginnen bovendien sneller aan hun functie en hebben hogere scores op het gebied van baantevredenheid.

meenemen 2020 nog eens

Waarmee bereik je ze?

2020 recruiter nation surveyEn wat kunnen we uit 2020 meenemen als het gaat om employer branding? Daarvoor is weer een ander recent onderzoek relevant, de ‘2020 Recruiter Nation Survey van Jobvite. Hier zegt 58% van de ondervraagden dat recruitment marketing veel belangrijker is geworden in de huidige digitale wereld.

De tools die ze voor employer branding het meest effectief vinden zijn sociale media, de eigen vacaturesite, en (online) events. En de content die tegenwoordig het meest op vacaturesites van organisaties wordt geplaatst? Dat blijken de (gezondheids)voordelen die het bedrijf aanbiedt, de focus op gelijke behandeling, het salaris, de ontwikkelingsmogelijkheden en flexibiliteit in uren en dagen.

meenemen uit 2020

2021 loading…

In de Jobvite survey zijn daarnaast de prioriteiten van recruiters voor de komende 12 maanden gepeild. Hierbij staan sociale media (opnieuw) op de eerste plek. Gevolgd door LinkedIn en (ook hier) referrals. In dit onderzoek zien we ook dat intern recruitment het middel is dat het best wordt beoordeeld als het gaat om het vinden van de beste kandidaten. Op de tweede plek staan referrals en daarna jobboards.

Ook hier is duidelijk dat vooral sociale media steeds meer gebruikt worden voor werving. Waar Instagram in 2017 nog door 18% werd gebruikt, is dat nu 37%. En ook (relatieve) nieuwkomers TikTok en Snapchat maken een opkomst met betrekking tot recruitmentdoelen. Zo denkt zelfs 11% van de bureaurecruiters dat van TikTok het beste talent komt. WhatsApp wordt ook steeds meer gebruikt. Recruiters vinden het fijn om WhatsApp te gebruiken om kandidaten te vinden, 44% heeft dit wel eens gedaan. En 66% van de recruiters gebruikt WhatsApp bovendien om met kandidaten communiceren.

TikTok, Snapchat, sourcing, referrals, en recruitment marketing dus. Het zijn misschien niet allemaal heel nieuwe dingen, maar ze lijken dit jaar wel écht doorgebroken. En daarom zijn het dingen die we graag meenemen uit 2020 naar een volgend jaar.

Nog meer arbeidsmarkttrends?trends meenemen 2020

Wil je nog meer weten van de huidige en toekomstige ontwikkelingen? Kom dan naar het online Seminar Arbeidsmarkttrends 2021-2025 op dinsdag 15 december 2020 van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. 

Het Seminar Arbeidsmarkttrends reikt je relevante ontwikkelingen, data, kennis, nieuwe inzichten en praktische vertalingen aan. Je wordt verrast met nieuwe inzichten, de laatste nieuwtjes en geprikkeld om sterk en onderscheidend een arbeidsmarktplan te maken voor 2021 en verder. Schrijf je hier in.

Lees meer

Deel dit artikel:

Vicky Vijg

Redacteurbij Werf&
Vicky Vijg is redacteur bij Werf&
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners