Werken aan beter worden: hoe het Erasmus MC tot 1 integrale recruitmentcampagne kwam

Redactie Op 16 maart 2018
Gem. leestijd 4 min 1702x gelezen
Deel dit artikel:
Werken aan beter worden: hoe het Erasmus MC tot 1 integrale recruitmentcampagne kwam

Het Erasmus MC kantelde vorig jaar zijn benadering van de arbeidsmarkt van inside-out naar outside-in. Die investering verdiende zich al halverwege de campagne terug. Wat is het geheim ervan?

Lees de hele case van Erasmus MC die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Het Erasmus MC is de grootste zorgorganisatie van Nederland. Het ziekenhuis behoort tot de innovatieve wereldtop en werkt hard aan betere zorg van vandaag en de gezondheid van morgen. De organisatie biedt behandelingen voor de meest complexe ziektebeelden, leidt zorgprofessionals op en verricht baanbrekend onderzoek.

In zo’n omgeving kun je elke dag het beste uit jezelf halen. Maar dit kan alleen met de beste mensen. In samenwerking met ARA en VONQ is in november 2017 een (online) arbeidsmarktcampagne gestart, met een focus op gespecialiseerd (verpleegkundig) zorgpersoneel en uitstraling naar andere voor Erasmus MC relevante arbeidsmarktdoelgroepen.

werken bij erasmus mc

Als thema is gekozen: ‘Werken aan beter worden’. En niet voor niets. ‘Beter worden’ staat in de eerste plaats voor de missie van het Erasmus MC: patiënten genezen en de gezondheidszorg als geheel verbeteren. Het staat daarnaast voor elke dag ‘beter worden’ van de organisatie en elk individueel talent daarbinnen. De zin ademt de cultuur: mensgericht, ambitieus en innovatief.

De campagne is storytelling pur sang; verhalen waarin de passie van de medewerkers tot leven komt

De campagne is vervolgens storytelling pur sang; heel veel verhalen in beeld, woord en film waarin de passie van de medewerkers rond veelzijdigheid, ontwikkeling, samenwerken of betekenis van het werk tot leven komt. Persoonlijk, toegankelijk en authentiek. De verhalen staan centraal in alle middelen en media, Facebook (focus!), binnen interne communicatie en referral of op de website.

erasmus mc werken bij

De nieuwe recruitmentwebsite is het digitale huis waarin je het talent kunt ontmoeten en Erasmus MC kunt beleven. Waar de bezoeker inzicht krijgt in de complexe gelaagdheid van functies, afdelingen en mogelijkheden. De website is volledig geschikt gemaakt voor de inrichting op focusgroepen (met specifieke subpagina’s en gerelateerde content). Dit biedt de mogelijkheid zeer flexibel meetbaarheid in te stellen en constant de campagne en website te optimaliseren.

Wat was de impact van de case?

Sinds de start van de campagne in november 2017 zijn de volgende resultaten bereikt:

  • Aantal sitebezoekers +320%
  • Aantal bezoekers vacaturepage +50%
  • Conversie sitebezoek is 50% (job alert, contact of sollicitatie)
  • Aantal bezochte pagina’s per sessie is 2,86 (ruim boven benchmark van 1,5)
  • Bouncepercentage 51,59%: content heeft de aandacht van de bezoekers
  • CTR Google campagne fors boven benchmark, waarvan search +400%
  • Aantal sollicitaties binnen focusdoelgroep +13%
  • Instroombehoefte is op een aantal onderdelen geheel of gedeeltelijk gerealiseerd.
  • Externe inhuur is hiermee gereduceerd, waardoor de investering zich halverwege de campagne al heeft terugverdiend
  • Engagement rate op social media ads 64,2% (paid) en 9.9% (organisch)
  • IPM-score Facebookpagina 16,46
  • Organische groei Facebookfans van 1.549 (+68,9%)

Uniek is de gezamenlijke financiering door alle bedrijfsonderdelen, ook degenen buiten scope van de focusgroep. Het heeft gezorgd voor integraliteit in de wervingsactiviteiten van Erasmus MC en de profilering enorm versterkt met een kanteling van inside-out naar outside-in-denken.

‘Medewerkers voelen zich trots op Erasmus MC en de manier waarop hun verhaal geëtaleerd wordt’

Minstens zo belangrijk is de interne ontvangst van de campagne. Medewerkers voelen zich trots op Erasmus MC en de manier waarop hun verhaal verteld en geëtaleerd wordt. Dit versterkt het ambassadeurschap, wat is terug te zien in de hoe actief medewerkers content delen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Misschien wel de belangrijkste reden: om de trots op en van alle hardwerkende collega’s bij Erasmus MC die dagelijks het verschil maken voor ieders gezondheid. Nu én in de toekomst.

Maar ook om:

  • ‘De prachtige wijze waarop onze ambities en het authentieke verhaal van haar medewerkers bij elkaar komen;
  • De inkijk op de impact die werken bij een academisch ziekenhuis heeft: op de patiënt, op de professional, op de toekomst van de gezondheidszorg;
  • De aanzienlijke impact die de campagne heeft op de instroom van schaars gespecialiseerd zorgpersoneel;
  • De interne mijlpaal door integratie van wervingsactiviteiten waarmee de reputatie versterkt wordt en – na jaren- het fundament stevig staat;
  • De grote betrokkenheid van vele collega’s die ondanks hun Rotterdamse nuchterheid – ‘doe maar normaal, dan ben je al gek genoeg’ – hun verhaal op een oprechte wijze met toekomstige collega’s delen;
  • Het voorbeeld van een goede en energieke samenwerking tussen creatie, uitvoer en uitrol.’

erasmus mc werken bij

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Erasmus MC

  • Danielle van Muijen,
  • Danielle Valk (arbeidsmarktcommunicatie)
  • De vele collega’s die hier naast hun drukke werk tijd voor vrij gemaakt hebben. Zonder hen geen campagne.

ARA

  • Strategie: Ton Rodenburg
  • Copy: Frank van Venrooij
  • Social media: Anneloes van Vugt
  • Development: Tim Wolfs, Sjoerd Oudman, Rene Bakx
  • Beeld: Rob Jacobs
  • Account: Mike Demelinne, Ruud van der Wel
  • Film: Maarten Bun, Marcel Morcus, Debby Janssen (Mamascreen)

VONQ

  • Jos van der Kooij,
  • Janet Terberg,
  • Remke Vloeimans (Google-team)

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners