Werken aan de Spaanse Costa voor de ultieme employee experience (inzending Jobsrepublic)

Binnen twee maanden tijd slaagden Cendris en Jobsrepublic erin om 100 ‘onvindbare’ callcentermedewerkers achter hun hagelnieuwe bureaus te krijgen. Lees de hele case van Jobsrepublic die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2020.

Redactie Op 06 april 2020
Gem. leestijd 4 min 980x gelezen
Deel dit artikel:
Werken aan de Spaanse Costa voor de ultieme employee experience (inzending Jobsrepublic)

Omschrijving van de case

“Als zelfs uitzendpartners niet meer in staat zijn om callcentermedewerkers te leveren. Waar halen we dán de nieuwe medewerkers voor de klantenservice van T-Mobile vandaan?” Voor die vraag zag de directie van Cendris zich in de zomer van 2019 gesteld. De groei van het bedrijf dreigde te stagneren als ze niet snel een manier wisten te bedenken om op een andere manier extra medewerkers te vinden.

Wat als zelfs uitzendpartners niet meer in staat zijn om callcentermedewerkers te leveren?

Het recruitment & operations team van Cendris kreeg de opdracht om een oplossing te vinden voor de uitbreiding met 100 callcentermedewerkers. En dat zonder dat de operationele kosten per persoon mochten toenemen. Het team besloot al snel om niet de behoefte van Cendris zelf als vertrekpunt te nemen, maar de mogelijkheden te onderzoeken vanuit de wensen en behoeften van de doelgroep. Door de ideale kandidaat centraal te stellen met de ambitie om daarvoor een onderscheidend aanbod te ontwikkelen, vonden ze een oplossing die later voor heel veel kandidaten onweerstaanbaar bleek te zijn: ze kozen ervoor om het nieuwe Nederlandse callcenter voor T-Mobile op te zetten in het zonovergoten Valencia.

Wat is er nou aantrekkelijker voor jonge mensen om een jaar lang te werken in een van de meest aantrekkelijke steden van Europa?

Daarmee creëerde Cendris opeens een aanbod dat bijna niemand de doelgroep kan bieden. Want wat is er nou aantrekkelijker voor jonge mensen om een jaar lang te werken in een van de meest aantrekkelijke steden van Europa?

Een onweerstaanbaar droomaanbod

Cendris versterkte het aanbod ook nog eens door de toekomstige medewerkers gratis huisvesting aan te bieden en een gunstig salaris, in relatie tot de lokale levensstandaard. Zo ontstond een onweerstaanbaar droomaanbod. Wonen, werken, leven en feesten met Nederlandse collega’s en voldoende cash om het goed ervan te nemen in de Spaanse zon.

Binnen de gestelde termijn haalde de campagne de doelen – en overtrof die zelfs.

Jobsrepublic vertaalde de propositie vervolgens naar een campagneconcept. Met behulp van hun Hyper Targeting-methode verpakten ze het aanbod zodanig en optimaliseerden ze het zo dat de doelgroep er nauwelijks nog weerstand aan zou kunnen bieden. En met succes. Binnen de gestelde termijn haalde de campagne zo de doelen – en overtrof die zelfs.

met cendris naar valencia

Wat was de impact van de case?

De Hyper Targeting-campagne heeft 643.000 mensen bereikt, van wie er 30.331 hebben doorgeklikt naar de doelgroepgerichte campagnepagina’s. Van die kandidaten reageerden er 1.116 door te solliciteren. Hiervan zijn er 78 gestart als callcenter-agent. Nog eens 23 mensen werden geleverd door een werving- en selectiebureau dat als back-up voor de campagne meedraaide. Achteraf had de campagne zelfstandig kunnen voorzien in de volledige levering van alle nieuwe medewerkers. De kosten vielen wel lager uit dan het budget, omdat dit uitging van een hoger aantal kandidaten dat via werving en selectie zou worden aangenomen.

De kosten vielen lager uit dan het budget; werving en selectie was minder nodig.

Naast het succes van de campagne heeft Cendris ondervonden hoe ze zelf direct een krachtige propositie kunnen inzetten richting de arbeidsmarkt zonder afhankelijk te zijn van uitzendpartners. Daarnaast is met Hyper Targeting een methode ontdekt waarmee het veel makkelijker is om mensen te werven dan met andere wervingsmethoden. De belangrijkste les is dat door de toegevoegde waarde van toekomstige kandidaten centraal te stellen je in staat bent om vele malen aantrekkelijker te worden. Door deze aanpak is een compleet nieuwe propositie ontstaan die vele malen aantrekkelijker is voor de arbeidsmarkt, terwijl de kosten gelijk zijn gebleven.

valencia cendris

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Cendris onderscheidt zich doordat ze de toekomstige medewerker centraal hebben gesteld. ‘Wat kunnen we doen om de juiste mensen extra waarde te bieden?’, werd de centrale vraag. Door zich te verdiepen in de doelgroep is daardoor een compleet nieuwe propositie ontwikkeld. En dat zonder dat dit uiteindelijk extra kosten voor de organisatie met zich geeft meegebracht. Sterker, doordat deze propositie zo aantrekkelijk was zijn de kosten voor verwerving van personeel een stuk lager. En door de situering in Valencia zijn ook de loonkosten aanmerkelijk lager geworden.

Door de situering in Valencia zijn ook de loonkosten aanmerkelijk lager geworden.

Door te kiezen voor de Hyper Targeting-methode van Jobsrepublic konden de kandidaten met extreem gepersonaliseerde boodschappen via social media worden bereikt. De scherpe targeting en persuasieve communicatietechnieken maakten het aanbod vervolgens onweerstaanbaar voor kandidaten waarvan Cendris in het verleden alleen maar kon dromen.

cendris naar valencia

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Cendris:

  • Dagmar Braakhuis

Jobsrepublic:

  • Robert Corvers,
  • Annemiek te Loo,
  • Nikki ten Hove,
  • Niels Beuker,
  • Guus Hens

Lees meer

Bekijk hier alle inzendingen van de Werf& Awards 2020

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners