Home Werf& Awards Philips, Albert Heijn, Hunkemöller en Tata Steel winnen Werf& Award

Philips, Albert Heijn, Hunkemöller en Tata Steel winnen Werf& Award

1.875 keer
6
Werf& Live, 16 juni 2016, Amersfoort

Philips, Albert Heijn, Hunkemöller en Tata Steel zijn de winnaars geworden van de eerste Werf& Awards uit de geschiedenis.

Tata Steel won de prijs van de vakjury in de categorie ‘Arbeidsmarktcommunicatie’ en Hunkemöller was de beste in de categorie Recruitment’. De winnaars van de publieksprijzen waren Albert Heijn (Recruitment) en Philips (Arbeidsmarktcommunicatie).

De prijzen werden uitgereikt tijdens Werf& Live, het jaarlijkse congres van Werf& dat op 16 juni in Amersfoort werd georganiseerd.

Huiswerk

Het leuke is dat er 4 verschillende prijzen werden uitgereikt. ‘Er gebeuren zoveel mooie dingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment’, zei juryvoorzitter Marion de Vries. ‘Eigenlijk raad ik u als huiswerk aan alle inzendingen nog eens te bekijken, want daar leer je heel veel van.’

Niets uitgelekt

Er was een speciaal juryproces, aldus De Vries. Even de cijfers: 5.000 stemmen uitgebracht, 50 inzendingen, 16 genomineerden, 15 juryleden, 2 jurydagen, 2 publieksprijzen, 2 vakprijzen en ook belangrijk: 0 winnaars vooraf uitgelekt.

Impact

De jury keek vooral naar: wat is de impact van de case op de werving geweest? ‘Resultaten waren belangrijk. Campagnes die net 6 weken bezig zijn, daarvan was het toch moeilijk om de resultaten te beoordelen’, aldus De Vries.

Zoals het zou moeten?

Tata Steel was twee keer genomineerd. In de jury was de discussie, zo verklapte De Vries: ‘Is dit nou een vernieuwende case, of een case zoals het zou moeten? Er zat geen sociale media in, of geen grote game.’

Leane aanpak

Maar Tata Steel heeft wel een leane aanpak, jaar-in-jaar-uit, vertelde Edwin van de Sande, die bij de totstandkoming van de campagne betrokken was. ‘We zetten zulke middelen niet in, omdat het niet nodig is. Onze huidige leerlingen doen het veel beter dan een game zou doen.’

Vanaf de basisschool

Tata Steel, de winnaar van de Arbeidsmarktcommunicatie-Award is ‘een mooi voorbeeld van wat het oplevert als je arbeidsmarktcommunicatie heel gestructureerd aanpakt’, aldus de jury. ‘Er ligt een communicatieplan waarbij vanaf de basisschool jonge mensen in de omgeving van Tata Steel met Techniek en Tata Steel in aanraking komen. En zit je eenmaal in het vierde jaar dan word je vakkundig binnengehengeld. Resultaat is dat men tegen zeer lage kosten dit jaar 130 technici heeft weten te werven voor de BBL-opleiding. De aanpak is degelijk en zeker authentiek. En wordt al jarenlang zo uitgevoerd, steeds verder aangescherpt. Niet verrassend, maar hoeveel organisaties weten niet dat deze gestructureerde aanpak werkt en kiezen toch nog voor adhoc oplossingen?’

Winnende cases

Over de recruitmentcase waren de drie vakjury’s het unaniem eens, volgens juryvoorzitter De Vries. ‘Hunkemöller laat werving & selectie een verlengstuk zijn van het werkgeversmerk. Je wordt er ook tijdens de procedure volledig in ondergedompeld. Zo zeer zelfs, dat ook afgewezen kandidaten uiteindelijk meer bij Hunkemöller kopen, dan voorheen. Dan doe je iets heel erg goed. Daarnaast is men al ver in het ‘hire for attitude, train for skills’. Niet het cv is bepalend of je geschikt bent, maar je persoonlijkheid. Een video-interview met de ceo is een van de manieren om dat te testen. Met succes. De kwaliteit van de sollicitaties is zodanig gestegen dan men nu 28 sollicitanten nodig heeft voor 1 aanname in tegenstelling tot 150 sollicitanten in het verleden.’

Nog een keer alle genomineerden terugkijken?

>> Dat kan hier.

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

6 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here