YoungCapital nu echt verder als The Works - en wil verder Europa in

Recruitmentbureau YoungCapital verandert de naam van zijn moederbedrijf in The Works en kondigt tegelijkertijd grootse groeiplannen aan. Het bedrijf ziet kans om de aankomende jaren Europa te veroveren.

Peter Boerman Op 22 juni 2021 Gem. leestijd 3 min152x gelezen
Deel dit artikel:
YoungCapital nu echt verder als The Works - en wil verder Europa in

In de eerste vier maanden van 2021 was de omzet van het bedrijf 33 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens The Works-directeur Ineke Kooistra is die stijging niet alleen het gevolg van de opleving van de arbeidsmarkt na de coronacrisis, maar ook van de sterke positionering van het bedrijf. Wat begon in 2000 als een digitaal banenplatform voor studenten, heeft inmiddels een behoorlijk marktaandeel in de recruitment- en uitzendbranche. ‘We verwachten in 2021 een jaaromzet van minstens 600 miljoen euro, een belangrijke stap in het waarmaken van onze ambitie’, aldus Kooistra.

The Works wil in 2025 in de top-5 staan van de Europese uitzend- en recruitmentbranche.

Eerste vier maanden 2021 +33% omzet; jaaromzet door grens ?600 miljoen door aantrekkende arbeidsmarkt The Works is het moederbedrijf achter de snelgroeiende internationale recruitmentbureaus en banenplatforms YoungCapital, YoungCapital NEXT, Jobbird.com e...De ambitie is om een plek in de top-5 te verkrijgen in de Europese uitzend- en recruitmentbranche in 2025, aldus Kooistra. Met ruim 20 internationale sites en een database van 7,5 miljoen mensen ziet ze daartoe veel kansen. De merken van de recruitmentbureaus en banenplatforms blijven overigens bestaan onder het moederbedrijf The Works. Het gaat om onder meer namen als YoungCapital, YoungCapital NEXT, Jobbird.com en StudentJob.

Sterke groei verwacht in 2021

De resultaten van The Works over de eerste vier maanden van 2021 zijn sterk, aldus Kooistra.  ‘De dynamiek op de arbeidsmarkt is het afgelopen jaar ontzettend snel veranderd. Eerst door de dip vanwege de crisis, en nu door de toenemende krapte. Nu de economie weer aantrekt en alle sectoren weer opengaan stijgt de omzet tot recordhoogte.’

Ondanks die daling in omzet, steeg het marktaandeel in Nederland wel naar bijna 9%.

Ze zegt te verwachten dat deze groei zich in de rest van het jaar doorzet. Bovendien presteert The Works volgens haar zowel in 2020 als in 2021 beter dan de markt. De groepsomzet kwam in 2020 uit op 507 miljoen euro tegen 515 miljoen euro een jaar eerder. Ondanks die daling in omzet, steeg het marktaandeel in Nederland wel, en wel naar bijna 9%.

Tech en database als basis

The Works is in de afgelopen 20 jaar uitgegroeid van een digitaal banenplatform voor studenten tot toonaangevend recruitment- en uitzendbedrijf. De omzet steeg in de afgelopen 10 jaar van 68 miljoen euro naar ruim een half miljard. Deze groei werd vooral gerealiseerd door jongeren en young professionals te bemiddelen in Nederland en Duitsland.

De omzet steeg in de afgelopen 10 jaar van 68 miljoen naar ruim een half miljard euro.

Met de introductie van The Works wil het bedrijf de internationale expansie versnellen door bestaande marktposities uit te bouwen en daarnaast in te zetten op een multi-brandstrategie waardoor ze meer verschillende doelgroepen kunnen bemiddelen. Al deze merken maken echter gebruik van dezelfde basis die bestaat uit een netwerk van internationale websites, een database van 7,5 miljoen ingeschreven kandidaten en een digitaal platform waaraan apps en websites te koppelen zijn.

Nieuwe groeifase

‘We hebben in korte tijd de flexmarkt voor jongeren en young professionals veroverd’, aldus Kooistra. ‘We weten als geen ander hoe we deze doelgroep moeten bereiken met onze digitale platforms en marketingkracht. Onze sector wordt steeds digitaler en op dat gebied zetten we als ‘human-based techbedrijf’ de toon. Hiermee bedoelen we dat tech in ons DNA zit, maar dat het uiteindelijk draait om onze mensen en de mensen die we aan het werk helpen.’

‘Met Jobbird.com gaan we de concurrentie aan met Indeed.’

De komende jaren gaat het bedrijf de bestaande merken internationaal verder uitrollen. ‘En tegelijkertijd gaan we verbreden’, aldus Kooistra. ‘Zo gaan we met Jobbird.com de concurrentie aan met Indeed, en willen we met dit merk naar meer landen uitbreiden. We zijn ervan overtuigd dat we met onze werkwijze stevige posities kunnen verwerven in andere segmenten binnen de uitzend- en arbeidsmarkt. Dat doen we door nieuwe merken op te zetten om specifieke markten te bedienen of door overnames te doen. Om deze ambitie waar te maken hebben we gekozen om The Works te introduceren, als bedrijf achter leidende merken.’

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS