Zo schudden 2 parkeerplaatsen voor sollicitanten een hele organisatie wakker

Redactie Op 15 maart 2018
Gem. leestijd 4 min 2015x gelezen
Deel dit artikel:
Zo schudden 2 parkeerplaatsen voor sollicitanten een hele organisatie wakker

Je eigen parkeerplek als sollicitant en een digitale welkomstgroet bij de entree. Een kleine stap in de candidate journey, een grote sprong voor het interne bewustzijn bij Van Lente Systeemintegratie.

Lees de hele case van Van Lente Systeemintegratie die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

De interne organisatie van Van Lente Systeemintegratie moest worden wakker geschud. Nieuw personeel gaat bij deze technische dienstverlener al jaren moeizaam en de keuze om te investeren in het employer brand wordt in de wandelgangen bekritiseerd.

Twee meest opvallende parkeerplekken omgebouwd

Om hier doorheen te breken is een stunt bedacht zodat intern (en extern) aandacht ontstaat voor de wervingsbehoefte bij Van Lente. Naast de ingang van het hoofdkantoor zijn 6 parkeerplekken gereserveerd voor bezoekers. De twee meest opvallende plekken, die zich naast de deur van het pand bevinden, zijn omgebouwd naar speciale parkeerplekken voor sollicitanten.

welkom-van-lente parkeerplaatsen

Ludiek persbericht verstuurd

Naar de pers wordt een bericht gestuurd waarin ‘ludiek’ wordt gesproken over een VIP-behandeling voor sollicitanten. De interne organisatie, maar ook dagelijkse bezoekers van Van Lente worden nu bij binnenkomst steevast geconfronteerd met de twee opvallende parkeerplaatsen. Als je als sollicitant binnenkomt hangt er nu zelfs een welkomstscherm met je naam.

‘Niet de directeur dicht bij de deur, maar de sollicitant dicht bij het pand’

Met de kreet ‘Niet de directeur dicht bij de deur, maar de sollicitant dicht bij het pand’ wordt intern gecommuniceerd en aandacht gevraagd voor de eigen rol van de medewerker in werving. Het referralprogramma wordt tegelijkertijd nieuw leven in geblazen. Pas nu valt dagelijks op dat er vacante plekken zijn binnen de organisatie. De schaarste is letterlijk zichtbaar gemaakt.

welkom-beschikbaar-681x346 van lente parkeerplaatsen

Personeel is aanvankelijk heel kritisch

Het personeel is aanvankelijk heel kritisch over het verspillen van geld aan deze ludieke actie. Als het persbericht aanslaat wordt het echter snel stiller. Zeker als RTL Z het nieuws afsluit met ‘een gabbetje in Deventer’. Meer dan 15 lokale en nationale nieuwswebsites schrijven over de VIP-behandeling bij Van Lente. Ook klanten praten lovend over de stunt.

Zeg nou zelf: zo wil jij toch ook worden behandeld als je interesse toont in een baan?

En de sollicitant? Die heeft een warm welkom maar ook direct een onderwerp voor een ontspannen praatje bij binnenkomst. Want zeg nou zelf: zo wil jij toch ook worden behandeld als je interesse toont in een baan?

Wat was de impact van de case?

De actie in juli 2017 heeft in totaal 450 euro gekost. De mediawaarde van deze actie was na 2 weken… 45.000 euro.

Maar deze impact is natuurlijk redelijk vluchtig en tijdelijk. We hebben gemerkt dat na 2 à 3 maanden de nieuwswaarde uit het hoofd is van de externe doelgroepen. In de maanden juli tot en met september namen de open sollicitaties toe met 700%. Dat effect is nu minder. De merkimpact van de actie is echter nog steeds enorm. Klanten, bezoekers, voorbijgangers. Iedereen die de parkeerplek ziet, begint er weer over. Echt elke dag.

De interne organisatie is na de actie volledig om en geactiveerd. En dat was het doel.

De actie bekrachtigt de kernwaarden van het bedrijf (respect, ambitie en betrouwbaarheid) en laat letterlijk de werkbelofte zien: ‘Altijd ruimte voor talent’. De interne organisatie is na de actie volledig om en geactiveerd. En dat was het doel.

Door trainingen binnen de teams is 1,5 maand na de actie uitleg gegeven aan de stunt, de opbrengst ervan en de urgentie. Vanaf september 2017 zijn 45% van de vacatures vervuld door referrals door collega’s (tegenover 5% in het jaar ervoor). En de sollicitant? Laten we het zo zeggen: in de kandidaatreis hebben ze nu altijd plek om te parkeren…

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Een technisch bedrijf met 150 medewerkers in Deventer die het landelijk nieuws haalt met een recruitmentmarketing- en pr-stuntje van 450 euro verdient een nominatie.

Het verhaal rondom het ware doel van de actie en het 360 graden laten draaien van de opinie van 150 techneuten door een marketingstunt verdient een plek op de Werf&-site.

Maar je interne medewerkers activeren en ook daadwerkelijk aantoonbaar succesvol laten werven voor je organisatie? Dát verdient een Werf& Award!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Monica Ubas (Manager HRM) – Van Lente Systeemintegatie
  • Cor de Best (Directeur) – Van Lente Systeemintegatie
  • Marcel Brilman (Interim Employer Branding en Arbeidsmarketing Consultant) – aanhetMerk

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier
Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners