Zo (succesvol) bindt YoungCapital de strijd aan met jeukwoorden in vacatures

Redactie Op 16 maart 2018
Gem. leestijd 4 min 1084x gelezen
Deel dit artikel:
Zo (succesvol) bindt YoungCapital de strijd aan met jeukwoorden in vacatures

Van ‘topper’ tot ‘salestijger’ en van ‘hands-on mentaliteit’ tot ‘dynamische organisatie’. Met de Vacaturefix bindt YoungCapital keihard de strijd aan met zulke jeukwoorden in vacatures. Dat schudde niet alleen het eigen bedrijf, maar ook de rest van de HR-wereld aardig wakker.

Lees de hele case van YoungCapital die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Wees eens eerlijk: zou jij zelf je ‘hands-on mentaliteit’ willen ‘inzetten’ in een ‘dynamische omgeving’ waar je ‘de spin in het web’ bent? Nee? Nou, de meeste jongeren ook niet. Die kunnen zich helemaal niets voorstellen bij dit soort deftige, nietszeggende termen en onbegrijpelijk jargon.

Als een kandidaat niet begrijpt wat er staat, hoe moet hij of zij dan weten of de baan iets voor hem is?

Veel vacatures staan bol van de blabla

Toch staan vacatures vaak nog bol van de jeukwoorden en blabla. Vacatureteksten zijn vaak vaag, oneerlijk optimistisch en doorspekt met dure woorden. Zonde, zeggen ze bij YoungCapital. Waarom omslachtig doen als je ook gewoon kunt zeggen wat je bedoelt? Zo lopen ondernemers toptalenten mis. Want als een kandidaat niet begrijpt wat er staat, hoe moet hij of zij dan weten of de baan iets voor hem is? Zeker nu de arbeidsmarkt weer aantrekt, is het belangrijk dat bedrijven in hun vacatures duidelijke taal gebruiken, zegt de recruitmentorganisatie.

vacaturefix gratis jeukwoorden

Daarom voert YoungCapital actie voor een ‘jeukwoordvrije arbeidsmarkt’. In oktober 2017 is daarvoor de zogenoemde Vacaturefix gelanceerd. Eigen copywriters herschrijven daarbij een vacaturetekst gratis (!) in normalemensentaal, zodat de doelgroep hem ook begrijpt. ‘Omdat wij 18 jaar ervaring hebben in jongerenwerving, is deze service vooral geschikt voor wie jongere kandidaten zoekt. Maar dat is niet noodzakelijk; van klare taal profiteert iedereen’, aldus YoungCapital.

Van holle frasen of vage dikdoenerij tot helder verhaal

Bovendien kijken de copywriters ook naar welke informatie de tekst geeft. Is het concreet genoeg? Krijg je als lezer een volledig beeld? Van holle frasen, jargon of vage dikdoenerij maken ze een duidelijk, begrijpelijk verhaal. Zo weet de kandidaat precies wat hij of zij kan verwachten van de baan, en kunnen bedrijven eindelijk dat toptalent aantrekken.

Wat was de impact van de case?

Voor de lancering van onze Vacaturefix is eerst intern flink campagne gevoerd. ‘Want ook onze eigen recruiters vervallen soms in clichés en containerbegrippen. Met een grappige campagne op ons intranet zorgden we voor bewustwording.’

Inmiddels echt in de cultuur verweven

Inmiddels is het anti-jeukwoordbeleid echt verweven in de bedrijfscultuur van YoungCapital. De recruiters zijn zich bewust van het effect van een vacaturetekst, en maken graag gebruik van de Vacaturefix. Ook is een e-learning gemaakt voor nieuwe medewerkers waarin ze leren hoe ze een jeukwoordvrije vacaturetekst schrijven.
Daarnaast is een filter ingebouwd dat jeukwoorden in mailings herkent. Recruiters die een mailing met bijvoorbeeld ‘salestijger’ willen versturen, krijgen een foutmelding met een grappige uitleg waarom dat niet kan.

Recruiters die een mailing met ‘salestijger’ willen versturen, krijgen een foutmelding met grappige uitleg waarom dat niet kan

Nadat de Vacaturefix in oktober lanceerde, vlogen de aanvragen bij YoungCapital binnen.
‘We herschreven vacatures van bedrijven als The Bulldog tot groente- en fruitbedrijf Haluco BV. En diverse concullega’s, zoals HR- en recruitmentmedewerkers van onder andere Vonq en Greengenius, belden ons op voor schrijfadvies. In totaal worden onze copywriters nu bijna drie keer zo vaak ingeschakeld als voor de campagne.’

vacaturefix jeukwoorden 2

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

‘We hebben met de Vacaturefix niet alleen ons eigen bedrijf, maar ook de hele HR-wereld wakker geschud: met jeukwoorden en corporate bullshit sla je de plank mis. Wees duidelijk en eerlijk, in plaats van te strooien met nietszeggend jargon. Zodat iedereen begrijpt wat je bedoelt.

‘Als alle vacatures beter worden, is dat niet alleen fijn voor de sollicitant, maar ook voor de werkgever!’

De Vacaturefix spoort bedrijven, recruiters en HR-managers aan om in hun vacatures te laten zien waar het echt om gaat. Bovendien: als je eerlijk bent, word je gedwongen om kritisch naar jezelf te kijken: als je geen dure woorden en corporate termen meer gebruikt, blijft de vacature dan nog overeind? Ben je dan nog wel zo leuk? Alleen door dat onder ogen te zien, kun je er wat aan doen. Als alle vacatures beter worden, is dat niet alleen fijn voor de sollicitant, maar ook voor de werkgever!’

vacaturefix opnieuw jeukwoorden

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Copywriters (Vacaturefixers):

  • Eveline Praal
  • Naomi den Hollander
  • Milou van der Woude
  • Birgit Roobol
  • Jessica Noordermeer
  • Alexander Verbist
  • Tom Copier

Ambassadeurs:

  • Hugo de Koning, DGA YoungCapital
  • Ineke Kooistra, CEO YoungCapital

Aan de ontvangerskant:

  • de 800 recruiters van YoungCapital
  • Alle overige HR-managers, adviseurs, medewerkers en recruiters in Nederland

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier

Credit foto boven

Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners