Home Employer branding Hoe de zorg de krapte zelf veroorzaakte – en wat daar nu...

Hoe de zorg de krapte zelf veroorzaakte – en wat daar nu nog aan te doen is

980 keer
4
ouderen zorg

De krapte in de zorg is al bijna even groot als de werkdruk. Hoe nog uit die negatieve spiraal te komen? Bijvoorbeeld: door eisen los te laten, en te focussen op motivatie.

In 2012 werd ze ontslagen in de ouderenzorg. Als verzorgende IG niveau 3. Er was geen budget meer beschikbaar. Er kon geen vast contract gegeven worden. Toen is ze omgeschoold en nu werkt ze als telefoniste – een baan waar ze van geniet. Ze wordt nu regelmatig gevraagd om terug te gaan naar de zorg. Maar daaraan heeft ze totaal geen behoefte meer. Ze voelde zich afgedankt. En ze merkt in haar nieuwe baan dat ze stukken menselijker en prettiger behandeld wordt. Ze werkt nu flexibel, maar niet op stel en sprong. Werkgeluk en privégeluk zijn verhoogd. Dus waarom zou ze nog?

Als varkentjes schaatsen op het ijs…

Een ander voorbeeld. In 2014 ontslagen als pedagogisch medewerker in de gehandicaptenzorg. Er was geen budget. Er moest met meer minder gedaan worden. Ze heeft een aantal cursussen gevolgd en werkt nu bij een kinderdagverblijf. Ook hier is de druk hoog, maar het werk is veel minder zwaar. Ook zij wordt regelmatig gevraagd om terug te komen in haar oude vak. Haar mening: op het moment dat varkentjes schaatsen op het ijs!

Steen en been geklaagd

De zorg klaagt nu steen en been. Er zijn geen goede, ervaren mensen beschikbaar. Het lukt niet meer om de gaten die ontstaan in te vullen. Het is de schuld van ‘de arbeidsmarkt’ dat ouderen luiers moeten dragen. Het is de schuld van ‘de arbeidsmarkt’ dat er te weinig begeleiding is. En dat er niet voldoende mensen beschikbaar zijn voor de thuiszorg? Allemaal de schuld van ‘de arbeidsmarkt’.

Is het de schuld van ‘de arbeidsmarkt’ dat ouderen luiers moeten dragen?

Hoe krijg je dan toch sollicitanten?

ineke brinkhof plurynIk spreek Ineke Brinkhof, recruitment specialist bij Pluryn & Intermetzo (foto rechts). Recruiter in de zorg dus. Hoe krijgt zij alsnog mensen – die zich ondergewaardeerd en uitgewoond voelen en het enthousiasme en de passie kwijt zijn voor hun vak – zover om toch te solliciteren op vacatures? Zij neemt mij mee in haar idee hoe de zorg moet veranderen om weer aansluiting te krijgen op de arbeidsmarkt.

Zorg bewaken is lastig

Zij vertelt hoe moeilijk het is om kwaliteit in de zorg te bewaken. Iedere verandering in de regelgeving zorgde voor grotere vraag naar begeleiders. Maar iedere verandering die geïmplementeerd wordt betekent ook dat mensen niet meer nodig zijn. Hier komt strategisch recruitment om de hoek kijken, waar de toegevoegde waarde en wensen van de kandidaat samenvloeien in optimale dienstverlening.

Maak mensen breed inzetbaar

Zulke optimale dienstverlening komt tot stand als de medewerker blij is in zijn werk en ruimte heeft om verschillende taken op te pakken. Als er ruimte komt om bovenformatief te gaan zitten, betekent dit dat mensen tijd overhouden voor eigen ontwikkeling en kennismaking met andere gebieden van zorg. Niet meer strak verbonden aan één team, maar breder inzetbaar op basis van je eigen unieke kwaliteiten als medewerker.

optimale dienstverlening komt tot stand als de medewerker verschillende taken kan oppakken

Laat de eisen los

We moeten niet langer kijken naar alleen maar opleiding, zegt Brinkhof. We moeten kijken naar intrinsieke motivatie en competenties. Want ja, de zorg is een zwaar vak. Maar juist dan is motivatie het belangrijkst. Dus laat de eisen los. School een brandweerman op tot begeleider van een groep verstandelijk beperkten. Kijk naar de persoonlijkheid, test op competenties en flexibiliteit.

Pluryn_Visual_640x480

(Beeld uit Pluryn-campagne)

Allemaal specifieke wensen

In de zorg is alles maatwerk. Je werkt immers met mensen. Van terminaal zieken, tot gehandicapten, tot ouderen. Zij hebben allemaal specifieke wensen. Mensen die in de zorg werken zijn al net zo. Ook zij hebben allemaal hun eigen wensen, met één gemeenschappelijk doel: mensen helpen.

Organisaties moeten durven

‘Zeg dit maar niet. Hoewel, misschien juist wel: organisaties moeten durven.’ En dus moeten oude structuren in werving worden losgelaten, zegt Brinkhof. Bij Pluryn gebeurt dat bijvoorbeeld door profielen los te laten, maar kwaliteitseisen hoog te houden. Zo krijgen we mensen weer terug naar de zorg, zegt ze. Sterker nog, denk ik: deze innovatieve en strategische aanpak kan zomaar leiden tot een overschot aan gemotiveerde en geschikte kandidaten voor de leukste branche in Nederland…

annelies graafland randstad roerig jaar voor recruitersDit blog is geschreven door Annelies Graafland, Senior Sourcing Specialist bij het Centraal Recruitment Center van Randstad Nederland.

Lees haar eerdere blogs:

Meer ideeën over werven in de zorg?

Op 7 november vindt in Amersfoort het seminar ‘Beter werven in de zorg’ plaats. Met concrete handreikingen, veel praktijkvoorbeelden en een inspirerende gastspreker.

4 REACTIES

  1. Wederom een lekkere blog! Je snijdt een gevoelig en zeer actueel onderwerp aan dat bijv. één op één door te vertalen is naar onderwijs, techniek of de bouw. Het talent is er nog steeds, ook het geclassificeerde talent zoals in jouw voorbeeld. Maar dit talent is eerst afgedankt en ervaart nu wel goed werkgeverschap in een andere sector. Waarom zou je dan terugkomen?
    De werkgevers die nu moord en brand roepen (zeker in de zorg), bieden geen vaste banen, hebben intern nog niets veranderd (lange sollicitatieprocessen en weinig flexibiliteit) en hebben verouderde arbeidsvoorwaarden. Het zijn de intermediairs die hier handig op inspelen tot ‘hoon’ van de markt. Maar in mijn ogen doen zij wat werkgevers nalaten en maken zij de krapte minder erg. Zij weten talent nog terug te brengen naar de zorg, daar waar zorg werkgevers dit nalaten. Zij koesteren talent, plaatsen ze op een voetstuk, leiden op, bieden een contract aan, betalen beter, vergoeden onkosten en bieden flexibiliteit. Ik geloof niet zozeer in de krapte en krokodillentranen waarover moord en brand wordt geroepen. Alle cijfers van IG laten meer dan voldoende potentie zien. Ik geloof wel dat werving en werkgeverschap beter ingevuld kan worden. Het wordt dus tijd voor deze werkgevers en sectoren om in de spiegel te kijken in plaats van uit het venster. Het oplossen van krapte begint in de eigen organisatie…

  2. Dankjewel en ik ben het volledig met je eens! De arbeidsmarkt is niet krap, wel anders en veel ‘krokodillentranen’ komen door die een aantal gekaatste ballen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here