10 recruitment-techbedrijven om dit jaar in de gaten te houden

In de wereldwijde markt voor HR-technologie werd vorig jaar ruim 5 miljard geïnvesteerd, vooral in tools voor recruitment. Welke bedrijven vallen daarbij zoal op? We pikken 10 opvallende eruit om in de gaten te houden.

Peter Boerman Op 26 januari 2021
Gem. leestijd 7 min 2181x gelezen
Deel dit artikel:
10 recruitment-techbedrijven om dit jaar in de gaten te houden

Ongeacht de coronacrisis (of misschien wel: dankzij…), heeft HR-technologie in 2020 bijna méér investeringen dan ooit getrokken. In totaal stroomde er in 2020 bijna 5 miljard dollar deze markt in, zo schrijft Unleash. Dat is het op één na hoogste bedrag ooit. En een heel groot deel daarvan komt terecht bij partijen die oplossingen bieden in het brede veld van recruitment. Sterker nog: de investeringen in talent acquisition start-ups verdriedubbelden zelfs afgelopen jaar.

Welke 10 bedrijven vielen ons recent in het bijzonder op?

Ook dichtbij huis zijn er enkele opvallende nieuwe start-ups die zich werpen op technologische oplossingen voor problemen die kunnen ontstaan rondom werving en selectie. Het zou veel te ver gaan om hier een overzicht van al die bedrijven te geven. Dus doen we een kleine greep. Welke 10 bedrijven vielen ons recent in het bijzonder op? En wat bieden ze precies?

#1. CorTexter: inclusief recruitment met SpaceX-aanpak

Inclusiviteit en diversiteit zijn veelbesproken thema’s nowadays. Het Rotterdamse CorTexter probeert daar een bijdrage aan te leveren met wat ze zelf noemen: ‘een SpaceX voor recruitment’. Hun eerste product wordt in februari gelanceerd: een vacaturehulp die recruiters kan ondersteunen bij het ophalen van informatie, het schrijven van de vacature en het publiceren ervan. De software vult zelfstandig informatie aan, controleert op verbetermogelijkheden en doet tekstsuggesties. Een beetje in dezelfde categorie dus als Recruitment Accelerator en Textmetrics zich eerder al begaven.

#2. TheRecruitBoosters: automatisch LinkedIn afstruinen

Nog een Nederlands initiatief, maar dan afkomstig uit Amsterdam: TheRecruitBoosters, een start-up die recruitment via LinkedIn eenvoudiger wil maken. Oprichter Luc van Poll had al ervaring met Automatic LinkedIn Lead Generation via zijn bedrijf TheSalesBoosters, en zet nu dezelfde technologie in voor de recruitmentmarkt. Zo kunnen snel (automatisch) geschikte kandidaten en opdrachtgevers worden bereikt, aldus het bedrijf, die na een like direct in het CRM van de klant terecht komen.

‘Mensen één voor één benaderen via LinkedIn is een zeer tijdrovende klus, tot nu toe.’

‘LinkedIn kent alleen al in Nederland meer dan 7 miljoen leden en is hét middel om opdrachtgevers en kandidaten te vinden’, aldus Van Poll. ‘Maar deze mensen één voor één benaderen via LinkedIn is een zeer tijdrovende klus, tot nu toe. Het draait niet alleen om het bereiken van duizend interessante mensen per maand. Door LinkedIn onderdeel te maken van je strategie, kun je een duurzame bedrijfsvoering realiseren.’

#3. Brght.com: alle assessments verzamelen!

Weer een ander Nederlands initiatief om in de gaten te houden stort zich op de assessmentmarkt. Ze noemen zich Brght.com, en hebben als tegenhanger (voor werkzoekenden) ook een test-platform, Assess.ly geheten. Het platform is opgericht door Jacques Huppes en Jelmer van der Ploeg, die eerder veel (recruitment-)ervaring opdeden bij StuDocu. Met online assessement-platform Brght.com bieden ze een plek waar sollicitanten gestandaardiseerde assessments kunnen doen, waar als het goed is ook kleinere bedrijven van kunnen profiteren.

De tests meten iemands capaciteiten op numeriek, verbaal en abstract niveau.

De tests van Brght.com meten iemands capaciteiten op numeriek, verbaal en abstract niveau. Bedrijven zetten een test in een paar minuten online, en kunnen die vervolgens makkelijk delen. Brght.com verleidde tot nu toe al een handjevol bedrijven als launching customers, waaronder cosmeticagigant L’Oréal.

#4. The Org: harkjes van duizenden bedrijven

Naar het buitenland dan maar, waar we ook veel interessante bedrijven tegenkomen. Wat te denken van The Org, dat een soort ‘LinkedIn to the max‘ wil zijn, en organogrammen of organisatiediagrammen publiek maakt. De bekende ‘harkjes’ dus, zodat je meteen ziet waar een bepaalde kandidaat zich in de organisatie bevindt en aan wie hij of zij rapporteert. Ook kun je zo zien hoe bepaalde teams zijn samengesteld.

Op deze site staan al ruim 115.000 organogrammen van bedrijven.

Het bedrijf, opgericht door Christian Wylonis (vanuit New York) en Andreas Jarbøl (vanuit Kopenhagen, foto), haalde er al ruim 11 miljoen dollar voor op. Momenteel trekt de site al elke week zo’n 100.000 bezoekers, 20 keer zoveel als een jaar eerder. Er staan al van ruim 115.000 bedrijven zulke ‘harkjes’ op (waaronder Microsoft, Amazon, Facebook, en Airbnb). Sinds kort is er ook een Jobs-onderdeel, waarbij je als kandidaat meteen kunt zien met wie je in het team komt samen te werken en wie mogelijk je leidinggevende wordt. Geld wordt vooral verdiend met recruitmenttool Scout, die kandidaten zoekt voor bepaalde banen.

#5. Greenhouse: bedrijf van een half miljard

Door naar ‘de grote jongens’. In 2018 kreeg het Amerikaanse Greenhouse al een kapitaalinjectie van 50 miljoen, recent kwam daar nog eens een investering ter waarde van het tienvoudige (!) overheen. Echt een bedrijf om in de gaten te houden dus, schrijft ook totalent.eu. Voor de investering krijgt TPG overigens wel de meerderheid van de aandelen van dit ATS in handen.

Aan het begin van de COVID-crisis moest het bedrijf nog afscheid nemen van een kwart van het personeel.

De investering is helemaal opvallend als je kijkt hoe vorig jaar uitpakte voor het bedrijf, toen het aanvankelijk afscheid moest nemen van een kwart van het personeelsbestand. Maar later werd toch een omzetgroei van 30% geboekt, dankzij het ‘one-stop-shop voor recruitment’-idee: het platform biedt zowel oplossingen voor candidate experience, als diversiteit en inclusiviteit en onboarding bij elkaar. Daarmee is het net zo’n uitdager van de gevestigde ATS-orde als bijvoorbeeld Jobvite, iCIMS, en SmartRecruiters, en dus verdient het gewoon nog eens een plek in dit rijtje…

#6: Syndio: op naar gelijkere salarissen

om in de gaten te houden syndioEn dan gaan we naar Seattle, waar de 4 jaar oude start-up Syndio ineens meer dan 17 miljoen dollar ophaalde, om verder te bouwen aan zijn missie: onterechte inkomensverschillen aanpakken. En dat slechts 8 maanden nadat het bedrijf al eens 7,5 miljoen ophaalde. ‘We hebben ongelooflijk veel groei in 2020 gezien, en deze investering geeft ons de kans om nog sneller te groeien, nieuwe producten te ontwikkelen en een paar van de moeilijkste problemen aan te pakken waar organisaties mee te maken hebben’, zei CEO Maria Colacurcio in een persbericht.

‘Met deze investering kunnen we de moeilijkste problemen aanpakken waarmee organisaties kampen.’

Het bedrijf heeft software ontwikkeld die salarissen analyseert op verschillen in geslacht, etniciteit of leeftijd, terwijl het ook meteen adviseert over hoe die verschillen te bestrijden. Inmiddels zijn zo’n 100 bedrijven klant, goed voor zo’n 2,3 miljoen medewerkers.

#7. JobandTalent: flexplatform als soort Uber for jobs’

Ook in Europa zijn trouwens wel recruitment-start-ups te vinden die zich mogen verheugen in een grote belangstelling van investeerders. Wat te denken van het in Madrid gevestigde JobandTalent, een digitaal uitzendplatform dat wel een soort Uber for jobs’ wordt genoemd. Het bedrijf is al in 2008 opgericht, telt al meer dan 500 werknemers, maar staat toch nog hier in het rijtje start-ups. Dat is vooral te danken aan de investering van 108 miljoen dollar die recent werd opgehaald.

Er zijn zo’n 80.000 freelancers bij aangesloten, een aantal dat voorlopig nog elk jaar verdubbelt.

Het bedrijf biedt zijn diensten nog niet aan in Nederland, maar al wel in Spanje, Zweden, Frankrijk, Duitsland en het VK, om maar een paar voorbeelden te noemen. Er zijn zo’n 80.000 freelancers, uitzendkrachten en gig workers bij aangesloten, een aantal dat voorlopig nog elk jaar verdubbelt. Aan de andere kant werken ruim 750 bedrijven al met het platform, waaronder bekende namen als eBay, Huawei en Bayer. Echt eentje om in de gaten te houden dus.

#8. Swyg: uit Ierland, maar met Nederlandse CEO

Uit Ierland komt dan weer Swyg, een bedrijf dat in september een miljoen euro ophaalde met een heel nieuwe benadering van sollicitatiegesprekken. Bij die benadering kan het zelfs gebeuren dat kandidaten andere kandidaten interviewen. Het bedrijf zegt actief bias te kunnen detecteren en bestrijden, en zegt op een missie te zijn ‘to make recruitment fair for all’.

Het bedrijf is opgericht door de Nederlander Vincent Lonij (midden boven op de foto hieronder), die via de universiteiten van Leiden, Princeton en Arizona uiteindelijk in Dublin terecht kwam, alwaar hij in 2018 met Swyg begon. Hij zegt te geloven dat A.I. nooit de enige oplossing voor sollicitatiegesprekken kan zijn. ‘Bedrijven willen altijd mensen aannemen om het werk te doen dat computers niet kunnen doen. Dan is het onlogisch om te verwachten dat een A.I.-interviewer goed dat soort skills zou kunnen testen.’ 

om in de gaten te houden swyg met ceo vincent nolij

#9. HiPeople: volautomatische referentiechecks

Van Ierland over naar Berlijn, waar we start-up HiPeople aantreffen (foto helemaal boven), die recent 3 miljoen euro ophaalde voor zijn tool waarmee recruiters volautomatisch referenties kunnen checken. ‘Referentiechecks geven de kans om dieper op het verleden van een kandidaat in te gaan, en maken het makkelijker om te kijken of iemand bij de vacature past die jij wilt vullen’, aldus co-founder Jakob Gillmann. ‘Hiermee kun je nagaan of een shiny cv wel echt zo shiny is als het lijkt.’

#10. Omnipresent: internationaal recruitment, made easy

En zo komen we bij de laatste in dit rijtje bedrijven om in de gaten te houden: het in Londen gevestigde Omnipresent, dat zich volledig richt op het makkelijk maken van internationaal recruitment. Van payroll tot compliance en belastingen: dit bedrijf zegt het allemaal uit handen te kunnen nemen, in meer dan 150 landen. Het haalde vorige week al ruim 11 miljoen Britse pond op voor dit ‘revolutionaire’ idee om remote talent en global distributed teams uit de hele wereld aan je organisatie te kunnen binden.

makes it fast and easy to employ remote talent in over 150 countries. We take care of payroll, benefits, compliance, taxes, and admin so you can focus on growing your business. in de gaten te houden

‘Als voormalig eigenaren van een bedrijf wisten we wat een hoofdpijn het geeft om door de bureaucratie en complexiteit heen te worstelen als je wereldwijde teams wilt opbouwen’, aldus co-CEO’s Guenther Eisinger en Matthew Wilson. ‘Met de huidige pandemie en de trend van werk op afstand is alleen maar duidelijker geworden dat we op de goede weg zitten met ons platform dat de wettelijke en administratieve barrières hiervoor te lijf gaat.’

Lees ook

Meer weten?

Op zoek naar meer tech-trends om in de gaten te houden? Op 28 januari 2021 vindt het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters plaats. Hier zullen veel van de nieuwe tools om recruitment te automatiseren worden besproken. Schrijf je dus nu in!

bureaurecruitment banner 2021

 

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners