150 persberichten als sollicitatiebrief

Martijn Hemminga Op 04 mei 2010
Gem. leestijd < 1 minuut 2810x gelezen
Deel dit artikel:

Spoorbeheerder ProRail heeft kandidaten voor de vacature van woordvoerder in plaats van een sollicitatiebrief een persbericht laten schrijven. In totaal reageerden 150 sollicitanten met een persbericht over hun eigen aanstelling waardoor Prorail een goed beeld kreeg van de kwaliteit van de kandidaten.

Foto werkt
ProRail werd vooral getriggerd door foto’s. Sommige sollicitanten begrepen het belang van foto’s en waren heel creatief. Sommigen hadden een foto laten maken van zichzelf bij een spoorbrug, of samen met de minister van Verkeer en Waterstaat, ProRails opdrachtgever. Die persberichten vielen op, en deze mensen zijn dan ook allemaal uitgenodigd voor een gesprek.

Goede selectietool
ProRail vindt het een geslaagd experiment, het persbericht als sollicitatievorm. Je kunbt meteen zien wat de woordvoerders in huis hebben en of ze gevoel hebben voor de organisatie. Sommige kandidaten  zouden op grond van hun cv niet in aanmerking komen, maar zijn toch naar de volgende ronde gegaan omdat hun persbericht goed opgebouwd was en soepel geschreven. Anderen hadden een goed cv, maar beheersten het genre onvoldoende. Zij vielen mede om die reden af, aldus Prorail.

Er kwamen meer reacties binnen dan de afdeling HRM van ProRail had verwacht en er zijn dan ook inmiddels drie woordvoerders aangenomen: Michiel Haighton (nu: journalist bij de Volkskrant) wordt landelijk woordvoerder in Utrecht, Jouke Schaafsma (nu: verslaggever bij de Telegraaf) wordt regionale woordvoerder in Zwolle en Huub Veeneman (nu: woordvoerder bij de politie Rotterdam Rijnmond) wordt regionale woordvoerder in Rotterdam.
Bron: Persberichtenblog

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners