Moeten we ons zorgen maken over computers die slimmer worden dan wij?

Artificial intelligence is steeds meer om ons heen, tot aan sollicitatiegesprekken met computerprogramma’s aan toe. Moeten we ons daarover zorgen maken? Filosoof Stefan Buijsman denkt dat het nog alleszins meevalt.

Martijn Hemminga Op 28 oktober 2020
Gem. leestijd 3 min 310x gelezen
Deel dit artikel:
Moeten we ons zorgen maken over computers die slimmer worden dan wij?

Kunstmatige intelligentie is de toekomst, zo horen we al even. Maar aan de andere kant kent ook iedereen wel de filmpjes van de autopilot van Tesla, waarbij de algoritmes een op z’n kant liggende vrachtwagen niet herkennen en er vol op inrijden. Moeten we ons dáárover zorgen maken? Zo slim is die artificial intelligence dus nog niet, hoor je dan wel eens meesmuilend.

Maar hoe zit het nou echt? Waar staan we nu? Wat moet écht nog beter? En waar liggen nog kansen? Over zulke vragen heeft wiskundefilosoof Stefan Buijsman het in zijn recente boek AI: Alsmaar Intelligenter. Buijsman, die ook keynote spreker is tijdens het Recruitment Tech Event op 19 november, gaat daarin terug naar de kern van kunstmatige intelligente.

Hoe zit het nou echt? Waar staan we nu? Wat moet écht beter? En waar liggen nog kansen?

A.I. is mogelijk door neurale netwerken, simpel gezegd: zelflerende algoritmes geïnspireerd op de werking van de hersenen. Maar daar zitten nog veel problemen in, schetst Buijsman: de hierboven genoemde zelfrijdende auto zal een stopbord wel herkennen, maar plakt iemand daar wat stickers op, dan heeft het systeem een probleem, waar onze menselijke hersenen nog steeds het stopbord zullen herkennen. In het boek zijn tientallen QR-codes te vinden die verwijzen naar YouTube-filmpjes om een en ander nog wat te verhelderen.

Recruiters overbodig?

Verliezen we daarom straks massaal onze baan door zulke neurale netwerken? Hiervoor hoeven we volgens Buijsman voorlopig (nog) niet te vrezen. Kunstmatige intelligentie is momenteel vooral goed in helder geformuleerde, begrensde problemen herkennen en oplossen. Denk aan schaken, wat voor een computer eenvoudig is: er is immers een set vaste regels waarbinnen alles moet gebeuren.

Schaken is voor een computer eenvoudig: er is immers een set vaste regels waarbinnen alles moet gebeuren.

Maar geldt dit ook voor recruitment? Daar is die set regels immers veel minder vastomlijnd, en het einddoel ook minder helder geformuleerd. Gaat A.I. het werk van de recruiter dus (deels) overnemen? En zo ja, welk deel dan? En wat blijft er dan nog over? Of gaat A.I. ervoor zorgen dat recruiters zich volledig op het menselijke aspect kunnen storten? Daarover zal Buijsman meer vertellen aan de hand van vele praktische voorbeelden tijdens zijn keynote op het Recruitment Tech Event.

Gevaren

De 25-jarige Buijsman kreeg landelijke (en Zweedse) bekendheid toen hij, na op zijn 18de in Leiden zijn master filosofie te hebben afgerond, naar Zweden vertrok en daar op zijn 20de zijn doctoraal in de ‘filosofie van de wiskunde’ behaalde. Buijsman voltooide binnen anderhalf jaar het vierjarig promotietraject, wat hem de jongste doctor ooit maakt in Zweden.

Ja, er worden nog steeds fouten met A.I. gemaakt. Maar deze fouten zijn menselijk van aard – en dus aan te pakken.

In het in juni verschenen boek ‘AI: Alsmaar Intelligenter‘ staat hij ook stil bij de gevaren die artificial intelligence met zich meebrengt. Zo wordt in China kunstmatige intelligentie stelselmatig gebruikt om mensen op straat te herkennen op (bewakings)camera’s. Toch is Buijsman in grote lijnen vooral optimistisch over de kansen van kunstmatige intelligentie. Ja, er worden nog steeds fouten mee gemaakt. Denk aan discriminerende gezichtsherkenning. Maar deze fouten zijn menselijk van aard – en dus aan te pakken. Tijdens het ‘kijkje achter de A.I.-beeldschermen’ tackelt hij daarom de vele angstverhalen over kunstmatige intelligentie, terwijl hij ook helder omschrijft waar nog wel de huidige pijnpunten zitten.

Meer weten? Kom naar het Recruitment Tech Event

Op donderdagmiddag 19 november sluit Stephan Buijsman de zesde editie van het Recruitment Tech Event af. Dit event vindt dit jaar volledig online plaats. Aan de hand van voorbeelden uit ons dagelijks leven en het recruitmentvak wil Buijsman laten zien waar A.I. vandaag de dag toe in staat is. En beantwoordt hij de vraag: moeten we ons zorgen maken dat AI de rol van de recruiter gaat overnemen? Iedereen die zich uiterlijk 1 november aanmeldt voor het Recruitment Tech Event ontvangt het e-book ‘AI: Alsmaar Intelligenter’.

  • Bekijk hier alvast een voorproefje:

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners