5 tips om vervelende recruitmentbureaus buiten de deur te houden

Zet je een vacature online, dan krijg je vaak te maken met recruitmentbureaus die daarop gaan acquireren. Maar dat was niet de bedoeling! Daarom, in deze aflevering van Recruitment Basics: 5 tips om vervelende bureaurecruiters buiten de deur te houden.

Koen Roozen Op 17 augustus 2021 Gem. leestijd 3 min491x gelezen
Deel dit artikel:
5 tips om vervelende recruitmentbureaus buiten de deur te houden

‘Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.’

Regelmatig zie je het staan onder een vacature. Toch krijgen veel werkgevers die een vacature online plaatsen, te maken met recruitmentbureaus die acquireren op jouw vacatures. Terwijl je nou juist van plan was om als werkgever zélf je nieuwe medewerker te vinden. Anders had je toch wel direct een recruitmentbureau gebeld?

Sommige bureaus hechten weinig belang aan zo’n zinnetje.

Sommige bureaus lijken echter weinig belang te hechten aan zo’n zinnetje als ‘Acquisitie wordt niet op prijs gesteld’. Met tools die alle websites afgaan en realtime laten zien welke werkgevers een vacature in hun specialisme hebben speuren ze het internet af. Een telefoontje is dan snel gepleegd. Met zijn of haar cv in de hand, bieden ze een beschikbare ‘topkandidaat’ proactief aan.

Veel telefoontjes en mailtjes

Helaas zijn er behoorlijk veel recruitmentbureaus die een dergelijke werkwijze hanteren. Er is een hele industrie opgebouwd rondom dit actieve aanbieden van kandidaten op vacatures. Recruiters noemen dat ook wel ‘cv’s schuiven’. Zonder kennis van de organisatie, zonder een vacature-intake en zonder opdracht, krijg je dan een kandidaat aangeboden die naadloos zou ‘passen’ bij jouw vacature. Een kandidaat die trouwens ook doodleuk op andere vacatures aangeboden wordt.

De telefoniste, vacaturehouder, recruiter en HR-adviseur: ze kunnen er gek van worden.

Bij deze werkwijze draait het volledig om de schaarste van de kandidaat en de exclusiviteit die een recruitmentbureau bij hem of haar kan afdwingen. Dus kun je rekenen op veel telefoontjes en mailtjes zodra je een vacature live zet. De telefoniste, vacaturehouder, recruiter en HR-adviseur: ze kunnen er gek van worden.

Daarom zie je ook vaak dat de naam en contactgegevens van de recruiter, HR-adviseur of vacaturehouder van de site verdwijnen. Maar dat is dan weer slecht voor de candidate experience die je een kandidaat wil bieden. Je wil als werkgever immers dat sollicitanten juist eenvoudig contact met je kunnen opnemen om informatie over jouw vacature in te winnen. Maar hoe hou je irritante bureaurecruiters dan wél buiten de deur? 5 tips.

#1. Neem altijd op en reageer op elke e-mail

Helaas, je staat nu eenmaal op de targetlijst van de bureaurecruiter. Maar besef dat de vasthoudende types het zullen blijven proberen. Kunnen ze je één keer niet bereiken, dan bellen ze later gewoon opnieuw. Reageer dus altijd en geef daarbij kort en bondig aan dat je niet meer gebeld of gemaild wil worden. Laat dat ook noteren in het CRM-systeem van het recruitmentbureau. Niet iedereen houdt zich hieraan, maar de fatsoenlijke bureaurecruiters (en dat zijn de meesten) wel.

#2. Vraag bureaus om toegezonden info

Vragen staat vrij. En als je eigen werving onverhoopt toch niet mocht lukken, wil je misschien nog wel eens gebruik maken van dat ene specifieke bureau. Sommige werkgevers lossen dat heel handig op en plaatsen een kort protocol voor recruitmentbureaus op hun website. Een algemeen mailadres, nette ontvangstbevestiging en periodieke check door de lijst; dat haalt meestal de druk wel aardig van de ketel.

#3. Een spontane cv-introductie? Reageer duidelijk 

Als je ongevraagd het cv van een kandidaat in je mailbox ontvangt, hoef je daar niets mee te doen. Laat duidelijk weten – een standaardmailtje volstaat – dat je geen interesse hebt in de samenwerking. Als je de kandidaat wel interessant vindt, staat het je helemaal vrij om rechtstreeks contact op te nemen met de kandidaat. Je hebt namelijk geen enkele overeenkomst met het bureau, zoals de rechter enige tijd geleden nog eens duidelijk maakte in een zaak rondom Michael Page.

#4. Maak afspraken en onderhandel over het tarief

Als je toch besluit om in zee te gaan met een bureau dat je spontaan een cv aanbiedt, maak dan vooraf in elk geval duidelijke afspraken. Hoeveel ben je bereid om te betalen voor dat ene cv dat je wordt aangeboden? Je kunt hier vaak goed over onderhandelen.

#5. Werk zoveel mogelijk met preferred suppliers

Grotere organisaties beperken dit soort acquisitie vaak door samen te werken met zogenoemde preferred suppliers, recruitmentbureaus die ze vooraf – op duidelijke criteria – hebben geselecteerd. Samenwerken met gespecialiseerde bureaus kan immers een prima oplossing zijn voor lastige vacatures. Als je vooraf kiest met wie je samenwerkt, creëer je rust en verschaf je intern duidelijkheid over met wie jouw organisatie wel en niet mag samenwerken. Het houdt andere bureaus op die manier ook makkelijk buiten de deur.

Over de serie Recruitment Basics

De serie Recruitment Basics verschijnt tweewekelijks en behandelt elke keer een standaard onderdeel van elk werving- en selectieproces. De artikelen zijn bedoeld om recruiters goed op pad te sturen. De serie wordt geschreven door Koen Roozen, hoofddocent Strategisch Recruitment bij de Academie van Arbeidsmarktcommunicatie én partner van HetRecruitingKantoor. De serie verschijnt (in aangepaste vorm) ook daar regelmatig op de site. Dit is de twaalfde aflevering.

Lees ook

Deel dit artikel:
Koen Roozen

Koen Roozen

bij HetRecruitingKantoor

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS