Jelmer Zuidema: 'Aanpassingsvermogen is essentieel voor een recruiter'

Als recruitmentmarketeer bij Booking.com is Jelmer Zuidema zelf geen recruiter. Maar mede daardoor kan hij juist goed objectief observeren wat succesvol gedrag is bij deze groep. Op 12 maart vertelt hij er meer over tijdens Talent Acquisition Live.

Redactie Op 02 maart 2020 Gem. leestijd 3 min496x gelezen
Deel dit artikel:
Jelmer Zuidema: 'Aanpassingsvermogen is essentieel voor een recruiter'

Recent werd hij nog verkozen als ‘meest invloedrijke recruitmentmarketeer‘ van Nederland, Jelmer Zuidema. Van marketing heeft hij dus zeker verstand, maar een recruiter is hij niet. Hij heeft nog nooit een kandidaat het hele proces laten doorlopen van sollicitatie naar nieuwe werkplek. Maar soms is die afstand ook goed, want dan kun je beter bekijken welk gedrag nou tot succes leidt. Daarover gaat hij op 12 maart dan ook in gesprek met Hung Lee, bekend van de internationale nieuwsbrief Recruiting Brainfood, tijdens Talent Acquisition Live. Hier alvast een voorproefje van dat gesprek.

> Welke vaardigheden maken, zeg, in de komende 5 jaar voor recruiters het verschil?

‘Alle voorspellingen zeggen hetzelfde: als je succes wil hebben in je toekomstige baan, moet je focussen op leerbaarheid, wendbaarheid en veerkracht. Leren, roteren en teruggaan als dingen niet gaan zoals zou moeten. Aanpassingsvermogen dus. Dat is een goed begin, maar ik wil ook graag probleemoplossend zijn toevoegen aan de lijst – teruggaan is makkelijker als je snel met oplossingen kunt komen.’

> Kun je een voorbeeld geven van dat aanpassingsvermogen?

‘Aanpassingsvermogen is een van mijn vaardigheden waarop ik het meest trots ben. Voormalige collega’s en klanten noemen me een spons: ik zuig me graag vol met informatie. De juiste informatie hebben zorgt ervoor dat je kunt meedoen aan elk gesprek, zonder jezelf als een idioot neer te zetten – altijd fijn. Maar aanpassingsvermogen gaat om meer dan een gesprek voeren, het gaat ook om verschillende meningen accepteren. Het is het vermogen om je gedrag of aanpak te veranderen om zo de meeste impact te maken.’

‘Het is het vermogen om je gedrag of aanpak te veranderen om zo de meeste impact te maken.’

> Waarom is communicatie zo belangrijk voor recruiters?

‘With great power comes great responsibility’, dat is niet alleen mijn favoriete citaat van Spiderman, het is ook iets wat recruiters moeten onthouden. Als je de arbeidsmarkt wilt zien als een slagveld, dan zijn recruiters de CIA van het bedrijf. Met de informatie die de recruiters geven, kunnen employer brand-specialisten propaganda maken om de oorlog te winnen. Neem je veel developers aan, omdat jouw bedrijf een hogere salaris biedt dan de concurrent? Mooi, vertel het in je advertenties. Zeggen kandidaten aanbiedingen af vanwege gebrek aan informatie? Zorg ervoor dat toekomstige kandidaten meer informatie krijgen tijdens hun candidate journey. Een strategie staat of valt bij het hebben van de juiste informatie. En recruiters zijn de poort naar die informatie.’

> En waarom zijn data zo belangrijk voor recruiters?

‘Van recruitmentmarketeers, tot employer brand-specialisten en carrièresitebouwers; elke dag werken veel mensen aan één gezamenlijk doel: zorgen dat de juiste mensen op de juiste plek terecht komen. Om te zorgen dat alle voorspellingsmodellen en tools voor de juiste resultaten zorgen, hebben we recruiters nodig die de juiste data geven. Dit betekent dat ze hun funnels clean moeten houden. Oftewel: ze moeten zorgen voor ATS-hygiëne. Maar nog belangrijker: dat ze weten wat ze kunnen doen om de data te beïnvloeden. Recruiters moeten betekenis geven aan de data die voor anderen alleen maar cijfers zijn. Als je bijvoorbeeld 100 reacties per dag krijgt klinkt dat misschien goed. Maar als je van hen er 99 meteen moet afwijzen, dan ligt de focus op het verkeerde.’

> Welke (recruitmentgerelateerde) vaardigheid zou je zelf beter willen kunnen?

‘Om recruitment goed te begrijpen, wil ik graag leren hoe je kandidaten kunt bereiken met zo min mogelijk informatie. Ik ken recruiters die kijken naar een Twitterfeed en meteen matches zien tussen die persoon en vacatures. Dat is een vaardigheid die niet alleen waardevol is binnen recruitment, maar ook in business. Een andere vaardigheid die me zal helpen op beide vlakken is onderhandelen: wat zijn triggers waar je op kunt handelen om een ‘misschien’ te veranderen in een overtuigende ‘ja’? Dat wil ik graag weten.’

Meer weten?

Jelmer Zuidema vertelt meer over welke vaardigheden nodig zijn voor recruiters tijdens Talent Acquisition Live op 12 maart in De Nieuwe Liefde in Amsterdam. Niets daarvan missen? Schrijf je dan snel in

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
ToTalent.eu
WBNRS