Het aantal personeelsadvertenties in Nederland is in 2009 gedaald met 43,2% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, schrijft Nielsen Media. Het aantal advertenties in dagbladen daalden met 45,1%, vak- en managementbladen daalden met 47,2% en internet nam af met 42,9%.
In het eerste kwartaal van 2009 nam het aantal personeelsadvertenties af met 36,3% tot ruim 225.000 personeelsadvertenties, in het tweede kwartaal werd een daling genoteerd van 48,9%, 187.000 personeelsadvertenties, het derde kwartaal is afgesloten met een daling van 46,1, bijna 162.000 personeelsadvertenties en het vierde kwartaal is de daling verder teruggelopen tot 41,2%, oftewel 161.000 personeelsadvertenties. Hiermee lijkt de daling van het aantal personeelsadvertenties zich verder te stabiliseren.
Evenals in het derde kwartaal, was de daling van het aantal personeelsadvertenties in het vierde kwartaal het grootst voor de vak- en managementbladen met een afname van 50,0%. Ten opzichte van het derde kwartaal was dit het enige mediumtype waarvan de daling van het aantal personeelsadvertenties verder is toegenomen in het vierde kwartaal.
Internet was verantwoordelijk voor 90,7% van de 735.000 door Nielsen geregistreerde personeelsadvertenties in Nederland, dagbladen voor 5,4%, vak- en managementbladen 3,0% en overige mediumtypen voor 0,8%.
Naast het aantal personeelsadvertenties dat geplaatst wordt, registreert Nielsen ook het aantal vacatures waarvoor geadverteerd wordt. In 2009 zijn er ruim 812.000 vacatures geregistreerd. Hiervan werd 82,0% op jobsites geplaatst, 11,9% in dagbladen en 5,8% in Vak- en managementbladen. Nielsen registreert de personeelsadvertenties in meer dan duizend media waaronder de landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites.
Bron: Nielsen