Gem. leestijd 2 min  1523x gelezen

Aantal personeelsadvertenties fors gedaald in 2009

Aantal personeelsadvertenties fors gedaald in 2009Het aantal personeelsadvertenties in Nederland is in 2009 gedaald met 43,2% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, schrijft Nielsen Media. Het aantal advertenties in dagbladen daalden met 45,1%, vak- en managementbladen daalden met 47,2% en internet nam af met 42,9%.

In het eerste kwartaal van 2009 nam het aantal personeelsadvertenties af met 36,3% tot ruim 225.000 personeelsadvertenties, in het tweede kwartaal werd een daling genoteerd van 48,9%, 187.000 personeelsadvertenties, het derde kwartaal is afgesloten met een daling van 46,1, bijna 162.000 personeelsadvertenties en het vierde kwartaal is de daling verder teruggelopen tot 41,2%, oftewel 161.000 personeelsadvertenties. Hiermee lijkt de daling van het aantal personeelsadvertenties zich verder te stabiliseren.

Evenals in het derde kwartaal, was de daling van het aantal personeelsadvertenties in het vierde kwartaal het grootst voor de vak- en managementbladen met een afname van 50,0%. Ten opzichte van het derde kwartaal was dit het enige mediumtype waarvan de daling van het aantal personeelsadvertenties verder is toegenomen in het vierde kwartaal.

Internet was verantwoordelijk voor 90,7% van de 735.000 door Nielsen geregistreerde personeelsadvertenties in Nederland, dagbladen voor 5,4%, vak- en managementbladen 3,0% en overige mediumtypen voor 0,8%.

Naast het aantal personeelsadvertenties dat geplaatst wordt, registreert Nielsen ook het aantal vacatures waarvoor geadverteerd wordt. In 2009 zijn er ruim 812.000 vacatures geregistreerd. Hiervan werd 82,0% op jobsites geplaatst, 11,9% in dagbladen en 5,8% in Vak- en managementbladen. Nielsen registreert de personeelsadvertenties in meer dan duizend media waaronder de landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites.
Bron: Nielsen

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners