Aantal personeelsadvertenties in 2010 gedaald

Martijn Hemminga Op 31 januari 2011
Gem. leestijd 2 min 2843x gelezen
Deel dit artikel:

Aantal personeelsadvertenties in 2010 gedaaldHet aantal personeelsadvertenties in Nederland is in 2010 gedaald met 13,7 pct ten opzichte van 2009. In totaal werden er vorig jaar bijna 570.000 advertenties geplaatst. Alleen in augustus 2010 werden er meer personeelsadvertenties geplaatst dan in dezelfde maand in 2009 blijkt uit cijfers van Nielsen.

Afname van de daling

Het laatste kwartaal van 2010 is het zesde kwartaal op rij waarin de daling van het aantal personeelsadvertenties afnam. In het eerste kwartaal van 2010 bedroeg de daling 27,2 pct, in het tweede kwartaal was dit terug gelopen tot -12,9 pct, het derde kwartaal noteerde een daling van 5,1 pct en het jaar werd afgesloten met 4,6 pct minder geplaatste personeelsadvertenties dan in dezelfde periode in 2009.

570.000 personeelsadvertenties in 2010

Van de in totaal bijna 570.000 geregistreerde personeelsadvertenties in 2010, werden er ruim 520.000 geplaatst op internet (-11,9%), ruim 32.000 werden er in dagbladen geplaatst (-19,3%) en bijna 12.000 in vak- en managementbladen (-45,4%). Verder werden er bijna 4.000 personeelsadvertenties geplaatst in overige mediumtypen.

Aantal personeelsadvertenties en ontwikkeling aantal personeelsadvertenties

Bijna 92% personeelsadvertenties wordt online geplaatst

Van de 569.600 geregistreerde personeelsadvertenties in 2010, werd 91,6 pct op internet geplaatst. In 2009 lag dit aandeel op 89,7 pct. Dagbladen hebben marktaandeel in moeten leveren en komen uit op 5,6% (2009: 6,0%), evenals vak- en managementbladen die in 2009 een marktaandeel hadden van 3,3 pct en in 2010 uitgekomen zijn op 2,1 pct. Het marktaandeel van de overige mediumtypen was 0,7 pct in 2010.

84,9% van de personeelsadvertenties op jobboards

Naast het aantal personeelsadvertenties dat geplaatst wordt, registreert Nielsen ook het aantal vacatures waarvoor geadverteerd wordt. In 2010 zijn er 14 pct minder vacatures geplaatst dan in 2009. Hiervan werd 84,9 pct op jobsites geplaatst (516.000 vacatures), 10,9 pct in dagbladen (66.000 vacatures) en 3,9 pct in vak- en managementbladen (23.700). Verder werden er nog 1.400 vacatures in overige mediumtypen geplaatst.

Top 5 beroepsgroepen

In 2010 had de top 5 beroepsgroepen een aandeel van 17,6 pct in het aantal geplaatste personeelsadvertenties. Behalve de beroepsgroep financieel- administratief medewerkers noteerden ze allemaal een dubbelcijferige groei. Op de eerste plaats staat de beroepsgroep systeemontwikkelaars en – analisten (+63,6%), waarbij voornamelijk gevraagd werd naar software engineers (+75,5%). Het aantal personeelsadvertenties binnen de tweede beroepsgroep, financieel- administratief, daalde met 6,8 pct. Account managers zakelijke dienstverlening noteerde een toename van 26,3 pct, binnen commercieel medewerkers en telemarketeers werden 49,6 pct meer personeelsadvertenties geplaatst en consultants en specialisten nam toe met 137,5 pct. Maar deze laatste beroepsgroep heeft met 2,2 pct een marginaal aandeel in het totale aantal personeelsadvertenties.

Bron: Nielsen

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners