Alle seinen op groen voor studenten (inzending Rijkswaterstaat)

Wij grepen de kans om te laten zien dat je moet blijven investeren in studenten. We namen meer studenten aan dan in 2019 en focusten ons op de relatie. Lees de hele case van Rijkswaterstaat, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2021.

Redactie Op 25 maart 2021 Gem. leestijd 3 min352x gelezen
Deel dit artikel:
Alle seinen op groen voor studenten (inzending Rijkswaterstaat)

Omschrijving van de case

Door de Coronacrisis lieten veel bedrijven stage- en startersvacatures vervallen. “We gaan ervoor zorgen dat Rijkswaterstaat er daar niet één van is.” Dat beloofde het campusteam van Rijkswaterstaat zichzelf toen het Coronavirus zijn intrede deed in onze samenleving.

We hebben het ‘verse bloed’ nodig om Rijkswaterstaat toekomstbestendig te maken.

Hier doen we niet alleen de student een plezier mee. Wij hebben het ‘verse bloed’ ook nodig om Rijkswaterstaat toekomstbestendig te maken. Van de doelgroepen van Rijkswaterstaat zijn er veel die schaarste kennen. Hierin investeren is niet alleen goed voor Rijkswaterstaat, maar ook op het brede vakgebied van bijvoorbeeld techniek.

Spannend vanuit huis

Veel collega’s vonden het wat spannend om een stagiair te begeleiden vanuit huis. Dus in eerste instantie liep het aantal stagevacatures zelfs terug. Het lukte om de directeur ervan te overtuigen dat we juist nu niet minder, maar méér stageplekken moesten creëren. Niet alleen omdat dat goed was voor het opleiden van studenten voor onze sector, maar ook omdat het een kans is om de medewerker van morgen al vroeg aan Rijkswaterstaat te binden.

Het lukte om de directeur ervan te overtuigen dat we juist nu niet minder, maar méér stageplekken moesten creëren.

Om draagvlak vanuit de gehele organisatie te creëren plaatste hij een oproep naar de voltallige directie van Rijkswaterstaat. Mede hierdoor steeg het aantal stageplekken van 416 in 2019 naar 462 in 2020.

De smarttime baan

Studenten vroegen ook regelmatig of Rijkswaterstaat mogelijkheden had voor bijbanen. Daarom bedacht het team de ‘Smarttime baan’. Die is ontwikkeld om de belangrijkste wervingsdoelgroepen als techniek, inkoop en ICT vroegtijdig aan ons te binden. Hoewel de ‘smarttime baan’ nog in de opstartfase zit, zijn er toch al 57 studenten aan de slag, waarvan 44% in de schaarse groep.

Binnen 2 weken hebben we onze evenementen online gemaakt. En dat waren drukke evenementen.

Binnen 2 weken hebben we onze evenementen online gemaakt. En dat waren drukke evenementen. Vorig jaar stonden we zelfs drie keer in de top 10 van Qompas van meeste gestreamde recruitmentevents onder studenten.

Wat was de impact van de case?

Jonge mensen binden, boeien en vervolgens laten doorstromen, zo ontstond ‘de groene golf’.

  • Van 70 fysieke evenementen in 2019 naar 70 online evenementen in 2020;
  • Het aantal stageplekken steeg van 416 in 2019 naar 462 in 2020;
  • Van 30 trainees in 2019 naar 41 trainees in 2020;
  • Er zijn nu 57 “smarttimers“, van wie 44% in een schaarse doelgroep;
  • 27% van de trainees die in april 2021 starten zijn aangenomen uit een stage of bijbaan bij Rijkswaterstaat;
  • Studenten worden geholpen om een carrière binnen Rijkswaterstaat te starten.

Het thema van dit collegejaar voor de werving van de doelgroep Jong is het realiseren van ‘de Groene Golf’ voor studenten. Denk aan het moment dat je zelf van A naar B aan het reizen bent en je tijdens je reis op een groene golfstrook terecht komt. In plaats van te moeten wachten tot alle rode verkeerslichten op groen springen, staan alle lichten precies op groen als jij het verkeerslicht nadert. Dát gevoel moet de student die zich aan Rijkswaterstaat heeft gekoppeld ook hebben. Het gevoel dat hij/zij op de goede weg is om een carrière binnen Rijkswaterstaat te starten, zonder gehinderd te worden door obstakels.

Alle campusactiviteiten van dit jaar dragen bij aan het realiseren van het gevoel van die groene golf. Drempels wegnemen, doorstroming bevorderen, jonge talenten al vroeg in hun studie aan Rijkswaterstaat binden en die verbinding vasthouden tot en met het instromen in een startersfunctie of een traineeprogramma.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

  • Alle campusactiviteiten in 2020 gingen (digitaal) door en dragen bij aan het realiseren van het gevoel van die groene golf.
  • Toen de eerste signalen kwamen vanuit de studenten hebben wij de koppen bij elkaar gestoken om te kijken wat we voor hen konden doen;
  • Niet de deuren op slot gooien, maar juist verder openzetten;
  • Er werd een programma opgezet om studenten te voorzien van een bijbaan;
  • Rijkswaterstaat creëerden 88 extra plekken voor studenten;
  • Binnen no time stond er een online onboarding, introductiedag en realiseerden we een warm welkom voor de studenten;

In 2020 is het ons gelukt draagvlak te creëren bij de verschillende afdelingen. Het signaal dat afdelingen meer stagevacatures openen is zeer positief. Ook staan zij open voor studenten die 1 tot 2 dagen per week een handje helpen. Op deze manier werden er extra mogelijkheden voor studenten gecreëerd. Dit alles draagt bij aan het realiseren van de groene golf.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Miriam Dirkse
  • Luca van Melick
  • Ramona van den Berg
  • Lisa Groot
  • Julia van Zeist

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS