Je onderscheiden in de arbeidsmarkt met interactieve meeloopdag (inzending Savvy / BDO Nederland)

Hoe geef je studenten en starters in de accountancy een authentiek beeld van je organisatie? Door een virtuele meeloopdag waar zij in control zijn! Lees de hele case van Savvy / BDO Nederland, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2021.

Redactie Op 25 maart 2021 Gem. leestijd 3 min466x gelezen
Deel dit artikel:
Je onderscheiden in de arbeidsmarkt met interactieve meeloopdag (inzending Savvy / BDO Nederland)

Omschrijving van de case

Hoe geef je studenten en starters, in tijden van corona, een authentiek beeld van jouw organisatie? Met het wegvallen van inhouse- en meeloopdagen sta je dan voor een uitdaging. Zeker wanneer je jaarlijks zo’n 400 kandidaten, werkstudenten en starters zoekt en met andere accountantskantoren strijdt om talent in de markt. Het antwoord? Door de doelgroep op een persoonlijke en interactieve manier mee te laten draaien in de wereld van BDO!

Een interactieve meeloopdag, gewoon vanaf de bank

Studenten en starters binnen de accountancy kennen hun positie op de arbeidsmarkt en vergelijken dan ook graag verschillende kantoren. Samen met BDO Nederland ontwikkelden we een vernieuwende jobmarketing-campagne waarin we de traditionele meeloopdag vertaalden naar de realiteit van nu. Hierin toonden we virtueel de werkomgeving en de bijbehorende cultuur, met een juiste balans tussen informeren en kandidaten aanzetten tot actie.

Aangenaam kennismaken!

Centraal in de campagne stond een interactieve video-experience. De rode draad werd gevormd door een fictieve klantcase waarmee de kandidaat aan de slag ging. De deelnemers waren in control en bepaalden door de keuzes die werden voorgelegd hun route door het kantoor. Welke collega’s ze onderweg tegenkwamen, hing af van de gemaakte keuzes. Van een potje tafelvoetbal met een werkstudent tot een informeel gesprekje met een partner, alle deuren stonden open. Een dynamische ervaring die verschillend was voor iedere kandidaat.

Van potje tafelvoetbal tot gesprekje met een partner, alle deuren stonden virtueel open.

Geen getrainde figuranten maar 13 échte medewerkers van BDO hielpen mee om het script voor de campagne te filmen en zo een realistisch beeld te geven over de cultuur, de sfeer en werkzaamheden bij BDO. De call to action volgde aan het einde van de virtuele kennismaking waar de Campus Recruiter de studenten en starters vroeg naar hun volgende stap: aanmelden voor online evenementen, direct solliciteren of met een recruiter jouw mogelijkheden bespreken? De keuze was aan de kandidaat.

Wat was de impact van de case?

Met de campagne gaven we kandidaten een mooi inkijkje in de wereld van accountancy en BDO specifiek. Waar in het verleden meeloopdagen en offline events een belangrijk onderdeel waren in het oriëntatieproces van studenten en starters, boden we met de virtuele meeloopdag een nieuwe manier om BDO te ontdekken. Al het videomateriaal werd geschoten vanuit first-person perspectief en hierna verwerkt in zogenoemde Instant Experiences. Deze technologie laadt viee keer sneller dan reguliere webpagina’s, wat zorgde voor een optimale gebruikerservaring op mobiel.

Van de duizenden kandidaten die begonnen aan de 10 minuten(!) durende Instant Experience, bereikte ruim 10% het einde. In een tijd waarin we dagelijks 1,5 voetbalveld aan verschillende berichten scrollen en de gemiddelde videokijktijd slechts 10 seconden bedraagt, hebben we hiermee een lange interactie gecreëerd tussen de doelgroep en BDO. Dat veel kandidaten tot het laatste moment waren betrokken, zagen we ook terug in de inschrijvingen voor events, sollicitaties op vacatures en contactverzoeken aan recruiters.

Van wie begon aan de 10 minuten(!) durende Instant Experience, bereikte ruim 10% het einde.

Deelnemers die niet direct overgingen tot actie werden opgevolgd met een remarketing-advertentie om alsnog hun mogelijkheden te bespreken. Zowel intern als extern werd het merk en imago versterkt en de zichtbaarheid voor BDO als werkgever verhoogd. Ook sluit de campagne aan bij de werkgeversbelofte ‘best of both worlds’: een groot kantoor met een persoonlijke, open cultuur.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De campagne laat zien hoe bedrijven anno 2021 een positieve én waardevolle interactie kunnen creëren met hun doelgroep. Kun je studenten en starters niet naar kantoor halen? Dan breng je het kantoor en de medewerkers naar hun toe! “Entertain, Inform, Engage.”

De campagne overspoelt de kandidaat niet met informatie, maar verliest ook het doel niet uit het oog. Versterken van het employer brand en het generen van waardevolle contactmomenten. Een campagne waarin de deelnemer in control is en op zijn/haar eigen manier nieuwe perspectieven kan ontdekken. Binnen een krappe arbeidsmarkt is het dan ook gelukt om een authentiek inkijkje te geven in de wereld van BDO.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Savvy

  • Onno van der Veen
  • Gijs van Boom
  • Guus Aelen

BDO Nederland

  • Florence van Wilgenburg
  • Josephien de Heer – van Nimwegen
  • Alle collega’s in de video

Herman.video

  • Herman Pierrot

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS