Nieuwe campagne benadrukt veelzijdigheid van werk bij de politie

Het maakt niet uit wie je bent, waar je vandaan komt, wat je vakgebied of niveau is, de politie is er voor iedereen, zo is de boodschap van een nieuwe employer branding-campagne. ‘De politie is meer dan alleen het werk op straat.’

Peter Boerman Op 01 maart 2023
Gem. leestijd 4 min 600x gelezen
Deel dit artikel:
Nieuwe campagne benadrukt veelzijdigheid van werk bij de politie

Voor wie ben jij er? Dat is de hamvraag van de nieuwe campagne van de Politie, ontwikkeld door bureau Steam, en vorige week live gegaan. De campagne wil de diversiteit in functies bij de politie benadrukken en laten zien dat de politie er voor iedereen is. Ongeacht wie je bent, waar je vandaan komt, wat je vakgebied of niveau is. Als je de motivatie, ambitie en het talent hebt, dan heeft de politie een baan die bij je past, zo is de boodschap.

‘Eén ding heeft iedereen bij de politie gemeen: ze willen allemaal iets voor een ander betekenen.’

De campagne is een trendbreuk met de campagnes die de politie de afgelopen jaren voerde, en die zich vooral richtten op specifieke beroepen zoals agenten en IT’ers. ‘Voor wie ben jij er’ richt zich juist op de veelheid aan banen die de politie te bieden heeft: van agent tot docent, en van IT’er tot centralist, van rechercheur tot receptionist. ‘Allemaal hebben ze hun eigen drijfveer, maar één ding hebben ze gemeen: ze willen allemaal iets voor een ander betekenen’, aldus Door van Dinten, Client Director bij Steam.

7.500 vacatures

De politie is onder andere op zoek naar administratief medewerkers, zedenrechercheurs, centralisten, forensisch onderzoekers en nog veel meer. De uitdaging is groot, met jaarlijks 7.500 vacatures (waarvan 2.500 opleidingsplaatsen) en het uitgangspunt om een zo divers mogelijke organisatie te zijn.

De politie is onder andere op zoek naar zedenrechercheurs en forensisch onderzoekers.

‘Daarom is het belangrijk om zo breed mogelijk te laten zien welke mogelijkheden er allemaal zijn om bij de politie te werken’, aldus Van Dinten. ‘We laten in de campagnevideo dan ook niet alleen de diverse functies en medewerkers zien, maar ook voor wie zij het politiewerk doen. Een centralist voor een vader in blinde paniek, een rechercheur om die ene speld in de hooiberg te vinden en een forensisch onderzoeker voor families die antwoorden zoeken.’

politie campagne nog eens

Voor iedereen, met iedereen

De politie telt momenteel zo’n 63.652 medewerkers en is daarmee de grootste werkgever van Nederland. Zij werken allemaal voor de vrijheid en veiligheid voor iedereen in Nederland. ‘Het is daarom belangrijk om te laten zien dat de politie dat graag ook mét iedereen doet’, licht Van Dinten toe. ‘Houd je van spanning, zet je je graag fysiek in? Of ben je juist op je best als je achter de schermen kunt puzzelen aan een zaak? Of doe je graag ondersteunend werk? Bij de politie kan het allemaal. Met deze campagne inspireren we mensen om te solliciteren bij de politie door de vraag op te roepen voor wie jij het mooie politiewerk wil doen.’

Met 63.652 medewerkers is de politie de grootste werkgever van Nederland.

In de campagne doen de komende weken op verschillende plekken in het land 12 politiemensen een boekje open over hun werk, om te laten zien dat ‘het meer is dan alleen het werk op straat.’ Zo laat centralist Priscilla op posters weten dat zij er is ‘voor jou als je belt in blinde paniek’, vertelt zedenrechercheur Ineke dat ze er is ‘voor jou als je wilt praten maar niet durft’ en zoekt OSINT-specialist Lisette overal op internet naar informatie die een onderzoek verder helpt, bijvoorbeeld als je geliefde spoorloos is.

politie campagne

De campagne is nog tot 19 maart te zien via commercials op tv, korte films voor in de bioscoop, online en op verschillende social media-platformen. Daarnaast wordt in de vorm van billboards en grote schermen op plekken waar veel publiek komt, buitenreclame ingezet.


Credits:

  • Account: Door van Dinten, Maxime Karman, Rene Kragt
  • Strategie: Jari Kloppenburg
  • Creatie: Sanne Houwing, Maarten Kuipers
  • Klant: Politie Nederland
  • Productie: Big Shots
  • Regie: Joy Heijstee

Lees ook

politie campagne wijk

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners