Campagne van de week: Hoe Arkin mensen zoekt die verder kijken dan normaal

Wat is normaal? In een nieuwe campagne kijkt Arkin er naar uit. Niet om ‘normale mensen’ te vinden, maar juist om nieuwe medewerkers te vinden die verder kijken dan dat.

Peter Boerman Op 10 maart 2021
Gem. leestijd 3 min 655x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: Hoe Arkin mensen zoekt die verder kijken dan normaal

Vorig jaar waren ze nog trotse winnaars van een van de Werf& Awards (inzenden is weer begonnen!). Maar dit jaar is het alweer tijd voor een nieuwe campagne. Na de zeer succesvolle ‘Mensoloog‘-campagne, kijkt ggz-instelling Arkin nu verder, en rolt het een concept uit dat – onder meer in look & feel – doorgaat op waar ze in de vorige campagne gebleven waren. En dat alles onder de noemer: ‘Kijk jij verder dan normaal?’

‘We willen op tijd blijven inspelen op de stijgende zorgvraag in de ggz.’

‘Juist omdat de vorige campagne een succes was, maar we nog steeds collega’s zoeken die passen bij onze inclusieve visie’, aldus Anny Hartstra, directeur HR / Marketing & Communicatie. ‘Omdat we op tijd willen blijven inspelen op de stijgende zorgvraag in de ggz, werven we met deze campagne gericht verpleegkundigen en gz-psychologen.’

Dit keer geen BN’ers

Dit keer geen Wim Kieft centraal in de campagne, noch Heleen van Rooyen, Özcan Aykol of Isa Hoes. ‘We hebben gezocht hoe we onze boodschap konden doorzetten en het interessante en betekenisvolle werk in de ggz in de spotlight konden zetten, maar… op een nieuwe manier’, vertelt Leonie Fotiadis (vertrekkend) senior marketing & communicatieadviseur. ‘Met onze eigen collega’s als ambassadeurs. Onze eigen BN’ers … of dus eigenlijk onze bekende collega’s; BC’ers als het ware.’

‘Als je echt normaal bent, dan ben jij degene die gek is.’

Medewerkers zoals Beeza, verpleegkundige bij Mentrum, die zegt: ‘Als je echt normaal bent, dan ben jij degene die gek is’. Of Naomie, verpleegkundige bij Inforsa, die stelt dat iedereen op z’n eigen manier normaal is.

Vooroordelen over de ggz, over werken in de ggz of over mensen met psychische problemen of verslavingsklachten in het algemeen verander je namelijk niet met één succesvolle campagne, constateert Fotiadis. ‘Onze uitgangspunten voorafgaand aan deze campagne zijn daarom ook nog steeds gelijk ten opzichte van onze vorige Mensoloog-campagne.’

Kleine knipoog naar 1974

Ook de nieuwe campagne is opgezet samen met Café Society en Gardeners. Naast een aangepaste werkenbij-site worden er diverse berichten via social media geplaatst, en kun je op allerlei plekken banners langs zien komen. De centrale boodschap ‘Kijk jij verder dan normaal?’ verwijst – met een kleine knipoog – terug naar de klassieker: “Ooit een normaal mens ontmoet en… beviel ‘t?”. Het was destijds (in 1974!) een van de bekendste campagnes in ggz-land.

‘We willen laten zien dat dit iedereen kan overkomen.’

De komende tijd kun je collega’s vanuit Arkin-instellingen als Jellinek, Mentrum, Inforsa en NPI overal online tegenkomen. ‘We laten de diversiteit van onze specialismen, onze medewerkers en onze cliënten zien in de diverse kleuren die samenkomen in dit kleurenpalet en hopen hiermee zowel inhoudelijk als uiterlijk dezelfde inclusieve boodschap uit te dragen’, aldus Fotiadis. ‘De boodschap is nog steeds gericht op het normaliseren van ggz-problematiek en verslaving. Laten zien dat dit iedereen kan overkomen. Tegelijkertijd zoeken we ook collega’s die zich herkennen in die visie, collega’s zoals Beeza, Dick, Naomie en Judith.’

Credits campagne

Adverteerder: Arkin (Leonie Fotiadis, Jeroen van Woudenberg)
Bureau: The Gardeners x Café Society
Creatie: Elise van der Velde, Elisa Kraal
Strategie: Bas Velthuis
Account: Stephanie van der Klift, Nadine Marcar
Regisseur/Fotograaf: Manon van der Zwaal
Animatie: Eviel Studio
Editor: Erik Edit

En verder: VONQ, Amber Weijers, Luz David von Franquemont, Roeland ten Holder, Petra IJssennagger

Werf& Awards inzenden?

Dit jaar ook kans maken op een Werf& Award? Lees er hier alles over!

Meteen inzenden

Beter werven in de zorg

Alweer een jaar geleden won Arkin met de ‘Mensoloog’-campagne, waarin BN’ers openhartig vertelden over hun eigen problematiek, een Werf& Award. Dit jaar vertellen Bas Velthuis van Café Society en Leonie Fotiadis (Arkin) tijdens het seminar ‘Beter werven in de zorg’ op 18 maart hoe je nu precies tot een prijswinnende campagne komt én hoe de campagne is doorontwikkeld.

Nog niet ingeschreven? Dat kan hier:

Beter werven in de zorg

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners