Chatmodule van Joboti nu ook ingebouwd bij Carerix

Anja van Kemenade Op 02 mei 2017
Gem. leestijd 2 min 440x gelezen
Deel dit artikel:
Chatmodule van Joboti nu ook ingebouwd bij Carerix

Carerix heeft zijn dienstenpakket uitgebreid met een door Joboti ontwikkelde chatmodule voor de HR-markt. Nu kunnen kandidaten ook 24/7 hun vragen beantwoord zien.

Eva, de virtuele recruitmentassistent, moet zowel kandidaat als werkgever voordeel opleveren, aldus de initiatiefnemers. Kandidaten kunnen hun vragen snel beantwoord zien, terwijl Carerix-klanten verrijkte kandidaatprofielen kunnen verwachten die hiermee worden opgebouwd.

Virtuele chatmodules

Joboti is een jong bedrijf dat een jaar geleden begon met het ontwikkelen van virtuele chatmodules voor de HR-branche op basis van AI (Artificiële Intelligentie). Oprichters Luuk van Neerven en Stephan Kockelkoren zijn hiermee de eersten in Nederland die zich toeleggen op deze vorm van robotisering in de recruitmentsector.

In kaart brengen kandidaatprofiel

De volledig geautomatiseerde chatmodule neemt een aantal eenvoudige processen in het recruitmenttraject over. Die moeten zowel voor recruiters als kandidaten van toegevoegde waarde zijn. Zo kan Eva recruiters helpen bij het in kaart brengen van een kandidaatprofiel, bij de voorselectie van kandidaten of het opnieuw benaderen van kandidaten uit de talentpool. De interactie met de kandidaten vergroot de betrokkenheid en zorgt ervoor dat recruiters efficiënter kunnen werken door eenvoudig overzicht in verzamelde en gestructureerde data.

Met 97 het gesprek aan

De chatmodule van Joboti is volledig geïntegreerd in het Carerix-platform. Alle gegevens die via de chat worden verzameld, worden direct in het ATS opgeslagen. Van Neerven: “Carerix-gebruikers kunnen hierdoor meer gegevens verzamelen van kandidaten, wat leidt tot rijkere kandidaatprofielen. Van de 100 bezoekers op een vacaturesite solliciteren er uiteindelijk maar 2 of 3 daadwerkelijk. De overige 97 zijn tijdens dat eerste bezoek vooral op zoek naar informatie. Eva gaat ook met deze kandidaten het gesprek aan.”

Een derde buiten kantoortijden

Uit het gebruik van Eva blijkt tevens dat een derde van alle bezoeken aan een vacaturesite buiten de reguliere kantoortijden plaatsvindt”, stelt Luuk van Neerven. “Kandidaten kunnen op een laagdrempelige manier 24/7 vragen stellen aan Eva zonder dat ze meteen met een fysieke medewerker in gesprek moeten.”

Direct aan de slag

Alle gegevens die aan de hand van dat eerste gesprek worden verzameld, worden direct opgeslagen in het kandidaatprofiel waarmee een recruiter meteen aan de slag kan. Van Neerven: “Eva verhoogt niet alleen de candidate experience maar zorgt voor een betere band tussen bedrijf en kandidaat. Zo kan Eva een kandidaat die woont in Utrecht maar werk zoekt in Amsterdam, aan de hand van het kandidaatprofiel een gericht voorstel doen.”

Pilotklanten en innovatieve start-ups

“Artificiële Intelligentie zal het recruitmentvak doen veranderen”, verwacht Carerix-ceo Reinald Snik. “Het biedt veel mogelijkheden en dat onderzoeken wij graag via innovatieve start-ups als Joboti. De chatbot heeft zich nu al bewezen en wordt bij onze pilotklanten veelvuldig gebruikt. Veel van de bezoekers, 36 procent, chat buiten kantooruren en krijgt op deze tijdstippen direct vragen beantwoord. Onze pilotklant Octas was met hun virtuele recruitmentassistent Eva dit jaar zelfs genomineerd voor de Werf& Awards; hét event over impactvolle arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.”

Lees meer:

 

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners