Cursus ‘Talenten ontdekken & inzetten’, online te volgen op Instagram (inzending Modoc)

Hoe geef je afgestudeerden een vliegende start op de arbeidsmarkt? Via een middel waar zij het meest actief op zijn: Instagram. Lees de hele case van Modoc die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2021.

Redactie Op 27 februari 2021
Gem. leestijd 3 min 321x gelezen
Deel dit artikel:
Cursus ‘Talenten ontdekken & inzetten’, online te volgen op Instagram (inzending Modoc)

Omschrijving van de case

De nieuwkomers op de arbeidsmarkt een beetje meer zelfvertrouwen geven door te focussen op hun persoonlijke talenten via een middel waar zij het meest actief op zijn: Instagram.

Wat: Een online cursus over ‘talenten ontdekken en inzetten’. De cursisten melden zich aan voor een besloten Instagram-groep die vol staat met opdrachten en inzichten. Onze coach legt in de stories de ‘hoe’ en ‘waarom’ uit en in de posts staan opdrachten die stapsgewijs afgewerkt worden. De livesessie met de coach maakt het mogelijk om het interactief te houden waarin ervaringen worden gedeeld. Via de stories delen we berichten om de deelnemer in actie te laten komen en de cursus binnen een maand af te ronden.

Waarom: We leggen te vaak de focus op hetgeen waar we minder goed in zijn om daar vervolgens beter in te worden. Waarom niet hetgeen nóg beter maken waar je al goed in bent? Zodat je kunt excelleren in je eigen talenten. Ontdek waar die talenten liggen. Vanwege weinig werkervaring of het ontbreken van goede coaching gedurende de bijbanen die afgestudeerden hebben, vervolgen ze hun carrièrepad wat direct aansluit op hun studie. Ze onderzoeken pas welke functie goed past als ze eenmaal ergens zijn gestart. Maar kijk je naar je studie én je talenten, dan kun je gerichter je carrièrepad starten en het werkgeluk ervaren.

Wie: afgestudeerden die in hun eerste baan zitten of nog actief werkzoekend zijn, bieden we de kans om op een laagdrempelige manier inzicht te krijgen in hun talenten. Door praktische tools en tests in te zetten ontdekken ze hun talenten.

Hoe: Onze talentcoach creëerde een online programma. We zijn daarmee het eerste en enige recruitmentbureau in Nederland dat de doelgroep de mogelijkheid biedt om vanuit huis, op eigen tempo, te werken aan persoonlijke ontwikkeling via het medium waar deze doelgroep de meeste tijd op doorbrengt. Loopbaancoaching één op één wordt vaak gezien als lang traject en kies je pas zodra je het echt niet meer weet. Een vliegende start op de arbeidsmarkt realiseren.

Wat was de impact van de case?

Impact: We hebben onze kandidaten meer te bieden zodra ze in een sollicitatieprocedure afgewezen worden. Daarnaast bieden we een groep die nieuw is op de arbeidsmarkt een cursus aan die volledig is ingericht op hun wensen en behoeften met maximaal resultaat. Ze leren te focussen op hun eigen talenten en leren die in te zetten tijdens een gesprek of zoektocht naar een baan. Zo kunnen we de nieuwe doelgroep, die het momenteel al erg zwaar heeft om in COVID-19 periode een baan te vinden, helpen om met meer zelfvertrouwen het gesprek aan te gaan en te blijven kiezen waar zij goed in zijn. Uiteindelijk heeft de werkgever daar ook baat bij, door te kiezen voor een kandidaat die weet wat-ie wil en kan.

Tot nu toe heeft het ons 25 blije kandidaten opgeleverd.

Tot nu toe heeft het ons 25 blije kandidaten opgeleverd die in een eerder stadium een deuk(je) opliepen in hun sollicitatieprocedure. We zijn pas net gestart en hebben het vooral nog van ons eigen netwerk moeten hebben. Binnen de organisatie is er veel draagvlak voor dit project. Recruiters vinden het fijn dat ze teleurgestelde kandidaten blij kunnen maken door ze iets aan te bieden waar ze opnieuw het vertrouwen uit kunnen halen en we zijn trots dat wij als recruitmentpartij de eerste in Nederland zijn die een cursus via instagram aanbieden om de doelgroep op een laagdrempelige manier toch coaching te bieden.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Net als de doelgroep kunnen ook wij een vliegende start gebruiken om dit project onder de aandacht te brengen. We hebben het nu vooral moeten hebben van ons eigen netwerk waarin we merken dat het balletje steeds meer gaat rollen. Maar hoe meer kandidaten we kunnen helpen met het ontdekken van hun talenten, hoe meer werkgevers uiteindelijk blij worden van een lange termijn verbinding.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Nina Kuijper – Talentcoach
  • Joyce Kuppens – Communicatieadviseur

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2021 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners