Het aantal personeelsadvertenties in Nederland is in het derde kwartaal van 2010 gedaald met 5,0 pct ten opzichte van dezelfde periode in 2009 tot ruim 136.000. Dit blijkt uit cijfers van Nielsen. Dit is het vijfde kwartaal op rij dat het aantal personeelsadvertenties afneemt, maar de daling wordt wel steeds kleiner.
Veertig procent minder personeelsadvertenties in vakbladen
Het overgrote deel van de personeelsadvertenties stond in het derde kwartaal op internet (ruim 126.700). Dat is ruim 3 procent minder dan in diezelfde periode in 2009. De vakbladen incasseerden de grootste daling: Nielsen telde hier 2300 advertenties, ruim 40 procent minder dan in diezelfde periode een jaar eerder. Ruim 6.400 advertenties werden er in dagbladen geplaatst (-17,4%).
Aantal vacatures gedaald
Naast het aantal personeelsadvertenties dat geplaatst wordt, registreert Nielsen ook het aantal vacatures waarvoor geadverteerd wordt. In het derde kwartaal van 2010 zijn er 4,6 procent minder vacatures geplaatst dan in het derde kwartaal in 2009. Hiervan werd 88,3 procent op jobsites geplaatst (127.000 vacatures), 8,2 procent in dagbladen (12.000 vacatures) en 3,3 procent in vak- en managementbladen (5.000 vacatures). Verder werden er nog 250 vacatures in overige mediumtypen geplaatst.
Toename vraag commerciële functies
Er is onder meer veel vraag naar accountmanagers zakelijke dienstverlening (+31,4%), commercieel medewerkers en telemarketeers (+60,2%). In het derde kwartaal van 2010 werden de meeste personeelsadvertenties geplaatst voor accountmanagers – toename van 26,0 procent – gevolgd door commercieel medewerkers verkoop (54,4%).
Bron: Nielsen