Gem. leestijd < 1 minuut  1932x gelezen

Daling aantal personeelsadvertenties neemt af

Werf& Nieuwsbrief

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Daling aantal personeelsadvertenties neemt afHet aantal personeelsadvertenties in Nederland is in het derde kwartaal van 2010 gedaald met 5,0 pct ten opzichte van dezelfde periode in 2009 tot ruim 136.000. Dit blijkt uit cijfers van Nielsen. Dit is het vijfde kwartaal op rij dat het aantal personeelsadvertenties afneemt, maar de daling wordt wel steeds kleiner.

Veertig procent minder personeelsadvertenties in vakbladen

Het overgrote deel van de personeelsadvertenties stond in het derde kwartaal op internet (ruim 126.700). Dat is ruim 3 procent minder dan in diezelfde periode in 2009. De vakbladen incasseerden de grootste daling: Nielsen telde hier 2300 advertenties, ruim 40 procent minder dan in diezelfde periode een jaar eerder. Ruim 6.400 advertenties werden er in dagbladen geplaatst (-17,4%).

Aantal vacatures gedaald

Naast het aantal personeelsadvertenties dat geplaatst wordt, registreert Nielsen ook het aantal vacatures waarvoor geadverteerd wordt. In het derde kwartaal van 2010 zijn er 4,6 procent minder vacatures geplaatst dan in het derde kwartaal in 2009. Hiervan werd 88,3 procent op jobsites geplaatst (127.000 vacatures), 8,2 procent in dagbladen (12.000 vacatures) en 3,3 procent in vak- en managementbladen (5.000 vacatures). Verder werden er nog 250 vacatures in overige mediumtypen geplaatst.

Toename vraag commerciële functies

Er is onder meer veel vraag naar accountmanagers zakelijke dienstverlening (+31,4%), commercieel medewerkers en telemarketeers (+60,2%). In het derde kwartaal van 2010 werden de meeste personeelsadvertenties geplaatst voor accountmanagers – toename van 26,0 procent – gevolgd door commercieel medewerkers verkoop (54,4%).
Bron: Nielsen

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners