Daling personeelsadvertenties neemt af

Martijn Hemminga Op 26 april 2010
Gem. leestijd 2 min 1626x gelezen
Deel dit artikel:

Werkgevers waren het afgelopen kwartaal minder terughoudend met het plaatsen van personeeladvertenties. Sinds 2008 is er sprake van een steeds sterkere afname van het aantal advertenties in kranten, vakbladen en op websites. Hier lijkt nu een eind aan zijn gekomen.

Afname daling
Het aantal personeelsadvertenties in Nederlandse media-uitingen is in het eerste kwartaal van 2010 ten opzichte van dezelfde periode in 2009 met 36,6% gedaald tot ruim 143.000, meldt Nielsen Media. De gemeten daling is gelijk aan het eerste kwartaal van 2009. De daling van het aantal personeelsadvertenties nam overigens in het eerste kwartaal van 2009 per maand nog wel toe. De eerste drie maanden van 2010 laten daarentegen een afname van de daling zien.

In januari nam het aantal personeelsadvertenties af met 45,4% tot bijna 44.600 advertenties, februari noteerde een daling van 34,8% of 46.000 personeelsadvertenties en in maart zijn er 52.500 personeelsadvertenties geregistreerd, een daling van 28,3%.

Grootste daling bij vak- en managementbladen
In alle individuele maanden was de daling in het eerste kwartaal het grootst in vak- en managementbladen. Dagbladen zitten met een daling van 28,4% in maart rond het marktgemiddelde en internet zit hier onder met een afname van 27,0%.

Van de in totaal 143.000 geregistreerde personeelsadvertenties, werden er in de periode januari tot en met maart 2010 bijna 130.000 geplaatst op internet, een daling van 36,3%, ruim 8.000 personeelsadvertenties werden geplaatst in dagbladen, een afname van 32,5% en ruim 4.000 in vak- en managementbladen, een daling met 43,5%.

Verder werden er bijna 900 personeelsadvertenties in overige mediumtypen geplaatst en dat was een daling van 60,6%.

Bijna 91% op internet
Van de 143.000 geregistreerde personeelsadvertenties, werd 90,8% op internet geplaatst. In het eerste kwartaal van 2009 was dit aandeel nog 90,4%. Dagbladen winnen marktaandeel en komen in het eerste kwartaal uit op 5,8%, in 2009 was dit 5,4%. Vak- en managementbladen hebben marktaandeel in moeten leveren en komen uit op 2,8% en overige mediumtypen op 0,6%.

Naast het aantal personeelsadvertenties dat geplaatst wordt, registreert Nielsen ook het aantal vacatures waarvoor geadverteerd wordt. In het eerste kwartaal van 2010 zijn er bijna 157.000 vacatures geregistreerd. Hiervan werd 82,8% op jobsites geplaatst of 130.000 vacatures, 12% in dagbladen, of 19.000 vacatures en 4,8% in vak- en managementbladen of 7.500 vacatures. Verder werden er nog 600 vacatures in Overige mediumtypen geplaatst, of 0,4%.

Eerder meldde het CBS dat de seizoensgecorrigeerde werkloosheid in de periode januari tot en met maart uitkwam op 5,8%, gelijk aan 447.000 personen, een stijging van 1,7 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van de vorige driemaandsperiode is de werkloosheid 0,1 procentpunt gestegen. Over een langere periode bekeken, lijkt het tempo van de daling af te nemen. In totaal is van 15 van de 26 beroepsgroepen de daling afgenomen ten opzichte van het vierde kwartaal in 2009.
Bron: Nielsen

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners