Over de geitenwollensok die centraal staat in de nieuwe Lievegoed-campagne

Of je even je schoenen wil uittrekken voor een wervingscampagne? Weinig medewerkers zullen de vraag ooit gehad hebben. Maar wel die van de antroposofische zorginstelling Lievegoed. Wat beogen ze daarmee?

Peter Boerman Op 31 mei 2023
Gem. leestijd 3 min 243x gelezen
Deel dit artikel:
Over de geitenwollensok die centraal staat in de nieuwe Lievegoed-campagne

Zodra het over ‘antroposofie‘ gaat, en dan zeker als je het hebt over een zorgorganisatie, dan is het beeld al snel dat van een geitenwollensokken-club. Reden voor de vooral in de Randstad actieve zorginstelling Lievegoed om juist dat imago bij de horens te vatten en het in zijn nieuwste campagne bewust eens helemaal op z’n kop te zetten, onder de noemer: ‘Wat nou geitenwollen sokken?’.

‘Het is een opvallende case die bestaande vooroordelen ombuigt naar aantrekkelijke voordelen.’

Het roept ergens associaties op met de klompen-campagne van het Franciscus Gasthuis & Vlietland van een paar jaar geleden. Maar dan toch weer heel anders. ‘In deze campagne beslechten we het zweverige geitenwollensokken-imago dat nog onterecht om antroposofische zorg hangt’, aldus Sander van de Vlasakker, creatief directeur bij WorkStuff, het jonge bureau dat tekende voor de totstandkoming van de campagne en eerder onder meer bij de campagne van RTHA betrokken was. ‘Volgens mij is het een leuke en opvallende case die bestaande vooroordelen duidelijk ombuigt naar aantrekkelijke voordelen.’

Bewuste keuze

Het thema van de campagne wordt volop doorgetrokken. Zo zie je op de werkenbij-pagina via een leuke mouse-over diverse medewerkers mét en zonder hun schoenen aan. Is er een serie foto’s van ‘helden op sokken’. En ook de campagnevideo begint meteen met de vraag of de betrokken medewerker haar sokken wil tonen. ‘Hiermee ontkrachten we met een knipoog direct de clichés en belichten we de menselijkheid en gezonde werkomgeving’, aldus Van de Vlasakker

Bij zorgorganisatie Lievegoed werken is volgens hem een bewuste keuze. ‘Je vindt er alle zorgspecialismen onder één dak. Ook de complexe doelgroepen die nergens anders terecht kunnen. Je moet er als professional dus behoorlijk stevig in je schoenen staan.’ De positieve, menselijke waarden die bij antroposofie horen, zorgen ervoor dat er mensen van heinde en verre bij Lievegoed komen werken, ziet hij ook. ‘Zij kiezen bewust voor de visie en werkwijze. Zonder per se zelf fanatieke antroposoof te zijn. Toch blijkt het zweverige imago ook nog vaak een barrière te zijn. Dat willen we met deze nuchtere campagne doorbreken. We willen hiermee een baan in antroposofische zorg relevant en toegankelijk maken voor veel meer zorgprofessionals.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners