De maand in werving: 7 dingen die ons opvielen in oktober 2022

Wat gebeurde er de afgelopen maand in recruitment? Werf& geeft ook dit jaar aan het eind van elke maand een overzicht. Zo pikten we er ook in oktober 2022 weer 7 opvallende trends en gebeurtenissen uit.

Peter Boerman Op 01 november 2022
Gem. leestijd 7 min 936x gelezen
Deel dit artikel:
De maand in werving: 7 dingen die ons opvielen in oktober 2022

Had Groot-Brittannië nu alwéér een nieuwe president? En was er nu wéér gedoe rondom Forum voor Democratie? Goh, vertel eens iets nieuws, zou je bijna zeggen. Nou, dat was er in oktober 2022 natuurlijk ook. Van weer een hele stapel klimaatrapporten en recordtemperaturen tot activisten die zich aan kunst en talkshowtafels vastplakten en een letterlijk onderlopende polder, en van wéér een reorganisatie bij het ooit zo machtige Philips tot de overname van Twitter en verkeerd gematchte kinderen bij Spoorloos.

In oktober noteerden we recordtemperaturen terwijl klimaatactivisten zich overal aan vastplakten.

Zo was er afgelopen maand natuurlijk ook nog veel meer écht nieuws. Van belangrijk tot curieus, en met verkiezingen en regeringsvorming in onder meer Zweden, Italië en Brazilië. Maar wat gebeurde er eigenlijk verder allemaal dat recruiters moeten weten? Een beknopt overzicht:

#1. Het jaar van de skills

Zo aan het eind van het jaar begint ook altijd het grote vooruitblikken. En van één ding mogen we van de Europese Commissie al zeker zijn: 2023 wordt het Jaar van de Vaardigheden. Met het initiatief hoopt de EC niet alleen het gebrek aan skills op de Europese arbeidsmarkt onder de aandacht te brengen, maar ook te werken aan een oplossing ervoor. Een grote verrassing was de benoeming van 2023 tot skills-jaar overigens niet: EC-president Ursula von der Leyen kondigde tijdens haar jaarlijkse toespraak in het Europees Parlement al aan dat het idee in de pijplijn zat.

credit

2023 wordt het jaar dat de Europese Commissie de tekorten aan skills op de agenda wil zetten.

Volgens onderzoek blijkt dat enerzijds driekwart van de Europese bedrijven moeite heeft met het vinden van personeel met de juiste vaardigheden, anderzijds zou slechts 37% van de Europese volwassenen z’n best doen om zelf skills te leren. Vooral qua digitale skills is het tekort nijpend, aldus de EC. De commissie noemt daarbij onderzoek waaruit blijkt dat maar liefst 33% van de Europeanen nauwelijks met een computer of smartphone uit de voeten kan. Met de European Skills Agenda ligt een beleidsplan klaar voor lidstaten. Onderdeel ervan is het Pact for Skills, dat in 2023 maar liefst 6 miljoen EU-burgers moet helpen bij hun upskilling.

#2. Vierdaagse werkweek als magneet

Eerder bleek in Nederland de vierdaagse werkweek al een belangrijke arbeidsvoorwaarde voor veel kandidaten, nu blijkt ook over de grens steeds meer de aantrekkingskracht hiervan. In Engeland meldde een consultancybedrijf in oktober 2022 bijvoorbeeld een groei van 60% qua bezoek aan de werkenbij-site, en een groei in sollicitaties van 534% sinds er ook een vierdaagse werkweek wordt aangeboden. Dit bedrijf doet mee aan de grootste proef op dit gebied tot nu toe in het Verenigd Koninkrijk, die grotendeels tot positieve reacties leidt.

vierdaagse werkweek in oktober 2022

De 4 Day Week Global-campaign is inmiddels ook begonnen in Australië en Nieuw-Zeeland, en is van plan komend jaar ook van start te gaan in de VS, Canada, Zuid-Afrika en het Europese vasteland. In de VS, en dan met name in Californië, is het concept overigens al aan een flinke opmars bezig, zo bleek in oktober 2022, met name als remedie tegen het steeds sterker opdoemende stress- en burnoutspook.

#3. Dé trend van nu: The Great Breakup

Vergeet The Great Resignation, QuitTok, of Quiet Quitting, dé trend van nu is The Great Breakup. Althans, dat stellen LeanIn.org en McKinsey & Company. Wat ze ermee bedoelen? Dat het juist steeds meer vrouwen zijn die bedrijven verlaten, en dan met name vrouwen in hogere posities. Volgens LeanIn zouden veel bedrijven weer ‘terug naar kantoor’ willen, en hebben met name vrouwen daar geen zin in, waardoor ze opzeggen. Ook de lage prioriteit van diversiteit en de hoge mate van stress worden als boosdoeners van deze trend gezien.

oktober 2022 nieuwsoverzicht leanin

‘Vrouwelijke leiders switchen van baan in een tempo als nooit tevoren.’

Volgens het zogeheten Women in the Workplace-onderzoek verlaten vrouwen hun organisatie in ‘niet eerder geziene getalen’. ‘Vrouwelijke leiders switchen van baan in een tempo als nooit tevoren – en veel sneller dan mannelijke leiders’.  Een groot probleem, aldus de onderzoekers, want vanwege de zogeheten broken rung stromen vrouwen al moeilijker door naar leidinggevende posities, maar nu blijken ze daar dus ook nog eens minder lang te blijven. Iets wat bedrijven volgens de onderzoekers maar beter serieus nemen, omdat het ook gevolgen heeft voor hoe jonge vrouwen in de organisatie over hun werk denken.

#4. Wat is Europa’s favoriete werkgever?

Iets als één Europese arbeidsmarkt? Afgaande op in oktober 2022 verschenen onderzoek naar de populaire Europese werkgevers is dat nog ver weg. Eigenlijk heeft elk land zijn eigen favorieten (met in Nederland de Rijksoverheid bovenaan). En als er dan al gemene delers zijn, dan blijken het vooral de grote Amerikaanse reuzen die als aantrekkelijk worden gezien. Zo staan Amazon, Microsoft, Google, Apple, Coca-Cola en IBM allemaal in de top 10, naast van oorsprong Europese bedrijven als de Britse NHS, het Zweedse Ikea en het Duitse Lidl en BMW.

ikea oktober 2022 nieuwsoverzicht

‘Er is nauwelijks sprake van écht Europese werkgevers.’

Er is nauwelijks sprake van écht Europese werkgevers, constateert Geert-Jan Waasdorp, CEO Intelligence Group en opdrachtgever van het onderzoek. ‘Een speelveld waar Amerikaanse werkgevers dankbaar gebruik maken in de war for talent. Europese werkgevers moeten daarom groter denken en acteren om een vuist te maken op de Europese en wereldwijde arbeidsmarkt.’ In het onderzoek blijkt overigens wel dat steeds meer organisaties, ook in Europa, employer branding als topprioriteit zien om de zoektocht naar talent te vereenvoudigen.

#5. Werknemer wil best naar rechter

Opvallend gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt is dat de werknemer zich sterker voelt dan ooit, en dus ook eerder bereid lijkt te zijn naar de rechter te stappen als hij of zij het ergens niet mee eens is. ‘Zeker millennials zijn minder bang om ontslagen te worden, en overwegen dus eerder een rechtszaak te starten bij eventuele misstanden’, aldus onderzoek uitgevoerd in opdracht van ARAG, dat in oktober 2022 verscheen. Maar liefst 2 op de 5 werknemers geven daarbij aan dat ze zouden overwegen een rechtszaak te beginnen bij een conflict over loon of uren.

‘Zeker millennials zijn minder bang om ontslagen te worden, en overwegen dus eerder een rechtszaak.’

‘Het lijkt erop dat millennials steeds vaker durven op te treden bij een conflict op juridisch vlak’, aldus Hanneke Boesveld, arbeidsrechtspecialist bij ARAG. ‘Dat is een positieve ontwikkeling.’ Zo geeft bijna 1 op de 5 (19%) van de werknemers aan dat zij zouden overwegen om een rechtszaak te beginnen tegen hun werkgever bij conflict over vakantiedagen of verlofrechten; 35% overweegt dit bij grensoverschrijdend gedrag. En maar liefst 40% zou overwegen een rechtszaak te beginnen als het gaat om de uitbetaling van loon, vakantiegeld of uren.

#6. Docu’s over developers

Geinig initiatief van (onder meer) het Europese IT-jobplatform Honeypot: na alle podcasts om allerlei employers te branden, besloot dit bedrijf het nog iets groter aan te pakken. En samen met Cloud Native Computing Foundation, Chronosphere, Google, Red Hat en Speakeasy Productions brengt het nu heuse documentaires over gespecialiseerde bedrijven op de markt.

Zo ging in oktober 2022 de documentaire over Prometheus in première, die zich vooral focust op de diversiteit van de developers-gemeenschap, hun werk en hun leven. Centraal staat de opensource-software die eerst vooral gebruikt werd bij Soundcloud, maar gaandeweg steeds meer op eigen benen kon staan. Documentaires over potentiële werkgevers, deels ingestoken vanuit een recruitment-oogmerk, zou daarmee een nieuwe trend geboren zijn?

#7. Britse humor en andere inhakers

Oktober 2022 bleek ten slotte ook een goede maand voor de recruitment-inhakers. Zo leidde het plotse vertrek van Liz Truss aan de andere kant van de Noordzee tot aardig wat hilariteit en spitsvondigheid, zoals onderstaand voorbeeld laat zien:

In Nederland viel Hogeschool NHL Stenden op, met een opmerkelijk ad remme inhaker, op een verwisseling in de Volkskrant van Groningen en Friesland.

Een maandje eerder was het overigens Greenpeace dat al minstens net zo ad rem probeerde te doen, met een inhaker op het vertrek van Schiphol-baas Dick Benschop. Die actie kon echter niet bij iedereen op waardering rekenen, vanwege de gelijkenis met een eerdere campagne, van InNoord. Waaruit maar weer blijkt: inhaken is goed, maar dan wel een beetje origineel graag…

#8. Cartoon van de maand

Bron: van9tot5

Iets over het hoofd gezien?

In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we trends en ontwikkelingen voor iedereen in de wereld van recruitment. In oktober 2022 iets belangrijks over het hoofd gezien? Meld het ons!

Meer trends?

Wordt de situatie volgend jaar nóg krapper? Of gaan we een kentering zien? En welke kant gaat het dan op? Op 30 november vindt het Seminar arbeidsmarkttrends 2023 – 2027 plaats, al meer dan 10 jaar hét arbeidsmarktevent van het jaar, waarin de beste sprekers en specialisten een update en een doorkijkje geven naar de arbeidsmarkt van de komende jaren. Met dit jaar onder meer keynotes van Mathijs Bouman en Gusta Timmermans. Dus: schrijf je snel in!

Trends event

trends event nog krapper

Beluister de podcast

Liever luisteren? Luister dan de podcast die Martijn Hemminga en Peter Boerman elke maand over dit nieuwsoverzicht opnemen:

Lees ook

Beeld boven

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners