Dé tips, goede voornemens en trends voor 2020 (+nog een kleine terugblik op 2019)

We konden het niet laten: nog even een korte terugblik op 2019 met onze partners. Maar natuurlijk kijken we ook vooruit naar 2020. Welk advies willen zij recruiters meegeven voor dit jaar? En wat zijn hun eigen goede voornemens?

Redactie Op 09 januari 2020
Gem. leestijd 4 min 453x gelezen
Deel dit artikel:
Dé tips, goede voornemens en trends voor 2020 (+nog een kleine terugblik op 2019)

Laten we positief beginnen met de hoogtepunten uit 2019. Zo had Frank Roders (Compagnon) 5 jaar geleden niet gedacht dat ook in 2019 de arbeidsmarkt ongekend gespannen zou blijven, waardoor er veel kansen zijn voor recruiters. En Walter Hueber (Cammio) is trots op Cammio Stories, een nieuwe extensie op het platform waarmee je samen eenvoudig aansprekende videocontent kunt maken voor je vacature.

‘Ik had 5 jaar geleden niet gedacht dat ook in 2019 de arbeidsmarkt ongekend gespannen zou zijn.’

Kees Jan Markens vertelt dat ze bij Vakmedianet nu in staat zijn om hun artificial intelligence te combineren met machine learning, waardoor ze de beste match kunnen maken tussen vacatures en kandidaten. En voor RecruitNow is het een hoogtepunt geweest dat 11 organisaties kozen voor hun recruitmentsysteem voor de flexmarkt: RecruitNow | Cockpit. En ook Jobrapido heeft wat te vieren: hun afdeling Arbeidsmarktcommunicatie Services bestond amper een jaar toen de directie in oktober al besloot een realistisch budget vast te stellen voor 2020.

Trends van 2019

We voorspelden veel voor 2019, maar welke trends zijn nu echt doorgekomen? Volgens Jobrapido was programmatic recruitment hét buzzword voor 2019: ‘De druk op recruiters om de juiste kandidaten te vinden is enorm. Programmatic job advertising kan daarmee helpen. Op basis van data weten recruiters zo steeds beter in te schatten wat de acties zijn om een vacature succesvol in te vullen’, vertelt ceo Rob Brouwer.

‘Op basis van data kunnen we steeds beter de acties inschatten om een vacature succesvol in te vullen.’

Volgens Frank Roders is recruitmentmarketing dé doorbraak van het afgelopen jaar: ‘Toen we in 2001 begonnen met Recruiters United schreven we al dat marketing een van de pijlers van recruitment is. Wat waren er opeens veel recruitment marketeers in 2019!’ Maar de menselijke maat wordt ook niet vergeten, ziet Walter Hueber. Hij ziet een duidelijke trend in een betere candidate experience dankzij technologie: ‘Waar er eerst een strijd leek tussen mens en machine is het nu een samenspel geworden van technologie met de menselijke maat: dus dienstverlenend en met focus op de gebruikerservaring.’

‘De menselijke maat wordt niet vergeten.’

Ook RecruitNow ziet de digitale transformatie van het recruitmentproces gebeuren, en vooral in de flexmarkt. Hierin wordt het aantal gebruikte systemen teruggebracht en naadloos geïntegreerd. En Kees Jan Markens (Vakmedianet) vat al deze trends treffend samen: professionalisatie van recruitmentafdelingen.

Goede voornemens

Natuurlijk hebben de partners ook goede voornemens. Voor Compagnon wordt 2020 bijvoorbeeld een feestjaar: ‘We bestaan 20 jaar in 2020 en zijn van plan dit het hele jaar te vieren.’ Ook Jobrapido heeft grote ambities: ze willen namelijk de Amazon voor Jobs worden. ‘We verwachten dit niet al in 2020 te bereiken, maar willen wel grote stappen vooruit maken. Alles draait om relevantie bij Amazon. Op basis van het zoekgedrag van hun klant bieden ze alleen maar relevante content en voorspellen ze welke producten eveneens interessant kunnen zijn voor hun klant. Deze ervaring en de technologie die dit faciliteert, is wat wij hebben gebouwd voor recruitment.’

‘We zijn van plan het hele jaar feest te vieren.’

Bij RecruitNow staat de versnelde doorontwikkeling van hun producten centraal, net als het nog actiever helpen van organisaties bij het bepalen van de beste mix aan wervingskanalen: ‘Onze missie is daarin duidelijk: het optimale resultaat halen uit elke wervingseuro.’ Cammio heeft al een net zo duidelijke missie: video beschikbaar maken in alle delen van het recruitmentproces: ‘We willen ervoor zorgen dat iedere recruiter en kandidaat de mogelijkheden van video kan benutten. En Kees Jan Markens (Vakmedianet) zegt de optimalisatie van de interne samenwerking het belangrijkst te vinden: ‘Nog meer efficiency en duidelijkheid voor de klant is een haalbaar streven.’ Daaraan kunnen we allemaal een voorbeeld nemen!

Tips voor recruiters 

Natuurlijk kunnen we niet eindigen zonder enkele tips voor 2020:

Compagnon: ‘Zie recruitment niet als een kwantitatieve, maar als een kwalitatieve uitdaging. Het team met de beste spelers wint (doorgaans) de wedstrijd. Als recruiter kun je daarin het verschil maken!’

Jobrapido: ‘Marketing en HR zijn steeds meer met elkaar verweven. Employer branding wordt ook steeds belangrijker. Hoe sta je als bedrijf bekend, wat wil je uitstralen en hoe ga je dit combineren wanneer je op zoek gaat naar kandidaten? Dat is de manier waarop wij werken binnen ons platform.’

RecruitNow: ‘De arbeidsmarkt blijft extreem krap. De mismatch tussen vraag en aanbod wordt alleen maar groter. Toch zijn ook de moeilijkere vacatures in te vullen als je werft op andere manieren dan voorheen. Verdiep je in de doelgroep en zorg voor de juiste boodschap, een goed employer brand en aansprekende uitingen via de relevante online kanalen. Met deze aanpak zul je ook in 2020 nog gewoon goede resultaten kunnen behalen.’

Vakmedianet: ‘Trap niet in verkooppraatjes van leveranciers. Wat betreft recruitmentadvertenties: content is king! En als het om media-inzet gaat: verplaats jezelf in de doelgroep, dan weet je snel genoeg welke media zij consumeren en met welke intensiteit.’

Cammio: ‘Recruitment is een vak. Als professional in je vakgebied moet je je blijven ontwikkelen door te leren en dat doe je vooral door te experimenteren, te meten en te delen met je vakgenoten. Wees dus niet bang om de gebaande paden te verlaten, ondanks je werkdruk en overvolle agenda. Kijk goed waar je waarde toevoegt en vul jezelf aan met de juiste technologie om je impact te maximaliseren.’

Het is duidelijk: we hebben weer genoeg te doen in 2020!

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners