Home Praktijk De strakke personeelsplanning van de goedheiligman, een voorbeeld voor ons allen

De strakke personeelsplanning van de goedheiligman, een voorbeeld voor ons allen

153 keer
0

Als we iets kunnen leren van Sinterklaas, dan is het wel hoe je een strakke personeelsplanning neerzet, stellen Annelies Graafland en Elsemiek Bouwmeester.

De goedheiligman is weer in het land – en dat zullen we weten. Wij hebben dat hele Sinterklaas Concern de afgelopen weken eens goed bekeken en hebben daarvan veel opgestoken. Onze conclusie: iedereen kan nog heel veel leren van die oude Sint!

3,4 miljoen kinderen met 3,4 miljoen verlanglijstjes in 3,4 miljoen schoenen die sint moet vullen

Ga er maar aan staan: 3,4 miljoen kinderen met 3,4 miljoen lijstjes, 3,4 miljoen schoenen die gevuld moeten worden met cadeaus en snoepgoed en dat allemaal nog voor de Big Bang op 5 december waar de Sint pas echt moet uitpakken.

Die koele kikker, daar willen mensen bij horen!

Zelf raakten we al in paniek als we grote projecten moesten staffen van zeg 500 diensten in drie dagen. Sinterklaas daarentegen blijft altijd een koele kikker; met meer dan 400 jaar ervaring neemt niemand hem nog in de maling. En juist die koelekikker-mentaliteit is waarschijnlijk precies waarom Sint & Co zo’n aantrekkelijke werkgever is. Sterk leiderschap. De alles-komt-altijd-goed-mentaliteit. Daar willen mensen graag bij horen.

Moeten we ons echt druk maken om wat nieuwe Pieten?

Oké, als we het Sinterklaasjournaal mogen geloven (en wie zijn wij om daaraan te twijfelen?), lijkt er elk jaar weer van alles (bijna) mis te gaan. Maar laten we eerlijk zijn. Moeten we ons nu echt druk maken om wat nieuwe Pieten die het proces nog niet snappen als de Sint er aan de andere kant zeker nog honderden heeft rondlopen die het spelletje al jaren spelen?

Sinterklaas heeft vast en zeker al wel eens vaker met een ‘foute manager’ te maken gehad

Maken we ons nu echt zorgen om een Hoofdpiet die het Piet Snot lastig maakt? Sinterklaas heeft vast en zeker al wel vaker met een ‘foute manager’ te maken gehad. Nee, de de goedheiligman heeft het ook dit jaar weer allemaal volledig onder controle. Sinterklaas kan namelijk overal tegelijk zijn. Van Hoogezand tot Voerendaal: hij is er gewoon. Hij zorgt altijd dat alles in goede banen geleid wordt en dat er uiteindelijk overal blije kindergezichtjes verschijnen.

Van al dat reizen vervorm je een beetje, toch?

De afgelopen twee weken zijn we hem weer op de meest uiteenlopende plekken op dezelfde dag tegengekomen. Mijn dochter van 4 vraagt zich wel af waarom hij iedere keer een andere stem heeft en een ander soort baard.  Dit is natuurlijk logisch, zeg ik dan. Van al dat flitsende, sneller dan het licht rijden vervorm je natuurlijk een beetje. Moleculen kunnen nu eenmaal niet elke keer opnieuw in dezelfde vorm terugschieten toch?

De Goedheiligman weet dat hij voor 100% op al zijn medewerkers kan vertrouwen

Maar dat is voor de Sint geen probleem. Hij weet dat hij voor 100% op al zijn medewerkers kan vertrouwen. Hij heeft de juiste competenties bij elkaar vergaard en weet vooral hoe je vervolgens ervoor zorgt dat de gehele organisatie gedreven is op de Employee Value Proposition.

De competentie: maak de kinderen aan het lachen

Elke Piet kan zingen, springen, snoep uitdelen, cadeaus inpakken en aan schoorstenen, elektrische kachels en radiatoren luisteren. Daarnaast is er een groep die muziek kan maken, liedjes kan componeren en alle sinterklaasliedjes uit zijn hoofd kent. Afgetopt met nog een paar Pieten-specialisten zoals DivaPiet, ElvisPiet, PostPiet, Coole Piet en BakkersPiet. Zelfs de nieuwe Pieten, die nog niet alle kneepjes van het vak beheersen, beschikken al over de competentie: maak de kinderen aan het lachen!

De Pieten hebben een heel duidelijke Employee Value Proposition

De Pieten hebben dan ook een heel duidelijke Employee Value Proposition. “Werken doen wij in eind november tot half december tegen lekker veel pepernoten en de belofte om daarna terug te mogen keren naar de Spaanse zon. Genieten doen wij van alle blije kinderen en Sinterklaas, die oude baas, administreert het allemaal in het grote boek. Zo kunnen wij vol plezier zorgen dat elke nieuwe verjaardag van de Sint het leukste feest is voor ieder kind. Zwart, wit met roetvegen of welke kleur dan ook: wij komen altijd langs met een lach en een leuk cadeau.”

Al 400 jaar komt het steeds weer goed

Zolang dit zo blijft maakt de goedheiligman zich niet druk. Het feest loopt vanzelf. Het draaiboek staat in zijn geheugen gegrift. De Pieten kennen hun taak. Die paar beren op de weg? Daar maakt Sinterklaas zich niet druk over. Want al 400 jaar komt alles op 5 december uiteindelijk toch weer goed. Alles is dan onder controle: personeelsplanning, gekwalificeerde medewerkers en de stevig verankerde cultuur van het SinterklaasConcern.

actie pepernoot goedheiligman

Tot slot een persoonlijke noot van de schrijfsters: helaas zijn er in ons welvarende land nog steeds kinderen die met een lege schoen blijven zitten. Daarom doneren wij aan ActiePepernoot. Jij ook?

annelies graafland randstad roerig jaar voor recruitersDit blog is geschreven door Annelies Graafland, projectmanager recruitment en arbeidsmarkt bij Randstad Groep Nederland, samen met collega Elsemiek Bouwmeester.

Lees Annelies’ eerdere blogs:

Of lees hier alles van Annelies.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here