De Technicum BBL-Carrousel (inzending USG People)

Redactie Op 15 maart 2019
Gem. leestijd 2 min 565x gelezen
Deel dit artikel:
De Technicum BBL-Carrousel (inzending USG People)

De BBL-Carrousel van Technicum rouleert 6 BBL’ers bij 6 verschillende installateurs en laat ze ervaren hoe het is om te werken in de techniek. Lees de hele case van USG People die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2019.

Case USG People

Omschrijving van de case

Technicum heeft in de zomer van 2018 een uniek leerconcept in Friesland geïntroduceerd: de ‘BBL-Carrousel’.

Potentieel talent – van buiten de technische sector – krijgt de kans in één traject (carrousel) te ‘proeven’ aan diverse onderdelen van het vak. Ze gaan een opleiding volgen en werken tegelijkertijd (in blokken van 10 weken) aan verschillende projecten bij verschillende organisaties. Hierdoor kunnen ze hun carrière in de sector direct opstarten én gaandeweg ontdekken waar hun hart het snelst van gaat kloppen.

De carrousel levert een bijdrage aan:

• creatieve oplossingen tegen de schaarste op de technische arbeidsmarkt;
• het creëren van zij-instroom voor de technische sector;
• het stimuleren van aantrekkelijk werkgeverschap.

Voor deze eerste BBL-carrousel is er een samenwerking opgezet met zes grote, regionale installatiebedrijven in Friesland en het Friesland College. Zes leerling-techneuten staan in het hele traject centraal. Zij zijn buiten de techniek geworven en zijn inmiddels gestart aan een nieuwe loopbaan in de installatietechniek.

Elke leerling gaat, over een periode van in totaal 2,5 jaar, 10 weken aan de slag bij elke installateur die deelneemt aan de carrousel. Daarnaast volgen zij een installatietechnische BBL-opleiding. Na elke 10 weken gaat hij/zij door naar de volgende installateur. De leerlingen werken per installateur aan verschillende projecten en krijgen hierdoor de ruimte om te ontdekken waar ze het meest gelukkig van worden.

Ze doen direct werkervaring op én krijgen ze een goed beroepsbeeld. Het stelt ze in staat om een gerichte keuze te maken voor hun toekomstige vakgebied. En die ruimte is er ook! Aan het einde van de periode kiezen zij namelijk zélf de werkgever die ze het beste bevallen is. En daar gaan ze vervolgens aan de slag. Hierdoor doen de installateurs op hun beurt weer hun best om binnen die 10 weken een zo aantrekkelijk mogelijke werkgever te zijn voor het nieuwe talent. Een win-win situatie.

Wat was de impact van de case?

In de regio is unaniem enthousiast gereageerd door zowel de opleidingskant, de kandidaten en het bedrijfsleven. Omdat we een andere manieren van leren en werken aanbieden, zien we een toenemend enthousiasme bij potentieel talent dat zich búíten de technische sector bevindt. Bijvoorbeeld de horeca. En dat is exact wat de markt nu nodig heeft.

Door het succes is een tweede carrousel deze maand officieel van start gegaan.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In de regio is unaniem enthousiast gereageerd door zowel de opleidingskant, de kandidaten en het bedrijfsleven. Omdat we een andere manieren van leren en werken aanbieden, zien we een toenemend enthousiasme bij potentieel talent dat zich BUITEN de technische sector bevindt. Bijvoorbeeld de horeca. En dat is exact wat de markt nu nodig heeft.

Door het succes is een tweede carrousel deze maand officieel van start gegaan.mensen buiten de sector op een laagdrempelige enthousiasmeren en laten ‘proeven’ aan het technische vak. Korte én lange termijn succes gaan hand in hand.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Technicum (team Leeuwarden)
  • Friesland College
  • Deelnemende installatiebedrijven in Friesland

Ook kans maken op een Werf& Award 2019?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 9 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners