Defensie en Ahold grote winnaars Magneten 2013

Martijn Hemminga Op 31 oktober 2013
Gem. leestijd 3 min 3046x gelezen
Deel dit artikel:
Defensie en Ahold grote winnaars Magneten 2013

Vanmiddag zijn in het Circustheater in Scheveningen de Magneten voor creatieve arbeidsmarktcommunicatie uitgereikt als afsluiting van de 4e editie van de Employer Branding Experience. Grote winnaars zijn Ministerie van Defensie met 3 Magneten en Ahold met twee magneten. De enige Gouden Magneet ging naar ING.

45 inzendingen, 23 nominaties en 9 Magneten

Van de 45 inzendingen die er dit jaar zijn binnengekomen, zijn er 23 genomineerd voor een Magneet. Deze 23 nominaties zijn vervolgens door 3 jury’s beoordeeld en eventueel bekroond met een Magneet. Los van een eventuele bekroning verschijnen alle nominaties in het SJP jaarboek 2013 dat abonnees van Werf& gratis ontvangen in januari 2014. In totaal zijn er 9 Magneten uitgereikt, inclusief een voor Jong talent.

Jong talent

Creëer een campagne om te laten zien hoe mooi het vak is van vuilnisman. In totaal zijn er 50 inzendingen binnengekomen vanuit scholen en studenten. Er zijn 4 genomineerden en de winnaars zijn Florian Hollander, Vincent Versluis en Joppe Muller van Junior Academie voor Advertising met de campagne: Als vuilnisman doe je meer voor de buurt dan je denkt. Een van de abri’s had als opvallende tekst: Er is er maar een die aan mijn zak mag zitten. Kimberly ter Heerd wint de TMG publieksprijs.

Creativiteit

De meeste inzendingen kwamen binnen in de categorie creativiteit en hier zijn ook de meeste nominaties uit voortgekomen: 20 stuks. Hofleverancier is Defensie met 6 nominaties.

  • Defensie: Je eerste vlieguur (actiesite) – Steam
    Doel was om doelgroep inzicht te geven in het selectietraject. Een actiesite om beter en meer goed geinformeerde sollicitanten te krijgen inclusief games, quizjes en tests. Ruim 67.000 bezoekers op landingspagina, 7024 die de game hebben gespeeld, 257 nieuwe aanmeldingen en 78 sollicitaties.
  • Nationale Politie: Cybercrime Challenge (online campagnes) – VNU Vacaturemedia
    Operation High Tech Crime is een online game om 24 digitaal rechercheurs te werven voor de Nationale Politie. Een digitale uitdaging waarin ze hun digitale skills konden tonen en meteen konden ervaren hoe het werk bij het team High Tech Crime eruit ziet. De site trok 1,3 miljoen bezoekers, 7.225 deelnemers waarvan 352 de challenge hebben opgelost. Uiteindelijk zijn er 600 sollicitatiebrieven, 100 sollicitatiegesprekken en 23 aannames.
  • Defensie: verpleegkundige Xtreme (overig online en interactieve media) – Steam
    Defensie wilde scholieren laten zien dat verpleegkundigen ook bij hen aan de slag kunnen. Via een 5-tal online cursussen konden geïnteresseerden zich inschrijven via Facebook. De cursus werd gegeven door Freek Vonk. Tijdens de campagne hebben zich 6.000 mensen aangemeld en zijn alle vacatures in 2013 ingevuld.
  • ING: Next generation banking (social media) – Energize (Gouden magneet)
    ING wil preferred employer worden terwijl bankier worden momenteel niet echt populair is. Toekomstige bankiers zijn via Facebook zijn gedurende 5 weken vragen geplaatst door kinderen. Studenten konden hier wereldwijd op reageren en uiteindelijk is hier een kinderboek over gemaakt. De campagne heeft veel PR op geleverd in wereldwijde financiële media.
  • Defensie: Infanterie campagne Werkveld met Kraantje Pappie (Geintegreerde campagnes) – Steam
    Het oude infanterielied Werkveld (1947) is door rapper Kraantje Pappie. Doel was het werven van 700 infanteristen, maar veel mensen uit de doelgroep wisten niet precies wat een infanterist nu doet. Uitrol vond plaats in 2 fases. eerst de rap en de videoclip en in de tweede fase pas paid media. Op Youtube heeft de clip meer dan 250.000 views opgeleverd en de doelstellingen voor 2013 en 2014 zijn gehaald.

Effectiviteit: Ahold: Onze Albert Heijn

Ahold was de enige genomineerde voor de Effectiviteitsmagneet en heeft deze ook gewonnen. Het ging niet alleen om werving, maar ook om retentie. Per jaar heeft de De vakkenvuller wordt merkambassadeur en zijn actief ingezet om de doelstellingen te behalen. Door medewerkers meer te betrekken stijgt de klanttevredenheid en daarmee draagt het bij aan de organisatiedoelen (omzet en winst). Medewerkers werken bij de lokale Albert Heijn en konden dus vanuit hun eigen vestiging een Facebook-pagina openen, posters maken etc. Het verloop is met 15% gedaald wat 14 miljoen euro per jaar bespaard. De gemiddelde arbeidsduur is verlengd met 4 maanden. Winkels met een eigen Facebook-pagina scoren ook nog eens hoger in engagement en klantgerichtheid.

Employer branding

Na aantal jaar afwezigheid is vorig jaar de Magneet voor employer branding weer uitgereikt. Dit jaar waren er 2 nominaties: Croon electrotechniek en Ahold.

  • Ahold: onze Albert Heijn – Young Works
    Zie effectiviteit voor informatie over deze campagne.
  • Croon elektrotechniek: We leven elektrotechniek – ARA
    Aan de hand van gesprekken met 60 medewerkers binnen de organisatie kwam de slogan: we leven elektrotechniek. Maar het is meer dan een slogan, zo voelen medewerkers het ook. Meer dan 5 jaar is consistent en consequent gebouwd aan het employer brand. Van binnenuit naar buiten.
Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners