Door internal branding brengen medewerkers ons merk tot leven (inzending YoungCapital)

Redactie Op 14 maart 2019
Gem. leestijd 3 min 1041x gelezen
Deel dit artikel:
Door internal branding brengen medewerkers ons merk tot leven (inzending YoungCapital)

Bij YoungCapital bereiken wij fantastische resultaten samen. Dat maakt onze medewerkers Proud to be YoungCapital. Lees de hele case van YoungCapital die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2019.

Case YoungCapital

Omschrijving van de case

Bij YoungCapital willen we dat onze mensen trots zijn op ons merk, zodat we samen met veel plezier fantastische resultaten kunnen bereiken. We investeren daarom veel in onze cultuur, met als hoofdgedachte ‘Proud to be YoungCapital’. Dit is geen actie, campagne of vooraf opgezette branding tactiek, maar een uitvergrote versie van het gevoel dat onze medewerkers al jaren hebben. Inmiddels zie je ‘Proud to be YoungCapital’ gedurende het jaar terug in onze interne en externe communicatie.

Onze medewerkers (zogenaamde YCitizens) brengen ons merk tot leven, ze zijn trots op ons merk. Dat zorgt voor drive, plezier en energie. Dat stapje extra zetten, gaat hiermee vanzelf. Of dat nu voor klanten, kandidaten of elkaar is. Dat komt doordat we eenvoudige merkwaarden uitdragen die voortvloeien uit ons DNA en ons gedrag.

In de afgelopen drie jaar zijn we gegroeid van zo’n 450 naar 1.300 medewerkers. Deze enorme groei is leuk, maar ook uitdagend, want we willen onze identiteit graag behouden. Daar investeren we dan ook fors in. Onze corporate recruiters letten er vooral op of iemand qua persoonlijkheid een match is met het DNA van de organisatie. Ons DNA is in 2017 in kaart gebracht door een neurowetenschapper, die onze cultuur heeft geanalyseerd.

Is er een match, dan krijgen de aanstaande nieuwe medewerkers nog vóór hun eerste dag de kans om ons bedrijf goed te leren kennen, met onze preboardingtool, genaamd Job. Ook volgen ze een onboardingprogramma, waarin ze onder meer kennismaken met collega’s die dezelfde maand starten, een van de oprichters leren kennen (de belichaming van ons DNA) en de gedragsvalues van onze organisatie behandelen. Gedurende het jaar organiseren we diverse evenementen die bijdragen aan ons Proud to be YC-gevoel. Vooral ons Festival en onze Kick-Off zijn hierin noemenswaardig. Hier vieren onze resultaten samen.

Wat was de impact van de case?

Eigenlijk danken wij alles aan onze onze cultuur, en onze cultuur aan onze mensen. Het is de motor achter ons succes. Het begint bij het aannemen van mensen die bij je passen, dit zijn er zo’n 50 per maand. Gedurende de hele journey die medewerkers bij ons afleggen houden wij ze ‘proud to be YoungCapital’. Dit doen we bijvoorbeeld door het verwerken van ons ‘Proud to be YoungCapital’ gevoel in:

  • onze werken-bij website: youngcapital.nl/joinus
  • onze mobile onboarding tool: https://www.youngcapital.nl/nieuws-archief/Snel-on-board-met-virtuele-collega-Job
  • onze kick-off, het medewerkersevent:

  • ons festival, het medewerkersfeest:

  • de truien en vesten die we niet alleen op het festival droegen, maar ook in onze vrije tijd
  • ons kerstcadeau aan onze eigen medewerkers
  • onze proud to be YC instagram en de instagram hastag #proudtobeyoungcapital: https://www.instagram.com/proudtobe_yc/
  • gifjes van ons merk en met onze eigen medewerkers (het gifje Proud to be YC is al 180.000 keer gezien)
  • externe publicaties in vakmedia over ons employer brand en internal branding
  • ons merkvizier, values en DNA

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Wij zien onze internal branding niet als een campagne. Het is wie we zijn. Het winnen van een prijs voor onze internal branding is daarom een prijs voor ons allemaal. Wij zijn ervan overtuigd dat jongeren grote impact kunnen maken. Wij (onze 1.300 medewerkers met een gemiddelde leeftijd van 28 jaar) zijn hiervan het levende bewijs. Wij groeien hard en zijn altijd op zoek naar collega’s! Ook Proud to be YoungCapital worden? Bekijk onze vacatures op youngcapital.nl/joinus.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Onze Marcom-afdeling is verantwoordelijk voor de grootste projecten die dit jaar onder Proud to be YC vallen, zoals de events, video’s, social media en werken-bij-site, maar werkt hierin nauw samen met HR, het MT en de oprichters.

Ook kans maken op een Werf& Award 2019?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 15 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners